Dacia yksityisostajien suuressa suosiossa – Ensimmäistä kertaa Euroopan kolmanneksi ostetuin automerkki

17.1.2022

Vaikeasta tuotantotilanteesta huolimatta Dacia pystyi kasvattamaan myyntiään vuonna 2021 kolmella prosentilla. Euroopassa Dacia nousi yksityisostajien keskuudessa ensimmäistä kertaa kolmanneksi suosituimmaksi automerkiksi 6,2 prosentin markkinaosuudella.

Dacian menestys perustui kahteen tukipilariin. Täysin uutta Sanderoa myytiin yli 226 000 kappaletta, ja se oli Euroopassa rekisteröinneissä yksityisten autonostajien ostetuin malli jo viidentenä peräkkäisenä vuonna. Uudistunut Duster oli puolestaan eniten myyty katumaasturi yksityisten autonostajien markkinoilla. Sen valitsi omakseen viime vuonna 186 000 ostajaa ja samalla Dusterin kumulatiivinen kokonaismyynti ylitti kahden miljoonan auton rajan. Suomessa Sanderon rekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat vuoteen 2020 verrattuna ja Dusterin rekisteröinnit kasvoivat 22 prosentilla.

Maaliskuussa 2021 aloitettiin Euroopassa Dacia Springin, merkin ensimmäisen sähköauton myynti. Niitä ehdittiin toimittaa asiakkaille reilut 27 000 autoa, mutta tilausmäärä ylitti 46 000 kappaletta. Yli 80 prosenttia Springin ostajista oli Dacia-merkin uusia asiakkaita ja peräti 90 prosenttia auton tilanneista valitsi ylemmän Comfort Plus -varustetason.

 

Myös Dacian osalta toteutui konsernin strategia kohdistaa myynti paremmin varusteltuihin malleihin. Uuden Sanderon ostajista 70 prosenttia päätyi viime vuonna katumaasturimaiseen Stepway-malliin ja Dusterin tilaajista 60 prosenttia valitsi omansa parhaalla Prestige-varustetasolla.

Dacian vuosi 2022 näyttää mainiolta, sillä ensimmäisellä vuosipuoliskolla saadaan markkinoille uusi Dacia Jogger. Siinä yhdistyvät farmariauton, katumaasturin ja tila-auton parhaat ominaisuudet. Joggerin voi valita joko 5- tai 7-paikkaisena ja tämän valtavat tilat tarjoavan auton hinnat alkavat reilusti alle 20 000 eurosta.

Dacian fiksut monitoimikattokaiteet kääntyvät taakkatelineiksi

 

7.1.2022

Pitkiä esineitä, kuten suksia, on helppo kuljettaa auton katolla, jos omistaa autoon sopivat taakkatelineet ja jos on aikaa asentaa ne paikalleen. Mutta entäpä jos sanoisimme, että taakkatelineet voi saada paikalleen vain muutamassa minuutissa, kantamatta niitä metriäkään? Dacialla on päätetty tuoda Sandero Stepwayssä ensiesitelty innovaatio myös täysin uuteen kevään aikana Suomeen saapuvaan Joggeriin – monitoimikattokaiteet ovat erinomainen esimerkki siitä, miten Dacialla yhdistetään auton käytännöllisyys, kustannustehokkuus ja näyttävä ulkonäkö.

Denis, Joggerista vastaava Dacian tuotepäällikkö kertoo siitä, miten idea monitoimikattokaiteista sai alkunsa.

Kun on tarve kuljettaa samaan aikaan matkatavaraa, pitkiä esineitä ja matkustajia, ratkaisu kuljetustarpeisiin löytyy usein auton katolta. Kuljetuskapasiteettia saa lisättyä hankkimalla taakkatelineet ja asentamalla ne auton katolle, mutta eri asia on, onko tämä lopulta helppoa ja kätevää, ja sitä paitsi taakkatelineet maksavat ja vaativat säilytyspaikan. Dacian tuore ratkaisu tähän haasteeseen on merkin ajatusmaailman tapaan yhtä aikaa käytännöllinen ja kustannustehokas, nimittäin taakkatelineiksi kääntyvät monitoimikattokaiteet.

 

“Dacia kuuntelee asiakkaitaan. Se on toimintatapamme ja muokkaa tekemisiämme. Näin toimimme myös Joggerin kehitystyössä – kuuntelimme asiakkaitamme ja he toivoivat autoa, joka taipuu kaikenlaiseen.”
Denis, Joggerista vastaava tuotepäällikkö

Idea, joka ei ollut ihan helpoin toteuttaa

Muiden korkealla maavaralla varustettujen Dacia-mallien, Sandero Stepwayn ja Dusterin tapaan myös Joggerin luonne on seikkailullinen. Joggerin pitkittäiset kattokaiteet ulottuvat melkein auton päästä päähän.

Euroopassa pitkittäisiä kattokaiteita nähtiin autoissa ensimmäisen kerran 1970-luvulla, ja hyvin pian tilanne kehittyi niin, että niiden päälle pystyi tarvittaessa kiinnittämään poikittaiset kaiteet tai taakkatelineet, jotka toki tuli ostaa erikseen ja asentaa paikoilleen. Dacian suunnittelijat päättivätkin tarttua tähän ei-niin-sujuvalta tuntuvaan prosessiin.

“Jo uusien automalliemme suunnittelun alkuvaiheessa saimme ajatuksen siitä, että pitkittäisiä kattokaiteita voisi hyödyntää myös poikittaisina”, kertoo Denis. Yksinkertaiselta kuulostava idea, mutta kuitenkin hieman kinkkinen toteuttaa, sillä toiminnallisuuden piti olla helppo ja nopea käyttää, ja samaan aikaan tietenkin kustannustehokas, jotta auton hinta pysyy edullisena.

 

Erinomaisen käytännöllinen ratkaisu

Jokaisen uuden automallin kohdalla Dacian tavoite on ensisijaisesti kehitellä kestävä ja käytännöllinen tuote, jossa on kaikki tarpeellinen, ja joka tarjoaa ostajalleen erinomaisen hinta-laatusuhteen. Yksi suunnittelun lähtökohta on siis Dacialla aina kustannustehokkuus, ja joskus näiden kustannustason tuomien rajoitusten myötä syntyykin juuri parhaat ideat. Kalliin, sähkötoimisen järjestelmän sijaan Dacian suunnittelutiimi kehitteli kätevän, suoraviivaisen tavan, jolla kattokaiteet kääntyvät taakkatelineiksi vain muutamassa minuutissa, auton hansikaslokerossa säilytettävää pientä työkalua hyödyntäen. ”Kaiteet saa käännettyä poikittain todella nopeasti. Niiden kantavuus on 80 kiloa, joten niiden päälle voi kuormata melkeinpä mitä tahansa!” sanoo Denis.

Tärkeä osa suunnitelmaa oli tuoda ratkaisu saataville myös Jogger-mallistoon mahdollisimman laajasti. Monitoimikattokaiteet ovatkin vakiona niin Joggerin Comfort- kuin Extreme-varustetasoillakin, eli neljässä versiossa kuudesta. Sandero Stepwayssä monitoimikattokaiteet puolestaan sisältyvät vakiovarusteluun kaikissa Comfort-tason autoissa.

Oivalliset matkakumppanit

Täysin uusi Dacia Jogger on kaikkea mitä monikäyttöiseltä autolta voi odottaa. Se on pituudeltaan ja tavaratiloiltaan kuin farmariauto, ja tarjoaa erinomaiset tilat myös matkustajille – jopa seitsemälle aikuiselle. Jogger on elementissään niin pitkillä kuin lyhyilläkin matkoilla ja monitoimikattokaiteidensa myötä Jogger on entistäkin valmiimpi seikkailuun.

Kompaktimman kokoinen uusi Dacia Sandero Stepway on sekin hyvin monikäyttöinen auto, ja monitoimikattokaiteidensa ansiosta myös tämä crossover kuljettaa vaikka mitä – näin talvella Sandero Stepwayn katolla kulkevat kätevästi niin sukset kuin lumilaudatkin.

 

KATSO DENISIN HAASTATTELU TUTUSTU SANDERO STEPWAY -MALLIIN TUTUSTU JOGGER-MALLISTOON

Dacia Spring Autobest 2022 -voittaja

20.12.2021

Dacia Spring on valittu 32 eurooppalaisen autotoimittajan toimesta ”The Best Buy Car of Europe 2022” -voittajaksi.

Autobest-tuomaristo on valinnut vuosittain uusista automalleista järkevimmän ostoksen jo 21 vuoden ajan. Ensimmäistä kertaa tämä tunnustus jaettiin 100 % sähköautolle. Dacia Spring valittiin voittajaksi reilulla erolla kakkoseksi tulleeseen Skoda Fabiaan ja kolmannelle sijalle päätyneeseen Opel Mokkaan.

Dacia Springin myynti käynnistyi Euroopan isoilla markkinoilla maaliskuussa 2021 ja tilauksia autosta on tehty jo yli 43 000 kappaletta. Syy menestykseen on yksinkertainen. Spring tarjoaa 100 % sähköauton 230 km WLTP-toimintamatkalla ja nykyaikaisella varustuksella sekä reilut tilat neljälle hengelle lyömättömään hintaan Euroopassa.

”Olemme erittäin ylpeitä tästä Autobest 2022 -palkinnosta. Tämä tunnustus vahvistaa, että Dacian filosofia on oikea eli tarjoamme yksinkertaisia autoja, jotka täyttävät asiakkaiden tarpeet. Haluan kiittää Autobest- tuomaristoa, joka rohkaisee meitä jatkamaan samalla tiellä”, toteaa Denis Le Vot, CEO, Dacia & LADA

Pohjoismaiden osalta Dacia Springin julkaisun aikataulu on vielä avoin.

Täysin uusi Dacia Jogger: Dacia Jogger on ylivoimaisesti Suomen edullisin 7-paikkainen

16.12.2021

Uusi Dacia Jogger tarjoaa paljon helposti muunneltavaa tilaa erittäin järkevään hintaan. Uutuudessaan Dacia yhdistää taitavasti farmariauton, katumaasturin ja tila-auton parhaat ominaisuudet. Dacia Joggerin ennakkomyynti käynnistyy nyt ja sen hinnat alkavat 17 999 eurosta.

Uusi Dacia Jogger on kokoluokassaan edullisin Suomessa myytävä farmariauto, sillä sen hinnat lähtevät 17 999 eurosta. Samalla Jogger on Suomen ylivoimaisesti edullisin 7-paikkainen auto: lisäpaikat saa autoon tuhannella eurolla eli silloin Jogger maksaa 18 999 euroa. Täysin uusi Dacia Jogger korvaa Dacian mallistossa sekä Logan MCV:n että Lodgyn.

Moneen käyttöön

Uusi Jogger viittaa jo nimellään (lenkkeilijä) ulkoiluun ja positiiviseen energiaan. Dacia haluaa kertoa uutuutensa nimen avulla, että tilava auto sopii mainiosti suurellekin perheelle, jonka jäsenillä on paljon erilaisia harrastuksia. Dacian pääjohtaja Denis Le Vot korostaa, että Dacia haluaa tehdä vapaan liikkumisen mahdolliseksi järkevään hintaan kaikille.

Dacia yhdistää muotoilussaan tarkoituksenmukaisuuden ja muodikkuuden, mikä toteutuu myös Joggerissa. Sen linjoissa on katumaasturimaisuutta, jota korostaa myös suuri 200 mm maavara. Käytännöllisyyttä lisäävät kaikissa varustetasoissa vakiona olevat kattokaiteet. Comfort-varustetasosta alkaen ne voi kääntää kätevästi taakkatelineeksi.

Perusrakenne on uuden aikakauden Dacia-mallien tapaan moderni ja erittäin jäykkä CMF-B, joka lisää yhdessä tukevan korin kanssa turvallisuutta ja parantaa mukavuutta. Turvallisuus on korkealla tasolla myös monien passiivista ja aktiivista turvallisuutta lisäävien varusteiden ansiosta.

Dacia Joggerin akseliväli on peräti 2,9 metriä, mikä varmistaa luokan selvästi suurimmat tilat 4,55 metrin pituisessa korissa. Aikuiset mahtuvat myös kolmannelle istuinriville, mikä ei toteudu monessa paljon suuremmassakaan 7-paikkaisessa autossa.

Mukavuutta tuo Joggerissa mahtavien tilojen lisäksi muotoilijoiden luoma viihtyisä sisustus. Kaikilla kolmella istuinrivillä on kyynärnojat ja säilytystiloja/-lokeroita, joten matkustajat on otettu monipuolisesti huomioon.

Tavaratila on todella kookas, sillä sen koko on 5-paikkaisessa versiossa 708 litraa. Kun 7-paikkaisessa Joggerissa on käytössä kaksi istuinriviä eli viisi istuinpaikkaa, tavaratila on 506 – 595 litran suuruinen. Kahden istuinrivin ollessa käytössä tavaratila on peräti 1,15 metrin pituinen. Kun vain edessä on matkustajat ja kaikki takaistuimet on taitettu alas, tavaratila kasvaa yli 1,8 kuutiometrin kokoiseksi. Joggerin houkuttelevuutta lisää sen muunneltavuus: 7-paikkaisissa versioissa kolmas istuinrivi koostuu kahdesta erillisestä istuimesta, joista molemmat tai jommankumman voi tarvittaessa poistaa kyydistä kokonaan.

Tehokas ja taloudellinen

Dacia Jogger on varustettu uudella TCe 110 -moottorilla. Kolmesylinterinen 1,0-litrainen suorasuihkutusmoottori kehittää 81 kW (110 hv) ja 200 Nm vääntömomentin. Sen parina on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.

Uudessa TCe 110 -moottorissa on paljon nykyaikaisia ratkaisuja, joilla lisätään tehoa, pienennetään polttoaineen kulutusta ja vähennetään hiilidioksidipäästöjä. Venttiilien ajoitus on muuttuva, minkä lisäksi öljypumpun tilavuus vaihtelee tarpeen mukaan. Uuden moottorin avulla Jogger on miellyttävä ajaa ja polttoainepisarat käytetään mahdollisimman tarkkaan.

Suorituskyky on mainio, sillä Jogger kiihtyy nollasta sataan 10,5 sekunnissa (7-paikkainen 11,2 s) ja auto saavuttaa 183 km/h huippunopeuden. Vaikka Jogger on kookas ja tilava, sen yhdistetty kulutus (WLTP) on 5-paikkaisena 5,7 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 128 g/km.

 

Kolme varustetasoa

Dacia Jogger tulee myyntiin kolmella varustetasolla, joista Essential tuo mukanaan 17 999 euron hintaan kaiken oleellisen. Turvallisuusvarusteiden ja ledivalojen lisäksi autossa on vakiona mm. ilmastointilaite, ajotietokone, etusumuvalot, kauko-ohjattava keskuslukitus ja sähkökäyttöiset ikkunannostimet edessä. Media Control -tietoviihdejärjestelmässä omaan telineeseensä sijoitettu kuljettajan tai matkustajan älypuhelin yhdistetään osaksi auton järjestelmää. Halutessaan puhelintaan voi myös hyödyntää auton kosketusnäyttönä Dacian tarjoaman ilmaisen Media Control -älypuhelinsovelluksen avulla.

Keskimmäisenä varustetasona on Comfort, jolloin Jogger maksaa 19 899 euroa eli lisähinta on 1 900 euroa. Rahalle saa runsaasti vastinetta niin auton ulkonäköön, mukavuuteen kuin ajoa helpottaviin varusteisiin. Ulkoa Jogger Comfortin tunnistaa korin värisistä peilien koteloista ja oven kahvoista sekä tummennetuista takaikkunoista.

Comfortissa on suomenkielinen Dacia Media Display, jonka kuljettajaa kohden käännetty 8-tuumainen kosketusnäyttö on kojelaudassa korkealla helposti luettavana. Järjestelmään voi liittää älypuhelimen ja hyödyntää älypuhelinpeilausta eli Android Autoa tai Apple Carplaytä. Älypuhelinpeilaus on saatavilla myös langattomana versiona, joka sisältyy lisävarustelistalla olevaan Dacia Media Naviin. Kumpaakin multimediajärjestelmää voi käyttää ohjauspyörän säätimin, samoin kuin vakionopeudensäädintä. Vakiovarustelistalta löytyvät lisäksi tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin, pysäköintitutka takana, sähkösäätöiset, lämmitettävät ulkopeilit, sähkökäyttöiset ikkunannostimet myös takaikkunoissa ja paljon muuta.

Ylellisin Dacia Jogger Extreme maksaa 20 999 euroa. Sen 1 100 euron lisähinnalle tuovat katetta muun muassa näyttävät mustat kevytmetallivanteet, haineväantenni ja kiiltävänmustat ulkopeilin kotelot, jotka auttavat erottamaan Extremen muista Joggereista. Matkustusmukavuutta lisäävät automaatti-ilmastointi ja taittopöydät etuistuinten selkänojissa. Käyttöä helpottavat puolestaan älyavainkortti ja peruutuskamera.

Dacia Joggerin 7-paikkaisuus maksaa vain tuhat euroa ja se on saatavissa kaikkien varustetasojen kanssa.

Täysin uuden Dacia Joggerin ennakkomyynti alkaa nyt ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen keväällä 2022.

TUTUSTU JOGGERIIN TARKEMMIN

DACIA SPRING AUTO BEST 2022 FINALISTI

 

19.10.2021

Dacia Spring on valittu Best Buy Car Europe 2022 finaaliin. Vallankumouksellinen sähköauto lanseerattiin joissakin Euroopan maissa tämän vuoden maaliskuussa. Sen tarkoituksena on mahdollistaa sähköinen liikkuminen lyömättömään hintaan Euroopassa tarjoten kuitenkin kaiken tarpeellisen (esim. ilmastointi, navigointi, älypuhelimen peilaus, sähkötoimiset ikkunat).

Auton seikkailullinen ulkonäkö, 4 istuinpaikkaa sekä lähes 300 litrainen tavaratila on enemmän kuin mitä monet saman kokoluokan autot tarjoavat. Monipuoliset latausvaihtoehdot ja jopa 305 km toimintamatka kaupunkiajossa (230 km WLTP yhdistetty) tekevät siitä täydellisen sähköauton päivittäiseen käyttöön ja työmatka-ajoon Euroopan kaupungeissa.

Auto Bestin 32 tuomarijäsentä, jotka ovat toimittajia 32 eri Euroopan maasta, valitsevat suosikkinsa kuudesta Best Buy Car Europe 2022 -finalistista. Voittaja julkaistaan joulukuun puolessa välissä.

Dacia Duster seikkailijamelojien matkassa

Viime kesänä kuusi eurooppalaista extreme-kajakkimelojaa päätti lähteä reissulle, joka ei heti unohdu: he lähtivät Ruotsin ja Norjan Lappiin valloittamaan jokia, joissa ei aiemmin ollut melottu. Urheilijat lähtivät tälle 11 päivän mittaiselle seikkailulleen mukanaan Dacia Duster, varmistaakseen, että takuulla pääsisivät perille kaikkien jokien luo, erittäin vaikeakulkuisiin maastoihin. Duster, joka on kuin luotu seikkailuihin, osoittautuikin mainioksi matkakaveriksi tälle 8 000 kilometrin matkalle napapiirin tuolle puolen, ja kajakit kulkivat kätevästi mukana auton katolla.

Tavaratila täynnä varusteita ja kajakit katolla ryhmä ajoi pitkän, paljon maastoajoa sisältäneen matkan kauas pohjoisen luonnon keskelle.

”Matka oli pitkä, kilometrejä kertyi, mutta se on osa seikkailun viehätystä:
Nappaa auto alle ja kaverit matkaan ja lähde kohti tuntematonta”
totesi Eric Deguil, extreme-melonnan nelinkertainen
maailmanmestari
ja Lapin-reissun matkanjohtaja.

 

Taitava melojatiimi valmiina valloittamaan Pohjoisen

Padjelantan kansallispuisto Pohjois-Ruotsissa lähellä Norjan rajaa houkutteli melojatiimiä, sillä sitä sanotaan Euroopan suurimmaksi täysin luonnontilaiseksi alueeksi. Alue on suuri: sieltä löytyy yli 200 000 hehtaaria villiä luontoa. Alueella on erittäin paljon vesistöjä, jotka tarjoavat mielenkiintoisia haasteita myös kaikkein taitavimmille melojille.

Padjelantan kansallispuisto, seikkailijamelojien unelmakohde.

Meloja Julien Turin on jo yli kymmenen vuoden ajan työskennellyt pohjoismaisessa retkeily-yrityksessä. Melojaporukan ja Dustereiden retki sai alkunsa siitä, kun tämä Ruotsissa asuva, ruotsia puhuva ja paikalliset luontokohteet tunteva asiantuntija alkoi suunnitella unelmiensa reissua karttojen ja satelliittikuvien avulla. Löydettyään sopivan, hyvin haastavan reitin, hän kutsui mukaansa muita ammattiurheilijoita, joita oli tavannut melontakisoissa. ”Porukka oli helppo ylipuhua lähtemään reissuun ja minulle tuli kyselyitä muiltakin, että vieläkö mahtuisi mukaan”.

Siten rakentui ryhmä, joka koostui kuudesta kajakkimelojasta. Mukaan lähti Eric Deguil, extreme-melonnan nelinkertainen maailmanmestari ja kolminkertainen Green Race -voittaja. Green Race on extreme-melontakilpailu, jota on luonnehdittu maailman vaikeimmaksi. Rautaisena ammattilaisena Eric valikoitui johtamaan retkeä.

Tiimin ainoa naisjäsen, Nouria Newman, on hänkin tottunut seikkailija. Tämä kolminkertainen maailmanmestari on muun muassa vuonna 2014 laskeutunut maailman vaarallisimpiin koskiin lukeutuvan Stikinen Grand Canyonin, tehden sen ensimmäisenä naisena maailmassa.

Nouria Newman ja Eric Dequil valmistautumassa lähtöön kohti koskia.

Poikkeuksellinen kutsu houkutti mukaan Guillaume Hassonin, joka osaa paitsi meloa myös huoltaa ja korjata kajakkeja. Hänellä on yli kymmenen vuoden kokemus melomisesta ja ja muun tiimin mielestä tällaiselle retkelle oli välttämätöntä saada mukaan meloja, joka tarvittaessa voi toimia tiimin « MacGyverina », jos jotain poikkeuksellista sattuu tai tulee eteen.

Tunnettu extreme-meloja Thomas Neime ei hänkään halunnut kieltäytyä kutsusta. Takana oli kokemuksia eri puolilta maailmaa, Kanadasta, Etelä-Amerikasta ja Pakistanista, ja ensi talvena Thomas aikoo toistamiseen valloittaa Saut du Doubs -nimisen joen – talviolosuhteissa.

Tiimin kuudes jäsen oli Jonas le Morvan, muun muassa King of the Alps -parikisan voittaja vuodelta 2017.

Vasemmalta oikealle Sammy Billon, kuvaaja, valokuvaaja ja seikkailija,
jonka vastuulla oli kuvata tämä ikimuistoinen retki sekä 6 extreme-melojaa:
Guillaume Hasson, Nouria Newman, Julien Turin, Eric Deguil,
Jonas Le Morvan ja Thomas Neime.

8 000 kilometrin tutkimusmatka luonnon keskelle Dusterin kyydissä

Ryhmä aloitti matkansa Ranskan Grenoblesta, missä varusteet ja matkatavarat kuormattiin Dusterin kyytiin. Jykevä, monipuolinen ja seikkailuihin suunniteltu Duster reiluine tavaratiloineen ja kattokaiteineen täytti tiimin kaikki tarpeet. Kun vielä kajakit oli kiinnitetty Dusterin katolle, päästiin lähtemään kohti suurta seikkailua.

Guillaume Hasson varmistamassa kajakkien kiinnitystä.

Matka kulki läpi Sveitsin ja Saksan, mistä melojat ja Duster matkasivat Ruotsiin laivalla. Tukholmasta mentiin kohti Norjan Sulitelmaa. Porot ja pohjoisen luonto oli eksoottista ja melojat ihailivat maisemia Dusterin ikkunoiden läpi: ”Pohjoisen tiet ovat hyvin erilaisia kuin Keski-Euroopassa. Maisemat ovat todella vaikuttavia, eikä niihin kyllästy koskaan. Voi vain hämmästellä tätä upeaa luontoa, joka meitä ympäröi”.

Dacia Duster kajakkeineen matkalla kohti seikkailua.

Duster ja kajakit lossin kyydissä.

Duster kohtasi aina vain villimpää luontoa.

Kun vastaan tulee poroja, tietää olevansa kaukana pohjoisessa.

Matkallaan melojat nukkuivat tähtitaivaan alla ja pysähtelivät joille kalastamaan ruokaa ja testailemaan varusteitaan. ”Jo ensimmäiset joet olivat hämmästyttäviä, mutta mitä pidemmälle pääsimme, siitä uskomattomampaa luonto oli. Kaikkein kaukaisimmat kolkat kruunasivat koko kokemuksen.”

Tuore kala täydensi kuivamuonaan pohjautuvaa retkievästystä.

Joitakin jokia ylitettiin myös Dacia Dusterilla.

Dusterilla seikkailijat pääsivät helposti hakeutumaan syrjäisempiinkin yöpymispaikkoihin.

Automatkan aikana melojaporukka valmistautui henkisesti kohtaamaan pohjoisen viileät ja kosteat olosuhteet sekä runsaslukuiset hyttyset, mutta ennen kaikkea tason IV ja V kosket ja laskut – sen korkeampia vaikeustasoja extreme-melonnassa ei edes ole.

Duster pääsi kokemaan upeita maisemia ja teitä…

… muun muassa Padjelantan kansallispuistossa.

Dusterilla päästiin aina perille ihan rantaan asti.

Lopulta unelmat muuttuivat todeksi, kun porukka saapui perille Ruotsin ja Norjan välisen rajan tuntumaan. Seikkailunnälkäiset melojat nappasivat kajakkinsa selkään ja suuntasivat kohti koskia. He meloivat Sulitelmasta kohti Ritsemiä, kulkien yhteensä yli 210 kilometrin mittaisen matkan kajakeilla ja jalan.

Parinkymmenen kilon painoiset kajakit kulkivat siirtymien aikana melojien selässä.

Dusterilla kajakit vietiin veden äärelle ja haettiin pois, kun melojat toisaalla rantautuivat.

Eric Deguil valmiina melontaretkelle.

Kolmen ensimmäisen päivän ajan aurinko paistoi ja helli melojia, jotka pääsivät nauttimaan ihanteellisesta Lapin kesästä. Sitten alkoi sataa, lämpötila putosi alle viiteen asteeseen ja välillä satoi räntää ja lunta. Vastenjaure-järvellä jouduttiin melomaan kymmeniä kilometrejä reippaassa aallokossa kovaan vastatuuleen, mutta se ei seikkailijoita juuri hidastanut.

Upeita pohjoisen maisemia.

Urheilijat suunnittelemassa seuraavaa laskua…

…ja tauolla kahden koskenlaskun välissä.

Julien Turin hakeutumassa paikkaan, josta kajakin voi laskea vesille.

Nouria Newman Vastenjaure-järvellä.

”Löysimme kaikkea sitä, mitä extreme-meloja toivoo elämänsä aikana kokevansa”. Lukuisat kosket tarjosivat haastetta ja upeita kokemuksia, etenkin viimeinen koskietappi ennen saapumista Ritsem-järvelle. Se on yli 100 metrin mittainen ja vesi liikkuu siellä 300 kuution sekuntivauhdilla!

Melojat löysivät retkellään myös toivomiaan todella rajuja laskuja.

Maisemien, koskien ja jokien ohella myös Duster täytti kaikki seikkailijoiden odotukset. Autossa oli mukava matkustaa, Duster helpotti siirtymiä suuresti ja sen avulla kajakkien vieminen koskille ja niiden hakeminen vetten ääreltä oli mutkatonta, kertoi Eric Deguil. Vaikka reitti oli usein hankala, kivinen ja jyrkkiä rinteitä täynnä, Dusterilla pääsi kaikkialle.

Nouria Newman Dusterin ratissa.

Duster matkalla viemään kajakkeja vesille

… ja myöhemmin matkalla hakemaan ne pois.

”Duster oli ihanteellinen auto tämän tyyppiselle matkalle. Ajoimme lähes 8 000 kilometriä ja Duster oli elementissään niin Ranskan, Sveitsin ja Saksan moottoriteillä kuin Ruotsin ja Norjan villin luonnon keskellä ja sellaisilla syrjäisillä maastoteillä, joita voi ajaa ainoastaan kesäisin”.

Melojat lähtivät kotia kohti monia upeita reissumuistoja rikkaampina.

Katso mitä meloja Eric Deguil kertoo ryhmän ainutlaatuisesta reissusta:

Video on tekstitetty englanniksi.

Dacian fiksut ratkaisut näkyvät myös autojen osissa

15.11.2021

Usein yksinkertaiset ideat ovat niitä parhaimpia.

Puskurit ja etenkin niiden alaosat suojaavat auton koria jokapäiväiseltä kulumiselta. Suosittujen Dacia-mallien, Dusterin ja Sandero Stepwayn kohdalla ne myös tuovat autoille ilmettä, tehden puskureista huomattavasti näyttävämmän näköiset. Osana Dacian ajatusmaailmaa, jossa keskitytään fiksuihin ja tarkoituksenomaisiin ratkaisuihin, valittiin Dacian autoissa näihin osiin läpivärjättyä muovia maalatun muovin sijaan. Lue alta miksi.

 

Perinteisesti autojen puskureiden alaosat valmistaan kaksivaiheisesti. Ensin polypropyleenimuovia ruiskutetaan muottiin, joka tekee muoviosalle sen muodon. Sen jälkeen muoviosa maalataan tai sen päälle kiinnitetään esimerkiksi krominen osa, jonka tarkoitus on kohentaa osan ulkonäköä.

Dacialla päätettiin tehdä toisin ja valmistaa puskureiden alaosat läpivärjätystä muovista. Se tarkoittaa, että muovi, josta osat valmistetaan, on jo valmiiksi värjättyä. Siten sen väri on ihan eri tavalla pysyvä kuin maalattujen osien, joiden maalipinnan alta paljastuu osan alkuperäinen väri niiden naarmuuntuessa.

Sanam, Dacian väri- ja materiaalisuunnittelija kertoo: ”Kun korin ulkoinen osa, kuten puskurin alaosa maalataan, kestävämpikin maali voi kuitenkin käytössä kulua ja naarmut näkyvät selvemmin. Kun osa on massavärjätty, väri pysyy paljon tasaisempana, vaikka osan pintaan tulisikin naarmuja.”

Puskureiden alaosien naarmuuntumiselta on vaikea välttyä, mutta kun väri ei naarmujenkaan myötä muutu, naarmut on paljon vaikeampi havaita ja pinta näyttää silti tasaisemmalta. Dacian puskurin alaosien valmistusprosessi takaa siis värien pysymisen tasaisempana. Eri malleissa osat voivat olla erivärisiä, mutta uusissa Dacia-malleissa ne ovat aina läpivärjättyjä, eikä osia siten tarvitse naarmuuntuneen pinnan vuoksi lähteä uusimaan.

Rujoihinkin puitteisiin suunniteltu uusi Duster ja Prestige-varustetasolla olevat harmaat puskureiden alaosat.

PARASTA VASTINETTA RAHALLE, ILMAN KOMPROMISSEJA

Tuotantoprosesseissakin yksinkertaiset ratkaisut ovat usein parhaita. Dacian läpivärjätyt osat ovat juuri tällainen, sillä niiden valmistus vaatii ainoastaan muovin ruiskuttamisen muottiin, minkä jälkeen osat ovat valmiita asennettaviksi autoihin heti kovetuttuaan. Tällä tavoin saavutettu alhaisempi tuotantokustannus vaikuttaa tietysti osaltaan auton hintaan. Samalla suoraviivaisempi valmistusprosessi on myös ympäristön kannalta parempi.

Sanam jatkaa: ”Kierrätystä ajatellen vain yhdestä ainoasta materiaalista – tässä tapauksessa muovista – valmistettu osa on aina paras vaihtoehto. Jos osat on koristeltu esimerkiksi kromilla, ne on kierrätysvaiheessa paljon hankalampi hyödyntää. Tänä päivänä Dacian suunnittelijat etsivät jatkuvasti tuotantotapoja, joilla voidaan varmistaa osien kierrätettävyys, kun autot aikanaan ovat elinkaarensa päässä.”

Dacialla pyritään aina hakemaan ratkaisuja, jotka luovat auton omistajalle lisäarvoa ja samalla autojen valmistus pyritään tekemään mahdollisimman kustannustehokkaasti ja fiksusti. Lisäksi jo suunnittelu- ja tuotantovaiheissa pyritään nykyään ottamaan huomioon kiertotalousaspekti, eli muun muassa osien kierrätettävyys. Jatkossa suuntaus on vielä enemmän kiertotaloutta painottava: Dacian suunnittelijat miettivät tarkoin, mitä materiaaleja autoissa hyödynnetään.

Konseptiautot viitoittavat suuntaa, johon autonvalmistajat ovat menossa, ja Dacian konseptiauto Bigsterissä onkin jo esitelty näyttäviä, kestäviä ja käytännöllisiä, kierrätysmuovista valmistettuja korin suojaosia. Näiden rosoisilta näyttävien kierrätysmuoviosiensa ansiosta konseptiauto Bigster on vieläkin ilmeikkäämpi ja maastohenkisempi.

Konseptiauto Bigsterin muoviosista moni on tehty kierrätetystä ja uudelleen kierrätettävästä muovista.

Dacia Jogger on virkistävä näkemys 7-paikkaisesta perheautosta

3.9.2021

Paljon helposti muunneltavaa tilaa kohtuuhintaan. Siinä on kiteytettynä uuden Dacia Joggerin ajatus. Dacia liittää uutuudessaan mainiolla tavalla farmariauton, katumaasturin ja tila-auton parhaita ominaisuuksia yhteen pakettiin. Suomeen Dacian uutuus saadaan kesällä 2022.

Dacia on luonut lyhyessä ajassa täysin uuden malliston, jonka neljänneksi jäseneksi Jogger saapuu. Uusi 5- tai 7-paikkaisena myytävä Jogger on kokonaan uusi malli, joka tulee Logan MCV:n tilalle ja samalla se korvaa myös tila-auto Lodgyn.

Dacia-malliston muut kolme tukipilaria ovat pieni taajama-ajoon tarkoitettu sähköauto Spring, kompakti Sandero-perhe sekä Duster-katumaasturi. Nyt esiteltävä Jogger päättää malliston kokonaisuudistuksen. Lisäksi Dacia-perhe kasvaa kahdella uudella mallilla, jotka esitellään vuoteen 2025 mennessä.

Jogger muuttuu moneksi

Uusi Dacia Jogger on jotain ennennäkemätöntä nimeään myöten. Nimi, jonka voisi kääntää suomeksi lenkkeilijäksi, viittaa ulkoiluun ja positiiviseen energiaan. Dacia haluaa viestittää Joggerin olevan oiva auto kaikille, joilla on harrastuksia ja mahtavien tilojensa ansiosta se sopii suurellekin perheelle.

”Dacia luo uudelleen 7-paikkaisen perheauton uuden Joggerin myötä. Uusin monikäyttöinen lisä mallistoon kuvastaa Dacian perheen yhdessäoloon ja harrastamiseen liittyvää henkeä. Jogger on auto, joka on aina valmis seikkailuun. Uutuus havainnollistaa Dacian sitoutumisen tehdä sujuva liikkuminen mahdolliseksi kaikille suuria perheitä myöten. Dacia Jogger tulee myös aikanaan olemaan merkin ensimmäinen hybridi.”

Denis Le Vot, Dacian pääjohtaja

Muotoilultaan Jogger noudattaa Dacian tyyliä, joka on yhtä aikaa tarkoituksenmukainen ja muodikas. Korin yksityiskohdilla on esteettisten arvojen lisäksi myös aina käytännönläheinen merkitys. Esimerkiksi perän pystyt valot auttoivat tekemään takaluukusta erittäin leveän. Muotoilussa on katumaasturimaisia piirteitä, joille löytyy myös katetta, sillä Joggerin maavara on peräti 200 mm.

Edessä ja takana on ledivalot, joissa on Dacian tunnusmerkki, Y-kuvio. Ledeillä säästetään energiaa, minkä lisäksi ne antavat enemmän valoa ja lisäävät siten turvallisuutta. Ovien kahvat sulautuvat hyvin koriin pienentäen ilmanvastusta, ollen tietysti samalla helppokäyttöiset. Paremmissa varustetasoissa on Sandero Stepwayn tapaan älykkäät kattokaiteet, jotka saa ilman erillisiä työkaluja käännettyä tukevaksi kattotelineeksi.

Pitkä akseliväli varmistaa runsaat sisätilat

Joggerissa käytetään nykyisen Sanderon tapaan uuden aikakauden Dacia-malleihin tarkoitettua CMF-B -perusrakennetta. Moderni rakenne on erittäin jäykkä, mikä yhdessä tukevan korin kanssa lisää turvallisuutta ja parantaa mukavuutta. Joggerin turvallisuus on korkealla tasolla myös monien passiivista ja aktiivista turvallisuutta lisäävien varusteiden ansiosta.

Akseliväli on peräti 2,9 metriä, mikä on mainio lähtökohta runsaille tiloille 4,55 metrin pituisessa korissa. Dacia Jogger on luokkansa tilavin markkinoilla oleva auto. Niin etuistuimet kuin toisen rivin penkki on muotoiltu mukaviksi ja matkustajille on runsaasti jalka- sekä pääntilaa. Kätevän istuimen taittomekanismin ansiosta kolmannen rivin yksittäisistuimille pääsee helposti. Niillä tilat riittävät aikuisillekin, mikä ei ole tyypillistä tämän kokoisille 7-paikkaisille autoille. Joggerin tavaratila on todella kookas, sillä 5-paikkaisessa versiossa se on peräti 708 litran kokoinen. Kun 7-paikkaisessa versiossa on kaikki istuimet käytössä, tavaratila on 160 litran kokoinen. Viiden matkustajan kanssa tavaratilaa on 565 litraa. Tärkeää on myös tavaratilan pituus, joka on peräti 1,15 metriä kahden istuinrivin ollessa käytössä. Kun vain edessä on matkustajia, tila kasvaa yli 1,8 kuutiometrin suuruiseksi. Käytännöllisyyttä lisäävät tavaroiden kiinnityskoukut, kassikoukut ja 12 voltin virtapistoke.

Miellyttävä matkustamo

Mahtavat tilat tuovat omalta osaltaan Joggeriin mukavuutta, minkä lisäksi muotoilijat ovat luoneet viihtyisän sisustuksen materiaaleilla ja varusteilla. Perusmallia lukuun ottamatta kojelaudassa on kangasta, joka jakaa sen kahteen osaan ja samaa kangasta on myös oviverhoiluissa.

Parhaiten varustelluissa Joggereissa on toisella rivillä matkustaville omat pöydät, joissa on vielä säätömahdollisuus. Kolmannen rivin matkustajillakin on kyynärnojat ja heillä on hyvä näkyvyys suurista ikkunoista. Matkustamon valaistuksessa löytyy oma valo kaikille kolmelle istuinriville.

Tieto-viihdejärjestelmissä on valinnan varaa. Perustaso on Media Control, jossa älypuhelin yhdistetään osaksi auton järjestelmää. Puhelin on telineessään helposti käden ulottuvilla ja niin musiikki kuin viestit, puhelut ja navigointi saadaan toimimaan auton järjestelmän avulla.

Media Displayssa on korkealle keskelle kojelautaa sijoitettu helppolukuinen, 8-tuumainen kosketusnäyttö, joka on käännetty vähän kuljettajaa kohti. Käyttäjäläheiseen järjestelmään voi yhdistää myös oman älypuhelimen. Media Nav lisää kokonaisuuteen vielä navigoinnin ja sen reitittimen ansiosta järjestelmään voi liittyä langattomasti Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Tähän kokonaisuuteen kuuluu myös kuusi kaiutinta ja kaksi USB-porttia.

Kaikki Joggerit ovat hyvin varusteltuja, sillä jo perustasossa on vakiona muun muassa ohjauspyörän katkaisimista toimivat vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin. Myös älypuhelimen teline ja ajotietokoneen 3,5-tuumainen ruutu löytyvät kaikista Joggereista. Varustetason mukaan joko vakiona tai lisävarusteena ovat mm. automaatti-ilmastointi, digitaalimittaristo, älyavain, peruutuskamera ja sähköinen käsijarru.

Pian myös hybridinä

Dacia Jogger tulee myyntiin täysin uudella TCe 110 -moottorilla varustettuna. Kolmesylinterinen 1,0-litrainen suorasuihkutusmoottori kehittää 81 kW (110 hv) ja 200 Nm vääntömomentin. Sen parina on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.

Uudessa TCe 110 -moottorissa on paljon teknisiä ratkaisuja, joilla lisätään tehoa, pienennetään polttoaineen kulutusta ja vähennetään hiilidioksidipäästöjä. Ensinnäkin moottorissa on kevytmetallinen sylinterilohko, joka tekee siitä kevyen. Venttiilien ajoitus on muuttuva, minkä lisäksi myös öljypumpun tilavuus vaihtelee tarpeen mukaan. Moottori on suunniteltu antamaan hyvä ajotuntuma ja käyttämään jokainen polttoainepisara mahdollisimman tarkkaan.

Vuoden 2023 aikana bensiinimoottorin rinnalle tulee hybridi, joka on Dacian ensimmäinen. Samalla Joggerista tulee markkinoiden halvin 7-paikkainen hybridi. Tulevassa hybridissä on sama E TECH-järjestelmä kuin Renault Cliossa eli voimalinjassa on 1,6-litrainen bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Tekniikka suo mahdollisuuden ajaa kaupungissa jopa 80 prosenttia ajasta sähköllä. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä ja säästöä bensiinimoottoriseen verrattuna tulee enimmillään 40 prosenttia.

Suomen malliston osalta Dacia Joggerin tiedot tarkentuvat vuoden 2022 alkupuolella.

UUDISTUNUT DUSTER NYT ENNAKKOMYYNNISSÄ

2.9.2021

Dacia Duster on uudistunut ja sen varustelu on kaikilla varustetasoilla nyt entistäkin kattavampi. Mallisto on kasvanut täysin uudella etuvetoisella automaattivaihteisella Dusterilla.

Suositun, pian kahden miljoonan myydyn auton rajapyykin ylittävän Dacia Dusterin uudistukset on tehty pitkälti auton taloudellisuuden parantamiseksi. Lisäksi mallistoa on uudistettu asiakkaiden toiveiden pohjalta, parantaen auton käytännöllisyyttä entisestään.

Dusterin keulalle on saatu LED-ajovalot ja aerodynamiikkaa on parannettu monin tavoin, minkä ansiosta päästöjä ja polttoaineen kulutusta on saatu pienennettyä. Vaihtamalla ajovalot ledeiksi niihin on saatu lisää tehoa ja sen myötä turvallisuutta, samalla kun valojen energian kulutus on pienempi.

Ohjaamossa mukavuutta on lisätty monella tavalla. Verhoilumateriaalit on uusittu aiempaa hienostuneemmiksi. Etuistuimilla pääntukien tarjoama tuki on aiempaa parempi ja niiden uusi muotoilu parantaa näkyvyyttä niin edestä taaksepäin kuin takaa eteen.

Varustetasoa on kohennettu entisestään, ja aiemmin Duster-mallistossa ollut Access-varustetaso on jäänyt pois. Siten kaikissa Dustereissa jo perusmallista alkaen on nyt vakiona ilmastointi, Bluetooth-toiminnoilla varustettu radio, ajotietokone, lämmitettävät etuistuimet, automaattisesti päälle ja pois kytkeytyvät LED-ajovalot, vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin, mäkilähtöavustin sekä peruutustutka. Dusterin nelivetoversioissa vakiona on lisäksi alamäkihidastin, joka toimii myös peruutettaessa.

Keskimmäisestä Comfort-varustetasosta lähtien varusteluun kuuluu tyylikkäät kevytmetallivanteet sekä Soft Feel -päällysteinen ohjauspyörä, johon on lisätty myös painikkeiden taustavalaistus, mikä helpottaa niiden käyttämistä pimeällä. Lisäksi vakionopeudensäätimen kaikki kytkimet löytyvät nyt kätevästi ohjauspyörästä. Ylimmällä Prestige-varustetasolla on uutena vakiovarusteena digitaalisilla säädöillä varustettu automaatti-ilmastointi sekä käytännöllinen 1,1 litran vetoisella säilytystilalla varustettu kyynärnoja.

Tieto-viihdejärjestelmän perustaso on Essential-versiossa vakiona oleva Plug & Music, jossa on radio, MP3-soitin, USB ja Bluetooth. Lisäksi siinä, kuten Dusterin muissakin tieto-viihdejärjestelmissä, on kaukosäätöpainikkeet, joiden ansiosta käsiä ei tarvitse irrottaa ohjauspyörältä radio- ja puhelutoimintoja käytettäessä. Comfort-varustetasolla on vakiona suomenkielinen, 8” kosketusnäytöllä varustettu Media Display, johon voi liittää älypuhelimen Apple CarPlayn tai Android Auton perinteisesti datakaapelin avulla. Ylimmän Prestige-varustetason Media Nav -järjestelmässä älypuhelimen peilaus tapahtuu langattomasti WiFin avulla ja lisäksi laitteessa on nimensä mukaisesti integroitu navigointi. Niin Media Displayn kuin Media Navinkin yhteydessä kojelaudan varusteisiin kuuluu kaksi USB-pistoketta.

Nelivetoisissa Duster-versiossa kosketusnäytöltä löytyy lisäksi 4×4-monitori, joka näyttää maastoajossa hyödyllisiä tietoja, kuten kallistuskulmat, korkeusmittarin ja kompassin. Ylimmällä Prestige-varustetasolla vakiona on lisäksi mm. pysäköintiä helpottava peruutuskamera, jonka kuva tulee näytölle.

Dusterin kaikki moottorit ovat turboahdettuja ja käsivalintainen vaihteisto on nyt aina kuusiportainen. Bensiinimoottoreita on mallistossa kolme: TCe 90, TCe 130 ja TCe 150. Numero kertoo moottorin tehon hevosvoimissa. TCe 90 ja TCe 130 -moottorilla varustetut versiot ovat aina etuvetoisia. Tehokkaimman TCe 150 -moottorin osalta valikoimissa on kaksi vaihtoehtoa, neliveto käsivalintaisen vaihteiston kanssa tai uusi, odotettu etuvedon ja automaattivaihteiston yhdistelmä. Tämä Dusterin kaksoiskytkinautomaatti yhdistää automaattivaihteiston mukavuuden ja manuaalivaihteiston taloudellisuuden. Myös 115-hevosvoimainen turbodiesel on edelleen saatavilla, nelivedon yhteydessä. Dusterin kaikkien versioiden vetokyky on 1 500 kg (jarrullinen perävaunu).

Entistä tyylikkäämpi ja kattavammin varusteltu Duster on edelleen tuttu ja tunnistettava, tietenkin myös erinomaisen hinta-laatu-suhteensa puolesta. Uudistuneen Duster-malliston hinnat alkavat 17 399 eurosta. Automaattivaihteinen 150 hv etuveto, manuaalivaihteistolla varustetut 150 hv bensaneliveto sekä 115 hv dieselneliveto ovat kaikki hinnaltaan yhtäläiset, alkaen 22 399 €. Jos Dusterinsa varustukseen kaipaa vielä jotain lisää, myös lisävarusteiden hinnat ovat Dacian tapaan edulliset.

Uudistuneita Dacia Dustereita saadaan Suomeen jo nyt syksyllä. Uudet automaattivaihteiset Duster TCe 150 -versiot saapuvat koeajettaviksi Dacia-liikkeisiin lokakuussa ja myös ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa näillä näkymin lokakuun aikana.

LUE LISÄÄ JA TUTUSTU HINNASTOON

Dacia uutuus IAA MOBILITY 2021 -tapahtumassa Münchenissä

16.7.2021

 

Syyskuussa järjestettävässä IAA Mobility 2021 -tapahtumassa ensiesitellään täysin uusi 7-paikkainen Dacian perheauto.

Dacia jatkaa tämän vuoden voimakasta uudistusten sarjaa. Alkuvuonna esitellyt Dacia Sandero ja Sandero Stepway, sähköauto Spring sekä uudistunut Duster saavat Dacia-mallistoon täydennystä täysin uuden 7-paikkaisen perheauton muodossa.  Uusien mallien lisäksi Dacian visuaalinen ilme on uudistunut täysin.

Uusi malli paljastetaan digitaalisesti jo 3.9. (linkki tapahtumaan toimitetaan myöhemmin) ja maanantaista 6.9. lähtien auto on nähtävillä messualueen sisäänkäynnin tuntumassa. Lisäksi koko Dacian uusien mallien laivasto on tutustuttavissa 7.9. alkaen Münchenin keskustassa olevalla näyttelyalueella. Kuljetukset messuhallin ja keskustan näyttelyalueen välillä järjestetään uusilla markkinoiden edullisimmilla Dacia Spring -sähköautoilla.