Dacia – varma valinta
Daciaa on tuotu Suomeen vuoden 2009 lopulta lähtien. Vuonna 2018, kuten myös vuonna 2017 Dacia oli yksi eniten myyntiään kasvattaneista automerkeistä Suomessa. Vuonna 2019 Euroopassa tehtiin jo seitsemättä vuotta peräkkäin uusi Dacia-myyntiennätys, ja Dacioita myytiin yli 560 000 kappaletta.
Keväällä 2018 luovutettiin asiakkaalle Suomen 10 000. Dacia. Myös muualla Euroopassa kasvu on ollut vahvaa ja Dacia Sandero on jo vuosien ajan ollut Euroopan myydyin automalli yksityisasiakkaille. Dacia on viime vuosina saavuttanut ennätysmyyntimääriä ja markkinaosuuksia lähes kaikilla Euroopan markkinoilla ja esimerkiksi vuonna 2018 Dacia oli Euroopan eniten myyntiään kasvattanut automerkki*. Yhteensä maailmassa on vuoden 2020 loppuun mennessä myyty noin 7 miljoonaa Daciaa.
Merkkiuskollisuuden kärjessä Suomessa
Bisnoden vuotuisessa vertailussa Dacia oli uusien autojen merkkiuskollisuudessa vuonna 2020 jo neljättä kertaa peräkkäin hienosti 2. sijalla – Vuosi vuoden jälkeen suurin osa uuden Dacian hankkineista siis pysyy merkissä, kun he vaihtavat autonsa uuteen. Dacia on ollut merkkiuskollisuusvertailun kärkikahinoissa jo kuusi vuotta peräkkäin ja vuonna 2014 Dacian merkkiuskollisuus oli tutkimuslaitoksen mukaan mittaushistorian korkein lukema kautta aikojen, 72,4 %.** Dacia on siis lunastanut omistajiensa luottamuksen.
Dacian vetovoima on korkealla tasolla niin uusissa kuin käytetyissä autoissa
Vuonna 2017 Dacia nousi Suomen vetovoimaisimmaksi automerkiksi uusien autojen osalta ja vuonna 2018 Dacia oli kaikista vetovoimaisin automerkki käytetyissä autoissa.** Vetovoima kertoo miten paljon merkki on onnistunut hankkimaan uusia asiakkaita muiden automerkkien omistajista – Dacia houkuttelee siis paljon ostajia muilta merkeiltä myös käytettynä.
LUE SUOMALAISTEN DACIA-OMISTAJIEN KOKEMUKSIA
Uusi Dacia Sandero on What Car?:in sekä l’Argus’n Vuoden auto 2021
Englantilainen What Car? valitsee joka vuosi vuoden parhaan auton useassa eri kategoriassa ja lisäksi kokonaiskisan voittajan, Vuoden Auton. Vuoden 2021 paras kompakti, edullisen hintaluokan auto on Dacia Sandero ja paras edullinen perheautoluokan SUV eli katumaasturi on Dacia Duster. Kompaktien autojen osalta valintakriteereinä oli houkutteleva hinta, tilavat ja käytännölliset sisätilat, isomman auton ajotuntuma, varustelun taso sekä alhaiset käyttökustannukset. Perheautoluokan SUVeissa puolestaan painotettiin ennen kaikkea mukavuutta, audiojärjestelmää, auton vankkuutta ja käytännöllisyyttä, tavaratilan kokoa, turvaistuinten kiinnitysmahdollisuuksia sekä moottorin taloudellisuutta. Uusi Dacia Sandero voitti lisäksi vuoden 2021 kokonaiskisan, eli se valittiin ainutlaatuisen hinta-laatusuhteensa, mukavuutensa ja hyvän varustelunsa ansiosta What Car?in Vuoden Autoksi 2021.
Myös ranskalainen l’Argus valitsee vuosittain vuoden parhaan auton kahdeksassa eri kategoriassa sekä Vuoden Auton. L’Argus’n kisassa oli vuonna 2021 mukana 32 eri automallia ja raadissa istuu monen arvostetun ranskalaisen autolehden ja -median toimittajia. He pisteyttävät autoja viidellä eri kriteerillä: Hinta, käyttökustannukset, suorituskyky, ajo-ominaisuudet ja varustelun taso. Uusi Dacia Sandero valittiin tässä kilpailussa sekä Vuoden kaupunkiautoksi 2021 että kokonaiskisan voittajaksi, Vuoden Autoksi 2021, aivan ylivoimaisella pistemäärällä 49 pistettä, kun kilpailun toiseksi ja kolmanneksi tulleet autot saivat 35 ja 34 pistettä.

Dacia suositelluin automerkki 2018 sekä Ranskassa että Iso-Britanniassa
YouGov BrandIndex Merkin suosittelu -mittauksessa kysyttiin satojen erilaisten brändien asiakkailta/käyttäjiltä, suosittelisivatko he käyttämäänsä brändiä ystävälle tai työkaverille. Tässä mittauksessa Dacia nousi vuonna 2018 kaikista suositelluimmaksi automerkiksi sekä Ranskassa että Iso-Britanniassa. Ranskassa Dacia oli 6. suositelluin kaikista tutkituista 835 brändistä ja sen suosittelu oli noussut lähes 8 % edellisvuodesta. Dacian edelle kipusi isoja, tunnettuja brändejä kuten Netflix, Michelin ja Bose. Myös Iso-Britanniassa Dacia mahtui ainoana automerkkinä listan top 10:een ja oli upeasti 9. sijalla kaikista tutkituista 1 350 brändistä.
*Lähde: Jato Dynamics Ltd.
**Lähde: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenneasioiden rekisteri, ensirekisteröintitilastot / Bisnode – A Dun & Bradstreet Company