Pikes Peak: Dacia Duster no limit kovaa huipulle

Tiedote. Julkaistu: 26.07.2011 klo 11:09 – Nordic Automotive Services Oy/ Dacia

Dacian päätös osallistua Colorado Springsin kupeessa 89. kerran ajettuun Pikes Peak mäkikilpailuun 26.kesäkuuta palkittiin kovalla 10 min 17 sekunnin ajalla.

pikes-peak-duster

Upea esitys

Kolminkertaisen Trophée Andros -jääratasarjan voittajan, ranskalaisen Jean-Philippe Dayrautun ajama Dacia Duster ”No Limit” kiisi erinomaiseen aikaan, joka oikeutti kokonaiskilpailun kolmanteen sijaan.

Ensikertalainen ranskalaiskuljettaja ja joukkueen tekninen henkilöstö toivotettiin lämpimästi tervetulleeksi tähän maailman suosituimpaan ja kovimpaan mäkikilpailuun. Joukkueen tuloksen teki vielä merkityksellisemmäksi se, että koko projekti sai alkunsa viime joulukuussa. Tätä tarkoitusta varten suunniteltu auto valmistettiin kolmessa kuukaudessa ja tämä oli debyyttiesiintyminen Coloradon tapahtumassa sekä ajajalle että Dacialle.

Häivähdys hullutusta ja valtava intohimo johti unohtumattomaan kokemukseen!

Jean-Philippe Dayraut oli pitkään unelmoinut osallistumisesta Pikes Peak mäkikilpailuun ja hänen innostuksensa vakuutti Dacian ja Renault Sport Technologies -osaston liittymään yhdessä hänen kanssaan tähän poikkeukselliseen seikkailuun, joka sisältää hiukan hullutusta ja paljon intohimoa.
Suuren päivän edellä Jean-Philippe testasi autoa kolme päivää valmistautuakseen kisaan. Hän tutustui reittiin ja arvioi kanssakilpailijat, joista monet olivat osallistuneet tähän kilpailuun vuosien ajan ja tunsivat reitin vaikka unissaan.

Pikes Peakin reitti on huima. Se on 20 km:n mittainen ja siinä on 156 mutkaa. Reitin lähtöpaikka on 2862 metrin korkeudessa ja maalissa ollaan 4300 metrissä. Korkeuserot aiheuttavat monelle autolle ongelmia. Kokemuksena se oli Dacia Duster ”No Limit” -ajajalle ainutlaatuinen ja unohtumaton. Kilpailu on ammattilaisten tapahtuma. Suurin osa osallistujista (tänä vuonna 188 ajajaa) on rata-ajajia ja siksi Jean-Philippe kuusine Ranskan ratasarjojen tittelikuljettajana (yksipaikkaiset ja touringautot) sekä jääratakokemuksellaan (hän on voittanut Trophée Andros jääratasarjan kolmesti, mukaan lukien 2010/2011 sarjan), oli ideaalinen vastustaja muille ajajille.

”Se oli varmasti uskomattomin ja hulluin tapahtuma, johon olen ikinä osallistunut,” hän myhäili jälkeenpäin. ”Sekoitus asfalttia ja soraa vaatii erityistä ajotaitoa ja olen haltioissani siitä, että kykenin tarjoamaan hyvän vastuksen parhaille ja nousemaan palkintokorokkeelle.”

Ranskalaisen Dacia Duster oli vain 950 kilon painoinen ja sen Nissan GT-R 3,8 litrainen V6-moottori kehitti 850 hevosvoimaa. Tehoa oli pudotettu aikaisemmasta 1000 hevosvoiman prototyypistä kestävyyden takaamiseksi. Dacia Duster No Limit -erikoismallin oli valmistanut Tork Engineering yhteistyössä Renault Sport Technologies -osaston kanssa.

2011 PIKES PEAK – TOP 3 :

1. Nobuhiro Tajima (Suzuki SX4), 9min 51sek (uusi ennätys)
2. Rhys Millen (Hyundai RMR PM580), 10min 9sek
3. Jean-Philippe Dayraut (Dacia Duster), 10min 17sek

Palaa uutisiin