Dusterin etenemiskykyä kehuttiin Tekniikan Maailman talvitestissä

Tek­nii­kan Maa­il­man tal­vi­autovertailua on tehty vuosittain jo lähes neljänkymmenen vuoden ajan. Lehden numerossa 04/2019 julkaistussa testissä oli tälläkin kertaa mu­ka­na tärkeimmät edel­li­sen vuo­den aikana Suomen markkinoille tulleet au­to­uu­tuu­det, yhteensä 15 polttomoottoriautoa, sekä ensimmäistä kertaa myös täyssähköautoja, joita mahtui mukaan kuusi kappaletta. Dacia Duster oli polttomoottoriautoista ainoana nelivetoinen, mutta koska neliveto on helppo kytkeä pois käytöstä autossa olevalla nelivedon kytkimellä, Dusteria testattiin sekä etu- että nelivetoisena. Testissä ollut auto oli Duster SCe 115 4×4 Prestige.

TM:n tal­vi­autover­tai­lu on yksi ar­vos­te­tuim­mis­ta tes­teistä automaailmassa ja sen to­teut­ta­mi­nen on aikamoinen rupeama. Testi alkoi tam­mi­kuus­sa VTT:llä Espoossa tehdyillä päästömittauksilla, minkä jälkeen autojen sähkölämmittimet kuvattiin lämpökameroilla Helsingissä. Lisäksi tehtiin valomittauksia, autojen luistonestojärjestelmien esitestit, autojen testivarustelu ja muita valmistelevia toimenpiteitä ennen autojen siirtämistä Lapin osuudelle. Alkutestien jälkeen kaikki vertailussa mukana olleet 21 au­toa toi­mi­tet­tiin yöju­nal­la Hel­sin­gistä Ro­va­nie­mel­le, mistä ne ajet­tiin vielä pohjoisemmaksi Iva­loon.

Lapissa testit tehtiin Nokian Renkaiden testiradoilla sekä Test Worldin talvitestikeskuksessa, Ivalon lentokentän alueella. Testiolo­suh­teet La­pis­sa oli­vat tal­vi­set, pak­kanen vaihteli pääosin -15 ja -17 as­teen välillä ja kaik­ki tes­tit aje­ttiin tes­tat­ta­vil­le au­toil­le mah­dol­li­sim­man ver­tai­lu­kel­poi­ses­ti: jokaisessa autossa oli esimerkiksi sa­man­lai­set tal­vi­ren­kaat, jotta ul­ko­puo­lis­ten te­kijöiden vai­ku­tuk­set saatiin eliminoitua tes­ti­tu­lok­sis­ta.

Parhaaseen kokonaistulokseen ylsi tänä vuonna Volvo V60, yhteispisteillä 9,0. Dusterin pistesaldo oli hyvä, 7,9 ja kiitosta Duster sai etenkin etenemiskyvystään sekä jousituksestaan.

Talviajossa maantiellä Duster sai hyvän arvion, vaikkakin rengasmelua todettiin olevan hieman keskivertoa enemmän. Hallittavuustesteissä Duster sai hyvät arvosanat sekä lumiradalla, mutkamäessä että väistökokeessa. 740 metrin mittaisessa mutkaisessa ylämäessä Dusterin aika oli nopein kaikista autoista, myös etuvetoisena, kun ajonvakautus ja luistonrajoitus olivat kytkettyinä – ilman niitä Mercedes-Benz vei niukasti voiton Dusterista, ja Audi pääsi tasoihin. Väistökokeessa kiiteltiin Dusterin ajonvakautusjärjestelmän toimintaa.

Tekniikan Maailma -lehdessä todetaan, että suoraan mäkeen nouseminen ja mäkilähtö ovat päivittäisiä tilanteita, joista autojen olisi talvellakin syytä selvitä mukisematta. Siksi talviautovertailussa mitattiin nousukykyä mutkaisessa ylämäessä, kitkaeromäessä ja suorassa lumimäessä ja Duster sai kaikissa näissä etenemiskykyä mittaavissa kokeissa kiitettävän arvosanan. Kitkaerokiihdytyksessä jäällä/lumella sekä kiihdytyksessä lumella Dusterin tulokset olivat omaa luokkaansa – nämä testit kertovat auton luontaisesta vetopidosta ja tulokset todistavat Dusterin luistorajoitusjärjestelmän toimivan erinomaisesti.

Myös kaarrejarrutuksessa Dusterin käytöstä kehuttiin kiitettäväksi ja auton jarrupoljintuntuma todettiin hyväksi.

Hiukkaspäästöissä Duster ei valitettavasti pärjännyt kovin hyvin, mutta silti sen tulos esimerkiksi hiukkasmassan osalta olisi viime vuoden talvitestissä ollut kuudenneksi paras. Tämä kertoo siitä, että autojen moottoreissa tapahtuu koko ajan nopeaa kehitystä päästöjen pienentämiseksi.

Lämmityslaitekokeissa Duster lämpeni vauhdilla sekä taajama- että maantieajossa, ja lehden artikkelissa todetaankin: ”Joukon tehokkain lämmityslaite ilman lisälämmittimiä on Daciassa, jonka matkustamo lämpeni erinomaisen nopeasti.” Myös takalasin lämmitys todettiin ”erinomainen”-arvosanan tasoiseksi, mutta sivupeilien lämmityksessä voisi olla vielä parannettavaa joihinkin kilpailijoihin verrattuna.

Dusterin ajovalot saivat hyvät arviot. Miinusta tuli siitä, etteivät takavalot pala huomiovalojen ollessa käytössä, kuten muutamassa muussa automallissa, eli Dusterissa ajovalojen kytkin tulee pitää Auto-asennossa, jotta takavalot ovat päällä aina. Valojen osalta arvosana olisi noussut myös, jos Dusterissa olisi ajovalojen pesimet.

Yhteenvetona Tekniikan Maailman artikkelissa todetaan, että ”Vertailun huokein ja ainut nelivetoinen auto menestyi mallikkaasti varsinkin etenemiskykykokeissa, kuten olettaa sopii. Pintapehmeä jousitus auttaa hyödyntämään vähäisenkin pidon myös etuvetoiseksi kytkettynä.” Lopuksi todetaan vielä, että kun arvosteluasteikko menee kymmeneen asti, ”Nelivedolla ajettuna [Dusterin] etenemiskyvyn arvosana olisi kuitenkin ainakin 12. Siihen ei moni kilpailijoista pääsisi, vaikka niitä heittäisi säkillisellä rahaa.”

Otsikkokuva: Dacia Ruotsi, artikkelikuvat: Markus Pentikäinen/Tekniikan Maailma.