DACIA SANDRIDER – KOHTI DAKAR-RALLIA

30.1.2024

Dacia jatkaa ulkoiluhenkisenä brändinä ja osallistuu vuodesta 2025 lähtien Dakar-ralliin ja World Rally-Raid eli erämaarallin maailmanmestaruussarjaan (W2RC). Uusi prototyyppi, Sandrider, on suunniteltu voittamaan näissä vaativissa kisoissa ja sitä kuljettaa Dacian Sandriders -tiimi.

Sandrider on saanut innoituksensa Dacia Manifesto -konseptiautosta ja se on suunniteltu kilpailemaan erämaaralleissa. Renault Groupin ja Prodrive-yhtiön moottoriurheiluosaaminen näkyy vahvasti tässä uutuudessa.

Prototyyppi keskittyy olennaiseen: suorituskykyyn ja voittoon Ultimate T1+ -luokassa. Sandrider täyttää täysin kuljettajien ja kartanlukijoiden tarpeet, jotka ovat olleet aktiivisesti mukana sen kehityksessä. Prototyypin ulkonäkö on pelkistetty ja ketteryyteen sekä painoon on kiinnitetty erityistä huomiota.

Vaikka Sandrider on poikkeuksellisen erityinen Dacia, se kuitenkin vahvasti heijastelee brändin ydinarvoja.

TYYLIKÄS, MUTTA TARKOITUKSENMUKAINEN

Dacian omien suunnittelijoiden työstämän Sandriderin pelkistetty ulkokuori keskittyy olennaiseen. Ajoneuvo on varustettu vain välttämättömillä korinosilla ilman koristeellisia osia, ja aerodynamiikkaan on kiinnitetty erityistä huomiota. Esimerkiksi lyhyt kallistettu konepelti sekä kojelaudan yläosan heijastamaton maalipinta parantavat näkyvyyttä.

JÄMÄKKÄ JA ULKOILUHENKINEN

Sandriderin kestävä ja tarkoituksenmukainen muotoilu pitää sisällään vahvistetun alustan, hiilikuitukorin ja innovatiivisen sähköjärjestelmän. Ajoneuvo on suunniteltu kestämään vaativaa erämaarallia.

Sandriderin vahva ulkoiluhenkinen lähestymistapa ulottuu myös yksityiskohtiin, jotka voivat vaikuttaa vähäpätöisiltä, mutta tekevät miehistön elämästä paljon helpompaa.

Esimerkiksi Sabelt-istuimet on verhoiltu erityisillä antibakteerisilla kankailla, jotka säätelevät kosteutta itsestään. Varapyörät on näkyvillä ja siten helposti saatavilla. Samoin auton mukana olevia työkaluja ei ole suljettu luukkujen taakse vaan nekin ovat otettavissa käyttöön nopeasti.

Hyvänä esimerkkinä myös on magneettilevy, joka on integroitu Sandrideriin. Tällä estetään pyörien kiinnityspultteja katoamasta hiekkaan renkaan vaihdon yhteydessä. Tämä on kehitetty suoraan tiimin kuljettajien kokemuksen innoittamana ja toteutettu Dacian kuuluisalla hyvällä ajattelulla.

Sandrider on varustettu uuden sukupolven BF Goodrich -renkailla, jotka tarjoavat optimaalisen pidon kaikenlaisissa maastoissa ja kestävät maksimaalisesti iskuja ja puhkeamista vastaan.

YMPÄRISTÖN HUOMIOIVA LÄHESTYMISTAPA

Ekologinen lähestymistapa on yksi Dacian painopisteistä. Sandriderin moottori toimii Aramcon valmistamalla synteettisellä polttoaineella, mikä vähentää ympäristövaikutuksia. Lisäksi insinöörit ovat keventäneet auton rakennetta ja parantaneet aerodynamiikkaa polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi.

TOSITOIMIIN LOKAKUUSSA 2024

Tänään esitelty Sandrider aloittaa nyt pitkän sarjan testejä useissa eri maissa ja sen moottoriurheiludebyytti tapahtuu Rallye du Maroc 2024 -kilpailussa lokakuussa 2024, joka on osa Rally-Raid W2RC sarjaa. Dacia Sandriders -tiimi kilpailee ensimmäisessä Dakar rallissaan sekä muissa W2RC-sarjan osakilpailuissa vuonna 2025.

Dacia Sandriders -tiimiin kuuluvat Sébastien Loeb, Cristina Gutierrez Herrero ja Nasser Al-Attiyah tuovat mukanaan runsaasti kokemusta ja intohimoa kilpailuihin. Tiimin tavoitteena on näyttää Dacian vahvuudet erämaarallissa.

 

TEKNISET TIEDOT

FIA-luokka: Ultimate T1+
Runko: Putkirunko
Kori: Hiilikuitu
Moottori: V6, 3 litrainen, kaksoisturbo, suorasytytys
Maksimiteho: 265 kW / 360 hv @5000 rpm
Maksimivääntö: 539 Nm @4250 rpm
Vetotapa: 4X4
Vaihteisto: 6-portainen sekventiaalinen
Etu-/takajousitus: Kaksoistukivarsi
Joustovara: 350 mm
Vanteet: 17” kevytmetalli
Renkaat: BF Goodrich, 37”
Pituus x leveys x korkeus: 4140 x 2290 x 1810 mm
Akseliväli: 3000 mm
Etu-/taka-ylitys: 590/550 mm

Täysin uusi kolmannen sukupolven Dacia Duster -Kaikki uutta perusrakenteesta alkaen

29.11.2023

Dacia Duster on ollut jo vuosia katumaastureiden markkinajohtaja Euroopassa yksityisostajien keskuudessa. Kolmas sukupolvi kunnioittaa edeltäjiään, mutta nostaa ominaisuudet, tilat ja varustelun entistä korkeammalle tasolle. Jatkossa kaikki voimalinjat ovat sähköistettyjä; kevythybridejä ja hybridejä. Suomeen täysin uusi Duster saapuu kesällä 2024.

Dacia kasvatti mallistoaan vuonna 2010 ensimmäisellä katumaasturillaan Dusterilla, joka nousi heti luokassaan ostajien suosikiksi niin Euroopassa kuin Suomessa. Seitsemän vuotta myöhemmin oli toisen sukupolven vuoro, joka rynnisti yksityisten autonostajien markkinassa Euroopan eniten rekisteröidyksi katumaasturiksi, minkä paikan se on säilyttänyt vuosikaudet.

Duster on edennyt 13 vuoden ikään, jona aikana sitä on valmistettu 2,2 miljoonaa kappaletta. Niitä tehdään Romaniassa Pitestin tehtaalla tuhannen auton päivävauhdilla eli yksi auto minuutissa. Keväällä 2024 siellä alkaa Dusterin kolmannen, täysin uuden sukupolven tuotanto.

Tutut mittasuhteet, mutta kaikki on uutta

Dacian muotoilujohtaja David Durand toteaa, että he hioivat kolmannen sukupolven Dusterin mittasuhteita tarkkaan. Oli tärkeää säilyttää Dusterin DNA, joka on hyvin tunnistettava. Täysin uusi Duster jatkaa Dacian muotoilufilosofiaa, missä auton linjoissa on kaikki välttämätön, muttei mitään temppuilua.

Vaikka täysin uusi Duster näyttää tutulta, on siirtymä toisesta sukupolvesta kolmanteen muotoilullisesti paljon suurempi kuin edellinen. Peruslinjat ovat yksinkertaiset ja samalla vahvat. Korin yksityiskohtia on hiottu käytännöllisyyttä parantaen, mikä tarkoittaa käytännössä muun muassa aiempaa suurempaa takaluukkua.

Duster on aina ollut katumaasturiksi erittäin maastokelpoinen, minkä takia korin alaosa on suojattu aiempaa tehokkaammin. Etu- ja takapuskurien alleajosuojat ovat läpivärjättyä materiaalia, joissa naarmut ja kolhut eivät näy.

Puskurien alleajosuojissa sekä kylkien suojauksessa on materiaalina Dacian insinöörien ja LyondellBasellin insinöörien kehittämä Starkle®. Se nähtiin ensimmäisen kerran syksyllä 2022 Manifesto-tutkielmassa, ja nyt tuo edistyksellinen materiaali on tuotu tuotantomalliin. Kierrätysmateriaaleista tehdyn Starklen ansiosta viidennes Dusterin muoveista on kierrätettyjä. Ympäristö otetaan muutenkin Dusterissa monin tavoin huomioon, sillä autossa ei käytetä kromia koristeena lainkaan, eikä myöskään eläinperäistä nahkaa.

Yhtenäinen linja korissa ja sisustuksessa

Dacian tunnusmerkkinä ovat Y-muotoiset valot niin edessä (päiväajovalot) kuin takana. Sama muoto löytyy ohjaamossa tuuletussuuttimista ja ovipaneeleista. Uudessa ohjaamossa korostetaan vaakasuoria linjoja. Kuljettajan on helppo viihtyä Dusterissa, jossa materiaalit ovat aiempaa korkeatasoisempia ja varustelu paljon runsaampi.

Ergonomiaan on kiinnitetty paljon huomiota, mikä tarkoittaa käytännössä esimerkiksi kookkaan 10,1-tuumaisen kosketusnäytön kääntämistä 10 astetta kohti kuljettajaa. Journey-varustetasossa on vakiona lisää säilytystilaa keskikonsoliin tuova sähköinen käsijarru, jonka saa Extremeen lisävarusteena. Ohjauspyörää on litistetty niin ylhäältä kuin alhaalta, mikä parantaa näkyvyyttä ja helpottaa sen pyörittämistä.

Kolmannen sukupolven Duster tehdään samalle CMF-B -perusrakenteelle kuin muutkin Dacia-mallit (Sandero ja Jogger). Korin mitat ovat lähes ennallaan pientä pituuden kasvua (4,34 m) lukuun ottamatta. Siitä huolimatta tilaa on paljon aiempaa enemmän. Eniten ovat kasvaneet sisäleveys edessä, takajalkatilat ja tavaratila. Eniten sitä on etuvetoisessa versiossa, jossa tavaratilan koko on nyt 472 litraa.

Kaikissa Suomeen tuotavissa Dustereissa on paljon ennen näkemättömiä varusteita, kuten muokattava 7-tuumainen digitaalinen mittaristo sekä edellä mainittu 10,1-tuumainen kosketusnäyttö. Siinä on uusi tieto-viihdejärjestelmä Media Display, jossa on mm. langaton Apple Carplay™ / Android Auto™ -liitettävyys älypuhelimelle. Journeyssä on vakiona vielä monipuolisempi Media Nav Live, jossa on reaaliaikainen navigointi. Molempiin saadaan päivitykset pilven kautta.

Toinen Manifesto-tutkielmasta Dusteriin otettu oivallus on YouClip. Autossa on kuusi YouClip-kiinnityspistettä (yksi kojelaudassa, yksi keskikonsolin matkustajan puolella, yksi keskitunnelin päässä takamatkustajille, kaksi tavaratilan sivuilla ja yksi takaluukussa), joihin saa kiinnitettyä, vaikka tabletin tai älypuhelimen jalustan, laturin tai kolme yhdessä (mukiteline, kassikoukku ja taskulamppu) -paketin. Viimeksi mainittu on vakiona Duster Extremessä.

Jatkossa aina hybridi

Uudella CMF-B -perusrakenteella on merkittävä osa täysin uuden Dusterin kehittymisessä. Sen edistyksellisen rakenteen ansiosta on vähennetty merkittävästi värinöitä ja melua, mikä kohentaa matkustusmukavuutta. Myös ajettavuudessa on otettu huomattava askel parempaan, vähintään yhtä suuri kuin edellisessä sukupolvenvaihdoksessa.

Dacia Duster tulee Suomeen kahdella voimalinjalla. Niistä perinteisempi on TCe 130 -kevythybridi, jossa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Duster TCe 130:n voi valita etu- tai nelivetoisena. Polttoainetta säästävällä Miller-periaatteella toimivaan kolmesylinteriseen 1,2-litraiseen bensiiniturboon on yhdistetty 48 voltin järjestelmä. Sähkömoottori avustaa bensiinimoottoria liikkeelle lähdettäessä ja kiihdytyksissä, millä kulutus ja hiilidioksidipäästö pienenevät noin kymmenen prosenttia.

Toisena voimalinjana on sama Hybrid 140, joka esiteltiin Joggeriin vuoden 2023 alkupuolella. Ensimmäisen kerran voimalinja otettiin käyttöön Renault Groupissa kolme vuotta sitten Cliossa. Kokonaisuudessa on vapaasti hengittävä nelisylinterinen 1,6-litrainen bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Automaatin tapaan toimiva monitilavaihteisto käyttää moottoreita kaiken aikaa mahdollisimman taloudellisesti. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä, jolla voidaan ajaa kaupungissa jopa 80 prosenttia ajasta. Kulutus on kaupungissa jopa 40 prosenttia ja yhdistetyssä ajossa 20 prosenttia pienempi kuin pelkästään bensiinimoottorilla varustettuna.

Suomessa lähes neljä viidennestä Dustereista ostetaan nelivetoisina, joten siihen tehdyt parannukset ovat erityisen tärkeitä. Duster onkin maastossa etenemisen suhteen katumaastureiden parhaimmistoa. Siinä auttaa jatkossa uuden nelivetoisen Dusterin peräti 217 mm maavara (etuvetoinen 209 mm), mikä on suurempi kuin missään kilpailijassa. Maastossa on iloa myös suurista tulo- ja jättökulmista sekä korin hyvästä suojauksesta.

Neliveto-Dusterin 4×4 Terrain Control -ajotilan säätimessä on nyt aiemman kolmen sijaan viisi vaihtoehtoa. Auto-tilassa voimaa jaetaan automaattisesti etu- ja taka-akselin välillä pidon ja nopeuden mukaan. Snow-tilassa optimoidaan pitoa liukkailla, jolloin mukana on myös ajonvakautus ja luistonesto. Mud/Sand-tila on tarkoitettu vaihtelevaan maastoon ja Off-road vaikeampaan maastoon. Eco-tilassa pyritään mahdollisimman alhaiseen polttoaineenkulutukseen rajoittamalla ilmastointilaitteen toimintaa ja auton suorituskykyä. Alhaisilla (alle 30 km/h) nopeuksilla myös peruutettaessa toimiva alamäkihidastin auttaa sekin osaltaan maastoajossa.

Valinnanvaraa eri käyttöihin

Täysin uusi Dacia Duster tulee myyntiin kolmella varustetasolla. Suomen mallisto tulee alkamaan keskimmäisestä varustetasosta eli Expressionista, sillä perusmalli Essential on saatavilla vain etuvetoisena ECO-G LPG-nestekaasuversiona, joka ei ole Suomen markkinalle sopiva. Duster Expressionissa on vakiona muun muassa 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, ilmastointi, vakionopeudensäädin, peruutustutka ja -kamera ja Suomen autoissa lisäksi Dusteriiin täysin uutena varusteena tuleva lämmitettävä ohjauspyörä. Varusteluun sisältyy myös uusimpien määräysten mukaiset pakolliset ajoavustimet, kuten eCall-hätäpuhelutoiminto, automaattinen hätäjarrutustoiminto, kuljettajan vireystilan valvonta sekä kaistalla pysymisen avustin.

Parhaalla tasolla voi valita joko maasturimaisuutta ja käytännöllisyyttä painottavan Extremen tai ylellisen Journeyn, joissa molemmissa on älyavain, automaatti-ilmastointi ja uutuutena Dusterissa kaukovaloavustin. Extremessä korostetaan harrastus- ja ulkoiluhenkisyyttä mm. taakkatelineiksi kääntyvillä monitoimikattokaiteilla, likaa hylkivällä, helposti puhdistettavalla istuinverhoilulla, YouClip-varusteilla sekä kuparin värisin koristein korissa ja ohjaamossa. Journeystä löytyvät muun muassa 18-tuumaiset pyörät, langaton latausalusta ja parempi Arkamys-äänentoisto.

Dacia Dusterin kolmas sukupolvi esitellään virallisesti keväällä 2024. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2024.

Tilaa täysin uuteen Dusteriin liittyvä uutiskirjeemme ja pysyt ajan tasalla:

TILAA DUSTER-UUTISKIRJE

Enemmän tilaa tavaroille -Jogger HYBRID 140 nyt saatavilla myös 5-paikkaisena

5-paikkaisen Joggerin tavaratila, jossa kaadettu takapenkit osittain.

 

 

14.11.2023

Dacia Jogger -mallistoon on saatu asiakkaiden paljon toivoma 5-paikkainen HYBRID 140 -voimalinjalla varustettu automaattivaihteinen vaihtoehto.

Jogger HYBRID 140 on ajossa latautuva täyshybridi. Voimanlähteenä on Renault Groupissa monessa muussakin mallissa käytetty 1,6-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä, joka kehittää Joggerissa 103 kilowattia (140 hv). Voimaa on siis 22 kw (30 hv) enemmän kuin bensiiniturbomoottorilla varustetussa Joggerissa.

Dacia Jogger on erittäin tilava farmariauto: tavaratilaa on 5-paikkaisessa Joggerissa n. 600 litraa ja auton mainion muunneltavuuden ansiosta sitä voi kasvattaa jopa yli 1 800 litraan, sillä takarivin istuimet kaatuvat osissa 1/3 – 2/3 kokonaan eteen etuistuinten selkänojia vasten. Joggerin suuresta 20 cm korkuisesta maavarasta on hyötyä niin mökkiteillä kuin Suomen lumisessa talvessakin.

 

Liikkeelle lähdetään Jogger HYBRIDissä aina sähköllä, jolla voi kaupunkiajossa edetä jopa 80 prosenttia ajasta. Myös isommissa nopeuksissa Jogger HYBRID etenee sähkön avulla aina, kun se on mahdollista, eli kun akussa on riittävästi varausta. Jarrutusenergiaa käytetään taitavasti hyväksi, ja sen voimakkuus on kuljettajan säädettävissä. Jogger HYBRID 140:n yhdistetty kulutus onkin kaupunkiajossa jopa 40 prosenttia pienempi kuin polttomoottorilla varustetulla versiolla. 5-paikkaisen Jogger HYBRID 140:n WLTP-mitattu CO2-päästö on 105 g ja kulutus vain 4,7 l / 100 km, mikä on erittäin pieni lukema tämän kokoluokan tilafarmariautolle. Koska kulutus on pieni, tankillinen polttoainetta riittää Joggerissa (WLTP-normin mukainen kulutus) jopa lähes 1 000 kilometrin ajoon.

7-paikkaisen Jogger HYBRIDin rinnalle nyt myyntiin tullut 5-paikkainen uutuus on varustetasoltaan Expression, mikä tarkoittaa Joggerin keskimmäistä varustetasoa. Sen vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa vakionopeudensäädin, 8 tuuman kosketusnäytöllä varustettu multimediajärjestelmä, jossa on myös Android Auto ja Apple Carplay -tuki, 16” kevytmetallivanteet, pysäköintitutkat edessä ja takana, peruutuskamera, katvealuevaroitin, mäkilähtöavustin, sähköinen seisontajarru, eCall-hätäpuhelu-toiminto sekä Dacian fiksut taakkatelineiksi käännettävät monitoimikattokaiteet. Lisäksi Expression tasolla HYBRIDin vakiovarustukseen kuuluu automaattinen ilmastointi, erityinen HYBRID-mittaristo, aktiivinen rengaspainevalvonta, sähköinen käsijarru sekä säilytystilalla varustettu keskikyynärnoja edessä.

Dacian myymiin yli 8 miljoonaan autoon lukeutuu huimat 2,78 miljoonaa Sanderoa, mikä tekee Sanderosta Euroopan eniten myydyn mallin yksityisasiakkaille myös tänä vuonna, seitsemättä vuotta peräkkäin. Miljoonakerhoon pääsee myös Duster 2,26 miljoonan myynnillä sekä Logan 1,97 miljoonan myynnillä. Dacia Dokkereita ehdittiin mallin elinkaaren aikana myydä 630 000 kappaletta ja 7-paikkaisia Lodgyja 346 000. Uusimman Dacia-mallin, Dacia Joggerin, on tähän mennessä ehtinyt saada jo n. 80 000 ostajaa. Tällä hetkellä Euroopan myyntitilastoissa yksityisasiakkaiden keskuudessa Duster on SUV-mallien kärkikolmikossa sekä Jogger on C-segmentissä (ilman SUV-malleja) markkinajohtaja.

Tutustu Dacia Joggeriin tarkemmin:

JOGGER

Jo yli 8 miljoonaa Daciaa – Menestystarina jatkuu

29.9.2023

8 miljoonaa. Merkittävä virstanpylväs, joka kuvastaa uskomatonta saavutusta ja valtavaa ylpeyttä. Vuonna 2023 Dacia myi 8. miljoonannen ajoneuvonsa. Ennen vuotta 2004 Dacia oli Romanian kansallinen autonvalmistaja, mutta sittemmin Dacia on radikaalin muodonmuutoksensa myötä tullut tunnetuksi koko Euroopassa, ja nyt Dacia on kiistaton menestystarina. Mutta mitkä ovat Dacian vahvuudet ja erityispiirteet? Tässä muutamia keskeisiä ja ehkä yllättäviäkin tärppejä Dacian matkasta viimeisten 19 vuoden varrelta.

Kaksi elämää, kuusi logoa

Tiesitkö? Dacia ei aina ole ollut nimeltään Dacia. Romanialainen valmistaja, josta tulisi myöhemmin Dacia, perustettiin vuonna 1968 ja tunnettiin aluksi nimellä UAP, joka tarkoittaa Uzina de Autoturisme Pitesti, eli Pitestin autotehdas, viitaten Keski-Romaniassa Arges-joen varrella olevaan kaupunkiin, missä tehdas sijaitsi. Dacian pääkonttori sijaitsee siellä edelleen, samoin yksi tehtaista.

Dacian ensimmäinen logo oli täynnä paikallisia ja kansallisia viittauksia. Taustalla oleva vuori kunnioittaa Romaniaa ja erityisesti Karpaattien vuoria. Keskellä oleva kotka tulee Argesin maakunnan vaakunasta, joka sijaitsee Muntenian alueella, missä UAP:n pääkonttori sijaitsi. Nykyinen nimi Dacia ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1980, silloiseen mustavalkoiseen logoon. Se on suoraan peräisin ”Dacii”-nimisestä sanasta, joka on roomalaisten nimi Romanialle.

Vuonna 1999 Renault-konserni osti romanialaisvalmistajan ja neljä vuotta myöhemmin logoon lisättiin sinistä. Tämä kilven muotoinen logo oli ensimmäinen, joka tuli tunnetuksi Romanian ulkopuolella ja koko Euroopassa, koska se löytyi Dacia Loganin keulalta (Logan tuotiin markkinoille ensimmäisen kerran vuonna 2004). Vuonna 2008 lanseeratun Dacia Sanderon myötä otettiin käyttöön kokonaan uusi logo: sininen tausta vaihtui vaaleanharmaaksi, ja osa kilven muodosta ikään kuin leikattiin keskeltä.

Vuonna 2021 kehitettiin lopulta nykyinen auton keuloilla oleva tunnus nimeltään ”Dacia Link”, joka symboloi ennen kaikkea luottamusta Dacian ja sen asiakkaiden välillä. Tämä uusi embleemi koostuu D- ja C-kirjaimista, ja sen lisäksi käytössä on nyt uusi minimalistinen tekstilogo, joka löytyy muun muassa autojen perästä ja ohjauspyörästä.

44 maata

Vuonna 2004 lanseerattu ensimmäinen Dacia Logan oli alun perin tarkoitettu vain Romanian markkinoille. Suuren menestyksensä myötä malli tuli kutenkin lopulta saataville monissa muissakin Euroopan maissa.

Siitä lähtien Dacian malleja on myyty yhteensä 44 maassa Euroopassa ja Välimeren ympäristössä. Eniten Dacia-malleja myydään nykyään Ranskassa ja Italiassa, ja syntymämaa Romania kuuluu myös viiden suurimman markkinan joukkoon. Muita suuria markkina-alueita ovat Saksa ja Marokko.

Dacia Sandero on ostetuin auto Euroopan kuluttajamarkkinoilla jo kuudetta vuotta peräkkäin (vuodesta 2017 lähtien). Duster oli vuonna 2022 samaisen tilaston kakkosena, ja se on ollut myös Euroopan ostetuin maasturimalli (SUV)  yksityisasiakkaiden keskuudessa jokaisena vuotena vuodesta 2018 alkaen.

Dacian tähän mennessä myymiin yli 8 miljoonaan autoon lukeutuu huimat 2,78 miljoonaa Sanderoa, ja 2,26 miljoonaa Dusteria sekä 1,97 miljoonaa Logania. Dacia Dokkereita ehdittiin mallin elinkaaren aikana myydä 630 000 kappaletta ja 7-paikkaisia Lodgyja 346 000. Uusimman Dacia-mallin, Dacia Joggerin, on tähän mennessä ehtinyt hankkia jo n. 80 000 ostajaa.

Kolme tehdasta

Ennen vuotta 2012 Dacialla oli vain yksi tehdas Romaniassa, mutta nyt merkillä on jo kolme tehdasta. Dacian ensimmäinen tehdas avattiin Miovenissa, Romaniassa vuonna 1968. Kyseinen tehdas, joka edelleen tunnetaan Pitestin tehtaana, koostuu useista yksiköistä ja sen yhteydestä löytyy myös logistiikkalaitos. Miovenin/Pitestin tehtaalla valmistetaan useita malleja, Suomen malliston autoista kaikki Joggerit ja Dusterit.

Casablancan tuotantolaitos Marokossa on ollut Renault-ryhmän 100-prosenttisessa omistuksessa maaliskuusta 2019 lähtien. Se perustettiin vuonna 1959, ja siellä valmistetaan Logan, Sandero ja Sandero Stepway -malleja.

Dacian tehdas Tangerissa, Marokossa, aloitti toimintansa vuonna 2012. Tämä huippuluokan tehdas logistiikkalaitoksineen on sekä hiilineutraali että nollapäästöinen nestemäisten jätteiden osalta. Tangerissa valmistetaan Logan, Sandero, Sandero Stepway -malleja ja Suomeen sieltä tulevat Sanderot ja Sandero Stepwayt.

53 palkintoa

Vaikka Logan teki Daciasta Euroopassa tunnetun, yksi merkin kaikkien aikojen myydyimmistä malleista on järkimaasturi Duster. Duster ei monen muu vastaavan näköisen auton tapaan ole vain kaupunkimaasturi, vaan ihan aito maasturi, sillä sen nelivetoversion maastokyvyt ovat kerrassaan erinomaiset. Tämä ikoninen automalli onkin voittanut yli 40 erilaista palkintoa, mukaan lukien Vuoden Auto Romaniassa, Paras SUV Iso-Britanniassa, Paras Perheauto Saksassa ja Belgiassa ja paljon muuta. Jogger, Dacian uusi 7-paikkainen perheauto puolestaan on ehtinyt pokata jo 13 palkintoa – se on valittu muun muassa Vuoden Autoksi Ranskassa.

Mieleenpainuvat mainossloganit..

Dacia on mullistanut automarkkinoita järkevillä automalleillaan, mutta samaan aikaan Dacian mainonnassa on käytetty järjen lisäksi myös hauskuutta ja omaperäisyyttä. Tietyt iskulauseet ovat todella jääneet yleisön mieleen, erityisesti:

• Duster-mainos, jossa soi ”Another one drives the Duster”.

• Dacia Sanderon mainos ”Ruohonleikkurikin voisi olla hyvä lisävaruste autossa. Mutta me päätimme mieluummin tarjota jotain käytännöllisempää, kuten peruutuskameran.

• ”Koirat haukkuu , Dacia kulkee” on varmasti jäänyt monelle mieleen vuosien varrella.

..ja fiksut keksinnöt

Dacia ei ehkä olisi ollut niin menestyksekäs, ellei se olisi ollut kekseliäs. Dacialla on aina osattu yhdistää pelkistäminen ja innovaatiot. Dacian autoissa vältetään tarpeettomia koristeluja ja härpäkkeitä ja keskitytään olennaiseen.

Sandero Stepwayn, Joggerin ja Dusterin monitoimikattokaiteet voi muuntaa taakkatelineiksi vain muutamassa minuutissa. Alimman varustetason automalleissa on kojelaudassa integroitu älypuhelinteline, johon laitettavaa älypuhelinta voi hyödyntää auton kosketusnäyttönä Dacian Media Control -sovelluksen avulla. Nämä innovatiiviset, patentoidut toiminnot edustavat Dacia-henkeä, jota voi kuvailla sanoilla fiksu, käytännöllinen, helppokäyttöinen ja taloudellinen.

Dacia-malliston ilmeuudistuksen lyhyt oppimäärä

22.8.2023

24 tuntia – siinä aika, joka kului siihen, että koko Dacia-malliston ilmeuudistus viime vuoden lopulla vietiin läpi tehtailla. Muutos tehtiin samanaikaisesti kaikilla Dacian kolmella tehtaalla Pitestissä, Tangerissa ja Casablancassa, mikä tarkoitti 3 100 auton muuttamista heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Muilla valmistajilla vastaavanlaiset ilmeen muutokset on yleensä toteutettu automalli kerrallaan, kun taas Dacia joustavan organisaationsa ansiosta onnistui tekemään muutoksen koko mallistoon yhtä aikaa, varmistaen samalla autojen laadun pysyvän yhtä erinomaisella tasolla kuin aina muulloinkin. Muutos vaati kuitenkin paljon työtä ja huolellista suunnittelua – projekti aloitettiin jo vuotta aikaisemmin. Christophe Dridi, Dacian tuotannollinen johtaja kertoo lisää (video ranskaksi, tekstitettynä englanniksi):

Auton valmistaminen on mittava ja monimutkainen prosessi, mutta siitä huolimatta Dacialla onnistuttiin muuttamaan kaikkien autojen ilme samasta hetkestä alkaen. Muutos vietiin läpi niin Romanian Pitestissä kuin Marokon kahdella tehtaalla Tangerissa ja Casablancassa täsmälleen samaan aikaan. Muutoksessa oli huomioitava monta eri näkökulmaa ja vaihetta: osien logistiikasta työntekijöiden kouluttamiseen aina jälleenmyyjillä asti.

 

Eräänä lokakuisena maanantaiaamuna viime vuonna Dacian tehtailta alkoi valmistua autoja, joissa oli täysin uusi ilme: edessä uusi DC-embleemi ja etusäleikkö, takana ja ohjauspyörässä uusi Dacia-logo. Vielä edellispäivänä jokaisessa Dacian tehtailta valmistuneessa autossa oli aiemmat logot. Kurkataanpa kulissien taakse ja selvitetään miten tämä kaikki oikein toteutettiin!

 

”Meidän tietääksemme tämä oli ensimmäinen kerta, kun autovalmistaja on muuttanut koko mallistonsa ilmeen yhdellä kertaa, samanaikaisesti kolmella tehtaalla. Tästä huomaa miten joustava ja ketterä Dacia valmistajana on.”

CHRISTOPHE DRIDI
Tuotannollinen johtaja, Dacia

Osa 1: tehtaat ja tuotanto

Dacian tehtailla Pitestissä, Tangerissa ja Casablancassa tuotantolinjalta valmistuu uusi auto joka 50. sekunti. Siten uusi ilme vietiin yhteensä 3 100 autoon jo heti ensimmäisenä päivänä. Muutos aloitettiin 24. päivä lokakuuta yhdeksältä aamulla, jolloin ensimmäiset uuden ilmeen autot tulivat työn alle. Ennen kuin uudet osat voitiin asentaa näihin autoihin, uudet osat ja niiden osanumerot ja muut tiedot oli rekisteröitävä IT-järjestelmiin. Kyseisenä maanantaiaamuna järjestelmiin ajettiin erityinen päivitys, jotta virheiden riski saatiin poistettua kokonaan ja jotta tuotannon laatu saatiin taattua ylimenovaiheessa. Myös osalogistiikassa oli huomioitava, etteivät aiemmat ja uudet osat tai osanumerot missään vaiheessa saaneet päästä sekoittumaan keskenään.

Osa 2: logistiikka

Logistiikan puolella saatiin tehdä paljon töitä, jotta niin Duster, Sandero, Sandero Stepway kuin Joggerkin saatiin muutettua uudelle ilmeelle yhtä aikaa. Tehtaita oli tosiaan kolme, ja niiden kaikkien tuli pysyä samassa aikataulussa niin suunnittelun kuin tuotannon aloituksenkin suhteen. Muutosprosessin aikana logistiikkatiimi hallinnoi yhteensä 190 uutta osaa, jotka tulivat 57 eri tavarantoimittajalta. Näihin lukeutuivat muun muassa logo-osat, DC-embleemit sekä uudet värit. Uudistuksen yhteydessä mallistoon tuotiin nimittäin logojen ohella myös useita uusia korivärejä, kuten sittemmin hyvin suosituiksi nousseet erikoisvärit Lichen khaki ja Urban harmaa.

 

”Onnistuimme tässä, sillä tiimimme toimivat järjestelmällisesti ja omistautuneesti ja työntekijät todella sitoutuivat tähän projektiin esimerkillisen hyvin. Kaikki esittelyautot heti ensimmäisestä alkaen saatiin valmistettua ja toimitettua sovitun aikataulun mukaisesti. Joka kerta, kun näemme liikenteessä uuden ilmeen Dacian, olemme ylpeitä siitä, että teimme osamme tämän muutoksen onnistumisessa.”

ILEANA-FLORENTINA BOTEA
Logistiikan projektipäällikkö

 

Osa 3: koulutus

Muutoksen onnistunut läpivienti vaati myös yhteistyötä Dacian kolmella tehtaalla työskentelevien 20 000 työntekijän välillä. Nämä sitoutuneet naiset ja miehet ottivat haasteen vastaan ja pysyivät aikataulussa, noudattaen samalla kehitystyön ja tehdastuotannon tiukkoja toimintamalleja.

Työntekijöitä koulutettiin samalla, kun tuotanto oli käynnissä, jolloin tuotantoon ei tullut minkäänlaisia katkoja tai viiveitä ja laatustandardit pysyivät samoina kuin kaikkina muinakin tuotantopäivinä.

 

”Tätä vaihdosta valmisteltiin vuoden ajan: ennakoimme kaikki mahdolliset asiat, jotka voisivat tulla vastaan niin toimitusketjun, koulutuksen kuin tuotannon laadunkin osalta. Toiminta koordinoitiin osastojen välillä niin, että lopulta sinä maanantaiaamuna tuotantoa pystyttiin jatkamaan keskeytyksettä siitä huolimatta, että iso osa autojen osista vaihtui. Se on merkittävä onnistuminen!”

STEFAN STANCA
Tekniikan projektipäällikkö

Osa 4: myynti ja markkinointi

Myös myynnin ja markkinoinnin osalta kaikki pyrittiin tietysti tekemään mahdollisimman sujuvasti ja tehokkaasti. Jotta autojen toimitusaikaa saatiin optimoitua eikä aiemman ja uuden malliston välille syntynyt toimituskatkosta, uudella ilmeellä varustettujen autojen tilauksia piti voida tehdä jo ennen kuin uudet logo-osat olivat edes saapuneet tehtaille. Siten myös kaikki autojen tilaamiseen liittyvät järjestelmät oli päivitettävä hyvissä ajoin ennen tuotannon alkamista.

Kokonaisuudessaan projekti onnistui paremmin kuin hyvin ja nyt Dacian mallisto on entistäkin näyttävämpi. Uusi ilme on otettu vastaan innostuneesti ja sitä on kehuttu kovasti.

 

”Odotimme innolla, että pääsemme aloittamaan näiden uuden, entistä upeamman näköisten autojen tuotannon. Onnistuimme synkronoimaan kaikkien kolmen tehtaan toiminnan ja aloittamaan tuotannon suunnitellun aikataulun mukaisesti. Siitä on meidän jokainen työntekijämme ylpeä!”

MOHAMMED DAHOU-FRAJ
Projektiosaston vetäjä, Marokko

Suomeen Daciat saapuvat Romaniasta Pitestin tehtaalta sekä Marokosta Tangerin tehtaalta.

Tutustu mallistoomme:

SANDEROSANDERO STEPWAYDUSTERJOGGER

 

DACIA DAKAR-RALLIIN VUODESTA 2025

3.7.2023

  • Dacia valmistajana mukaan erämaarallien MM-sarjan legendaariseen Dakar-rallin luokkaan T1+ vuodesta 2025 alkaen
  • Tiimi koostuu Dacian oman organisaation teknisistä asiantuntijoista sekä brittiläisestä urheiluautojen valmistajasta Prodivestä 
  • Ranskalainen yhdeksänkertainen rallin maailmanmestari Sébastien Loeb sekä espanjalainen ralliautoilija Cristina Gutiérrez Herrero ovat tiimin uudet kuljettajat
  • Dacian kilpa-auton polttoaineena käytetään synteettistä polttoainetta.

”Dacia ja Dakar ovat täydellinen yhdistelmä! Eikä pelkästään sen takia, että Dakar testaa Dacian kestävyyttä vaan myös osoittaa meidän sitoutumista matalapäästöisempään autoiluun. Osallistumme todella innostuneina kilpailuun synteettistä polttoainetta käyttävällä autolla. Dacia, yhdessä parhaan tiimin ja kuljettajien kanssa, on vakavasti otettava kilpailija rallissa.”
Denis LE VOT, DACIA CEO.

DACIA TEHDASVALMISTAJANA DAKAR-RALLIIN

Dacia vahvistaa osallistumisensa vuodesta 2025 alkaen erämaarallien MM-sarjan huipentavaan Dakar-ralliin, joka on äärimmäinen testi auton kestävyydelle. Dakar on yhdistänyt yli 60 kansallisuutta ja 500 seikkailijaa ainutlaatuiseen kilpailuun joka vuosi yli 40 vuoden ajan.

Dakar-ralli yhdistää järjen ja tunteen ja sopii siten täydellisesti Dacian brändille. Rallia varten suunnitellaan nelivetoinen auto, jolta vaaditaan selviytymistä äärimmäisissä olosuhteissa. Se on myös ekologisesti mielenkiintoinen seikkailu, sillä Dacian kilpa-auto käyttää synteettistä polttoainetta.

Dakar-ralli toimii Dacialle testialustana ja ideoiden laboratoriona. Se tarjoaa mahdollisuuden testata ja kokeilla uusia ratkaisuja niin toimintojen kuin energiavalintojenkin suhteen.

Ennen vuoden 2025 kauden aloitusta Dacian tulevia ralliautoja testataan jo vuonna 2024 Marokon rallissa.

DACIA LUOTTAA KESTÄVÄÄN JA KOKENEESEEN TEKNISEEN TAUSTAAN

Dacia lähestyy jännittävää projektia luottamalla Renault Groupin osaamiseen sekä brittiläisen moottoriurheilu- ja insinööriyritys Prodriven kokemukseen. Prodrive on ollut yksi merkittävimmistä toimijoista moottoriurheilussa lähes 40 vuoden ajan ja auttanut useita merkkejä voittamaan kansainvälisiä mestaruuksia.

Prodrive on ollut mukana Dakar-rallissa vuodesta 2020 lähtien. Viimeisimpiin kolmeen Dakar-ralliin Prodrive on osallistunut oman tiiminsä suunnittelemilla ja hallinnoimilla autoilla, saavuttaen kokonaiskilpailussa toisen sijan vuosina 2022 ja 2023 Sébastien Loebin kanssa, joka nyt astuu uuteen Dacia tiimiin.

SÉBASTIEN LOEB JA CRISTINA GUTIÉRREZ HERRERO KULJETTAJIKSI

Cristina Gutiérrez Herrero, 31, on ensimmäinen espanjalainen nainen, joka ajoi Dakar-rallin loppuun asti vuonna 2017. Hän on osallistunut yhteensä seitsemään Dakar-ralliin vuosien 2017 ja 2023 välillä. Hän on lisäksi voittanut Espanjan naisten erämaarallin mestaruuden vuosina 2011 – 2016.

Ranskalainen ralliautoilija Sébastien Loeb, 49, on voittanut rallin maailmanmestaruuden yhdeksän kertaa peräkkäin vuosina 2004 – 2012 ollen yksi menestyneimmistä kuljettajista kautta aikojen ja häntä onkin usein tituleerattu kaikkien aikojen parhaaksi rallikuskiksi. Loeb on osallistunut Dakariin vuodesta 2016 alkaen ja vuodesta 2021 lähtien Bahrain Raid Xtreme Hunter -autolla, jonka on suunnitellut brittiläinen Prodrive. Eli Prodriven ja Loebin menestyksekäs matka jatkuu nyt Dacian ratissa.

DACIAN AUTO TOIMII SYNTEETTISELLÄ TESTIPOLTTOAINEELLA

Dacian kilpuri tulee käyttämään Aramcon toimittamaa synteettistä testipolttoainetta. Aramco on maailman johtava energia- ja kemikaalialan yritys.

Aramcon synteettiset polttoaineratkaisut tuotetaan yhdistämällä uusiutuvaa vetyä talteen otettuun hiilidioksidiin, mikä johtaa vähähiiliseen, nykyaikaisten moottoreiden kanssa yhteensopivaan polttoaineeseen.

Dakar-ralli on Dacialle täydellinen testialusta tälle teknologialle.

DACIAN EXTREME-MALLIT – ARKEEN JA SEIKKAILUIHIN

16.6.2023

 

Dacia Jogger Extreme muuttuu vakiomalliksi, jonka varustelua on parannettu entisestään. Sen lisäksi Joggeriin saa nyt Pack Sleep -paketin, jolla auto muuttuu hetkessä kahden hengen makuuhuoneeksi. Uutena mallina Dacia-valikoimaan tulee nelivetoinen Duster Extreme.

Extreme on ollut Dacian mallistossa tähän saakka vähän aikaa myynnissä tarjolla ollut erikoismalli. Sen suosio on ollut kuitenkin niin suuri, että Extreme tulee uudeksi huippuversioksi sekä Dusteriin että Joggeriin. Varustetaso kuvaa mainiosti Dacian filosofiaa, jossa auto on tarkoitettu jokapäiväisen käytön lisäksi helpottamaan kaikkien aktiviteettien harrastamista ja maailman valloittamiseen.

”Sen jälkeen, kun esittelimme Dacian uuden ilmeen koko mallistoon, tuomme nyt markkinoille uuden varustetason. Extremessä tulee konkreettiseksi Dacian vapaa-ajan viettoon innostava henki ja se antaa merkityksen merkkimme lupaukselle. Duster ja Jogger ovat molemmat saatavissa Extreme-varustetasolla, joka ei vain näytä seikkailuhenkiseltä, vaan sen varustelu on suunniteltu myös aktiivista ulkoilua silmällä pitäen.”

Lionel Jaillet, Dacian tuotejohtaja

Dacia Duster Extreme – vaikeiden maastojen valloittamiseen

Dacia Duster Extreme tuodaan Suomeen nelivetoisena TCe 150 -moottorilla, joten sillä voi edetä mainiosti myös teiden ulkopuolella. Extremen uutena värinä on luontoon mainiosti sointuva Cedar Green, minkä lisäksi uutuuden tunnistaa kuparin värisistä yksityiskohdista korissa. Niitä ovat muotoillut koristelistat etulokasuojissa ja ulkopeilien koteloiden sekä vanteiden viimeistely. Myös Dacia nimi takaluukussa on kuparin värisin kirjaimin ja mallinimi löytyy kattokiskoista. Kontrastina kuparille ovat kiiltävän mustat 17-tuumaiset vanteet sekä saman värinen haineväantenni.

Matkustamossa on otettu huomioon, että Duster on suunniteltu luontoharrastuksiin sopivaksi. Siksi siinä on edessä ja takana helposti puhdistettavat kumimatot, joissa on topografinen kuviointi. Sama kuviointi on myös kynnyslistoissa. Korin lisäksi myös sisältä löytyy kuparin värisiä yksityiskohtia ilmastoinnin suulakkeiden ympärillä, ovipaneeleissa ja vaihdekepin juurella. Duster Extremen istuimissa ja ovipaneeleissa on uusi harmaa MicroCloud-verhoilu. MicroCloud kestää erinomaisesti käyttöä ja kosteutta, minkä lisäksi se on helppo puhdistaa. Niinpä se on oivallinen verhoilu autoon, jota käytetään ulkoiluharrastuksien yhteydessä.

Dacia Duster TCe 150 4×4 Extreme maksaa 27 799 euroa ja siinä on varsin kattava varustelu, johon kuuluvat muun muassa automaatti-ilmastointi, navigointi, 4×4-monitori (kallistuskulmat ja kompassi), peruutuskamera, sähköisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit ja älyavainkortti.

 

Dacia Jogger Extreme – luonnon helmaan yksin tai suurella joukolla

Extreme on ollut tähän saakka Jogger-mallisarjassa toistaiseksi myynnissä oleva erikoismalli, joka on nyt uudistunut entistä täydellisemmäksi. Tärkein parannus on Extended Grip, joka auttaa etenemään hankalissa olosuhteissa, kuten mudassa, lumessa ja liukkaalla. Älykäs Extended Grip kytketään tarvittaessa päälle keskikonsolin katkaisimesta. Extended Grip pitää huolen ajonvakautusjärjestelmää hyödyntäen siitä, että etupyörillä on normaalia parempi pito vaikeissa tilanteissa.

Ulkoa uuden Jogger Extremen erottaa Dusterin tapaan siihen saatavasta uudesta Cedar Green -väristä ja korin kuparinvärisistä yksityiskohdista, joita on vielä Dusteria enemmän. Helmoissa on topografinen kuviointi ja kiiltävän mustat vanteet ovat Joggerissa 16-tuumaiset.

Myös Jogger Extremen matkustamossa on uusi harmaa MicroCloud-verhoilu, niin istuimissa, kojelaudassa kuin ovipaneeleissakin. Lisäksi matkustamossa on kuparin värisiä yksityiskohtia koristeena ja tyylikkäät topografisin kuvioin viimeistellyt kumimatot.

Dacia Jogger Hybrid 140 Extreme 7p on heti alusta alkaen myynnissä hintaan 29 399 euroa. Syksyllä sen rinnalle tulee TCe 110 -bensiinimoottorilla varustettu versio sekä 5- että 7-paikkaisena.

 

Kahdessa minuutissa tila-autosta majapaikaksi

Dacia ajattelee auton uudelleen tuomalla siihen saataville InNature-varusteita. Niistä ensimmäisenä tulee markkinoille Pack Sleep -retkisänkypaketti, jolla matkustamo muuttuu makuuhuoneeksi kahdessa minuutissa. Paketti kulkee mukana 7-paikkaisen version viimeisen rivin istuimien tilalla.

Dacia on kehittänyt yksinkertaisen, irrotettavan ja kohtuuhintaisen paketin. Kokonaisuuteen kuuluu kahdessa minuutissa avattava leveä 190 x 130 cm kokoinen sänky, retkipöytänäkin toimiva hylly ja säilytystila matkatavaroille. Painoa paketilla on vajaa 50 kiloa, joten se on varsin helppo nostaa mukaan tai jättää kotiin, kun sille ei ole käyttöä. Yksinkertainen, puinen paketti maksaa täydellisenä 2 175 euroa.

 

Kun hattuhylly on paikallaan, retkisänkypaketti jää näkymättömiin, ja auto näyttää aivan tavalliselta viisipaikkaiselta Joggerilta. Älykkäästi suunnitellussa puisessa laatikossa on 220 litran kokoinen säilytystila, joka on aina käytettävissä. Paketin kantta voi käyttää myös hyllynä.

InNature-varusteisiin kuuluu Pack Sleep -retkisänkypaketin lisäksi ikkunasuojat, jotka antavat yksityisyyttä ja pimentävät auton nukkumista varten. Tarjolla on myös näppärä teltta, jonka voi liittää avoimen takaluukun jatkoksi, jolloin saadaan nukkumatilaa 2-3 lisähenkilölle.

Dacia vahvassa kasvussa

30.1.2023

Vaikka Euroopan ja Suomen automarkkinat supistuivat viime vuonna, Dacian rekisteröinnit lisääntyivät edelleen. Reilussa vuodessa koko mallisto on uusittu, mistä päästään nyt nauttimaan. Tänä vuonna jatketaan uudistuneella mallistolla, joka on muuttunut Dacian uuden identiteetin mukaiseksi ja entistä paremmin varustelluksi.

Dacia syntyi uudelleen vuonna 2004, jolloin esiteltiin ensimmäinen Logan. Sen jälkeen merkki on saavuttanut Euroopassa suuren suosion, mikä näkyy myös konkreettisesti. Viime vuonna ylitettiin kahdeksan miljoonan myydyn auton raja.

Tuntemattomuudesta eurooppalaisille automarkkinoille ponnistaneen Dacian markkinaosuus Euroopan henkilöautomarkkinoilla nousi viime vuonna 4,2 prosenttiin, mikä oli peräti 0,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021. Mikäli markkinat rajataan yksityisiin autonostajiin, Dacian markkinaosuus on peräti 7,6 prosenttia (1,4 prosenttiyksikköä enemmän kuin 2021).

MENESTYSMALLISTO

Vaikka henkilöautoja rekisteröitiin Euroopassa vuonna 2022 vähemmän kuin edellisenä vuonna, kaikki Dacian mallit kasvattivat rekisteröintimääräänsä. Samalla se tarkoitti jokaiselle mallille merkittävää markkinaosuuden kasvua omassa luokassaan.

Dacia Sanderoita toimitettiin asiakkaille 229 500 kappaletta. Sandero on ollut yksityisasiakkaiden eniten ostama automalli Euroopassa vuodesta 2017 lähtien. Viime vuonna Dacia Sandero oli tammikuussa Euroopan eniten rekisteröity automalli, ja koko vuoden rekisteröinneissä se jäi vain vajaan 8 000 auton päähän voitosta eli saavutti komean kakkossijan.

Dacia Dusterin toimitukset kasvoivat viime vuonna 5,8 prosentilla 197 100 autoon. Yksityisten ostajien keskuudessa se sijoittui toiselle sijalle, edellään vain Sandero. Katumaastureissa se on ollut yksityisostajien eniten valitsema auto jo vuodesta 2018 alkaen. Kaikkien autonostajien keskuudessa Dacia Duster oli viime vuonna Euroopassa kymmenen eniten rekisteröidyn automallin joukossa ja kompaktien katumaasturien ykkönen.

Uutena mallina viime vuodelle tuli Dacian mallistoon Lodgyn ja Logan MCV:n korvannut Jogger, joka nousi oitis omassa luokassaan huipulle. Niitä ehdittiin toimittaa asiakkaille viime vuonna jo 56 800 kappaletta. Joggerin tilauksia tehtaalla oli vielä paljon enemmän, eli osa toimituksista meni tämän vuoden puolelle.

Neljäntenä pilarina Dacian mallistossa on Spring-sähköauto, jonka toimitukset kasvoivat 75 prosentilla 48 900 kappaleeseen. Spring on noussut menestykseksi yksityisostajien keskuudessa, sillä se oli sähköautoissa sijalla kolme. Näin siitäkin huolimatta, ettei Spring ole myynnissä kaikissa Euroopan maissa, kuten Suomessa, koska kaikille markkina-alueille sopivaa versiota ei mallistosta löydy.

DACIAN REKISTERÖINNIT NOPEASSA NOUSUSSA SUOMESSA

Suomessa henkilöautojen rekisteröinnit vuonna 2022 putosivat 17 prosentilla edelliseen vuoteen verrattuna. Dacia eteni toiseen suuntaan, sillä sen rekisteröinnit kasvoivat 22,7 prosentilla. Kappalemääräisten rekisteröintien 220 auton kasvu oli toiseksi suurin kaikkien automerkkien joukossa.

Dacian markkinaosuus kasvoi 1,5 prosenttiin eli samalle tasolle huippuvuosien (2017-2019) kanssa. Viime vuonna Dacia olisi yltänyt paljon korkeammallekin, mutta tehdas ei pystynyt toimittamaan suomalaisasiakkaiden kysynnän edellyttämää määrää autoja. Parhaina kuukausina kun Dacioita oli saatavilla, sen markkinaosuus oli jo reilusti yli kahden prosentin.

Kooltaan pienin Dacia Sandero sijoittuu B-segmenttiin, mutta hinnaltaan pienimpien ja halvimpien autojen luokkaan eli A-segmenttiin. Siellä Sandero on ylivoimainen markkinajohtaja. Dacia Duster puolestaan on komeasti nelospaikalla kompaktien katumaasturien joukossa. Mikäli luokka rajataan nelivetoisiin, Dacia Duster on selkeästi ykkönen.

Dacia Jogger löysi heti paikkansa Suomen automarkkinoilla, sillä sen rekisteröinnit ovat paljon korkeammalla tasolla kuin aiemman Lodgyn. Uusi Jogger voidaan 7-paikkaisena luokitella tila-autoksi, joiden joukossa se saavutti tuoreeltaan pronssisijan.

Merkkiuskollisuus on asia, joka yhdistää Dacian omistajia. Viime vuonna yksityisten Dacia-ostajien merkkiuskollisuus parani 15 prosenttiyksiköllä eli yli kaksi kertaa enemmän kuin millään muulla merkillä. Kaikkien merkkien joukossa Dacia säilytti kolmannen sijansa supistaen eron edellään oleviin Toyotaan ja uutena mittaukseen tulleeseen Teslaan lähes olemattomaksi.

UUSI IDENTITEETTI, ENEMMÄN VARUSTEITA

Dacian myynnin uskotaan vuonna 2023 kasvavan edelleen kaikkien parannusten myötä. Tammikuusta alkaen myynnissä ovat ulkonäöltään uudistuneet mallit, joissa on aiempaa enemmän vakiovarusteita. Kaikki malliversiot tarjoavat mainiosti vastinetta rahalle ja viime vuonna jo yli puolet Dacia-asiakkaista valitsi autoonsa parhaan varustetason. Uusi mallisto ensiesiteltiin tammikuun lopulla Dacia-omistajille järjestettyjen tilaisuuksien merkeissä ja se sai heti innostuneen vastaanoton. Nyt uusi mallisto on Dacia-jälleenmyyjillä kaikkien tutustuttavissa.

Suomessa on myös jo alkanut aivan uudenlaisen Dacian ennakkomyynti, kun Jogger HYBRID 140 sai hinnan. Se on Dacian ensimmäinen hybridi, joka on paljon tehokkaampi ja samalla taloudellisempi kuin tähän saakka myynnissä ollut bensiinimoottorinen Jogger. Samalla ajaminen on automaattivaihteiston ansiosta helpompaa ja mukavampaa.

Tutustu uuteen Dacia-mallistoon:

DUSTERJOGGERSANDEROSANDERO STEPWAY

Uusi Dacia Jogger HYBRID 140 – markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

20.1.2023

Vuosi sitten myyntiin tullut Dacia Jogger on ollut suurmenestys luokassaan niin Euroopassa kuin Suomessa. Nyt se esitellään Dacian ensimmäisenä hybridinä, joka yhdistää automaattivaihteiston ja taloudellisuuden mainioihin tiloihin sekä edulliseen hintaan. Uusi hybridivoimalinja saadaan parhaiten varusteltuun Extreme-versioon, joka maksaa 7-paikkaisena 29 399 euroa. Jogger hybridin ennakkomyynti käynnistyy Suomessa tänään.

Dacia suunnitteli 7-paikkaisen auton täysin uudelleen, kun se vuosi sitten esitteli tila-auton, farmarin ja katumaasturin parhaita ominaisuuksia yhdistävän Joggerin. Suuresta maavarasta on hyötyä niin mökkitiellä kuin Suomen lumisessa talvessa. Sekä viisi- että seitsemänpaikkaisena saatava Jogger on tilojen ja hinnan suhteellaan aivan omassa luokassaan.

Suursuosikki

Jo alle vuodessa 83 000 eurooppalaista tilasi uuden Joggerin, joita ehdittiin toimittaa viime vuoden aikana maaliskuisen esittelyn jälkeen 51 000:lle asiakkaalle. Vuonna 2022 Suomessa rekisteröitiin 157 Dacia Joggeria, millä se nousi kolmanneksi myydyimmäksi tila-autoksi. Euroopassa kaksi kolmasosaa valitsi varustetasoista parhaan Extremen, joka oli selvästi suosituin myös Suomessa. Joggerin saa joko 5- tai 7-paikkaisena ja yli puolet ostajista päätyi vielä pykälän verran monikäyttöisempään 7-paikkaiseen.

Nyt valikoima kasvaa uudella Jogger HYBRID 140:llä, joka on merkin ensimmäinen hybridi. Uusi voimalinja on taloudellisin ja vähäpäästöisin Jogger-vaihtoehto. Lisäksi se tuo mallisarjaan automaattivaihteiston. Dacian oivaltavaa ajattelua todistaa uuden voimalinjan sijoitus. Se on asennettu Joggeriin niin taitavasti, että tiloista ei tarvitse tinkiä lainkaan.

Jogger HYBRID 140 on ajossa latautuva täyshybridi. Moottorina on Renault Groupissa muissa malleissa, kuten Renault Arkanassa ja Cliossa käytettävä 1,6-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä, joka kehittää Joggerissa 103 kilowattia (140 hv). Voimaa on siis tullut 22 kilowattia (30 hv) lisää muihin meillä myytäviin Joggereihin verrattuna.

Liikkeelle lähdetään aina sähköllä, jolla voi kaupunkiajossa edetä jopa 80 prosenttia ajasta. Jarrutusenergiaa käytetään taitavasti hyväksi, ja sen voimakkuus on säädettävissä. Niinpä Jogger HYBRID 140:llä voi ajaa kolmen sijasta pitkälti yhdellä polkimella. Kytkintä ei ole lainkaan ja jarruakin tarvitsee käyttää vain harvoin.

Uuden Jogger HYBRID 140:n yhdistetty kulutus on kaupunkiajossa jopa 40 prosenttia pienempi kuin polttomoottorilla varustetulla. Koska kulutus on erittäin pieni, tankillinen polttoainetta riittää (WLTP-normin mukainen kulutus) jopa yli 900 kilometrin ajoon.

Hyvät varusteet, edullinen hinta

Dacia Jogger -mallistoon uusi HYBRID 140 -voimalinja saadaan kaikkein suosituimmaksi arvioituun versioon, eli 7-paikkaiseen Extremeen. Siinä on hyvä vakiovarustelu, johon kuuluvat muun muassa 16-tuumaiset mustat kevytmetallivanteet, tummennetut takalasit, automaatti-ilmastointi, sähkökäyttöiset ikkunannostimet kaikissa ovissa, peruutuskamera, pysäköintitutkat edessä ja takana sekä älyavainkortti.

Jogger HYBRID 140:een tulee kattavan vakiovarustelun lisäksi vielä sähköinen käsijarru, kätevä säilytystilalla varustettu keskikyynärnoja ja värillinen digitaalinen mittaristo. Vakiona 7-paikkainen Jogger HYBRID 140 on bensiiniversion tapaan monipuolinen ja muunneltava: kaksi taimmaista istuinriviä voi taittaa eteen istuinosaa myöten ja tarvittaessa kolmannen istuinrivin istuimet voi jopa poistaa autosta kokonaan, joko yksittäin tai yhdessä. Jogger HYBRIDistä voi siis helposti itse muokata myös vaikka 5-paikkaisen, erittäin suurella tavaratilalla varustetun farmariauton.

Tutustu uuteen Dacia Jogger HYBRID 140 -malliin:

JOGGER

Dacian autot suunnitellaan ja tehdään elämää varten

18.11.2022

Dacian autot suunnitellaan ja tehdään elämää varten. Uusi Dacia-mallisto myös ilmentää entistä enemmän seikkailu- ja retkeilyhenkeä, reissaamisen vapautta, hauskuutta ja yhdessäoloa. Samalla autot on suunniteltu jykeviksi, käytännöllisiksi, helppokäyttöisiksi, kestäviksi ja tilaviksi. Kaikki tämä sekä luonto itsessään on toiminut inspiraation lähteenä uuden Dacia-malliston materiaalivalinnoille.

Keskitymme aina olennaiseen

Dacian lähestyminen autojen suunnitteluun ja valmistamiseen poikkeaa muista automaailman merkeistä monella tapaa. Dacialla halutaan tehdä asioita fiksusti ja tämä koskee myös muun muassa osien ja materiaalien käyttöä autoissamme.

”Dacialla halutaan olla aitoja ja työskentelemme kovasti sen eteen, että autojemme muotoilukin on selkeää ja suoralinjaista ja siinä keskitytään olennaiseen. Nyt olemme lähteneet hakemaan ratkaisuja, jotka ovat ympäristönkin kannalta kestävämpiä, sillä se on nykypäivänä kaiken ytimessä”, Dacian Värit ja materiaalit -osaston tiiminvetäjä Helene kertoo.

Yksi esimerkki muutoksesta on Dacian uusi Lichen khaki -niminen, hieman harmaaseen taittava kauniin vihreä koriväri. Väri on hyvin maanläheinen ja alleviivaa Dacian halua olla lähellä luontoa. Ennen kaikkea tässä uudessa erikoisvärissä on se piirre, ettei se sisällä metallihiukkasia, mikä tekee itse maalista yksinkertaisemman valmistaa. Samalla auton väristä tulee sellainen, ettei arjessa auton pintaan vääjäämättä kertyvää likaa erota pinnasta niin hyvin.

”Autosta tulee myös ylipäänsä jykevämmän näköinen, kun se ei ole kimalteleva vaan tasavärinen”, toteaa Helene, jonka mielestä tämä uusi väri sopii Dacian malleihin kuin nenä päähän.

Uutuusväri Lichen khaki on saatavilla Jogger, Duster ja Sandero Stepway -malleihin. Lichen khakin ohella uudesta Dacia-mallistosta löytyy toinenkin erikoisväri, Urban-harmaa. Se on ollut saatavilla Duster Extremeen jo viime keväästä alkaen ja nousi heti niin suureen suosioon, että nyt uudessa mallistossa päätettiin tuoda se vaihtoehdoksi kaikkiin Duster-malleihin sekä Joggeriin ja Sanderoon.

Ei kromia eikä nahkaa

Moni on ehkä ajatellut, että kromi ja eläinperäinen nahka ovat materiaaleja, joiden käyttäminen autoissa on itsestäänselvyys. Yleinenkin trendi on kuitenkin jo kääntynyt ja Dacialla on nyt päätetty korvata nämä molemmat muilla kestäviksi todetuilla materiaaleilla, joiden tuotantoprosessissa huomioidaan myös ympäristönäkökulma.

”Pyrimme käyttämään materiaaleja, joiden hiilijalanjälki on mahdollisimman alhainen niin tuotantonsa kuin koko elinkaarensakin osalta”, Helene sanoo.

Tekstiilit ovat käytännöllinen valinta, sillä ne eivät naarmuunnu eivätkä nitise. Dacian autoissa voidaan lisäksi jatkossakin tekstiiliverhoilujen ohella nähdä keinonahkaa, kuten Duster Extremessä on tehty. Keinonahkaverhoilun pinta tuntuu mukavalta, se on helppohoitoinen ja kestävä – täydellinen ratkaisu autoon, joka on tehty arjen pieniin ja isompiinkin seikkailuihin.

”Monella Dacia-omistajalla on erityinen suhde luontoon ja he kulkevat siellä paljon. Tällöin on tärkeää, että auton sisätilatkin sietävät likaantumista ja ovat helppohoitoiset”, Helene huomauttaa.

Kromia puolestaan ei enää näy Dacian uusissa autoissa lainkaan – ei sisätiloissa eikä ulkopuolella. Tämä muutos on hyväksi niin auton käyttäjälle kuin ympäristöllekin: maalipintaisten osien valmistaminen aiheuttaa merkittävästi pienemmät CO2-päästöt kuin kromipintaisten osien tekeminen ja samalla maalipintaiset osat sietävät naarmuja paremmin ja ovat kestävämpiä käytössä.

Yleisesti autojen keuloilla olevat logot ovat edelleen tänä päivänä pitkälti kromattuja. Dacialla toimittiin tässäkin eri tavalla kuin monella muulla automerkillä: kromista luopumisen myötä Dacian uusi “Link”-niminen D- ja C-kirjaimen yhdistävä embleemi tuotiin autojen keuloille valkoiseksi maalattuna.

”Halusimme logon erottuvan keulalta selkeästi ja sen se todella tekee, kun etusäleikkö muutoin on hyvin tummasävyinen”, Helene kertoo.

 

Kestäviä materiaaleja

Dacia-mallien, kuten Sandero, Sandero Stepway ja Jogger Comfortin kojelautoihin on jo aiemmin tuotu tekstiilipintaa muovin sijaan. Tästä pidetään edelleen kiinni ja uudessa mallistossa näiden mallien kojelaudoissa on siten Expression-varustetasolta alkaen tekstiilipinta. Tämä materiaalinvaihdos parantaa osaltaan auton äänieristystä ja muuttaa myös ohjaamon viimeistelyn yleisilmettä merkittävästi laadukkaampaan suuntaan. Tekstiilipinta on siitäkin mainio valinta, ettei se naarmuunnu ja se kestää käytössä hyvin.

Helene huomauttaa, että materiaalivalinnalla on vaikutusta myös ohjaamoon tunnelmaan: ”Pehmeät materiaalit, kuten nämä tekstiilipinnat, tekevät autosta kotoisamman oloisen”.

Kaikissa Dacian materiaalivalinnoissa pyritään siis löytämään fiksuimmat mahdolliset ratkaisut, niin asiakkaan kuin ympäristönkin näkökulmasta.

“Kun auton sisätilojen ja ulkokuoren välillä on paljon yhteistä, sellainen niin sanottu punainen lanka, olemme mielestämme onnistuneet tehtävässämme”, Helene toteaa loppukaneettina.

Tutustu uuteen Dacia-mallistoon:

DUSTERJOGGERSANDEROSANDERO STEPWAY