Dacia Lodgy Glace – Esimakua tulevasta

Dacia on ilmoittanut kaksi autoa 2011/2012 Trophée Andros -jääratakilpailusarjaan ja pestannut eturivin kuljettajia niitä ajamaan: Alain Prost, Nicolas Prost ja Evens Stievenart!

Tämän talven mestaruuskilpailun ensimmäinen kierros ajetaan Val Thorensissa, Ranskassa, joulukuun 3.-4. päivinä.

Dacian uusin tulokas

Dacia Lodgy Glace on vuonna 2012 maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä ensi kertaa esiteltävän uuden perheauton pikkusisko. Jo sen nimi herättää mielikuvan runsaasta sisätilasta ja perheauton maailmasta. Dacia on päättänyt toteuttaa kolmannen Trophée Andros – osallistumisensa poikkeuksellisesti, sillä ensimmäistä kertaa Trophée Androsin historiassa sarjassa on mukana tila-auto.

lodgy-glace-1

Uuden sesongin mausteena on kaksi kilpailuun ilmoitettua Lodgy Glace-autoa, jotka ovat mukana jokaisen osakilpailun lähtöruudukossa. Toista Lodgy Glace -autoa kuljettaa Alain Prost, joka Dacia Duster Glacella sijoittui toiseksi vuosien 2010 ja 2011 Trophée Andros -kilpailussa. Toista Lodgy Glacea ajavat vuorollaan Alain Prostin poika Niclas ja Alainin tallitoveri Evens Stievenart, joka viime talvena Pariisissa, Stade de Francen superfinaalissa ylsi jaetulle ensimmäiselle sijalle.

lodgy-glace-2 lodgy-glace-3

Lodgy Glace on suunniteltu erityisesti tätä ainutlaatuista kilpailusarjaa varten. Kisa tunnetaan moottoriurheilun piirissä yhtenä haastavimmista. Trophée Andros -kisan tekniset säännöt ovat äärimmäisen tiukat ja ne käsittävät autoa koskevat kaikki mahdolliset rajoitukset (korin mitat,
vaihteiston, renkaat jne) sekä myös käytettäviä materiaaleja koskevat määräykset. Järjestäjät ovat tehneet kaikkensa rajoittaakseen monimutkaisten ja kalliiden teknisten ratkaisujen käyttämistä. Tämän kilpailusarjan tarkoitus on päinvastoin löytää yksinkertaisia, kekseliäitä ratkaisuja, juuri sellaisia, jotka ovat täydellisesti Dacian brändin mukaisia. Sarjassa nousee esiin sekä auton luotettavuus että kuljettajan ajotaito.

Tork Engineeringin (suunnittelu ja tuotanto ) ja Sodemon (moottori) tilaustyönä tekemä Lodgy Glace hyötyy suuresti myös Renault Sport Technologies (RST) -osaston osaamisesta.

Uudessa Dacia Lodgy Glace -mallissa yhdistyvät jo sen edeltäjässä, Dacia Duster Glacessa, hyviksi koetut tekniset ratkaisut sekä yksityiskohtaiset kehityskohteet. Tekniseltä kannalta katsottuna Trophée Andros on kilpailusarja, jossa pikkuriikkisetkin yksityiskohdat voivat olla merkittäviä. Aiempien kausien kokemusten pohjalta on päädytty perusteellisiin analyyseihin.
Niiden johtopäätösten perusteella on tehty parannuksia:

Jousitus: viimevuotisia rataolosuhteita simuloitiin CERAMissa nelipilarisessa testipenkissä uusien ohjauskulmien ja alustan säätöjen kehittämiseksi.

Moottorin suorituskyky: viime kautena moottorin kehityksessä keskityttiin parantamaan matalan kierrosalueen suorituskykyä. Tänä vuonna myös moottorin huipputehoa on lisätty.

Dacia Lodgy Glace tekniset tiedot

KORI
Tyyppi: Putkiteräs
Jousitus: kaksoishaarukkavipu; säädettävä Öhlins jousitus
integroidut jouset/vaimenninyksiköt

MOOTTORI
Tyyppi: VQ 30, joka on kehitetty Renault Nissan Allianssin 24-sylinterisestä V6-moottorista
Sijoitus: keskellä edessä
Kuutiotilavuus (ksm): 2 987
Sylinterin halkaisija ja iskun pituus (mm): 93 x 73,3
Maksimiteho (kW EEC/hv): 257/355
Huippukierrokset: 7 500
Maksimivääntömomentti Nm CEE: 360
Huippuvääntömomentti kierrosluvulla 5 500

VAIHTEISTO
Tyyppi: nelipyöräohjaus
Vaihdelaatikko: SADEV 6-nopeuksinen sekventiaali
Tasauspyörästö: tasauspyörästön lukitus edessä ja takana

JARRUT
Edessä: teräslevyt, halkaisija 300 mm
Takana: teräslevyt, halkaisija 265 mm
Jarrusatulat: Beringer 4-mäntäiset

PYÖRÄT
Vanteet: 5,5 x 16 magnesium
Renkaat: Continental Ice Racing Contact 3

MITAT/PAINO
Pituus: 4 001 mm
Leveys: 1 900 mm
Etu/taka-akseli: 1 690 mm
Akseliväli: 2 500 mm
Paino: 950 kg
Polttoainesäiliö: 25 l

OHJAUS
Tyyppi: 4-pyöräohjaus
Hydraulinen ohjaustehostin
Säädettävä takapyöräohjaus

YHTEISTYÖKUMPPANIT JA SPONSORIT
Eurodatacar
Renault Sport Technologies
Sodemo
Tork Engineering

TROPHÉE ANDROS

Trophee Andros järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1990. Tekniset säännöt määrittelivät, että kilpa-auton ulkonäön tulee heijastaa joko jo tuotannossa olevaa mallia tai pian esiteltävää mallia. Auton useimpia teknisiä komponentteja säädeltiin säännöillä: putkirunko, nelipyöräohjaus, noin 340 hv:n 3-litrainen V6-moottori, 6-nopeuksinen vaihdelaatikko ja Continental Ice Racing Contact 3 -renkaat.

Kilpailut:

Trophée Andros muodostuu kahdesta kilpailupäivästä. Ensimmäisenä päivänä myös harjoituksista otetaan aikaa (mutta ei anneta pisteitä), jonka jälkeen ajetaan kaksi alkuerää. Neljä autoa kerrallaan ajaa neljä kierrosta, joista otetaan aikaa. Neljän kierroksen yhteenlaskettu aika päättää lähdön voittajan. Ainoastaan kaksi parasta lähtöä otetaan huomioon. Näiden lähtöjen suoritusten perusteella ajaja saa 80 % pisteistä ja niistä muodostuu finaalien lähtöpaikat. Toisena kilpailupäivänä ajetaan loppukilpailut, joihin osallistuu 10 autoa ja ne ajavat 10 kierrosta saaden 20 % pisteistä.

2011/2012 Trophée Andros kilpailukalenteri:

Joulukuun 3.-4.: Val Thorens
Joulukuun 9.-10.: Andorra
Joulukuun 16.-17.: L’Alpe d’Huez
Tammikuun 6.-7.: Isola 2000
Tammikuun 13.-14.: Lans en Vercors
Tammikuun 20.-21.: Saint Dié des Vosges
Tammikuun 27.-28.: Clermont/Superbesse Superfinaali

Lisätietoa:
www.media.renault.com & www.renault.com
http://www.facebook.com/dacia

Palaa uutisiin