Dacia Duster seikkailijamelojien matkassa

Viime kesänä kuusi eurooppalaista extreme-kajakkimelojaa päätti lähteä reissulle, joka ei heti unohdu: he lähtivät Ruotsin ja Norjan Lappiin valloittamaan jokia, joissa ei aiemmin ollut melottu. Urheilijat lähtivät tälle 11 päivän mittaiselle seikkailulleen mukanaan Dacia Duster, varmistaakseen, että takuulla pääsisivät perille kaikkien jokien luo, erittäin vaikeakulkuisiin maastoihin. Duster, joka on kuin luotu seikkailuihin, osoittautuikin mainioksi matkakaveriksi tälle 8 000 kilometrin matkalle napapiirin tuolle puolen, ja kajakit kulkivat kätevästi mukana auton katolla.

Tavaratila täynnä varusteita ja kajakit katolla ryhmä ajoi pitkän, paljon maastoajoa sisältäneen matkan kauas pohjoisen luonnon keskelle.

”Matka oli pitkä, kilometrejä kertyi, mutta se on osa seikkailun viehätystä:
Nappaa auto alle ja kaverit matkaan ja lähde kohti tuntematonta”
totesi Eric Deguil, extreme-melonnan nelinkertainen
maailmanmestari
ja Lapin-reissun matkanjohtaja.

 

Taitava melojatiimi valmiina valloittamaan Pohjoisen

Padjelantan kansallispuisto Pohjois-Ruotsissa lähellä Norjan rajaa houkutteli melojatiimiä, sillä sitä sanotaan Euroopan suurimmaksi täysin luonnontilaiseksi alueeksi. Alue on suuri: sieltä löytyy yli 200 000 hehtaaria villiä luontoa. Alueella on erittäin paljon vesistöjä, jotka tarjoavat mielenkiintoisia haasteita myös kaikkein taitavimmille melojille.

Padjelantan kansallispuisto, seikkailijamelojien unelmakohde.

Meloja Julien Turin on jo yli kymmenen vuoden ajan työskennellyt pohjoismaisessa retkeily-yrityksessä. Melojaporukan ja Dustereiden retki sai alkunsa siitä, kun tämä Ruotsissa asuva, ruotsia puhuva ja paikalliset luontokohteet tunteva asiantuntija alkoi suunnitella unelmiensa reissua karttojen ja satelliittikuvien avulla. Löydettyään sopivan, hyvin haastavan reitin, hän kutsui mukaansa muita ammattiurheilijoita, joita oli tavannut melontakisoissa. ”Porukka oli helppo ylipuhua lähtemään reissuun ja minulle tuli kyselyitä muiltakin, että vieläkö mahtuisi mukaan”.

Siten rakentui ryhmä, joka koostui kuudesta kajakkimelojasta. Mukaan lähti Eric Deguil, extreme-melonnan nelinkertainen maailmanmestari ja kolminkertainen Green Race -voittaja. Green Race on extreme-melontakilpailu, jota on luonnehdittu maailman vaikeimmaksi. Rautaisena ammattilaisena Eric valikoitui johtamaan retkeä.

Tiimin ainoa naisjäsen, Nouria Newman, on hänkin tottunut seikkailija. Tämä kolminkertainen maailmanmestari on muun muassa vuonna 2014 laskeutunut maailman vaarallisimpiin koskiin lukeutuvan Stikinen Grand Canyonin, tehden sen ensimmäisenä naisena maailmassa.

Nouria Newman ja Eric Dequil valmistautumassa lähtöön kohti koskia.

Poikkeuksellinen kutsu houkutti mukaan Guillaume Hassonin, joka osaa paitsi meloa myös huoltaa ja korjata kajakkeja. Hänellä on yli kymmenen vuoden kokemus melomisesta ja ja muun tiimin mielestä tällaiselle retkelle oli välttämätöntä saada mukaan meloja, joka tarvittaessa voi toimia tiimin « MacGyverina », jos jotain poikkeuksellista sattuu tai tulee eteen.

Tunnettu extreme-meloja Thomas Neime ei hänkään halunnut kieltäytyä kutsusta. Takana oli kokemuksia eri puolilta maailmaa, Kanadasta, Etelä-Amerikasta ja Pakistanista, ja ensi talvena Thomas aikoo toistamiseen valloittaa Saut du Doubs -nimisen joen – talviolosuhteissa.

Tiimin kuudes jäsen oli Jonas le Morvan, muun muassa King of the Alps -parikisan voittaja vuodelta 2017.

Vasemmalta oikealle Sammy Billon, kuvaaja, valokuvaaja ja seikkailija,
jonka vastuulla oli kuvata tämä ikimuistoinen retki sekä 6 extreme-melojaa:
Guillaume Hasson, Nouria Newman, Julien Turin, Eric Deguil,
Jonas Le Morvan ja Thomas Neime.

8 000 kilometrin tutkimusmatka luonnon keskelle Dusterin kyydissä

Ryhmä aloitti matkansa Ranskan Grenoblesta, missä varusteet ja matkatavarat kuormattiin Dusterin kyytiin. Jykevä, monipuolinen ja seikkailuihin suunniteltu Duster reiluine tavaratiloineen ja kattokaiteineen täytti tiimin kaikki tarpeet. Kun vielä kajakit oli kiinnitetty Dusterin katolle, päästiin lähtemään kohti suurta seikkailua.

Guillaume Hasson varmistamassa kajakkien kiinnitystä.

Matka kulki läpi Sveitsin ja Saksan, mistä melojat ja Duster matkasivat Ruotsiin laivalla. Tukholmasta mentiin kohti Norjan Sulitelmaa. Porot ja pohjoisen luonto oli eksoottista ja melojat ihailivat maisemia Dusterin ikkunoiden läpi: ”Pohjoisen tiet ovat hyvin erilaisia kuin Keski-Euroopassa. Maisemat ovat todella vaikuttavia, eikä niihin kyllästy koskaan. Voi vain hämmästellä tätä upeaa luontoa, joka meitä ympäröi”.

Dacia Duster kajakkeineen matkalla kohti seikkailua.

Duster ja kajakit lossin kyydissä.

Duster kohtasi aina vain villimpää luontoa.

Kun vastaan tulee poroja, tietää olevansa kaukana pohjoisessa.

Matkallaan melojat nukkuivat tähtitaivaan alla ja pysähtelivät joille kalastamaan ruokaa ja testailemaan varusteitaan. ”Jo ensimmäiset joet olivat hämmästyttäviä, mutta mitä pidemmälle pääsimme, siitä uskomattomampaa luonto oli. Kaikkein kaukaisimmat kolkat kruunasivat koko kokemuksen.”

Tuore kala täydensi kuivamuonaan pohjautuvaa retkievästystä.

Joitakin jokia ylitettiin myös Dacia Dusterilla.

Dusterilla seikkailijat pääsivät helposti hakeutumaan syrjäisempiinkin yöpymispaikkoihin.

Automatkan aikana melojaporukka valmistautui henkisesti kohtaamaan pohjoisen viileät ja kosteat olosuhteet sekä runsaslukuiset hyttyset, mutta ennen kaikkea tason IV ja V kosket ja laskut – sen korkeampia vaikeustasoja extreme-melonnassa ei edes ole.

Duster pääsi kokemaan upeita maisemia ja teitä…

… muun muassa Padjelantan kansallispuistossa.

Dusterilla päästiin aina perille ihan rantaan asti.

Lopulta unelmat muuttuivat todeksi, kun porukka saapui perille Ruotsin ja Norjan välisen rajan tuntumaan. Seikkailunnälkäiset melojat nappasivat kajakkinsa selkään ja suuntasivat kohti koskia. He meloivat Sulitelmasta kohti Ritsemiä, kulkien yhteensä yli 210 kilometrin mittaisen matkan kajakeilla ja jalan.

Parinkymmenen kilon painoiset kajakit kulkivat siirtymien aikana melojien selässä.

Dusterilla kajakit vietiin veden äärelle ja haettiin pois, kun melojat toisaalla rantautuivat.

Eric Deguil valmiina melontaretkelle.

Kolmen ensimmäisen päivän ajan aurinko paistoi ja helli melojia, jotka pääsivät nauttimaan ihanteellisesta Lapin kesästä. Sitten alkoi sataa, lämpötila putosi alle viiteen asteeseen ja välillä satoi räntää ja lunta. Vastenjaure-järvellä jouduttiin melomaan kymmeniä kilometrejä reippaassa aallokossa kovaan vastatuuleen, mutta se ei seikkailijoita juuri hidastanut.

Upeita pohjoisen maisemia.

Urheilijat suunnittelemassa seuraavaa laskua…

…ja tauolla kahden koskenlaskun välissä.

Julien Turin hakeutumassa paikkaan, josta kajakin voi laskea vesille.

Nouria Newman Vastenjaure-järvellä.

”Löysimme kaikkea sitä, mitä extreme-meloja toivoo elämänsä aikana kokevansa”. Lukuisat kosket tarjosivat haastetta ja upeita kokemuksia, etenkin viimeinen koskietappi ennen saapumista Ritsem-järvelle. Se on yli 100 metrin mittainen ja vesi liikkuu siellä 300 kuution sekuntivauhdilla!

Melojat löysivät retkellään myös toivomiaan todella rajuja laskuja.

Maisemien, koskien ja jokien ohella myös Duster täytti kaikki seikkailijoiden odotukset. Autossa oli mukava matkustaa, Duster helpotti siirtymiä suuresti ja sen avulla kajakkien vieminen koskille ja niiden hakeminen vetten ääreltä oli mutkatonta, kertoi Eric Deguil. Vaikka reitti oli usein hankala, kivinen ja jyrkkiä rinteitä täynnä, Dusterilla pääsi kaikkialle.

Nouria Newman Dusterin ratissa.

Duster matkalla viemään kajakkeja vesille

… ja myöhemmin matkalla hakemaan ne pois.

”Duster oli ihanteellinen auto tämän tyyppiselle matkalle. Ajoimme lähes 8 000 kilometriä ja Duster oli elementissään niin Ranskan, Sveitsin ja Saksan moottoriteillä kuin Ruotsin ja Norjan villin luonnon keskellä ja sellaisilla syrjäisillä maastoteillä, joita voi ajaa ainoastaan kesäisin”.

Melojat lähtivät kotia kohti monia upeita reissumuistoja rikkaampina.

Katso mitä meloja Eric Deguil kertoo ryhmän ainutlaatuisesta reissusta:

Video on tekstitetty englanniksi.

Dacian fiksut ratkaisut näkyvät myös autojen osissa

15.11.2021

Usein yksinkertaiset ideat ovat niitä parhaimpia.

Puskurit ja etenkin niiden alaosat suojaavat auton koria jokapäiväiseltä kulumiselta. Suosittujen Dacia-mallien, Dusterin ja Sandero Stepwayn kohdalla ne myös tuovat autoille ilmettä, tehden puskureista huomattavasti näyttävämmän näköiset. Osana Dacian ajatusmaailmaa, jossa keskitytään fiksuihin ja tarkoituksenomaisiin ratkaisuihin, valittiin Dacian autoissa näihin osiin läpivärjättyä muovia maalatun muovin sijaan. Lue alta miksi.

 

Perinteisesti autojen puskureiden alaosat valmistaan kaksivaiheisesti. Ensin polypropyleenimuovia ruiskutetaan muottiin, joka tekee muoviosalle sen muodon. Sen jälkeen muoviosa maalataan tai sen päälle kiinnitetään esimerkiksi krominen osa, jonka tarkoitus on kohentaa osan ulkonäköä.

Dacialla päätettiin tehdä toisin ja valmistaa puskureiden alaosat läpivärjätystä muovista. Se tarkoittaa, että muovi, josta osat valmistetaan, on jo valmiiksi värjättyä. Siten sen väri on ihan eri tavalla pysyvä kuin maalattujen osien, joiden maalipinnan alta paljastuu osan alkuperäinen väri niiden naarmuuntuessa.

Sanam, Dacian väri- ja materiaalisuunnittelija kertoo: ”Kun korin ulkoinen osa, kuten puskurin alaosa maalataan, kestävämpikin maali voi kuitenkin käytössä kulua ja naarmut näkyvät selvemmin. Kun osa on massavärjätty, väri pysyy paljon tasaisempana, vaikka osan pintaan tulisikin naarmuja.”

Puskureiden alaosien naarmuuntumiselta on vaikea välttyä, mutta kun väri ei naarmujenkaan myötä muutu, naarmut on paljon vaikeampi havaita ja pinta näyttää silti tasaisemmalta. Dacian puskurin alaosien valmistusprosessi takaa siis värien pysymisen tasaisempana. Eri malleissa osat voivat olla erivärisiä, mutta uusissa Dacia-malleissa ne ovat aina läpivärjättyjä, eikä osia siten tarvitse naarmuuntuneen pinnan vuoksi lähteä uusimaan.

Rujoihinkin puitteisiin suunniteltu uusi Duster ja Prestige-varustetasolla olevat harmaat puskureiden alaosat.

PARASTA VASTINETTA RAHALLE, ILMAN KOMPROMISSEJA

Tuotantoprosesseissakin yksinkertaiset ratkaisut ovat usein parhaita. Dacian läpivärjätyt osat ovat juuri tällainen, sillä niiden valmistus vaatii ainoastaan muovin ruiskuttamisen muottiin, minkä jälkeen osat ovat valmiita asennettaviksi autoihin heti kovetuttuaan. Tällä tavoin saavutettu alhaisempi tuotantokustannus vaikuttaa tietysti osaltaan auton hintaan. Samalla suoraviivaisempi valmistusprosessi on myös ympäristön kannalta parempi.

Sanam jatkaa: ”Kierrätystä ajatellen vain yhdestä ainoasta materiaalista – tässä tapauksessa muovista – valmistettu osa on aina paras vaihtoehto. Jos osat on koristeltu esimerkiksi kromilla, ne on kierrätysvaiheessa paljon hankalampi hyödyntää. Tänä päivänä Dacian suunnittelijat etsivät jatkuvasti tuotantotapoja, joilla voidaan varmistaa osien kierrätettävyys, kun autot aikanaan ovat elinkaarensa päässä.”

Dacialla pyritään aina hakemaan ratkaisuja, jotka luovat auton omistajalle lisäarvoa ja samalla autojen valmistus pyritään tekemään mahdollisimman kustannustehokkaasti ja fiksusti. Lisäksi jo suunnittelu- ja tuotantovaiheissa pyritään nykyään ottamaan huomioon kiertotalousaspekti, eli muun muassa osien kierrätettävyys. Jatkossa suuntaus on vielä enemmän kiertotaloutta painottava: Dacian suunnittelijat miettivät tarkoin, mitä materiaaleja autoissa hyödynnetään.

Konseptiautot viitoittavat suuntaa, johon autonvalmistajat ovat menossa, ja Dacian konseptiauto Bigsterissä onkin jo esitelty näyttäviä, kestäviä ja käytännöllisiä, kierrätysmuovista valmistettuja korin suojaosia. Näiden rosoisilta näyttävien kierrätysmuoviosiensa ansiosta konseptiauto Bigster on vieläkin ilmeikkäämpi ja maastohenkisempi.

Konseptiauto Bigsterin muoviosista moni on tehty kierrätetystä ja uudelleen kierrätettävästä muovista.

Dacia Jogger on virkistävä näkemys 7-paikkaisesta perheautosta

3.9.2021

Paljon helposti muunneltavaa tilaa kohtuuhintaan. Siinä on kiteytettynä uuden Dacia Joggerin ajatus. Dacia liittää uutuudessaan mainiolla tavalla farmariauton, katumaasturin ja tila-auton parhaita ominaisuuksia yhteen pakettiin. Suomeen Dacian uutuus saadaan kesällä 2022.

Dacia on luonut lyhyessä ajassa täysin uuden malliston, jonka neljänneksi jäseneksi Jogger saapuu. Uusi 5- tai 7-paikkaisena myytävä Jogger on kokonaan uusi malli, joka tulee Logan MCV:n tilalle ja samalla se korvaa myös tila-auto Lodgyn.

Dacia-malliston muut kolme tukipilaria ovat pieni taajama-ajoon tarkoitettu sähköauto Spring, kompakti Sandero-perhe sekä Duster-katumaasturi. Nyt esiteltävä Jogger päättää malliston kokonaisuudistuksen. Lisäksi Dacia-perhe kasvaa kahdella uudella mallilla, jotka esitellään vuoteen 2025 mennessä.

Jogger muuttuu moneksi

Uusi Dacia Jogger on jotain ennennäkemätöntä nimeään myöten. Nimi, jonka voisi kääntää suomeksi lenkkeilijäksi, viittaa ulkoiluun ja positiiviseen energiaan. Dacia haluaa viestittää Joggerin olevan oiva auto kaikille, joilla on harrastuksia ja mahtavien tilojensa ansiosta se sopii suurellekin perheelle.

”Dacia luo uudelleen 7-paikkaisen perheauton uuden Joggerin myötä. Uusin monikäyttöinen lisä mallistoon kuvastaa Dacian perheen yhdessäoloon ja harrastamiseen liittyvää henkeä. Jogger on auto, joka on aina valmis seikkailuun. Uutuus havainnollistaa Dacian sitoutumisen tehdä sujuva liikkuminen mahdolliseksi kaikille suuria perheitä myöten. Dacia Jogger tulee myös aikanaan olemaan merkin ensimmäinen hybridi.”

Denis Le Vot, Dacian pääjohtaja

Muotoilultaan Jogger noudattaa Dacian tyyliä, joka on yhtä aikaa tarkoituksenmukainen ja muodikas. Korin yksityiskohdilla on esteettisten arvojen lisäksi myös aina käytännönläheinen merkitys. Esimerkiksi perän pystyt valot auttoivat tekemään takaluukusta erittäin leveän. Muotoilussa on katumaasturimaisia piirteitä, joille löytyy myös katetta, sillä Joggerin maavara on peräti 200 mm.

Edessä ja takana on ledivalot, joissa on Dacian tunnusmerkki, Y-kuvio. Ledeillä säästetään energiaa, minkä lisäksi ne antavat enemmän valoa ja lisäävät siten turvallisuutta. Ovien kahvat sulautuvat hyvin koriin pienentäen ilmanvastusta, ollen tietysti samalla helppokäyttöiset. Paremmissa varustetasoissa on Sandero Stepwayn tapaan älykkäät kattokaiteet, jotka saa ilman erillisiä työkaluja käännettyä tukevaksi kattotelineeksi.

Pitkä akseliväli varmistaa runsaat sisätilat

Joggerissa käytetään nykyisen Sanderon tapaan uuden aikakauden Dacia-malleihin tarkoitettua CMF-B -perusrakennetta. Moderni rakenne on erittäin jäykkä, mikä yhdessä tukevan korin kanssa lisää turvallisuutta ja parantaa mukavuutta. Joggerin turvallisuus on korkealla tasolla myös monien passiivista ja aktiivista turvallisuutta lisäävien varusteiden ansiosta.

Akseliväli on peräti 2,9 metriä, mikä on mainio lähtökohta runsaille tiloille 4,55 metrin pituisessa korissa. Dacia Jogger on luokkansa tilavin markkinoilla oleva auto. Niin etuistuimet kuin toisen rivin penkki on muotoiltu mukaviksi ja matkustajille on runsaasti jalka- sekä pääntilaa. Kätevän istuimen taittomekanismin ansiosta kolmannen rivin yksittäisistuimille pääsee helposti. Niillä tilat riittävät aikuisillekin, mikä ei ole tyypillistä tämän kokoisille 7-paikkaisille autoille. Joggerin tavaratila on todella kookas, sillä 5-paikkaisessa versiossa se on peräti 708 litran kokoinen. Kun 7-paikkaisessa versiossa on kaikki istuimet käytössä, tavaratila on 160 litran kokoinen. Viiden matkustajan kanssa tavaratilaa on 565 litraa. Tärkeää on myös tavaratilan pituus, joka on peräti 1,15 metriä kahden istuinrivin ollessa käytössä. Kun vain edessä on matkustajia, tila kasvaa yli 1,8 kuutiometrin suuruiseksi. Käytännöllisyyttä lisäävät tavaroiden kiinnityskoukut, kassikoukut ja 12 voltin virtapistoke.

Miellyttävä matkustamo

Mahtavat tilat tuovat omalta osaltaan Joggeriin mukavuutta, minkä lisäksi muotoilijat ovat luoneet viihtyisän sisustuksen materiaaleilla ja varusteilla. Perusmallia lukuun ottamatta kojelaudassa on kangasta, joka jakaa sen kahteen osaan ja samaa kangasta on myös oviverhoiluissa.

Parhaiten varustelluissa Joggereissa on toisella rivillä matkustaville omat pöydät, joissa on vielä säätömahdollisuus. Kolmannen rivin matkustajillakin on kyynärnojat ja heillä on hyvä näkyvyys suurista ikkunoista. Matkustamon valaistuksessa löytyy oma valo kaikille kolmelle istuinriville.

Tieto-viihdejärjestelmissä on valinnan varaa. Perustaso on Media Control, jossa älypuhelin yhdistetään osaksi auton järjestelmää. Puhelin on telineessään helposti käden ulottuvilla ja niin musiikki kuin viestit, puhelut ja navigointi saadaan toimimaan auton järjestelmän avulla.

Media Displayssa on korkealle keskelle kojelautaa sijoitettu helppolukuinen, 8-tuumainen kosketusnäyttö, joka on käännetty vähän kuljettajaa kohti. Käyttäjäläheiseen järjestelmään voi yhdistää myös oman älypuhelimen. Media Nav lisää kokonaisuuteen vielä navigoinnin ja sen reitittimen ansiosta järjestelmään voi liittyä langattomasti Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Tähän kokonaisuuteen kuuluu myös kuusi kaiutinta ja kaksi USB-porttia.

Kaikki Joggerit ovat hyvin varusteltuja, sillä jo perustasossa on vakiona muun muassa ohjauspyörän katkaisimista toimivat vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin. Myös älypuhelimen teline ja ajotietokoneen 3,5-tuumainen ruutu löytyvät kaikista Joggereista. Varustetason mukaan joko vakiona tai lisävarusteena ovat mm. automaatti-ilmastointi, digitaalimittaristo, älyavain, peruutuskamera ja sähköinen käsijarru.

Pian myös hybridinä

Dacia Jogger tulee myyntiin täysin uudella TCe 110 -moottorilla varustettuna. Kolmesylinterinen 1,0-litrainen suorasuihkutusmoottori kehittää 81 kW (110 hv) ja 200 Nm vääntömomentin. Sen parina on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.

Uudessa TCe 110 -moottorissa on paljon teknisiä ratkaisuja, joilla lisätään tehoa, pienennetään polttoaineen kulutusta ja vähennetään hiilidioksidipäästöjä. Ensinnäkin moottorissa on kevytmetallinen sylinterilohko, joka tekee siitä kevyen. Venttiilien ajoitus on muuttuva, minkä lisäksi myös öljypumpun tilavuus vaihtelee tarpeen mukaan. Moottori on suunniteltu antamaan hyvä ajotuntuma ja käyttämään jokainen polttoainepisara mahdollisimman tarkkaan.

Vuoden 2023 aikana bensiinimoottorin rinnalle tulee hybridi, joka on Dacian ensimmäinen. Samalla Joggerista tulee markkinoiden halvin 7-paikkainen hybridi. Tulevassa hybridissä on sama E TECH-järjestelmä kuin Renault Cliossa eli voimalinjassa on 1,6-litrainen bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Tekniikka suo mahdollisuuden ajaa kaupungissa jopa 80 prosenttia ajasta sähköllä. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä ja säästöä bensiinimoottoriseen verrattuna tulee enimmillään 40 prosenttia.

Suomen malliston osalta Dacia Joggerin tiedot tarkentuvat vuoden 2022 alkupuolella.

UUDISTUNUT DUSTER NYT ENNAKKOMYYNNISSÄ

2.9.2021

Dacia Duster on uudistunut ja sen varustelu on kaikilla varustetasoilla nyt entistäkin kattavampi. Mallisto on kasvanut täysin uudella etuvetoisella automaattivaihteisella Dusterilla.

Suositun, pian kahden miljoonan myydyn auton rajapyykin ylittävän Dacia Dusterin uudistukset on tehty pitkälti auton taloudellisuuden parantamiseksi. Lisäksi mallistoa on uudistettu asiakkaiden toiveiden pohjalta, parantaen auton käytännöllisyyttä entisestään.

Dusterin keulalle on saatu LED-ajovalot ja aerodynamiikkaa on parannettu monin tavoin, minkä ansiosta päästöjä ja polttoaineen kulutusta on saatu pienennettyä. Vaihtamalla ajovalot ledeiksi niihin on saatu lisää tehoa ja sen myötä turvallisuutta, samalla kun valojen energian kulutus on pienempi.

Ohjaamossa mukavuutta on lisätty monella tavalla. Verhoilumateriaalit on uusittu aiempaa hienostuneemmiksi. Etuistuimilla pääntukien tarjoama tuki on aiempaa parempi ja niiden uusi muotoilu parantaa näkyvyyttä niin edestä taaksepäin kuin takaa eteen.

Varustetasoa on kohennettu entisestään, ja aiemmin Duster-mallistossa ollut Access-varustetaso on jäänyt pois. Siten kaikissa Dustereissa jo perusmallista alkaen on nyt vakiona ilmastointi, Bluetooth-toiminnoilla varustettu radio, ajotietokone, lämmitettävät etuistuimet, automaattisesti päälle ja pois kytkeytyvät LED-ajovalot, vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin, mäkilähtöavustin sekä peruutustutka. Dusterin nelivetoversioissa vakiona on lisäksi alamäkihidastin, joka toimii myös peruutettaessa.

Keskimmäisestä Comfort-varustetasosta lähtien varusteluun kuuluu tyylikkäät kevytmetallivanteet sekä Soft Feel -päällysteinen ohjauspyörä, johon on lisätty myös painikkeiden taustavalaistus, mikä helpottaa niiden käyttämistä pimeällä. Lisäksi vakionopeudensäätimen kaikki kytkimet löytyvät nyt kätevästi ohjauspyörästä. Ylimmällä Prestige-varustetasolla on uutena vakiovarusteena digitaalisilla säädöillä varustettu automaatti-ilmastointi sekä käytännöllinen 1,1 litran vetoisella säilytystilalla varustettu kyynärnoja.

Tieto-viihdejärjestelmän perustaso on Essential-versiossa vakiona oleva Plug & Music, jossa on radio, MP3-soitin, USB ja Bluetooth. Lisäksi siinä, kuten Dusterin muissakin tieto-viihdejärjestelmissä, on kaukosäätöpainikkeet, joiden ansiosta käsiä ei tarvitse irrottaa ohjauspyörältä radio- ja puhelutoimintoja käytettäessä. Comfort-varustetasolla on vakiona suomenkielinen, 8” kosketusnäytöllä varustettu Media Display, johon voi liittää älypuhelimen Apple CarPlayn tai Android Auton perinteisesti datakaapelin avulla. Ylimmän Prestige-varustetason Media Nav -järjestelmässä älypuhelimen peilaus tapahtuu langattomasti WiFin avulla ja lisäksi laitteessa on nimensä mukaisesti integroitu navigointi. Niin Media Displayn kuin Media Navinkin yhteydessä kojelaudan varusteisiin kuuluu kaksi USB-pistoketta.

Nelivetoisissa Duster-versiossa kosketusnäytöltä löytyy lisäksi 4×4-monitori, joka näyttää maastoajossa hyödyllisiä tietoja, kuten kallistuskulmat, korkeusmittarin ja kompassin. Ylimmällä Prestige-varustetasolla vakiona on lisäksi mm. pysäköintiä helpottava peruutuskamera, jonka kuva tulee näytölle.

Dusterin kaikki moottorit ovat turboahdettuja ja käsivalintainen vaihteisto on nyt aina kuusiportainen. Bensiinimoottoreita on mallistossa kolme: TCe 90, TCe 130 ja TCe 150. Numero kertoo moottorin tehon hevosvoimissa. TCe 90 ja TCe 130 -moottorilla varustetut versiot ovat aina etuvetoisia. Tehokkaimman TCe 150 -moottorin osalta valikoimissa on kaksi vaihtoehtoa, neliveto käsivalintaisen vaihteiston kanssa tai uusi, odotettu etuvedon ja automaattivaihteiston yhdistelmä. Tämä Dusterin kaksoiskytkinautomaatti yhdistää automaattivaihteiston mukavuuden ja manuaalivaihteiston taloudellisuuden. Myös 115-hevosvoimainen turbodiesel on edelleen saatavilla, nelivedon yhteydessä. Dusterin kaikkien versioiden vetokyky on 1 500 kg (jarrullinen perävaunu).

Entistä tyylikkäämpi ja kattavammin varusteltu Duster on edelleen tuttu ja tunnistettava, tietenkin myös erinomaisen hinta-laatu-suhteensa puolesta. Uudistuneen Duster-malliston hinnat alkavat 17 399 eurosta. Automaattivaihteinen 150 hv etuveto, manuaalivaihteistolla varustetut 150 hv bensaneliveto sekä 115 hv dieselneliveto ovat kaikki hinnaltaan yhtäläiset, alkaen 22 399 €. Jos Dusterinsa varustukseen kaipaa vielä jotain lisää, myös lisävarusteiden hinnat ovat Dacian tapaan edulliset.

Uudistuneita Dacia Dustereita saadaan Suomeen jo nyt syksyllä. Uudet automaattivaihteiset Duster TCe 150 -versiot saapuvat koeajettaviksi Dacia-liikkeisiin lokakuussa ja myös ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa näillä näkymin lokakuun aikana.

LUE LISÄÄ JA TUTUSTU HINNASTOON

Dacia uutuus IAA MOBILITY 2021 -tapahtumassa Münchenissä

16.7.2021

 

Syyskuussa järjestettävässä IAA Mobility 2021 -tapahtumassa ensiesitellään täysin uusi 7-paikkainen Dacian perheauto.

Dacia jatkaa tämän vuoden voimakasta uudistusten sarjaa. Alkuvuonna esitellyt Dacia Sandero ja Sandero Stepway, sähköauto Spring sekä uudistunut Duster saavat Dacia-mallistoon täydennystä täysin uuden 7-paikkaisen perheauton muodossa.  Uusien mallien lisäksi Dacian visuaalinen ilme on uudistunut täysin.

Uusi malli paljastetaan digitaalisesti jo 3.9. (linkki tapahtumaan toimitetaan myöhemmin) ja maanantaista 6.9. lähtien auto on nähtävillä messualueen sisäänkäynnin tuntumassa. Lisäksi koko Dacian uusien mallien laivasto on tutustuttavissa 7.9. alkaen Münchenin keskustassa olevalla näyttelyalueella. Kuljetukset messuhallin ja keskustan näyttelyalueen välillä järjestetään uusilla markkinoiden edullisimmilla Dacia Spring -sähköautoilla.

DACIA DUSTER UUDISTUU – TYYLIKÄS JA TALOUDELLINEN

22.6.2021

 

Pienten muutosten ja uudemman tekniikan avulla uudistuneen Dacia Dusterin kulutus on pienentynyt. Varustelua on kehitetty ja lisätty, minkä lisäksi sisätilat ovat aiempaa korkeatasoisemmat. Valikoima kasvaa täysin uudella etuvetoisella automaattivaihteisella Dusterilla, joka saapuu Suomeen alkysyksystä.

Dacia kirjoitti katumaastureiden säännöt uudelleen esitellessään Dusterin vuonna 2010. Yhtäkkiä autoilijoilla oli mahdollisuus ostaa vankka katumaasturi pikkuauton hinnalla. Vallankumouksellisesta Dusterista tuli heti erittäin suosittu, ja niitä onkin myyty jo lähes kaksi miljoonaa kappaletta. Vuodesta 2019 lähtien Duster on ollut oman luokkansa eniten myyty automalli Euroopassa.

Nyt tapahtuvan uudistuksen yhteydessä Dusterin persoona vahvistuu entisestään. Parannuksia ei ole tehty vain muodon vuoksi, vaan kaikkeen on myös tärkeämpi syy – parempi taloudellisuus. Keulaa on muutettu samaan tyyliin kuin uusissa Sanderoissa. Edessä on nyt ledivalot ja päiväajovaloissa on uusi Y-kuvio. Duster on ensimmäinen Dacia, missä on ledeillä toteutetut suuntavalot edessä. Myös rekisterikilven valot ovat ledejä. Ajovalojen muuttaminen ledeiksi lisää niiden tehoa ja sen myötä turvallisuutta. Samalla energian kulutus vähenee. Etusäleikössä on uudenlainen kolmiulotteinen vaikutelma ja sen muodot on viimeistelty tuulitunnelissa. Sama pätee uusiin 16- ja 17-tuumaisiin kevytmetallivanteisiin. Muita kulutusta alentavia parannuksia ovat uudet pyörien laakerit ja alhaisen vierintävastuksen renkaat. Muutoksiin kuuluu vielä pienentynyt ilmanvastus. Kaikkien parannusten summana nelivetoisten Dustereiden hiilidioksidipäästö on vähentynyt yli 5 g/km. Samalla kulutus on pienentynyt, mikä tarkoittaa edullisempaa autoilua.

Ohjaamossa mukavuutta on lisätty monella tavalla. Kaikki verhoilumateriaalit ovat uusia ja aiempaa hienostuneempia. Etuistuimien pääntuet tukevat entistä paremmin ja samalla niiden uusi muotoilu parantaa näkyvyyttä niin edestä taaksepäin kuin takaa eteen.

Varustetasoa on kohennettu entisestään, sillä nyt kaikissa Dustereissa perusmallista alkaen on ajotietokone, automaattisesti päälle ja pois kytkeytyvät ajovalot, nopeusrajoitin ja taustavalaistut katkaisimet ohjauspyörässä. Ylimmällä varustetasolla on vakiona vielä digitaalisilla säädöillä varustettu automaatti-ilmastointi. Tieto-viihdejärjestelmän perustaso on Plug & Music, jossa on radio, MP3-soitin, USB ja Bluetooth. Kojelaudassa on uusi suurempi 8-tuumainen kosketusnäyttö kahta uutta tieto-viihdejärjestelmää varten. Niistä Media Displayhin voi liittää älypuhelimen Apple CarPlayn tai Android Auton perinteisesti datakaapelin avulla, ja kokonaisuuteen kuuluvat äänikomennot. Media Navissa sen sijaan älypuhelimen peilaus tapahtuu langattomasti WiFin avulla ja lisäksi siinä on nimensä mukaisesti integroitu navigointi. Järjestelmä voi kerätä tietoja ajotavasta ja nelivetoisissa 4×4-monitori näyttää maastoajossa hyödyllisiä tietoja, kuten kallistuskulmat ja kompassin.
Dusterin voimalinjoissa tärkeä parannus on se, että kaikkien moottorien kanssa on nyt vakiona kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Turbodieselinä on dCi 115, jonka kanssa voi valita joko etu- tai nelivedon.

Bensiinimoottoreita on kolme, jotka ovat TCe 90, TCe 130 ja TCe 150. Niissä, kuten turbodieselissä numero kertoo moottorin tehon hevosvoimissa. Dustereista TCe 90 ja TCe 130 ovat nyt aina etuvetoisia. Tehokkaimman TCe 150 -moottorin kanssa on kaksi vaihtoehtoa, neliveto käsivalintaisen vaihteiston kanssa tai uusi etuvedon ja automaatin yhdistelmä. Uusi automaattivaihteinen Duster kasvattaa varmasti katumaasturin asiakaskuntaa. Dacia on valinnut Dusteriinsa kaksoiskytkinautomaatin, joka yhdistää automaattivaihteiston mukavuuden ja käsivalintaisen vaihteiston taloudellisuuden.

Uudistuneita Dacia Dustereita alkaa tulla Suomeen alkusyksystä. Ensimmäisinä koeajettaviksi ja myyntiin saadaan uudet automaattivaihteiset Duster TCe 150 EDC -versiot. Muut versiot tulevat vähän myöhemmin.

DACIA UUDISTAA ILMEENSÄ, PITÄEN EDELLEEN KIINNI VAHVUUKSISTAAN

17.6.2021

Dacia Sandero vuoristomaisemassa

 

Se, mikä ensin oli vain “pieni romanialainen automerkki”, kasvoi ja kasvoi, ja laajentui lopulta kansainväliseksi. Alkuperäinen menestysresepti on edelleen käytössä: Dacia tarjoaa kaiken olennaisen, aina järkevään hintaan. Nyt Dacia ryhtyy kirjoittamaan menestystarinaansa jälleen uutta kappaletta lanseeraamalla merkille täysin uuden visuaalisen ilmeen.

Viimeisten 15 vuoden ajan Dacia on erottunut automarkkinoilla omaleimaisuudellaan. Tässä koko ajan entistä enemmän vaihtoehtoja ja kaikenlaisia kilkkeitä tarjoavassa maailmassa Dacian selkeys, helppokäyttöisyys ja järkiperäisyys houkuttelevat. Dacialla on jo yli seitsemän miljoonaa asiakasta 44 maassa ja lisää tulee, kun Dacia-mallisto ajan hengenkin mukaisesti jatkuvasti kehittyy.

 

OLIPA KERRAN, EI NIIN KAUKAISESSA MAASSA.

Dacia syntyi Romaniassa vuonna 1968, alkujaan tarkoituksenaan tarjota kotimaansa asukkaille nykyaikaisia, jykeviä ja edullisia autoja. Automerkin nimi juontaa juurensa antiikin aikaan: Dacia (suomeksi Daakia) oli alue ja kuningaskunta, joka sijaitsi suunnilleen nykyisen Romanian valtion alueella. Vuonna 1999 Dacia liittyi osaksi Renault-ryhmää, mikä avasi merkille paljon uusia mahdollisuuksia – kuten myös eurooppalaisille autoilijoille.

Dacian ensimmäinen ”uuden aikakauden” malli, Dacia Logan, lanseerattiin vuonna 2004. Tämä jykevä, edullinen ja ajassa kiinni ollut perheauto oli alun perin suunniteltu kehittyville markkinoille, mutta saatuaan siellä erinomaisen vastaanoton, se tuli lopulta vuotta myöhemmin myyntiin myös läntisessä Euroopassa. Uusi auto, jonka voi ostaa käytetyn auton hinnalla, oli jotain ennennäkemätöntä.

Vuonna 2008 markkinoille saapui Dacia Sandero, joka on ollut todellinen menestystuote heti ensiesittelystään lähtien. Sen runsaat tilat, verraton käytännöllisyys ja järkevä hinta nostivat Sanderon eurooppalaisten auton ostajien suosioon ja se onkin nyt jo useana vuonna peräkkäin ollut Euroopan ostetuin automalli yksityisten auton ostajien keskuudessa.

Reilut kymmenen vuotta sitten, vuonna 2010, Dacia laajensi mallistoaan ja toi markkinoille edullisen maasturin, Dusterin. Dacia Duster ei ole vain katumaasturi, vaan se on todellinen joka paikan auto, joka erottuu massasta myös erinomaisilla maasto-ominaisuuksillaan. Ne ovat auton hintaan nähden jopa hämmästyttävän hyvät. Myös Duster nousi nopeasti eurooppalaisten suosioon ja siitä tuli siten Sanderon ohella Dacian toinen supertähti.

Dacia-mallistoa on koko ajan kehitetty vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin, ja tämä matka jatkuu. Samalla Dacian järkevyys on ja pysyy – Dacia-malleissa on kaikki olennainen, muttei mitään turhaa. Tätä yhdistelmää arvostavia autoilijoita on paljon, ja huomattuaan miten mainioita Dacian autot ovat, moni sellaisen hankkinut haluaakin myös seuraavaksi autokseen Dacian. Siten Dacian merkkiuskollisuus on korkealla tasolla niin Euroopassa kuin Suomessakin.

 

DACIA TÄNÄÄN JA HUOMENNA

 

Dacia on ajassa kiinni – Tänä päivänä enemmän kuin koskaan. Dacia kulkee kuitenkin edelleen automarkkinalla omaa tietään, pitäen kiinni menestystekijästään: Tarjoamme auton ostajalle vertaansa vailla olevan hinta-/laatusuhteen. Kustannustehokkuus varmistetaan kaikissa vaiheissa, aina suunnittelusta ja muotoilusta valmistukseen, logistiikkaan ja myyntiin asti, jotta asiakas saa rahallaan mahdollisimman paljon autoa, eikä joudu maksamaan turhasta.

Dacian alkuvuodesta 2021 esittelemä konseptiauto, joka kantoi nimeä Bigster, antoi jo hieman viitteitä siitä, että Dacian ilme saattaisi olla muuttumassa astetta särmikkäämmäksi. Samalla Bigster kuitenkin kertoi, että Dacia haluaa jatkaa Dusterista tuttua linjaansa ja tarjota autoja, jotka soveltuvat muun muassa monenlaisille harrastajille, autojen houkuttelevuutta tietenkään unohtamatta. Edelleen pidetään siis kiinni siitä, että Dacialla keskitytään olennaiseen ja jätetään pois kaikki turha ja ylimääräinen.

Bigster-konseptiauto osoitti myös sen, ettei auto kaipaa ylimääräisiä kilkkeitä edes ollakseen näyttävä. Konseptissa ei esimerkiksi ollut kromikoristeita tai alumiininvärisiä koristelistoja, vaan käytännöllisiä, massasta erottuvia, rouheasta kierrätysmateriaalista valmistettuja koria suojaavia elementtejä. Bigster-konseptiauton eleettömät linjat ja ajaton muotoilu korostivat sen jykevyyttä ja seikkailullisuutta ja henkivät sitä vapautta, jota autoilu seikkailijalle tuo.

Denis Le Vot, CEO, kuvailee Daciaa ”merkkinä, joka jatkuvasti määrittelee, mikä autossa on olennaista”. Dacia on monen auton ostajan saavutettavissa, houkuttelee asiakkaita helppoudellaan ja erottuu markkinalla muista.

UUSI PELKISTETTY, MAANLÄHEINEN ILME

Nyt Dacia kirjoittaa jälleen uutta kappaletta tarinaansa uudistamalla merkin ilmeen täysin. Uusi väritys ja muut tunnusomaiset elementit otetaan käyttöön vaiheittain, monelta osin jo lähikuukausien aikana.

Uudet elementit ilmentävät maanläheisyyttä, ulkoilmaelämää, vapautta, rehellisyyttä ja aitoutta. Sitä, että luonto on lähellä, seuraava seikkailu ihan kulman takana, ja että Dacian kyydillä pääsee perille, vaikka tiettömänkin tien päähän. Ja ennen kaikkea: Vähän vähempikin riittää, kun keskittyy oleelliseen.

Dacian uuden ilmeen haluttiin olevan selkeä ja pelkistetty, jotta sekin ilmentää juuri tätä oleelliseen keskittymistä. Uusi ilme kiteytyy uuteen logoon, jossa lukee Dacia, sekä logoon perustuvaan embleemiin, jossa yhdistyvät nimen konsonantit, D ja C.

Kokonaan uudistettu Dacia-logo kertoo jämäkkyydestä ja sen kirjaimet ovat hyvin selkeälinjaisia, samalla kun niistä voi aistia liikkeen tuntua. Logon ydin on tiivistetty embleemiksi, jonka D ja C on yhdistetty toisiinsa nokkelasti, kuin silmukat ketjussa. Kaikki tämä heijastaa Dacian tuotteiden helppokäyttöisyyttä ja vankkaa olemusta, joka on osa jo miljoonien Dacia-omistajien arkipäivää.

Tunnusvärinä Dacialla on jatkossa maastonvihreä, ja tämä uusi maanläheinen väritys muistuttaakin katsojaa muun muassa ikonisen Dacia Dusterin maastokyvyistä.

Uusi ilme otetaan käyttöön Dacian nettisivuilla ja mainonnassa syksyyn mennessä ja sen jälkeen sitä jalkautetaan pikkuhiljaa kaikkialle. Dacian autojen keulalla uusi embleemi nähdään näillä näkymin loppuvuodesta 2022.

Uutisia Euroopasta: Pelastaja nimeltään Duster

20.5.2021

 

Dacia on vuodesta 2013 alkaen ollut kansainvälisessä yhteistyössä kolmen organisaation kanssa, jotka tekevät pelastustyötä Slovenian, Kroatian ja Serbian vuoristoissa. Näiden vapaaehtoisten pelastustyöntekijöiden käyttöön toimitetaan vuosittain kolme Dacia Dusteria kuljettamaan muun muassa välineistöä, pelastuskoiria sekä pelastettuja ihmisiä hankalissa, vaikeakulkuisissa olosuhteissa. Alla kerromme tästä toiminnasta ja siitä, miten Dusterit tässä työssä palvelevat.

”Olemme ajaneet Dustereilla jo kahdeksan vuoden ajan ja yhteensä meillä on niitä nyt parikymmentä. Ne ovat todella käytännöllisiä, kun niillä voi ajella niin kaupungissa kuin metsäteilläkin.”

Darko, kroatialainen pelastustyöntekijä, joka on toiminut näissä tehtävissä jo 25 vuotta

Ensivastetiimin Duster Kroatiassa.

Dacia – Vuoristopelastajien tärkeä yhteistyökumppani

Vapaaehtoisten pelastustyöntekijöiden käytössä olevissa autoissa on teippaukset, joissa lukee: ”Dacia, pelastustyöntekijöiden ylpeä yhteistyökumppani”. Dustereita käytetään pelastustöissä ensivasteautoina – Niillä lähdetään paikan päälle hankaliin paikkoihin ensimmäisenä.

Tämä ensimmäinen paikalle saapuva tiimi koostuu yleensä kolmesta pelastajasta, ja heidän mukanaan kulkee tarvikkeita ja usein myös pelastuskoiria. Nelivetoinen, korkealla maavaralla varustettu ja sujuvatoiminen Dacia Duster on näissä tilanteissa ja olosuhteissa ihanteellinen auto, sillä monesti tiimin täytyy päästä perille vaikeakulkuisiin paikkoihin, esimerkiksi metsäteitä pitkin.

Dacia Dusterit ja pelastajat ovat aina valmiudessa

Slovenian, Kroatian ja Serbian vuoristoissa käy paljon vierailijoita etenkin kesäaikaan. Niin paikalliset kuin turistitkin saapuvat luonnon helmaan ja upeisiin maisemiin viettämään vapaa-aikaansa ja lataamaan akkujaan. Vapaaehtoiset pelastustyöntekijät, jotka ovat vuorilla retkeilemisen, vuorikiipeilyn ja luolien tutkimisen asiantuntijoita, ovat valmiudessa ympäri vuoden – Kuten myös heidän käytössään olevat Dacia Dusterit.

Sloveniassa niin vuoristoissa retkeily kuin vuorikiipeilykin ovat suosittuja harrastuksia. Vuonna 2020 pelastustyöntekijät, joita on yhteensä 430 vapaaehtoista, saivat 485 hälytystä, joista kolmasosassa oli kyse kadonneista, eksyneistä tai jonnekin jumiin jääneistä ihmisistä.

Serbiassa vapaaehtoistyöntekijöitä on vuoristopelastuksessa puolestaan viitisensataa, heistä puolet reserviläisiä, ja pelastustehtäviä on vuosittain noin 1 500 kappaletta. Suurin osa tehtävistä liittyy laskettelurinteissä loukkaantuneiden auttamiseen.

Serbiassa Dacia Dusterit ovat olleet käytössä päivittäin jo kahdeksan vuoden ajan. Niillä vedetään peräkärryjä, jotka ovat täynnä pelastusvälineistöä ja kuljetetaan pelastajia ja pelastuskoiria maan etäisiimpiinkin kolkkiin. Kahdeksan vuoden aikana on päästy perille joka paikkaan, ongelmitta. Vuonna 2014, kun Serbiassa kärsittiin pahoista tulvista, Dusterit kuljettivat pelastajia tulva-alueella niin sateessa, mudassa, lumessa kuin myrskyjenkin keskellä.

Kroatian vuoristoissa vaeltaa vuosittain tuhansia ihmisiä: vaelluspäiviä lasketaan kertyvän koko maassa noin 600 000 kappaletta vuodessa. Vapaaehtoisia pelastustyöntekijöitä on Kroatiassa 700, ja pelastustehtäviä kertyy joka vuosi suurin piirtein 7 000. Luonnonkatastrofit (tulvat, maanjäristykset, myrskyt ja lumivyöryt) aiheuttavat näistä tehtävistä 15 prosenttia, eli lähes kuudesosan.

Joulukuun lopulla 2020 raju maanjäristys tuhosi kroatialaisen Petrinjan kaupungin käytännössä kokonaan. Kuvan vapaaehtoiset kroatialaiset pelastustyöntekijät saapuivat Dusterillaan paikalle ensimmäisinä. Nopean toiminnan ansiosta he onnistuivat pelastamaan naisen, joka oli hautautunut raunioihin.

Ensivasteautona toimiva Dacia Duster kroatialaisessa Petrinjassa, vain 45 minuuttia maanjäristyksen jälkeen.

”Dusterilla pääsemme nopeasti onnettomuuspaikoille antamaan ensiapua.”

Darko, kroatialainen pelastustyöntekijä, joka on toiminut näissä tehtävissä jo 25 vuotta

 

Dacia tarjoaa sponsoriautot vapaaehtoistyöntekijöille ensimmäiseksi vuodeksi, ja sen jälkeen he yleensä ostavat ne omaan käyttöönsä, koska ne soveltuvat pelastustoimintaan niin hyvin, luotettavuutensa ja käytännöllisyytensä ansiosta. Jokainen auto jää siis mukaan pelastustoimintaan vuosien ajaksi, ja kussakin maassa on tänä päivänä jo lähes parikymmentä Dusteria. Dacia Dusterin mainiot maasto-ominaisuudet ja erinomainen etenemiskyky hankalammissakin olosuhteissa pääsevät siis koetukselle ja auttavat näitä pelastustyöntekijöitä pelastamaan ihmishenkiä Euroopan vuoristoissa.

 

Dusterit pelastustöissä

 

Dusterit tulva-alueella

Uudessa Sanderossa multimedianäyttö tulee taskustasi

23.3.2021

 

Nykypäivänä älypuhelin kulkee mukanamme käytännössä kaikkialle. Entä jos sitä voisikin hyödyntää myös auton kosketusnäyttönä? Dacialla haluttiin mahdollistaa tämä, mutta niin, että älypuhelin ja auto toimivat yhdessä täysin saumattomasti. Tästä ajatuksesta syntyi uutuutemme, Dacia Media Control -audio- ja multimediajärjestelmä. Nicolas Legros, Dacia-mallistosta vastaava operatiivinen johtaja, kertoo tästä uuteen Sanderoon ja Sandero Stepwayhin tuodusta järjestelmästä ja sen eduista.

Oletko sinäkin joskus miettinyt, minne puhelimesi sijoittaisit hypätessäsi autoon, etenkin jos haluat hyödyntää puhelimen sovelluksia esimerkiksi navigoidaksesi perille määränpäähäsi? Mitä jos voisitkin ottaa älypuhelimen taskustasi tai laukustasi ja hyödyntää sitä autossa niin, että se olisi melkeinpä kiinteä osa autoasi? Dacialla huomattiin, että asiakkailla on tarve aidosti fiksulle ratkaisulle älypuhelimen säilyttämiseen ajomatkan aikana, ja ratkaisua päätettiin viedä vielä paljon pidemmälle kuin vain puhelimen säilyttämiseen. Dacian suunnittelijat ja insinöörit suunnittelivat todellisen järkiratkaisun, joka on Dacian tapaan myös käytännöllinen, nykyaikainen ja kustannustehokas.

”Me Dacialla halusimme määritellä edullisen uuden auton uudelleen. Tahdoimme löytää siihen multimediaratkaisun, joka on fiksu, selkeä ja toimiva. Asiakastutkimustemme mukaan Dacian ostajat toivovat autoilta helppokäyttöisyyttä ja arvostavat autoissaan ennen kaikkea juuri sitä. Insinöörimme ja suunnittelijamme työskentelivät siten yhdessä kehittääkseen Media Control -audiojärjestelmän, jonka myötä asiakkaiden lempinäyttö – heidän oma älypuhelimensa – nousee autoilun multimediakokemuksen keskiöön.”

Nicolas Legros, Dacia Operational Cross Car Line Director

Mikä on Dacia Media Control?

Media Control on järjestelmä, johon auton radion lisäksi sisältyy kojelaudan yläosaan integroitu kiinteä älypuhelinpidike sekä Dacian helppokäyttöinen älypuhelinsovellus. Dacia Media Control -sovelluksen voi ladata sovelluskaupasta ilmaiseksi ja sitä voi halutessaan myös personoida.
Nicolas Legros kertoo: ”Media Control on kaikenkattava multimediajärjestelmä. Siinä on radio, kaksi kaiutinta, USB -liitin, Bluetooth-yhteys, säätimet ohjauspyörässä sekä kojelautaan integroitu pidike älypuhelinta varten. Tämä pidike ja sen integrointi kojelautaan oli mukana jo alusta lähtien, kun auton kojelautaa alettiin suunnitella. Tämä takaa sen, että pidike on sijoitettu autoon siten, että se on kuljettajalle niin käytännöllinen kuin ergonominenkin.”

 

Kun älypuhelin sijoitetaan keskellä uuden Dacia Sanderon kojelautaa olevaan pidikkeeseen, se pysyy siinä hyvin paikallaan ja puhelimesta tulee integroitu osa ajokokemusta. Pidike on sijoitettu kojelaudan yläosaan ja käännetty hieman kuljettajaa kohti, jotta puhelimen näytöllä olevia tietoja voi silmäillä sujuvasti ja turvallisesti. Kun lataat älypuhelimeesi ilmaisen Dacia Media Control -sovelluksen ja yhdistät puhelimen autoon Bluetooth-yhteyden avulla, puhelin toimii auton multimedianäyttönä ja jopa mittariston jatkeena, joten autossa on ikään kuin kosketusnäyttö, vaikka siihen ei tilaisi varsinaista integroitua multimediajärjestelmää kosketusnäyttöineen.

Navigointisovellukset, radio-, musiikki- ja puhelintoiminnot ja jopa auton mittariston tiedot löytyvät puhelimen näytöltä käden ulottuvilta, ja käytettävissä on myös ääniohjaus, jos autoon yhdistetyssä älypuhelimessa on ko. toiminnon tuki. Kun pidikkeessä ei ole älypuhelinta, pidikkeen kansi on kiinni ja se pysyy tyylikkäästi piilossa kojelaudan sisällä.

 

Edellä mainittujen toimintojen lisäksi Dacia Media Control -sovellus on personoitavissa oman maun ja omien tarpeiden mukaiseksi, mikä tekee siitä vielä entistä fiksumman. Muokattavissa olevien sovellusnäkymien ansiosta järjestelmä mukautuu käyttäjän tarpeisiin ja yhdistyy myös auton ajotietokoneeseen. Sovelluksessa voit luoda oikopolkuja usein käyttämiisi toimintoihin ja sovelluksiin sekä yhteystietoihin.

Navigointisovelluksia on valittavissa useita ja esimerkiksi kalenterinäkymästä voit suoraan käynnistää navigoinnin kalenterimerkinnässä mainittuun sijaintiin. Voit kuunnella niin radiokanavia kuin puhelimessa tai USB-muistitikulla olevia soittolistojakin, tai suoratoistopalveluiden musiikki- ja ääniviihdetarjontaa.

Puhelintoimintoihin sisältyy soittamisen lisäksi pääsy yhteystietoihin, soittohistoriaan sekä kalenteriin. Puhelimesta riippuen voi olla myös mahdollista kuunnella saapuvat tekstiviestit. Ajoneuvo-valikosta löytyy opastusta taloudelliseen ajamiseen ja mm. auton polttoaineenkulutukseen liittyviä tietoja. Kun saavut perille määränpäähän, järjestelmä voi lisäksi muistuttaa sinua ottamaan älypuhelimesi mukaan autosta noustessasi.

Dacian Nicolas Legros kiteyttää uutuuden vahvuudet näin: ”Media Control yhdistää älypuhelinteknologian ja ajokokemuksen helpolla ja saumattomalla tavalla.”

Helppokäyttöisyys ennen kaikkea

Järjestelmän helppokäyttöisyys pohjautuu osaltaan myös sen ergonomiaan. Älypuhelinpidikkeen huolellisesti mietityn sijoittelun ansiosta puhelimen näytöllä näkyvät toiminnot ovat helposti käden ulottuvilla. Sovellus ja sen valikot ovat selkeitä ja sovelluksen käyttö on intuitiivista.

Sen lisäksi, että audiojärjestelmän toimintoja voi käyttää puhelimen näytöltä käsin, niitä voi ohjata myös ohjauspyörässä ja sen takana olevista säätimistä. Näiden painikkeiden avulla voit muun muassa vaihtaa musiikkikappaletta tai radiokanavaa, säätää äänenvoimakkuutta, vastata puheluihin tai lopettaa puheluita. Täten älypuhelimen yhdistäminen ei ole välttämätöntä, vaan Media Control toimii myös sellaisenaan, ilman puhelinta ja siihen asennettua sovellusta.

 

Kokonaisuudessaan Media Control -järjestelmän käytettävyyttä on mietitty huolella. Se on toimiva, fiksu ja selkeä ratkaisu, joka ei maksa maltaita. ”Dacia-brändin DNA on nyt viety myös multimediapuolelle”, sanoo Nicolas Legros. Tämä uutuus on todella juuri kaikkea sitä, mitä Dacia yleensäkin edustaa. Helppoa, käytännöllistä ja fiksua. Ainutlaatuista hinta-laatusuhdetta ja vastinetta rahalle.

Dacia Media Control on vakiona Sanderon ja Sandero Stepwayn Essential-varustetasolla. Dacia Media Control -sovellus sekä auton ajotietokone toimivat suomen kielellä. Lisävarusteena Essential-tasolla on saatavilla Media Display, jossa on 8-tuumainen kosketusnäyttö. Comfort-varustetasolla Media Display 8” kosketusnäyttöineen on vakiovaruste.

LUE LISÄÄ SANDEROSTA JA KATSO HINNAT

LUE LISÄÄ SANDERO STEPWAYSTÄ JA KATSO HINNAT

Täysin uuden Dacia Spring -sähköauton myynti käynnistyy Euroopassa – Dacian sähköinen vallankumous

12.3.2021

Dacia ei tyydy seuraamaan muita, vaan se tekee asiat omalla jäljittelemättömällä tavallaan.

Sandero on Euroopan ostetuin automalli yksityisostajien keskuudessa ja Duster on puolestaan ykkösmalli katumaastureissa. Nyt Dacia aloittaa sähköauto-markkinoiden mullistuksen uudella Springillä. Dacia alkaa kirjoittaa uutta kappaletta hienoon menestystarinaansa. Viidentoista vuoden ajan Dacia on tuonut uutta ajattelua Euroopan automarkkinoille. Nyt voidaan puhua r EV olutionista eli vallankumouksesta, kun Dacia esittelee ensimmäisen sähköautonsa. Dacia on osa Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssia ja uudessa Springissä käytetään sitä tietotaitoa ja kokemusta, minkä allianssi on kerännyt sähköautoista yli kymmenen vuoden aikana. On hyvä myös muistaa, että Renault on ollut pitkään markkinajohtaja sähköautoissa Euroopassa niin henkilö- kuin pakettiautoissa.

 

 

Pieni ja käytännöllinen

Dacia lähtee kilpailemaan Springin myötä kahteen luokkaan, sillä uutuus on sekä yhtiön ensimmäinen sähköauto että ensimmäinen kaupunkiauto. Muotoilunsa osalta Springiä voisi kuvailla minikatumaasturiksi, sillä sen pienissä ulkomitoissa on jämäkkyyttä ja suuri maavara auttaa liikkumisessa. Tiloista ei kuitenkaan ole tingitty, sillä kompaktista vain 3,73 metriä pituisesta korista huolimatta Springin akseliväli on yli 2,4 metriä. Niinpä neljälle matkustajalle ja heidän tavaroilleen on hyvät tilat. Tavaratila on 270 litran kokoinen, minkä lisäksi lattian alla on lisälokero ja matkustamossa paljon paikkoja pikkutavaroille. Puikkelehtimista kaupungin sokkeloissa helpottaa auton pieni alle kymmenen metrin kääntöympyrä. Sähköisesti tehostettu ohjaus auttaa ajajaa ja saatavilla on myös peruutuskamera ja tutkat taakse pysäköintiä helpottamaan.

Paikallisesti päästöttömästi alhaisin kustannuksin

Dacia on suunnitellut Springin kaupunki- ja taajamakäyttöön, minkä takia se on pieni ja kevyt. Auton omamassa on saatu jäämään alle tuhanteen kiloon osin sen takia, että ajoakun energiasisältöä ei ole kasvatettu kovin suureksi. Silti sen 27,4 kilowattituntia riittävät 230 kilometrin toimintamatkaan (WLTP) ja pelkässä kaupunkiajossa toimintamatka on yli kolmesataa kilometriä. Ajoakun voi ladata tavallisella verkkovirralla (10 A), jolloin aikaa kuluu vajaat 14 tuntia. Käyttämällä 7,4 kilowatin kotilatausasemaa (32 A), akun saa täyteen vajaassa viidessä tunnissa. Kolmas mahdollisuus on pikalataus, jossa 30 kW:n teholla ladattaessa akkuun saadaan 80 prosenttinen virtamäärä alle tunnissa. Springin sähkömoottori kehittää 33 kilowattia ja 125 Nm vääntömomentin, joten voimaa on mukavasti taajamassa liikkumiseen. Spring kiihtyy nollasta sataan 19,1 sekunnissa. Sähköauton hyviin puoliin kuuluu ajamisen vaivattomuus, riittää kun valitsee ajosuunnan ja painaa sen jälkeen energiapoljinta.

 

Myynti alkaa Euroopan isommilta markkinoilta

Täyssähköauto Dacia Spring tulee myyntiin kolmena versiona. Ensimmäisenä saapuu Spring Business, joka on tarkoitettu yhteiskäyttöön ja vuokra-autoksi. Niitä aletaan toimittaa Ranskassa asiakkaille maaliskuussa 2021. Maaliskuun 20. päivänä aloitetaan suurilla markkinoilla, kuten Ranskassa, Springin ennakkomyynti kaikille. Ensimmäiset yksityisasiakkaat saavat autonsa elokuussa. Valittavana on kaksi varustetasoa, joiden hinnat Ranskassa ovat 16 990 ja 18 490 euroa. Kolmannessa aallossa vuoden 2022 alkupuolella starttaa pakettiautoversion, Spring Cargon myynti. Lähijakeluun tarkoitetussa näppärässä minipakussa on takapenkin tilalla yli kuutiometrin kokoinen tavaratila.

Dacian maahantuojan Nordic Automotive Services Oy:n toimitusjohtaja Heikki Vuorinen on innoissaan Springin saamasta vastaanotosta: ”Yli tuhat suomalaista on ilmaissut kiinnostuksensa tätä uutta sähköautoa kohtaan ja tilannut Spring-uutiskirjeen, ja määrä kasvaa päivittäin. Suuri kiinnostus osoittaa sen, että myös tämän tyyppisille sähköautoille on meillä paljon luonnollista kysyntää. Olemme varmoja siitä, että Dacia Spring kasvattaa sähköautoilun suosiota Suomessa, kunhan saamme sen myyntiin. Ensimmäisenä ostoikkuna luonnollisesti aukeaa kiinnostuksensa ilmaisseille henkilöille, joille tieto myynnin aloituksesta aikanaan toimitetaan heti ensimmäiseksi”.

Päivitys 2023: Dacia Spring ei ole tulossa Suomeen tai Pohjoismaihin.