Uusi Dacia Duster – Suomen järkevin katumaasturi

 

Toisen sukupolven Dacia Duster tarjoaa vielä edeltäjäänsäkin paremman vastineen rahalle. Entistä tyylikkäämpi ja paremmin varusteltu Duster on helpompi ajaa ja mukavampi. Ennallaan on pidetty Dusterin vahvuudet: hyvät tilat, turvallisuus ja alhaiset hinnat.

Vuonna 2010 esiteltyä Dacia Dusteria on myyty pitkälti yli kaksi miljoonaa kappaletta, joista yli viisituhatta on tuotu Suomeen. Kahden viimeisen vuoden ajan Duster on ollut lähes tuhannella rekisteröinnillään luokkansa kärkimalleja ja toisen sukupolven myötä suosion uskotaan kasvavan entisestään. Dusterin suuriin vahvuuksiin kuuluu se, että auto pitää arvonsa erinomaisesti ja on erittäin kysytty myös käytettyjen autojen markkinoilla.

Muotoilussa kaikki on uutta
Nopeasti katsoen voi tuntua siltä, ettei Duster ole juurikaan muuttunut edeltäjäänsä nähden. Vaikutelma on kuitenkin täysin väärä, sillä uuden Dusterin korissa tai sisustuksessa ei ole ainuttakaan yhteistä osaa edeltäjän kanssa.

Dacian filosofian mukaisesti yhtiö haluaa pitää huolta edellisellä mallilla ajavista asiakkaista. Sen takia muotoiluun ei tehdä vallankumouksellisia muutoksia. Sen sijaan Dusteria on kehitetty järkevästi ja muutoksissa on otettu huomioon käyttäjien kommentit ja toiveet.

Muodoiltaan uusi Duster on jykevämmän ja vahvemman näköinen, mikä korostaa auton olevan valmis vaativaankin käyttöön. Suunnittelussa on kiinnitetty huomiota osien istuvuuteen, jolla korostetaan Dacian korkeaa laatua.

Keulassa korkealle etupuskuriin ulottuva pohjapanssari muistuttaa Dusterin selviävän mainiosti huonoillakin teillä. Etuvalot ovat uudet ja ne näyttävät eri toimintojen sijoittelun ansiosta aiempaa matalammilta. Kokonaisuuteen kuuluvat kolmeen sektoriin jaetut LED-päiväajovalot. Etupään muutokset täydentää veistoksellinen konepelti, jonka taitteet tekevät siitä voimakkaamman näköisen.

Vyötärölinja on aiempaa korkeammalla ja lokasuojat tulevat hyvin vahvasti ulos kyljistä, mitkä molemmat piirteet kertovat auton maasturimaisesta luonteesta. Tuulilasin alareuna on viety reilusti (100 mm) eteenpäin ja sitä on kallistettu aiempaa voimakkaammin. Muutoksella pienennetään ilmanvastusta, minkä lisäksi kori on entistä linjakkaampi ja matkustamoon on tullut lisää tilaa. Sivulinjassa on helppo huomata Dusterin mahtava 210 mm maavara, minkä ansiosta se liikkuu maastossa yhtä hyvin kuin moni täysiverinen maastoauto.

Takana uudet valot on sijoitettu aivan korin kulmiin ja ne noudattavat Dacian muiden mallien tyyliä. Etupään tapaan perän leveä pohjapanssari muistuttaa Dusterin olevan valmis seikkailuihin hankalassakin maastossa.

Ergonomisempi ja tyylikkäämpi ohjaamo
Ohjaamossa ensimmäiseksi havaittava muutos on täysin uusi kojelauta, joka korottaa sisustuksen tunnelman aivan uudelle tasolle. Keskiosassa näyttö on nostettu paljon entistä korkeammalle (74 mm), minkä ansiosta sitä on paljon helpompi katsoa. Uusi Media Nav 3.0 Evolution on helppokäyttöinen ja näppärästi käden ulottuvilla.

Lisävarusteena saatavan automaatti-ilmastoinnin kolme pyöreää katkaisijaa toistavat kojelaudan keskelle sijoitettujen tuuletussuulakkeiden muotoa. Pianonkosketintyyliset katkaisimet kosketusnäytön alla viimeistelevät modernin kojelaudan.

Kuljettaja on otettu entistä paremmin huomioon, sillä Dusterissa on edessä uudet rungoltaan paremmat istuimet, joissa on pidempi reisituki ja ne tarjoavat aiempaa enemmän sivuttaistukea. Lisäksi kuljettajan istuimen korkeussäätöä on nyt 50 prosenttia entistä enemmän. Prestigevarustetasosta löytyvät lisäksi kuljettajan istuimen ristiselän tuen säätö sekä kyynärnoja. Accessperusvarustelua lukuun ottamatta ohjauspyörässä on nyt myös etäisyyssäätö auttamassa parhaan mahdollisen ajoasennon löytymistä.

 

Kuljettajan tehtävää helpotetaan monilla varusteilla, jotka olivat Dusterissa ennen lisävarusteita tai niitä ei saanut siihen lainkaan. Kaikissa varustetasoissa on nyt muun muassa ajotietokone ja ulkolämpömittari sekä kauko-ohjattava keskuslukitus. Comfort-varustetasosta löytyvät lisäksi nopeudenrajoittimella varustettu vakionopeudensäädin ja sähkötoimiset ikkunannostimet kaikista ovista. Ylellisimmässä Prestigessä ovat lisäksi katvealueen valvontajärjestelmä, peruutustutka ja -kamera sekä navigaattori.

Matkustamoa suunniteltaessa kiinnitettiin erityistä huomiota materiaaleihin, joiden tasoa on nostettu kaikkialla. Mattapintainen kojelauta on korkeatasoisen näköinen ja kaikki pinnat ovat entistä miellyttävämmän tuntuisia. Moderni kolmiulotteinen istuinverhoilu ei vain näytä hyvältä, vaan se myös tuntuu miellyttävältä. Pieni ajamista helpottava muutos on entistä lyhyempi vaihteenvalitsin, jonka liikkeet ovat täsmällisempiä kuin ennen.

Lisää mukavuutta melutasoa alentamalla
  

 

Uuden Dusterin kehityksessä on paneuduttu huolellisesti äänieristykseen. Melutaso on merkittävästi aiempaa alhaisempi, minkä huomaa heti autolla ajaessa. Tähän on päästy käyttämällä entistä enemmän korkeatasoisia äänieristysmateriaaleja. Moottoritilassa ja matkustamossa äänieristettyjen pintojen ala on kasvanut 20 prosentista 50 prosenttiin. Äänieristystä on tehostettu myös aiempaa paremmilla tiivisteillä ja lisäämällä edessä sivulasien paksuutta.

Dusterin rakenteita on muutettu entistä vahvemmiksi ja jäykemmiksi, millä on turvallisuuden ja ajo-ominaisuuksien lisäksi positiivinen vaikutus myös mukavuuteen. Tukevammat rakenteet vähentävät moottorista ja tiestä matkustamoon kantautuvaa ääntä sekä värinöitä.

Käsijarrun uudella sijoituksella saatiin pikkutavaroille lisää tilaa keskikonsolista ja samalla nelivedon kytkin siirrettiin optimaaliseen paikkaan. Ohjaamossa on yhteensä tilaa pikkutavaroille 27,2 litraa, jossa on mukana uusi etumatkustajan istuimen alla oleva lähes kolmen litran vetoinen laatikko. Tavaratilaa on VDA-normin mukaan mitattuna etuvetoisessa 445 litraa ja nelivetoisessa 411 litraa. Epäsymmetrisesti jaetun takaistuimen taittamalla tila kasvaa lähes puolentoista kuutiometrin kokoiseksi.

 

Parempi ajettava tiellä ja maastossa
Dacia Dusterin perusrakenne ja ulkomitat ovat ennallaan, mikä takaa hyvän ajettavuuden kaikissa olosuhteissa. Kompaktin kokoinen 4,34 metriä pitkä ja 1,80 metriä leveä auto on helppo käsiteltävä niin ahtailla kaduilla kuin puiden välissä pujotellessa.

Dusterissa on nyt uusi sähköinen ohjaustehostin, jonka ansiosta ajaminen on aiempaa vaivattomampaa. Peräti 35 prosentilla keventyneestä ohjauksesta on iloa etenkin autoa pysäköitäessä. Ohjausvälitys on kuusi prosenttia aiempaa nopeampi, mikä tarkoittaa käytännössä, että Duster kääntyy herkemmin ja on suuntavakaampi suurissa nopeuksissa.

Maastossa suuri 210 mm maavara varmistaa matkan etenemisen vähän vaikeammissakin paikoissa. Kaikkialla liikuttaessa on apua mäkilähtöavustimesta, joka pitää auton hetken paikallaan ennen kuin jalka nostetaan pois jarrulta. Sen lisäksi nelivetoisissa Dustereissa on uutena varusteena alamäkihidastin, jonka avulla ajaminen on helpompaa jyrkissä laskuissa.

Teiden ulkopuolella paljon liikkuvat arvostavat Prestige-varustetason 4×4-monitoria, johon on yhdistetty kompassi ja josta näkee auton kallistuskulmat reaaliajassa. Prestigeen voi vielä hankkia lisävarusteena MultiView-kameran, jonka avulla näkee joka puolelle auton ympärille.

Parantunut turvallisuus
Sekä Dacia Dusterin aktiivista että passiivista turvallisuutta on kehitetty monella tavalla. Runkoa on vahvistettu käyttämällä entistä paksumpaa terästä. Lattian ja etupilareiden kiinnityspisteet on muutettu vahvemmiksi ja rakenteita on hiottu monilta osin. Uudet puskurin kiinnikkeet ja konepellin muotoilu myötäävät aiempaa paremmin mahdollisessa törmäyksessä kevyen liikenteen kanssa.

Moniin turvavarusteisiin on tehty olennaisia parannuksia. Etuistuimien uudet pääntuet suojaavat entistä paremmin, mikäli joku törmää Dusteriin takaapäin. Takapenkillä puolestaan pääntuet onsuunniteltu niin, että ne saa painettua alas istuimeen ja näkyvyys taakse on parempi kun takana ei ole matkustajia.

Muita parannuksia ovat Dusterin uudet ikkunaturvaverhot sekä turvavöiden voimanrajoittimet ja kiristimet, jotka ovat nyt niin edessä kuin takana reunapaikoilla. Turvavyön muistutus kattaa nyt kaikki istuinpaikat ja kiinnittämättä jääneestä turvavyöstä huomautetaan sekä mittariston varoitusvalolla että äänimerkillä. Turvaa tuovat myös uudet kookkaammat ulkopeilit ja automaattisesti toimivat ajovalot.

 

Entistä enemmän valinnanvaraa
Moottorivalikoima on Dusterissa ennallaan. Perusmalli Access on aina etuvetoinen ja siinä on 85 kW (115 hv) kehittävä SCe-moottori. Mallisarjan edullisin vaihtoehto maksaa nyt 15 399 euroa eli tuhat euroa enemmän kuin ennen, mutta rahalla saa paljon varusteita, sillä vakiona ovat nyt aiemmin mainittujen lisäksi muun muassa korin väriset puskurit ja sähkökäyttöiset ikkunannostimet etuovissa.

Aivan uusi vaihtoehto on halvin dieselmoottorinen, 17 999 euron hintainen etuvetoinen Duster dCi 110 Essential. Siinä on Access-varusteiden lisäksi kaksiosainen epäsymmetrisesti jaettu takaistuimen selkänoja, Dacia Plug & Radio, jossa on CD-soitin, MP3-soitin sekä Bluetooth-yhteys. Äänentoistoa käytetään ohjauspyörään sijoitetuista katkaisimista. Varustelistalta löytyvät myös ilmastointilaite, mustat kattokaiteet ja etuturvavöiden sekä kuljettajan istuimen korkeussäätö.

Edellä olevia varustetasoja myydään vuosittain vain muutama kappale, sillä suurin osa ostajista päätynee aiemman Laureate-varustetason korvaavaan uuteen Comfortiin tai huippumalliksi tulleeseen uuteen Prestigeen. Niihin voi valita moottoriksi TCe 125:n joko etu- tai nelivedon kanssa sekä dCi 110 -turbodieselin nelivetoisena käsivalintaisella vaihteistolla tai etuvetoisena kaksoiskytkinvaihteiston kera.

Etuvetoinen Duster TCe 125 Comfort maksaa 17 399 euroa ja nelivetoinen 20 399 euroa. Hinta on noussut vain neljälläsadalla eurolla, vaikka parempien ominaisuuksien lisäksi vakiona ovat nyt mm. vakionopeudensäädin ja nelivetoisessa alamäkihidastin. Molemmat dieselvaihtoehdot maksavat 21 399 euroa.

Uutena ylellisenä varustetasona on Prestige, jonka lisähinta Comfortiin verrattuna on vain tuhat euroa. Prestige-varustetasossa tulee ulkonäköä kohentava Design Pack, johon kuuluvat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, hopeanharmaat peilinkuoret ja kattokaiteet, harmaat etu- ja takapuskurin alaosat sekä tummennetut takalasit. Edellä mainittujen turvavarusteiden lisäksi Prestigessä on kuljettajan istuimen ristiseläntuen säätö, kyynärnoja edessä ja 7-tuumaisella värikosketusnäytöllä varustettu Media Nav, josta löytyy navigaattori, musiikin suoratoistomahdollisuus Bluetoothin avulla ja AUX- sekä USB-liittimet. Nelivetoisissa malleissa on lisäksi 4×4-monitori, josta näkyvät kallistuskulmat ja kompassi.

Prestigen voi viimeistellä vielä täydellisemmäksi valitsemalla autoon MultiView-kameran ja älyavaimen. Lisäksi saatavilla on automaatti ilmastointi ja nahkaverhoilu, jotka voi valita myös Comfortiin.

Dacia Dusterin toinen sukupolvi on ensiesittelyssä Suomessa 15.-18.2.

Palaa uutisiin