Dacian autot suunnitellaan ja tehdään elämää varten

 

Dacian autot suunnitellaan ja tehdään elämää varten. Uusi Dacia-mallisto myös ilmentää entistä enemmän seikkailu- ja retkeilyhenkeä, reissaamisen vapautta, hauskuutta ja yhdessäoloa. Samalla autot on suunniteltu jykeviksi, käytännöllisiksi, helppokäyttöisiksi, kestäviksi ja tilaviksi. Kaikki tämä sekä luonto itsessään on toiminut inspiraation lähteenä uuden Dacia-malliston materiaalivalinnoille.

Keskitymme aina olennaiseen

Dacian lähestyminen autojen suunnitteluun ja valmistamiseen poikkeaa muista automaailman merkeistä monella tapaa. Dacialla halutaan tehdä asioita fiksusti ja tämä koskee myös muun muassa osien ja materiaalien käyttöä autoissamme.

”Dacialla halutaan olla aitoja ja työskentelemme kovasti sen eteen, että autojemme muotoilukin on selkeää ja suoralinjaista ja siinä keskitytään olennaiseen. Nyt olemme lähteneet hakemaan ratkaisuja, jotka ovat ympäristönkin kannalta kestävämpiä, sillä se on nykypäivänä kaiken ytimessä”, Dacian Värit ja materiaalit -osaston tiiminvetäjä Helene kertoo.

Yksi esimerkki muutoksesta on Dacian uusi Lichen khaki -niminen, hieman harmaaseen taittava kauniin vihreä koriväri. Väri on hyvin maanläheinen ja alleviivaa Dacian halua olla lähellä luontoa. Ennen kaikkea tässä uudessa erikoisvärissä on se piirre, ettei se sisällä metallihiukkasia, mikä tekee itse maalista yksinkertaisemman valmistaa. Samalla auton väristä tulee sellainen, ettei arjessa auton pintaan vääjäämättä kertyvää likaa erota pinnasta niin hyvin.

”Autosta tulee myös ylipäänsä jykevämmän näköinen, kun se ei ole kimalteleva vaan tasavärinen”, toteaa Helene, jonka mielestä tämä uusi väri sopii Dacian malleihin kuin nenä päähän.

Uutuusväri Lichen khaki on saatavilla Jogger, Duster ja Sandero Stepway -malleihin. Lichen khakin ohella uudesta Dacia-mallistosta löytyy toinenkin erikoisväri, Urban-harmaa. Se on ollut saatavilla Duster Extremeen jo viime keväästä alkaen ja nousi heti niin suureen suosioon, että nyt uudessa mallistossa päätettiin tuoda se vaihtoehdoksi kaikkiin Duster-malleihin sekä Joggeriin ja Sanderoon.

Ei kromia eikä nahkaa

Moni on ehkä ajatellut, että kromi ja eläinperäinen nahka ovat materiaaleja, joiden käyttäminen autoissa on itsestäänselvyys. Yleinenkin trendi on kuitenkin jo kääntynyt ja Dacialla on nyt päätetty korvata nämä molemmat muilla kestäviksi todetuilla materiaaleilla, joiden tuotantoprosessissa huomioidaan myös ympäristönäkökulma.

”Pyrimme käyttämään materiaaleja, joiden hiilijalanjälki on mahdollisimman alhainen niin tuotantonsa kuin koko elinkaarensakin osalta”, Helene sanoo.

Tekstiilit ovat käytännöllinen valinta, sillä ne eivät naarmuunnu eivätkä nitise. Dacian autoissa voidaan lisäksi jatkossakin tekstiiliverhoilujen ohella nähdä keinonahkaa, kuten Duster Extremessä on tehty. Keinonahkaverhoilun pinta tuntuu mukavalta, se on helppohoitoinen ja kestävä – täydellinen ratkaisu autoon, joka on tehty arjen pieniin ja isompiinkin seikkailuihin.

”Monella Dacia-omistajalla on erityinen suhde luontoon ja he kulkevat siellä paljon. Tällöin on tärkeää, että auton sisätilatkin sietävät likaantumista ja ovat helppohoitoiset”, Helene huomauttaa.

Kromia puolestaan ei enää näy Dacian uusissa autoissa lainkaan – ei sisätiloissa eikä ulkopuolella. Tämä muutos on hyväksi niin auton käyttäjälle kuin ympäristöllekin: maalipintaisten osien valmistaminen aiheuttaa merkittävästi pienemmät CO2-päästöt kuin kromipintaisten osien tekeminen ja samalla maalipintaiset osat sietävät naarmuja paremmin ja ovat kestävämpiä käytössä.

Yleisesti autojen keuloilla olevat logot ovat edelleen tänä päivänä pitkälti kromattuja. Dacialla toimittiin tässäkin eri tavalla kuin monella muulla automerkillä: kromista luopumisen myötä Dacian uusi “Link”-niminen D- ja C-kirjaimen yhdistävä embleemi tuotiin autojen keuloille valkoiseksi maalattuna.

”Halusimme logon erottuvan keulalta selkeästi ja sen se todella tekee, kun etusäleikkö muutoin on hyvin tummasävyinen”, Helene kertoo.

 

Kestäviä materiaaleja

Dacia-mallien, kuten Sandero, Sandero Stepway ja Jogger Comfortin kojelautoihin on jo aiemmin tuotu tekstiilipintaa muovin sijaan. Tästä pidetään edelleen kiinni ja uudessa mallistossa näiden mallien kojelaudoissa on siten Expression-varustetasolta alkaen tekstiilipinta. Tämä materiaalinvaihdos parantaa osaltaan auton äänieristystä ja muuttaa myös ohjaamon viimeistelyn yleisilmettä merkittävästi laadukkaampaan suuntaan. Tekstiilipinta on siitäkin mainio valinta, ettei se naarmuunnu ja se kestää käytössä hyvin.

Helene huomauttaa, että materiaalivalinnalla on vaikutusta myös ohjaamoon tunnelmaan: ”Pehmeät materiaalit, kuten nämä tekstiilipinnat, tekevät autosta kotoisamman oloisen”.

Kaikissa Dacian materiaalivalinnoissa pyritään siis löytämään fiksuimmat mahdolliset ratkaisut, niin asiakkaan kuin ympäristönkin näkökulmasta.

“Kun auton sisätilojen ja ulkokuoren välillä on paljon yhteistä, sellainen niin sanottu punainen lanka, olemme mielestämme onnistuneet tehtävässämme”, Helene toteaa loppukaneettina.

Tutustu uuteen Dacia-mallistoon:

DUSTERJOGGERSANDEROSANDERO STEPWAY

Palaa uutisiin