Dacia Duster seikkailijamelojien matkassa

Viime kesänä kuusi eurooppalaista extreme-kajakkimelojaa päätti lähteä reissulle, joka ei heti unohdu: he lähtivät Ruotsin ja Norjan Lappiin valloittamaan jokia, joissa ei aiemmin ollut melottu. Urheilijat lähtivät tälle 11 päivän mittaiselle seikkailulleen mukanaan Dacia Duster, varmistaakseen, että takuulla pääsisivät perille kaikkien jokien luo, erittäin vaikeakulkuisiin maastoihin. Duster, joka on kuin luotu seikkailuihin, osoittautuikin mainioksi matkakaveriksi tälle 8 000 kilometrin matkalle napapiirin tuolle puolen, ja kajakit kulkivat kätevästi mukana auton katolla.

Tavaratila täynnä varusteita ja kajakit katolla ryhmä ajoi pitkän, paljon maastoajoa sisältäneen matkan kauas pohjoisen luonnon keskelle.

”Matka oli pitkä, kilometrejä kertyi, mutta se on osa seikkailun viehätystä:
Nappaa auto alle ja kaverit matkaan ja lähde kohti tuntematonta”
totesi Eric Deguil, extreme-melonnan nelinkertainen
maailmanmestari
ja Lapin-reissun matkanjohtaja.

 

Taitava melojatiimi valmiina valloittamaan Pohjoisen

Padjelantan kansallispuisto Pohjois-Ruotsissa lähellä Norjan rajaa houkutteli melojatiimiä, sillä sitä sanotaan Euroopan suurimmaksi täysin luonnontilaiseksi alueeksi. Alue on suuri: sieltä löytyy yli 200 000 hehtaaria villiä luontoa. Alueella on erittäin paljon vesistöjä, jotka tarjoavat mielenkiintoisia haasteita myös kaikkein taitavimmille melojille.

Padjelantan kansallispuisto, seikkailijamelojien unelmakohde.

Meloja Julien Turin on jo yli kymmenen vuoden ajan työskennellyt pohjoismaisessa retkeily-yrityksessä. Melojaporukan ja Dustereiden retki sai alkunsa siitä, kun tämä Ruotsissa asuva, ruotsia puhuva ja paikalliset luontokohteet tunteva asiantuntija alkoi suunnitella unelmiensa reissua karttojen ja satelliittikuvien avulla. Löydettyään sopivan, hyvin haastavan reitin, hän kutsui mukaansa muita ammattiurheilijoita, joita oli tavannut melontakisoissa. ”Porukka oli helppo ylipuhua lähtemään reissuun ja minulle tuli kyselyitä muiltakin, että vieläkö mahtuisi mukaan”.

Siten rakentui ryhmä, joka koostui kuudesta kajakkimelojasta. Mukaan lähti Eric Deguil, extreme-melonnan nelinkertainen maailmanmestari ja kolminkertainen Green Race -voittaja. Green Race on extreme-melontakilpailu, jota on luonnehdittu maailman vaikeimmaksi. Rautaisena ammattilaisena Eric valikoitui johtamaan retkeä.

Tiimin ainoa naisjäsen, Nouria Newman, on hänkin tottunut seikkailija. Tämä kolminkertainen maailmanmestari on muun muassa vuonna 2014 laskeutunut maailman vaarallisimpiin koskiin lukeutuvan Stikinen Grand Canyonin, tehden sen ensimmäisenä naisena maailmassa.

Nouria Newman ja Eric Dequil valmistautumassa lähtöön kohti koskia.

Poikkeuksellinen kutsu houkutti mukaan Guillaume Hassonin, joka osaa paitsi meloa myös huoltaa ja korjata kajakkeja. Hänellä on yli kymmenen vuoden kokemus melomisesta ja ja muun tiimin mielestä tällaiselle retkelle oli välttämätöntä saada mukaan meloja, joka tarvittaessa voi toimia tiimin « MacGyverina », jos jotain poikkeuksellista sattuu tai tulee eteen.

Tunnettu extreme-meloja Thomas Neime ei hänkään halunnut kieltäytyä kutsusta. Takana oli kokemuksia eri puolilta maailmaa, Kanadasta, Etelä-Amerikasta ja Pakistanista, ja ensi talvena Thomas aikoo toistamiseen valloittaa Saut du Doubs -nimisen joen – talviolosuhteissa.

Tiimin kuudes jäsen oli Jonas le Morvan, muun muassa King of the Alps -parikisan voittaja vuodelta 2017.

Vasemmalta oikealle Sammy Billon, kuvaaja, valokuvaaja ja seikkailija,
jonka vastuulla oli kuvata tämä ikimuistoinen retki sekä 6 extreme-melojaa:
Guillaume Hasson, Nouria Newman, Julien Turin, Eric Deguil,
Jonas Le Morvan ja Thomas Neime.

8 000 kilometrin tutkimusmatka luonnon keskelle Dusterin kyydissä

Ryhmä aloitti matkansa Ranskan Grenoblesta, missä varusteet ja matkatavarat kuormattiin Dusterin kyytiin. Jykevä, monipuolinen ja seikkailuihin suunniteltu Duster reiluine tavaratiloineen ja kattokaiteineen täytti tiimin kaikki tarpeet. Kun vielä kajakit oli kiinnitetty Dusterin katolle, päästiin lähtemään kohti suurta seikkailua.

Guillaume Hasson varmistamassa kajakkien kiinnitystä.

Matka kulki läpi Sveitsin ja Saksan, mistä melojat ja Duster matkasivat Ruotsiin laivalla. Tukholmasta mentiin kohti Norjan Sulitelmaa. Porot ja pohjoisen luonto oli eksoottista ja melojat ihailivat maisemia Dusterin ikkunoiden läpi: ”Pohjoisen tiet ovat hyvin erilaisia kuin Keski-Euroopassa. Maisemat ovat todella vaikuttavia, eikä niihin kyllästy koskaan. Voi vain hämmästellä tätä upeaa luontoa, joka meitä ympäröi”.

Dacia Duster kajakkeineen matkalla kohti seikkailua.

Duster ja kajakit lossin kyydissä.

Duster kohtasi aina vain villimpää luontoa.

Kun vastaan tulee poroja, tietää olevansa kaukana pohjoisessa.

Matkallaan melojat nukkuivat tähtitaivaan alla ja pysähtelivät joille kalastamaan ruokaa ja testailemaan varusteitaan. ”Jo ensimmäiset joet olivat hämmästyttäviä, mutta mitä pidemmälle pääsimme, siitä uskomattomampaa luonto oli. Kaikkein kaukaisimmat kolkat kruunasivat koko kokemuksen.”

Tuore kala täydensi kuivamuonaan pohjautuvaa retkievästystä.

Joitakin jokia ylitettiin myös Dacia Dusterilla.

Dusterilla seikkailijat pääsivät helposti hakeutumaan syrjäisempiinkin yöpymispaikkoihin.

Automatkan aikana melojaporukka valmistautui henkisesti kohtaamaan pohjoisen viileät ja kosteat olosuhteet sekä runsaslukuiset hyttyset, mutta ennen kaikkea tason IV ja V kosket ja laskut – sen korkeampia vaikeustasoja extreme-melonnassa ei edes ole.

Duster pääsi kokemaan upeita maisemia ja teitä…

… muun muassa Padjelantan kansallispuistossa.

Dusterilla päästiin aina perille ihan rantaan asti.

Lopulta unelmat muuttuivat todeksi, kun porukka saapui perille Ruotsin ja Norjan välisen rajan tuntumaan. Seikkailunnälkäiset melojat nappasivat kajakkinsa selkään ja suuntasivat kohti koskia. He meloivat Sulitelmasta kohti Ritsemiä, kulkien yhteensä yli 210 kilometrin mittaisen matkan kajakeilla ja jalan.

Parinkymmenen kilon painoiset kajakit kulkivat siirtymien aikana melojien selässä.

Dusterilla kajakit vietiin veden äärelle ja haettiin pois, kun melojat toisaalla rantautuivat.

Eric Deguil valmiina melontaretkelle.

Kolmen ensimmäisen päivän ajan aurinko paistoi ja helli melojia, jotka pääsivät nauttimaan ihanteellisesta Lapin kesästä. Sitten alkoi sataa, lämpötila putosi alle viiteen asteeseen ja välillä satoi räntää ja lunta. Vastenjaure-järvellä jouduttiin melomaan kymmeniä kilometrejä reippaassa aallokossa kovaan vastatuuleen, mutta se ei seikkailijoita juuri hidastanut.

Upeita pohjoisen maisemia.

Urheilijat suunnittelemassa seuraavaa laskua…

…ja tauolla kahden koskenlaskun välissä.

Julien Turin hakeutumassa paikkaan, josta kajakin voi laskea vesille.

Nouria Newman Vastenjaure-järvellä.

”Löysimme kaikkea sitä, mitä extreme-meloja toivoo elämänsä aikana kokevansa”. Lukuisat kosket tarjosivat haastetta ja upeita kokemuksia, etenkin viimeinen koskietappi ennen saapumista Ritsem-järvelle. Se on yli 100 metrin mittainen ja vesi liikkuu siellä 300 kuution sekuntivauhdilla!

Melojat löysivät retkellään myös toivomiaan todella rajuja laskuja.

Maisemien, koskien ja jokien ohella myös Duster täytti kaikki seikkailijoiden odotukset. Autossa oli mukava matkustaa, Duster helpotti siirtymiä suuresti ja sen avulla kajakkien vieminen koskille ja niiden hakeminen vetten ääreltä oli mutkatonta, kertoi Eric Deguil. Vaikka reitti oli usein hankala, kivinen ja jyrkkiä rinteitä täynnä, Dusterilla pääsi kaikkialle.

Nouria Newman Dusterin ratissa.

Duster matkalla viemään kajakkeja vesille

… ja myöhemmin matkalla hakemaan ne pois.

”Duster oli ihanteellinen auto tämän tyyppiselle matkalle. Ajoimme lähes 8 000 kilometriä ja Duster oli elementissään niin Ranskan, Sveitsin ja Saksan moottoriteillä kuin Ruotsin ja Norjan villin luonnon keskellä ja sellaisilla syrjäisillä maastoteillä, joita voi ajaa ainoastaan kesäisin”.

Melojat lähtivät kotia kohti monia upeita reissumuistoja rikkaampina.

Katso mitä meloja Eric Deguil kertoo ryhmän ainutlaatuisesta reissusta:

Video on tekstitetty englanniksi.

Palaa uutisiin