Jo yli 8 miljoonaa Daciaa – Menestystarina jatkuu

29.9.2023

8 miljoonaa. Merkittävä virstanpylväs, joka kuvastaa uskomatonta saavutusta ja valtavaa ylpeyttä. Vuonna 2023 Dacia myi 8. miljoonannen ajoneuvonsa. Ennen vuotta 2004 Dacia oli Romanian kansallinen autonvalmistaja, mutta sittemmin Dacia on radikaalin muodonmuutoksensa myötä tullut tunnetuksi koko Euroopassa, ja nyt Dacia on kiistaton menestystarina. Mutta mitkä ovat Dacian vahvuudet ja erityispiirteet? Tässä muutamia keskeisiä ja ehkä yllättäviäkin tärppejä Dacian matkasta viimeisten 19 vuoden varrelta.

Kaksi elämää, kuusi logoa

Tiesitkö? Dacia ei aina ole ollut nimeltään Dacia. Romanialainen valmistaja, josta tulisi myöhemmin Dacia, perustettiin vuonna 1968 ja tunnettiin aluksi nimellä UAP, joka tarkoittaa Uzina de Autoturisme Pitesti, eli Pitestin autotehdas, viitaten Keski-Romaniassa Arges-joen varrella olevaan kaupunkiin, missä tehdas sijaitsi. Dacian pääkonttori sijaitsee siellä edelleen, samoin yksi tehtaista.

Dacian ensimmäinen logo oli täynnä paikallisia ja kansallisia viittauksia. Taustalla oleva vuori kunnioittaa Romaniaa ja erityisesti Karpaattien vuoria. Keskellä oleva kotka tulee Argesin maakunnan vaakunasta, joka sijaitsee Muntenian alueella, missä UAP:n pääkonttori sijaitsi. Nykyinen nimi Dacia ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1980, silloiseen mustavalkoiseen logoon. Se on suoraan peräisin ”Dacii”-nimisestä sanasta, joka on roomalaisten nimi Romanialle.

Vuonna 1999 Renault-konserni osti romanialaisvalmistajan ja neljä vuotta myöhemmin logoon lisättiin sinistä. Tämä kilven muotoinen logo oli ensimmäinen, joka tuli tunnetuksi Romanian ulkopuolella ja koko Euroopassa, koska se löytyi Dacia Loganin keulalta (Logan tuotiin markkinoille ensimmäisen kerran vuonna 2004). Vuonna 2008 lanseeratun Dacia Sanderon myötä otettiin käyttöön kokonaan uusi logo: sininen tausta vaihtui vaaleanharmaaksi, ja osa kilven muodosta ikään kuin leikattiin keskeltä.

Vuonna 2021 kehitettiin lopulta nykyinen auton keuloilla oleva tunnus nimeltään ”Dacia Link”, joka symboloi ennen kaikkea luottamusta Dacian ja sen asiakkaiden välillä. Tämä uusi embleemi koostuu D- ja C-kirjaimista, ja sen lisäksi käytössä on nyt uusi minimalistinen tekstilogo, joka löytyy muun muassa autojen perästä ja ohjauspyörästä.

44 maata

Vuonna 2004 lanseerattu ensimmäinen Dacia Logan oli alun perin tarkoitettu vain Romanian markkinoille. Suuren menestyksensä myötä malli tuli kutenkin lopulta saataville monissa muissakin Euroopan maissa.

Siitä lähtien Dacian malleja on myyty yhteensä 44 maassa Euroopassa ja Välimeren ympäristössä. Eniten Dacia-malleja myydään nykyään Ranskassa ja Italiassa, ja syntymämaa Romania kuuluu myös viiden suurimman markkinan joukkoon. Muita suuria markkina-alueita ovat Saksa ja Marokko.

Dacia Sandero on ostetuin auto Euroopan kuluttajamarkkinoilla jo kuudetta vuotta peräkkäin (vuodesta 2017 lähtien). Duster oli vuonna 2022 samaisen tilaston kakkosena, ja se on ollut myös Euroopan ostetuin maasturimalli (SUV)  yksityisasiakkaiden keskuudessa jokaisena vuotena vuodesta 2018 alkaen.

Dacian tähän mennessä myymiin yli 8 miljoonaan autoon lukeutuu huimat 2,78 miljoonaa Sanderoa, ja 2,26 miljoonaa Dusteria sekä 1,97 miljoonaa Logania. Dacia Dokkereita ehdittiin mallin elinkaaren aikana myydä 630 000 kappaletta ja 7-paikkaisia Lodgyja 346 000. Uusimman Dacia-mallin, Dacia Joggerin, on tähän mennessä ehtinyt hankkia jo n. 80 000 ostajaa.

Kolme tehdasta

Ennen vuotta 2012 Dacialla oli vain yksi tehdas Romaniassa, mutta nyt merkillä on jo kolme tehdasta. Dacian ensimmäinen tehdas avattiin Miovenissa, Romaniassa vuonna 1968. Kyseinen tehdas, joka edelleen tunnetaan Pitestin tehtaana, koostuu useista yksiköistä ja sen yhteydestä löytyy myös logistiikkalaitos. Miovenin/Pitestin tehtaalla valmistetaan useita malleja, Suomen malliston autoista kaikki Joggerit ja Dusterit.

Casablancan tuotantolaitos Marokossa on ollut Renault-ryhmän 100-prosenttisessa omistuksessa maaliskuusta 2019 lähtien. Se perustettiin vuonna 1959, ja siellä valmistetaan Logan, Sandero ja Sandero Stepway -malleja.

Dacian tehdas Tangerissa, Marokossa, aloitti toimintansa vuonna 2012. Tämä huippuluokan tehdas logistiikkalaitoksineen on sekä hiilineutraali että nollapäästöinen nestemäisten jätteiden osalta. Tangerissa valmistetaan Logan, Sandero, Sandero Stepway -malleja ja Suomeen sieltä tulevat Sanderot ja Sandero Stepwayt.

53 palkintoa

Vaikka Logan teki Daciasta Euroopassa tunnetun, yksi merkin kaikkien aikojen myydyimmistä malleista on järkimaasturi Duster. Duster ei monen muu vastaavan näköisen auton tapaan ole vain kaupunkimaasturi, vaan ihan aito maasturi, sillä sen nelivetoversion maastokyvyt ovat kerrassaan erinomaiset. Tämä ikoninen automalli onkin voittanut yli 40 erilaista palkintoa, mukaan lukien Vuoden Auto Romaniassa, Paras SUV Iso-Britanniassa, Paras Perheauto Saksassa ja Belgiassa ja paljon muuta. Jogger, Dacian uusi 7-paikkainen perheauto puolestaan on ehtinyt pokata jo 13 palkintoa – se on valittu muun muassa Vuoden Autoksi Ranskassa.

Mieleenpainuvat mainossloganit..

Dacia on mullistanut automarkkinoita järkevillä automalleillaan, mutta samaan aikaan Dacian mainonnassa on käytetty järjen lisäksi myös hauskuutta ja omaperäisyyttä. Tietyt iskulauseet ovat todella jääneet yleisön mieleen, erityisesti:

• Duster-mainos, jossa soi ”Another one drives the Duster”.

• Dacia Sanderon mainos ”Ruohonleikkurikin voisi olla hyvä lisävaruste autossa. Mutta me päätimme mieluummin tarjota jotain käytännöllisempää, kuten peruutuskameran.

• ”Koirat haukkuu , Dacia kulkee” on varmasti jäänyt monelle mieleen vuosien varrella.

..ja fiksut keksinnöt

Dacia ei ehkä olisi ollut niin menestyksekäs, ellei se olisi ollut kekseliäs. Dacialla on aina osattu yhdistää pelkistäminen ja innovaatiot. Dacian autoissa vältetään tarpeettomia koristeluja ja härpäkkeitä ja keskitytään olennaiseen.

Sandero Stepwayn, Joggerin ja Dusterin monitoimikattokaiteet voi muuntaa taakkatelineiksi vain muutamassa minuutissa. Alimman varustetason automalleissa on kojelaudassa integroitu älypuhelinteline, johon laitettavaa älypuhelinta voi hyödyntää auton kosketusnäyttönä Dacian Media Control -sovelluksen avulla. Nämä innovatiiviset, patentoidut toiminnot edustavat Dacia-henkeä, jota voi kuvailla sanoilla fiksu, käytännöllinen, helppokäyttöinen ja taloudellinen.

Palaa uutisiin