Dacian fiksut ratkaisut näkyvät myös autojen osissa

24.9.2021

Usein yksinkertaiset ideat ovat niitä parhaimpia.

Puskurit ja etenkin niiden alaosat suojaavat auton koria jokapäiväiseltä kulumiselta. Suosittujen Dacia-mallien, Dusterin ja Sandero Stepwayn kohdalla ne myös tuovat autoille ilmettä, tehden puskureista huomattavasti näyttävämmän näköiset. Osana Dacian ajatusmaailmaa, jossa keskitytään fiksuihin ja tarkoituksenomaisiin ratkaisuihin, valittiin Dacian autoissa näihin osiin massavärjättyä muovia maalatun muovin sijaan. Lue alta miksi.

 

Perinteisesti autojen puskureiden alaosat valmistaan kaksivaiheisesti. Ensin polypropyleenimuovia ruiskutetaan muottiin, joka tekee muoviosalle sen muodon. Sen jälkeen muoviosa maalataan tai sen päälle kiinnitetään esimerkiksi krominen osa, jonka tarkoitus on kohentaa osan ulkonäköä. Dacialla päätettiin tehdä toisin ja valmistaa puskureiden alaosat massavärjätystä muovista. Se tarkoittaa, että muovi, josta osat valmistetaan, on jo valmiiksi värjättyä. Siten sen väri ei koskaan muutu, toisin kuin maalatuissa osissa, joiden maalin alta paljastuu osan alkuperäinen väri niiden naarmuuntuessa.

Sanam, Dacian väri- ja materiaalisuunnittelija kertoo: ”Kun korin ulkoinen osa, kuten puskurin alaosa maalataan, kestävämpikin maali voi kuitenkin käytössä kulua ja naarmut näkyvät selvemmin. Kun osa on massavärjätty, väri pysyy paljon tasaisempana, vaikka osan pintaan tulisikin naarmuja.”

Puskureiden alaosien naarmuuntumiselta on vaikea välttyä, mutta kun väri ei naarmujenkaan myötä muutu, naarmut on paljon vaikeampi havaita ja pinta näyttää silti tasaisemmalta. Dacian puskurin alaosien valmistusprosessi takaa siis värien pysymisen tasaisempana. Eri malleissa osat voivat olla erivärisiä, mutta uusissa Dacia-malleissa ne ovat aina massavärjättyjä, eikä osia siten tarvitse naarmuuntuneen pinnan vuoksi lähteä uusimaan.

Rujoihinkin puitteisiin suunniteltu uusi Duster ja Prestige-varustetasolla olevat harmaat puskureiden alaosat.

PARASTA VASTINETTA RAHALLE, ILMAN KOMPROMISSEJA

Tuotantoprosesseissakin yksinkertaiset ratkaisut ovat usein parhaita. Massavärjätyt osat ovat juuri tällainen, sillä niiden valmistus vaatii ainoastaan muovin ruiskuttamisen muottiin, minkä jälkeen osat ovat valmiita asennettaviksi autoihin heti kovetuttuaan. Tällä tavoin saavutettu alhaisempi tuotantokustannus vaikuttaa tietysti osaltaan auton hintaan. Samalla suoraviivaisempi valmistusprosessi on myös ympäristön kannalta parempi.

Sanam jatkaa: ”Kierrätystä ajatellen vain yhdestä ainoasta materiaalista – tässä tapauksessa muovista – valmistettu osa on aina paras vaihtoehto. Jos osat on koristeltu esimerkiksi kromilla, ne on kierrätysvaiheessa paljon hankalampi hyödyntää. Tänä päivänä Dacian suunnittelijat etsivät jatkuvasti tuotantotapoja, joilla voidaan varmistaa osien kierrätettävyys, kun autot aikanaan ovat elinkaarensa päässä.”

Dacialla pyritään aina hakemaan ratkaisuja, jotka luovat auton omistajalle lisäarvoa ja samalla autojen valmistus pyritään tekemään mahdollisimman kustannustehokkaasti ja fiksusti. Lisäksi jo suunnittelu- ja tuotantovaiheissa pyritään nykyään ottamaan huomioon kiertotalousaspekti, eli muun muassa osien kierrätettävyys. Jatkossa suuntaus on vielä enemmän kiertotaloutta painottava: Dacian suunnittelijat miettivät tarkoin, mitä materiaaleja autoissa hyödynnetään.

Konseptiautot viitoittavat suuntaa, johon autonvalmistajat ovat menossa, ja Dacian konseptiauto Bigsterissä onkin jo esitelty näyttäviä, kestäviä ja käytännöllisiä, kierrätysmuovista valmistettuja korin suojaosia. Näiden rosoisilta näyttävien kierrätysmuoviosiensa ansiosta konseptiauto Bigster on vieläkin ilmeikkäämpi ja maastohenkisempi.

Konseptiauto Bigsterin muoviosista moni on tehty kierrätetystä ja uudelleen kierrätettävästä muovista.

Palaa uutisiin