Dacia Sanderon ja Sandero Stepwayn kolmas sukupolvi – Vain nimi ja merkki ovat Sanderossa ennallaan

 

29.9.2020

Täysin uusi kolmannen sukupolven Dacia Sandero on tyylikkäämpi, entistä tilavampi, mukavampi, turvallisempi ja parempi ajaa. Merkin filosofian mukaisesti Sandero tarjoaa parhaan vastineen rahalle ja vastaa asiakkaiden tämän päivän tarpeisiin.

Dacian menestystarina alkoi vuonna 2004, kun ensimmäinen Logan esiteltiin, ja neljä vuotta myöhemmin se sai rinnalleen Sanderon. Viime vuosi oli jo seitsemäs peräkkäin, kun Dacia kasvatti myyntiään Euroopassa ja yhteensä Dacia on valmistanut jo yli 6,5 miljoonaa autoa.

Sandero kattaa melkein kolmasosan Dacian kokonaistuotannosta. Kun yritysmyynti jätetään pois, Sandero on ollut vuodesta 2017 alkaen Euroopan ostetuin automalli. Kompaktin viisiovisen Sanderon yli kahden miljoonan kappaleen myynnistä sen katumaasturimainen versio, Sandero Stepway, kattaa melkein kaksi kolmasosaa. Myös Suomessa Sanderon osuus Dacia-myynnistä on ollut kolmanneksen luokkaa. Daciaa maahantuovan Nordic Automotive Services Oy:n toimitusjohtaja Heikki Vuorinen uskoo, että uuden sukupolven myötä mallin merkitys Suomessa kasvaa nykyisestä.

Uusi moderni muotoilu

Dacian muotoilujohtaja David Durand kiteyttää Sanderon uuden ulkonäön napakasti yhteen lauseeseen: ”Kaikki paitsi merkki on muotoiltu uudelleen.”

Periaate on säilytetty ennallaan eli Sandero on kompakti auto, jossa on hyvät tilat. Ulkonäöllä halutaan kertoa, että laatu on nostettu pykälän verran aiempaa korkeammalle tasolle. Sitä vahvistavat vakiovarusteisiin kuuluvat LED-valot edessä ja takana. Niissä on uusi Y-muotoinen kuvio, joka otetaan ajan myötä käyttöön kaikissa Dacia-malleissa. Ledivaloihin ei ole siirrytty vain muodon vuoksi, vaan edessä valot ovat huomattavasti tehokkaammat kuin ennen.

Sanderon ulkomitat ovat lähes ennallaan edelliseen sukupolveen verrattuna, mutta sen persoonallisuus on aiempaa vahvempi. Tuulilasia on kallistettu enemmän taaksepäin ja auto on sentin matalampi kuin ennen. Kattolinja laskee voimakkaammin perää kohti, millä on osaltaan saatu pienennettyä ilmanvastusta.

Kehitystyössä on paneuduttu huolella kaikkiin yksityiskohtiin, kuten oven kahvoihin, joista saa paljon paremman otteen. Takaluukun lukko on nyt sähköinen ja avaus tapahtuu luukun alta, minkä ansiosta pinta on aivan tasainen. Kolmas kehityskohde ovat ovet ja ulkopeilit, joiden uudella muotoilulla on pienennetty ilmanvastusta ja samalla peilit aiheuttavat huomattavasti vähemmän ääntä kuin aiemmat. Katumaasturimainen Sandero Stepway eroaa perusmallista paljon enemmän kuin ennen. Siinä on vakiona 16-tuumaiset pyörät ja edeltäjän tapaan maavaraa on yli neljä senttiä enemmän kuin tavallisessa Sanderossa. Muotoilun erot eivät rajoitu puskureihin ja väritykseen, vaan myös konepelti on erilainen. Lisäksi Sandero Stepway -malliin on uutuutena saatavilla Dacian patentoimat, helposti taakkatelineeksi muunneltavat kattokiskot.

Aivan uusi perusrakenne

Daciassa on monesti käytetty konsernissa jo pitkään käytössä olleita rakenteita, mutta nyt uusi Sandero perustuu viimeisimpään tekniikkaan. Perusrakenne on sama CMF-B, jota käytetään muun muassa uudessa Renault Cliossa. Skaalattava perusrakenne on sovitettu Sanderoon sopivaksi ja autossa on 2,604 metrin akseliväli, joka on 15 mm pidempi kuin aiemmassa Sanderossa.

Perusrakenne on lujempi, jäykempi ja samalla kevyempi kuin aiempi. Sen avulla on mahdollista vähentää pakokaasupäästöjä ja sen ansiosta myös auton törmäysturvallisuus on entistä parempi.

Erittäin tärkeä asia Sanderon kehittämisen kannalta on se, että uuden perustekniikan mukana saatiin aivan uusi elektroniikan arkkitehtuuri. Sen myötä uudessa Sandero-mallistossa on saatavilla paljon ennen näkemättömiä vakio- ja lisävarusteita, kuten sähköinen ohjaustehostin ja sähkökäsijarru. Lisäksi Sanderoon on saatu paljon turvallisuutta ja mukavuutta lisääviä varusteita, joita ei ole aiemmin ollut saatavissa Daciaan.

Turvallisuutta parantavat lujan rakenteen lisäksi uudet vakiovarusteet, sillä kaikissa Sanderoissa on nyt etuturvatyynyjen lisäksi sivuturvatyynyt ja ikkunaturvaverhot eli turvatyynyjen määrä on kasvanut kuuteen. Uusia Sanderosta löytyviä kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja katvealuevaroitin.

Enemmän tilaa ja mukavuutta

Uudessa Sanderossa on modernin perusrakenteen avulla käytetty korin mitat entistä paremmin hyödyksi. Vaikka ulkomitat ovat lähes ennallaan, takamatkustajien jalkatilat ovat kasvaneet yli neljällä sentillä ja nyt ne ovat runsaimmat tässä kokoluokassa. Lisäksi jo ennestään varsin suuri tavaratila on kasvanut hivenen. Tavaratila on muodoltaan erittäin käytännöllinen ja pohjan voi asettaa kahdelle tasolle (ominaisuus saatavilla versiosta riippuen).

Entistä korkeammasta laadusta kertoo tyylikkään kankaan käyttö kojelaudassa, joka luo matkustamoon kotoista tunnelmaa. Uudet etuistuimet tarjoavat entistä enemmän mukavuutta ja tukea. Sekä istuimen korkeussäätö että ohjauspyörän säätö niin korkeuden kuin etäisyyden suhteen ovat aiempaa laajemmat, mikä auttaa ajajaa löytämään erinomaisen ajoasennon.

Mukavuutta on kasvatettu monin tavoin varusteiden määrällä ja toiminnalla. Uusi täysin sähköinen ohjaustehostin on tehokkaampi, minkä ansiosta pysäköidessä ohjaus on yli kolmanneksen kevyempi kuin ennen. Pikkutavaroille on ohjaamossa runsaasti tilaa ja älypuhelimelle on oma teline. Kaikissa varustetasoissa on vakiona automaattisesti toimivat ajovalot ja nopeudenrajoitin ja lähes kaikissa myös vakionopeudensäädin.

Joko vakio- tai lisävarusteena uudessa Sanderossa on saatavilla automaatti-ilmastointi digitaalinäytöllä, avainkortti, jossa on tavaratilan lukituksen kauko-ohjaus, peruutuskamera, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä automaattisesti toimivat tuulilasinpyyhkijät. Uusi Sandero saa kunnian olla ensimmäinen Dacia, johon saa lisävarusteena sähkökäyttöisen lasikattoluukun.

Sanderossa on kolme järkevää tietoviihdejärjestelmää varustetason mukaan. Yksinkertaisin on Media Control, jossa älypuhelin voidaan yhdistää osaksi auton järjestelmää, jolloin radion lisäksi saadaan käyttöön paljon muitakin puhelimessa olevia toimintoja: musiikki, viestit, puhelut ja navigointisovellukset. Puhelin on telineessään helposti käden ulottuvilla ja järjestelmää voi ohjata puhelimen näytöltä siihen ladatun Dacian oman sovelluksen avulla.

Keskimmäisessä Media Display -järjestelmässä kojelaudan päälle on sijoitettu helppolukuinen, 8-tuumainen kosketusnäyttö, joka on vielä käännetty vähän kuljettajaa kohti. Järjestelmä on suunniteltu mahdollisimman helppokäyttöiseksi ja siihen voi Bluetoothin avulla yhdistää myös oman älypuhelimen. Lisäksi käytettävissä on Android Auto / Apple CarPlay, kun näitä toimintoja tukeva älypuhelin liitetään autoon USB-johdolla.

Paras järjestelmä on Media Nav, jossa lisänä on nimen mukaisesti navigointi. Järjestelmässä on myös mahdollista hyödyntää yhteensopivan älypuhelimen langatonta Apple CarPlay tai Android Auto -tukea. Tähän kokonaisuuteen kuuluu myös kuusi kaiutinta.

Entistä taloudellisempi moottori ja uusi automaattivaihteisto

Uudessa Sanderossa on pyritty monella tavalla entistä parempaan ajettavuuteen ja samalla on pienennetty kulutusta. Uuden perusrakenteen myötä etujousitus suunniteltiin uudelleen. Tukivarsien muutoksilla saadaan aikaan parempi mukavuus ja täsmällisempi ohjaus. Lisäksi kori kallistelee aiempaa vähemmän ja pidemmän akselivälin ansiosta kulku on vakaampaa. Uudet moottorin kiinnikkeet vähentävät värinöitä ja parantavat siten mukavuutta.

Vaikka mallimerkintä on TCe 90, kuten edeltäjässä, on uudessa Sanderossa ja Sandero Stepwayssä iskutilavuudeltaan 1,0-litraiseksi kasvanut moottori, jonka vääntömomentti on suurempi kuin ennen. Sen kanssa voi valita joko uuden kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston tai portaattomasti toimivan CVT-automaattivaihteiston. Uudella voimalinjalla hiilidioksidipäästö on pudonnut jopa 11 prosenttia.

Suomessa uudesta Dacia Sandero -mallistosta kerrotaan asiakkaille tarkemmin tämän vuoden puolella ja myös ennakkomyynti käynnistetään, kunhan uutuus saadaan hinnoiteltua. Sanderon ja Sandero Stepwayn virallinen ensiesittely ajoittuu meillä alkuvuoteen 2021.

Dacia Duster 10 -juhlamallit nyt saatavilla

10.7.2020

Dacian juhlavuosi Suomessa ja Euroopassa

Suomessa tuli joulun välipäivinä kuluneeksi kymmenen vuotta Dacian lanseerauksesta markkinallamme. Vuosipäivän kunniaksi ei järjestetty erityistä juhlaa, vaan sitä vietettiin työn merkeissä. Aiemmin huhtikuussa julkaisimme Stepway 10-juhlamallit kattavalla varustesisällöllä ja nyt Dusterista on tullut myyntiin Dacia 10 vuotta Suomessa -juhlamalli.

Duster 10 -juhlamalli

Duster 10 -juhlamalli perustuu Comfort -varustelutasoon ja sisältää jopa 2100 euron arvolla varustusta veloituksetta. Lisäksi dieselmalli on nyt  hinnoiteltu samalle tasolle bensiinivaihtoehdon kanssa. Varustukseen kuuluu seuraavat varusteet ilman lisähintaa: suomenkielinen MediaNav -navigointi- ja audiojärjestelmä kosketusnäytöllä, peruutustutka, miellyttävän tuntuinen ja tyylikäs Soft Feel -päällysteinen ohjauspyörä, Duster 10v -designpaketti, jossa on mm. 17’’ kevytmetallivanteet sinisin keskikupein, kiiltävänmustat peilinkuoret sekä upeita sinisävyisiä yksityiskohtia sisätiloissa. Juhlamallia on saatavilla rajoitettu erä.

Duster juhlamallien hinnat:

Duster 10 TCe 130 4×2 alk. 17 999 €
Duster 10 TCe 150 4×4 alk. 20 999 €
Duster 10 Blue dCi 115 4×4 alk. 20 999 €

Dacia Euroopassa

Renault otti ohjat Dacialla 1990-luvun lopulla ja Dacia-merkin voidaan katsoa syntyneen uudelleen vuonna 2004 esitellyn Loganin myötä. Sen jälkeen Dacia on ollut yksi nopeimmin myyntiään kasvattava automerkki. Vuodesta 2005 lähtien autoja on myyty jo yli 6,4 miljoonaa. Euroopan markkinaosuus on jo 3,8 % ja yksityisasiakkaiden keskuudessa Dacia on myynnissä sijalla 8. Sandero on myydyin automalli yksityisasiakkaille B-segmentissä ja Duster kolmonen SUV-segmentissä. Tiesitkö myös, että joka kolmas ensimmäisen auton ostaja valitsee merkikseen Dacian?

Paras todistus Dacian ominaisuuksista ja laadusta ovat tyytyväiset asiakkaat. Viimeisten kuuden vuoden aikana Dacia on ollut Suomessa uusien autojen merkkiuskollisuustilaston kolmen kärkimerkin joukossa yhtä lukuun ottamatta kaikkina vuosina. Lisäksi vuonna 2014 Dacian merkkiuskollisuus oli kaikkien aikojen korkein 72,4 %*.

Dacian ensimmäinen sähköauto

 
-> Katso uusimmat tiedot Dacia Springistä täältä: Lehdistötiedote 15.10.2020 Dacia Spring Electric – Dacian kolmas vallankumous

3.3.2020

Vuosi vuodelta kasvanut Dacia esittelee Spring Electric -konseptin, joka kertoo uudesta aluevaltauksesta. Ensi vuonna Dacia aloittaa uudenlaisen sähköauton myynnin. Dacian suosion kasvua juhlistetaan 15-vuotisjuhlamalleilla, joista kehitetyt versiot saapuvat keväällä Suomeen.

Vuosi 2019 oli jo seitsemäs peräkkäinen, jolloin Dacia kasvatti myyntiään Euroopassa. Viisitoista vuotta sitten uudelleen syntyneen merkin markkinaosuus oli viime vuonna jo 3,16 prosenttia ja Dacioita rekisteröitiin mantereellamme 564 854 kappaletta. Se tarkoittaa yli kymmenen prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna. Rahalle paljon vastinetta antava Dacia on etenkin yksityisten autonostajien suosiossa.

Mielenkiintoinen konsepti
Dacia Spring Electric on uudenlainen lähestyminen sähköautoihin. Se on Dacian ensimmäinen erityisesti taajamakäyttöön tarkoitettu malli, joka ravistelee markkinoita yhtä rajusti kuin Logan ja Duster aikoinaan tekivät esittelynsä myötä. Spring Electricistä edelleen kehitetty vuonna 2021 myyntiin tuleva tuotantomalli jatkaa Dacian vahvuuksilla: se on yksinkertainen, moderni ja luotettava auto järkevään hintaan.

Dacia on rakentanut jo maineen automaailman pelikirjan uudistajana. Siitä ovat todisteena ne yli 6,5 miljoonaa asiakasta, jotka ovat 15 vuoden aikana valinneet Dacian. Nyt romanialaismerkki on valmis aloittamaan uuden luvun värikkäässä historiassaan Spring Electricin kanssa. Dacia on lähdössä käynnistämään järkevän hintaisten sähköautojen vallankumouksen.

Uusi Dacia r-EV-olution
Onnistuakseen vallankumouksessaan Dacia hyödyntää Renault Groupin yli kymmenen vuoden aikana keräämää kokemusta sähköautoista. Tavoitteena on tarjota järkihintaista, ympäristön huomioon ottavaa liikkumista kaikille.

Spring Electric on suunniteltu tuon filosofian mukaisesti Dacian arvoja kunnioittaen. Sähkömoottorisessa kaupunkiautossa on keskitytty kaikkein tärkeimpään. Spring Electric tarjoaa entistä suuremmalle määrälle ihmisiä helpomman mahdollisuuden liikkua päästöttömästi etenkin kaupunki- ja taajama-alueilla. Viisiovisessa pikkuautossa yhdistyvät käytön helppous, luotettavuus ja edullisuus.

Dacia Spring Electricistä kehitetään kevyt ja kompakti tuotantomalli, joka esitellään vuoden 2021 aikana. Auton toimintamatka on aikanaan yli kaksisataa kilometriä, minkä ansiosta se on erittäin luotettava kumppani taajamakäytössä.

Jo ulkonäöltään Dacia Spring Electric on sähköistävä, sillä se noudattaa tuoreimpia automaailman virtauksia. Pastelliharmaa kori on viimeistelty ja koristeltu mattapintaisilla osilla sekä hohtavalla oransilla. Katumaasturimainen tyyli tekee lyhyestä 3,73 metrin pituisesta autosta yllättävän jykevän näköisen.

Spring Electricissä on kiinnitetty erityistä huomiota valoihin. Ajovalot ovat ledit ja ne on jaettu kahteen osaan. Ylempänä on vaakasuora osa ja neljä graafista yksikköä on sijoitettu puskuriin. Takana neljä ledivaloa muodostavat tupla-Y-kuvion. Sekä etu- että takavalot antavat viitteitä Dacian tulevasta valojen tunnusomaisesta valojen muotoilusta.

Sähkömoottorinen Dacia Spring Electric vastaa kaikkiin käytännön tarpeisiin taajamaliikkumisessa. Lujatekoinen auto tarjoaa sekä yksityis- että yrityskäyttöön kaikki sähköauton edut: vaivaton ajettavuus, hiljaisuus ja paikallinen päästöttömyys. Spring Electric on myös helppo ladata eikä se tarvitse kuin hyvin vähän huoltoa.

Dacian juhlavuosi Euroopassa ja Suomessa
Renault otti ohjat Dacialla 1990-luvun lopulla ja Dacia-merkin voidaan katsoa syntyneen uudelleen vuonna 2004 esitellyn Loganin myötä. Nyt tuosta on kulunut 15 vuotta, mitä juhlistetaan erityisillä 15-vuotisjuhlamalleilla. Niiden myötä on saatu muun muassa värikarttaan uusi Iron Blue -väri. Dacian tapaan juhlamalli tarkoittaa vakiota parempaa varustelua erittäin järkevään hintaan.

Suomessa tuli joulun välipäivinä kuluneeksi kymmenen vuotta Dacian lanseerauksesta markkinallamme. Vuosipäivän kunniaksi ei järjestetty erityistä juhlaa, vaan sitä vietettiin työn merkeissä. Kesään mennessä on Suomeen tulossa 10-vuotisjuhlamalli Dacia Dusterista, ja tässä Suomen juhlamallissa on paljon samoja elementtejä kuin Euroopassa myyntiin tulevissa juhlamalleissa.
 
-> Katso uusimmat tiedot Dacia Springistä täältä: Lehdistötiedote 15.10.2020 Dacia Spring Electric – Dacian kolmas vallankumous

Dacia 10 vuotta Suomessa – Yllätysyöstä kymmenessä vuodessa suomalaisten suosioon

 

Daciaa on aina markkinoitu uudella, virkistävällä tavalla. Suomalaisille Dacia esiteltiin joulun ja uuden vuoden välipäivän 28.12.2009 iltana kello kuudelta alkaneissa näyttelyissä. Sen jälkeen Dacia on valittu maassamme omaksi uudeksi autoksi yli 13 500 kertaa. Dacian ensimmäistä vuosikymmentä Suomessa juhlistetaan vuoden 2020 aikana monin eri tavoin.

Dacian piti olla alun perin Renault-konserniin kuuluva uusi automerkki, jota myydään Euroopassa vain entisissä ns. Itä-Euroopan maissa. Kiinnostus uutta merkkiä kohtaan oli kuitenkin niin suuri, että maa kerrallaan Dacia lähti valloittamaan koko maanosaa.

Suomessa Dacia lanseerattiin yllättävällä tavalla joulun välipäivinä vuonna 2009. Ensimmäisen kerran uutuusmallisto esiteltiin asiakkaille Dacia-yönä 28.12. kello 18-22 kaikilla silloisilla Dacia-jälleenmyyjillä.

Suomalaiseen tapaan uuteen merkkiin suhtauduttiin aluksi epäillen, mutta epäluulot hälvenivät nopeasti. Viimeistään vuonna 2011 esitellyn Dacia Duster -katumaasturin tulo sulatti jään.

Koko Dacia-mallisto tarjoaa erinomaisen vastineen rahalle, sillä hinnat ovat erittäin kohtuulliset ja valmiiksi tingityt. Dacia Sanderon saa omakseen toimituskuluineen 9 999 eurolla ja se on ainoa alle kymppitonnin hintainen uusi auto Suomessa. Ja hyvin tilava Dacia Logan MCV farmariauto on vain tuhat euroa kalliimpi. Dacia Duster on 14 399 euron hintaisena Suomen ylivoimaisesti edullisin katumaasturi. 10 vuodessa Dacia-autojen hinnat eivät ole juurikaan nousseet, vaan ennemminkin hieman laskeneet, sillä Sanderon hinta oli vuonna 2010 n. 10 600 euroa sisältäen toimituskulut ja myös edullisin ensimmäisen sukupolven Duster oli aikanaan nykyistä Dusteria lähes 600 euroa kalliimpi.

Paras todistus Dacian ominaisuuksista ja laadusta ovat tyytyväiset asiakkaat. Viimeisten viiden vuoden aikana Dacia on ollut uusien autojen merkkiuskollisuustilaston kolmen kärkimerkin joukossa yhtä lukuun ottamatta kaikkina vuosina. Lisäksi vuonna 2014 Dacian merkkiuskollisuus oli kaikkien aikojen korkein 72,4 %*.

Eikä kiinnostus kohdistu vain uusiin Dacioihin, vaan viime vuonna (2018) Dacia oli käytetyissä autoissa vetovoimaisin automerkki*. Vetovoimaisuus tarkoittaa tässä yhteydessä, että Dacia on onnistunut valloittamaan uusia asiakkaita muilta merkeiltä enemmän kuin mikään muu automerkki.

Yksi erittäin mielenkiintoinen tosiasia Daciasta on se, että niillä ajetaan Suomessa paljon. Vuonna 2017 Trafin avoimen tietokannan mukaan, jossa ovat mukana kaikki katsastetut autot, Dacioilla ajettiin keskimäärin 27 000 kilometriä. Se oli enemmän kuin millään muulla merkillä. Kaikkien autojen keskiarvo oli 17 100 kilometriä (tekniikkatalous.fi-uutinen 28.3.2018). Lisäksi Daciat ovat erittäin nuoria, sillä keski-ikä on kaikista automerkeistä alhaisin kuusi vuotta.

Alun arastelun jälkeen Dacia on noussut nopeasti Suomessa 20 suosituimman automerkin joukkoon. Keväällä 2018 luovutettiin asiakkaalle 10 000. Dacia Suomessa ja vuoden 2019 loppuun mennessä Dacian kumulatiivinen myynti maassamme ylitti jo 13 500 auton rajan. Viime vuonna myynti kiihtyi vuoden loppua kohden. Marraskuussa Dacia oli henkilöautojen merkkikohtaisissa rekisteröinneissä 12. sijalla vain kolmen auton päässä Opelista jättäen taakseen mm. Audin ja BMW:n. Mallikohtaisessa rekisteröintitilastossa Duster oli komeasti kuudennella sijalla.

Duster onkin ylivoimaisesti suosituin Dacia, jota on ostettu Suomessa jo yli 7 000 kappaletta. Dusterin imussa myös muut Dacia-mallit ovat kasvattaneet myyntiään. Mallistossa ovat tilava viisiovinen pikkuauto Sandero, tilafarmari Logan MCV, 7-paikkainen Lodgy sekä pakettiauto Dokker Van.

Dacialla on nykyisin Suomessa kattava jälleenmyyntiverkosto, johon kuuluu 32 myyntipistettä. Valtuutettuja Dacia-huoltopisteitä on vielä tiheämmässä, sillä niiden määrä on 41. Ne kaikki juhlivat Dacian ensimmäistä vuosikymmentä maassamme työn merkeissä. Vuosi 2020 on Dacian 10-vuotisjuhlavuosi, jonka aikana merkkipaalua juhlistetaan muun muassa järjestämällä Dacia-omistajille Juhlakilpailu:

Osallistu Dacian 10v-juhlakilpailuun

*Lähde: Bisnode Finland Oy / Traficomin ajoneuvorekisteritietokanta.

Dusteriin uusia vaihtoehtoja; turboja nelivetoisena

16.8.2019

Dacia on tänä vuonna Euroopan eniten myyntiään kasvattanut automerkki*. Dacia Duster on nyt saatavilla myös nelivetoisena uudella, 1,3-litraisella TCe-moottorilla! Lisäksi mallistoon tulee uusi 1,0-litrainen turbomoottori.

Uusi 1,3-litrainen turboahdettu bensiinimoottori on Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssin ja Daimlerin yhdessä kehittämä. Duster-mallistossa on moottorista 130 ja 150 hv -versiot ja molemmat ovat nyt saatavilla sekä etu- että nelivetoisina. Vaihteisto on kaikissa versioissa 6-portainen manuaali ja nelivedoissa lyhyeksi välitetty ykkösvaihde toimii maastovaihteena.

Edullisimmillaan Dusterin nelivetoisen turbon hinta on 20 399 euroa. Prestige-varustetasolla saatavilla on myös tehokkaampi TCe 150, jonka asiakashinta on 600 € korkeampi TCe 130 Prestigeen nähden. Vääntöä on 130 hv -versiossa 240 Nm / 1 600 rpm ja 150 hv -versiossa 250 Nm / 1 700 rpm.

Ensimmäiset nelivetoiset TCe-moottorilla varustetut Dusterit ovat jo saapuneet Suomeen.

Syksymmällä Duster-mallistoon saadaan etuvetoisena myös Renault-Nissan-allianssin uusi 1,0-litrainen, 100-hevosvoimainen turboahdettu moottori, joka korvaa aikaisemman vapaastihengittävän moottorin. Jakoketjulla varustettu moottori on edeltäjäänsä pirteämpi ja merkittävästi taloudellisempi. Vaihteisto on aina 5-portainen manuaali. Vääntöä uudessa moottorissa on 160 Nm ja sen CO2-päästöt ovat 20% alhaisemmat kuin SCe 115 -moottorissa. Kiitos alhaisten päästöjen Dusterin alkaen hinta on nyt 14 399 euroa.

Uusien Duster TCe-versioiden asiakashinnat

TCe 100 4×2 Access 14 399 €, CO2 143 (WLTP)
TCe 100 4×2 Essential 15 799 €, CO2 144 (WLTP)
TCe 100 4×2 Comfort 16 399 €, CO2 145 (WLTP)

TCe 130 4×4 Comfort 20 399 €, CO2 169 (WLTP)
TCe 130 4×4 Prestige 22 099 €, CO2 171 (WLTP)
TCe 150 4×4 Prestige 22 699 €, CO2 171 (WLTP)

Uusi TCe 130 -moottori on Dusterin ohella saatavilla myös 7-paikkaiseen Dacia Lodgyyn. Lodgy on etuvetoinen ja vaihteistona siinä on 6-portainen manuaali. Kolmannen istuinrivin täysimittaisten istuinpaikkojen ansiosta Lodgyssä matkustaa mukavasti 7 henkilöä ja aikuisetkin mahtuvat taimmaiselle riville hyvin. Lodgyn hinta TCe-moottorilla on alkaen 18 399 euroa.

Uusien moottoreiden lisäksi sekä Dusterissa että Lodgyssä on nyt päivitetty versio Dacian helppokäyttöisestä, suomenkielisestä MediaNav-navigointi- ja audiojärjestelmästä. Järjestelmässä on uutuutena älypuhelinpeilaus, eli käytettävissä on entuudestaan tuttujen audio-, navigointi- ja puhelutoimintojen ohella myös Apple CarPlay. Lisäksi järjestelmässä on Android Auto -valmius.

*1-6/2019. Lähde: Jato Dynamics Ltd.

Dusterin etenemiskykyä kehuttiin Tekniikan Maailman talvitestissä

Tek­nii­kan Maa­il­man tal­vi­autovertailua on tehty vuosittain jo lähes neljänkymmenen vuoden ajan. Lehden numerossa 04/2019 julkaistussa testissä oli tälläkin kertaa mu­ka­na tärkeimmät edel­li­sen vuo­den aikana Suomen markkinoille tulleet au­to­uu­tuu­det, yhteensä 15 polttomoottoriautoa, sekä ensimmäistä kertaa myös täyssähköautoja, joita mahtui mukaan kuusi kappaletta. Dacia Duster oli polttomoottoriautoista ainoana nelivetoinen, mutta koska neliveto on helppo kytkeä pois käytöstä autossa olevalla nelivedon kytkimellä, Dusteria testattiin sekä etu- että nelivetoisena. Testissä ollut auto oli Duster SCe 115 4×4 Prestige.

TM:n tal­vi­autover­tai­lu on yksi ar­vos­te­tuim­mis­ta tes­teistä automaailmassa ja sen to­teut­ta­mi­nen on aikamoinen rupeama. Testi alkoi tam­mi­kuus­sa VTT:llä Espoossa tehdyillä päästömittauksilla, minkä jälkeen autojen sähkölämmittimet kuvattiin lämpökameroilla Helsingissä. Lisäksi tehtiin valomittauksia, autojen luistonestojärjestelmien esitestit, autojen testivarustelu ja muita valmistelevia toimenpiteitä ennen autojen siirtämistä Lapin osuudelle. Alkutestien jälkeen kaikki vertailussa mukana olleet 21 au­toa toi­mi­tet­tiin yöju­nal­la Hel­sin­gistä Ro­va­nie­mel­le, mistä ne ajet­tiin vielä pohjoisemmaksi Iva­loon.

Lapissa testit tehtiin Nokian Renkaiden testiradoilla sekä Test Worldin talvitestikeskuksessa, Ivalon lentokentän alueella. Testiolo­suh­teet La­pis­sa oli­vat tal­vi­set, pak­kanen vaihteli pääosin -15 ja -17 as­teen välillä ja kaik­ki tes­tit aje­ttiin tes­tat­ta­vil­le au­toil­le mah­dol­li­sim­man ver­tai­lu­kel­poi­ses­ti: jokaisessa autossa oli esimerkiksi sa­man­lai­set tal­vi­ren­kaat, jotta ul­ko­puo­lis­ten te­kijöiden vai­ku­tuk­set saatiin eliminoitua tes­ti­tu­lok­sis­ta.

Parhaaseen kokonaistulokseen ylsi tänä vuonna Volvo V60, yhteispisteillä 9,0. Dusterin pistesaldo oli hyvä, 7,9 ja kiitosta Duster sai etenkin etenemiskyvystään sekä jousituksestaan.

Talviajossa maantiellä Duster sai hyvän arvion, vaikkakin rengasmelua todettiin olevan hieman keskivertoa enemmän. Hallittavuustesteissä Duster sai hyvät arvosanat sekä lumiradalla, mutkamäessä että väistökokeessa. 740 metrin mittaisessa mutkaisessa ylämäessä Dusterin aika oli nopein kaikista autoista, myös etuvetoisena, kun ajonvakautus ja luistonrajoitus olivat kytkettyinä – ilman niitä Mercedes-Benz vei niukasti voiton Dusterista, ja Audi pääsi tasoihin. Väistökokeessa kiiteltiin Dusterin ajonvakautusjärjestelmän toimintaa.

Tekniikan Maailma -lehdessä todetaan, että suoraan mäkeen nouseminen ja mäkilähtö ovat päivittäisiä tilanteita, joista autojen olisi talvellakin syytä selvitä mukisematta. Siksi talviautovertailussa mitattiin nousukykyä mutkaisessa ylämäessä, kitkaeromäessä ja suorassa lumimäessä ja Duster sai kaikissa näissä etenemiskykyä mittaavissa kokeissa kiitettävän arvosanan. Kitkaerokiihdytyksessä jäällä/lumella sekä kiihdytyksessä lumella Dusterin tulokset olivat omaa luokkaansa – nämä testit kertovat auton luontaisesta vetopidosta ja tulokset todistavat Dusterin luistorajoitusjärjestelmän toimivan erinomaisesti.

Myös kaarrejarrutuksessa Dusterin käytöstä kehuttiin kiitettäväksi ja auton jarrupoljintuntuma todettiin hyväksi.

Hiukkaspäästöissä Duster ei valitettavasti pärjännyt kovin hyvin, mutta silti sen tulos esimerkiksi hiukkasmassan osalta olisi viime vuoden talvitestissä ollut kuudenneksi paras. Tämä kertoo siitä, että autojen moottoreissa tapahtuu koko ajan nopeaa kehitystä päästöjen pienentämiseksi.

Lämmityslaitekokeissa Duster lämpeni vauhdilla sekä taajama- että maantieajossa, ja lehden artikkelissa todetaankin: ”Joukon tehokkain lämmityslaite ilman lisälämmittimiä on Daciassa, jonka matkustamo lämpeni erinomaisen nopeasti.” Myös takalasin lämmitys todettiin ”erinomainen”-arvosanan tasoiseksi, mutta sivupeilien lämmityksessä voisi olla vielä parannettavaa joihinkin kilpailijoihin verrattuna.

Dusterin ajovalot saivat hyvät arviot. Miinusta tuli siitä, etteivät takavalot pala huomiovalojen ollessa käytössä, kuten muutamassa muussa automallissa, eli Dusterissa ajovalojen kytkin tulee pitää Auto-asennossa, jotta takavalot ovat päällä aina. Valojen osalta arvosana olisi noussut myös, jos Dusterissa olisi ajovalojen pesimet.

Yhteenvetona Tekniikan Maailman artikkelissa todetaan, että ”Vertailun huokein ja ainut nelivetoinen auto menestyi mallikkaasti varsinkin etenemiskykykokeissa, kuten olettaa sopii. Pintapehmeä jousitus auttaa hyödyntämään vähäisenkin pidon myös etuvetoiseksi kytkettynä.” Lopuksi todetaan vielä, että kun arvosteluasteikko menee kymmeneen asti, ”Nelivedolla ajettuna [Dusterin] etenemiskyvyn arvosana olisi kuitenkin ainakin 12. Siihen ei moni kilpailijoista pääsisi, vaikka niitä heittäisi säkillisellä rahaa.”

Otsikkokuva: Dacia Ruotsi, artikkelikuvat: Markus Pentikäinen/Tekniikan Maailma.

Palveluneuvoja – tule meille töihin!

Dacia- ja Renault-autoja, -varaosia ja -tarvikkeita maahantuova Nordic Automotive Services Oy on osa Bassadone Automotive Nordic Oy:tä. Bassadone Automotive Nordic Oy on vuonna 1997 perustettu autojen, varaosien ja lisävarusteiden maahantuontiin erikoistunut yritysryhmä. Liiketoiminnot kattavat Suomen ja Baltian maat. Maahantuotavia merkkejämme ovat Citroën, Dacia, DS, Hyundai, Isuzu, Peugeot, Renault, SsangYong ja Suzuki. Yhtiöryhmään kuuluu myös kaikkien maahantuomiemme merkkien jälleenmyyntipiste Autoverkkokauppa.fi, joka on Suomen ensimmäinen täysin digitalisoitu uusien ja käytettyjen autojen verkkokauppa.

Kuulumme kansainväliseen Bassadone Automotive Group -yhtiöryhmään, joka toimii useiden automerkkien maahantuojana ja vähittäismyyjänä mm. Espanjassa, Englannissa ja Gibraltarilla. Perheyhtiö on perustettu jo vuonna 1904 ja yhtiö kehittää jatkuvasti toimintojaan maailmanlaajuisesti.

Haemme nyt Dacia- ja Renault-autojen maahantuontiin palveluneuvojaa Vantaan Petikkoon.

Palveluneuvojalta odotamme:

  • Erinomaista asiakaspalvelutaitoa puhelintyöhön
  • Rohkeutta ja ammattimaisuutta
  • Yhteistyökykyä ja positiivista asennetta
  • Hyvää organisointikykyä
  • Kykyä pitkäjänteiseen työskentelyyn
  • Sujuvaa tietokoneen käyttötaitoa
  • Hyvää suullista ja kirjallista kielitaitoa suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi (ruotsi on etu, ei välttämättömyys)
  • B-ajokorttia
  • Mahdollisuutta joustaviin/vaihteleviin työaikoihin
  • Aiempi kokemus puhelinmyynnistä ja/tai autoalan tehtävistä katsotaan eduksi
  • Renault- ja Dacia-merkkituntemus on etu, mutta ei välttämättömyys

Tarjoamme:

  • Ainutlaatuisen mahdollisuuden olla osana uudenlaista autokauppaa
  • Vauhdikkaan työilmapiirin ja mukavat työkaverit
  • Osaamisen ja työpanoksen mukaisen palkkauksen
  • Vapautta ja vastuuta sekä mahdollisuuden kehittää omaa työtä
  • Arvostusta omana itsenäsi, meillä jokainen on persoona
  • Kattavan työterveyshuollon
  • Etenemismahdollisuuksia konsernissa

Hakemukset pyydämme palkkatoiveineen sähköpostiosoitteeseen: rekry@renault.fi.

HUOM: Täytämme avoimet tehtävät välittömästi sopivien henkilöiden löydyttyä!

Puhelintiedusteluihin vastaa Antti Vanhanen p. 040 178 6178. Parhaiten kuitenkin vakuutat meidät hyvällä hakemuksella ja CV:llä.

Dacia mukana Auto 2018 -messuilla

 

Uusien autojen myynti- ja koeajotapahtuma Auto 2018 kokoaa Helsingin Messukeskukseen autoalan tärkeimmät toimijat automerkeistä rahoitusyhtiöihin ja varaosa- ja tarvikealan yrityksiin.

Auto 2018 -tapahtumassa pääset paitsi näkemään mallistomme autoja ja keskustelemaan niistä asiantuntijoiden kanssa, myös koeajamaan Dacia Dusterin. Koeajot lähtevät sisätiloista ja palaavat samaan paikkaan. Halutessasi saat osastollamme myös sitovan tarjouksen omasta autostasi ja tarjouksen uudesta Daciasta ja voit tehdä kaupat vaikka samantien!

Osastollamme on nähtävillä uusi nelivetoinen Dacia Duster SCe 4×4 Prestige, Suomen järkevin crossover Sandero Stepway sekä erittäin edullinen ja tilava Logan MCV Stepway erityisesti koiranomistajia varten varusteltuna. Koeajettavana on Duster SCe 115 4×4 Prestige.

Koeajajaksi voit rekisteröityä infotiskillämme tai tästä linkistä jo etukäteen. Muista ottaa ajokortti mukaan!

Artisteja ja autoiluelämyksiä

Auto 2018 -tapahtuma tarjoaa nähtävää ja koettavaa koko perheelle. Messuilla käydään myös keskusteluja autoilun ja liikenteen ajankohtaisista aiheista.

Tervetuloa osastollemme 6g48!

Aukioloajat:

Pe 9.11. klo 10-20

La – su 10.-11.11. klo 10-18

Lisätietoja messuista ja ohjelmasta Messukeskuksen sivuilla.

Liput voit ostaa edullisemmin ennakkoon Messukeskuksen nettikaupasta – koodilla ISÄNPÄIVÄ saat sieltä nyt kaksi lippua yhden hinnalla!

Dacia täytti 50 vuotta – Kansallisesta ylpeyden aiheesta maailmanmerkiksi

 

Dacian ajanlasku alkaa elokuun kolmannesta päivästä 1968, kun ensimmäinen esisarjan Dacia 1100 valmistui tuotantolinjalta. Sen jälkeen viidenkymmenen vuoden aikana Dacia on kasvanut merkiksi, jota myydään lähes kaikkialla maailmassa. Tavoitteena on valmistaa vuodesta 2020 alkaen vuosittain yli kaksi miljoonaa autoa.

Dacian tarina alkoi tietenkin huomattavasti ennen ensimmäisen auton valmistumista. Elämä Romaniassa muuttui merkittävästi sen jälkeen, kun Nikolae Ceausescu nousi valtaan vuonna 1965. Hän halusi tehdä maastaan suurvallan, jolla piti olla oma autoteollisuus. Koska omaa taitoa ja historiaa ei tuolla sektorilla juurikaan ollut, apua haettiin ulkomailta.

Tarjouksia pyydettiin usealta valmistajalta, joista voittajaksi nousi Renault. Sillä oli kehitteillä uusi automalli, joka esiteltäisiin syksyllä 1969. Romanialaisille luvattiin, että he saavat paljastaa oman autonsa yhtä aikaa ranskalaisten kanssa. Näin maalle tarjoutui mahdollisuus päästä suoraan automaailman etulinjaan.

 

Nopeaa toimintaa

Kun sopimus Romanian valtion ja Renaultin välillä oli allekirjoitettu 6.9.1966, aloitettiin nopeasti uuden tehtaan suunnittelu. Päätös tehtaan rakentamisesta tehtiin vain kymmenen päivää myöhemmin. Se pystytettiin nopeasti Pitestiin, jossa oli ollut teollista toimintaa vuodesta 1943 alkaen.

Uuden ennen näkemättömän Dacia-mallin esittely oli vielä kolmen vuoden päässä, joten väliaikaan haluttiin jotain valmistettavaa. Vaihtoehtoina olivat Renault 8 ja Renault 16, joista päädyttiin ensin mainittuun. Romaniassa Dacia 1100:ksi ristitty automalli toimi hyvänä välineenä tehtaan sisäänajossa ja niitä valmistettiin reilun kolmen vuoden aikana yli 37 000 kappaletta.

Dacian tarina pääsi vauhtiin syksyllä 1969, kun Pariisissa esiteltiin Renault 12 ja samaan aikaan Bukarestissa Dacia 1300. Uutuus oli suurmenestys Romanian lisäksi myös muissa ns. Itä-Euroopan maissa, missä se oli ainoa myynnissä ollut moderni etuvetoinen automalli.

Romaniassa valmistettua Renault 12 -mallia tuotiin Suomeen vuosina 1972–1979 toistatuhatta kappaletta. Meillä se myytiin nimellä Renault 12 Dacia. Maahantuoja Autorex kehui asiakaslehdessään vuonna 1972 auton maksuehtoja: ”Bilateraalisen kaupan ansiosta käsiraha on vain 40 prosenttia ja maksuaikaa on 18 kuukautta.”

Dacia 1300 koottiin aluksi Ranskasta tuoduista osista, mutta vuosien mittaan auton kotimaisuusaste kasvoi ja samalla laatu heikkeni. Tilanne paheni entisestään, kun yhteistyösopimus Renaultin kanssa ei saanut ensimmäisen kymmenen vuoden jälkeen jatkoa. Romanialla oli myös ongelmia taloutensa kanssa, minkä takia tuotantovälineitä ei ollut mahdollisuus huoltaa tai uusia tarvittavassa määrin.

Siitä huolimatta Dacia 1300:ta kehitettiin edelleen ja mallivalikoimaa kasvatettiin niin farmarilla kuin avolavamallilla. Vuosikymmenten aikana tehtiin myös urheilullista kaksiovista Sportia ja historiasta löytyy jopa kolmen avomallin erä.

Tekniikka säilyi hyvin pitkälti ennallaan, mutta ulkonäköä ja sisustusta muutettiin moneen otteeseen. Dacia 1300 eri kehitysversioineen säilyi tuotannossa kuukautta vajaat 35 vuotta. Tuona aikana valmistettiin melkein kaksi miljoonaa porrasperäistä autoa, parisataatuhatta farmaria ja yli kolmesataatuhatta pakettiautoa.

Ensimmäinen oma automalli

Dacialla oli aktiivinen kehitysosasto, jonka suunnitelmat olivat hyvin moderneja. Niiden toteuttaminen kaatui kuitenkin varojen puutteeseen. Kaikki käytettävissä oleva ylimääräinen raha käytettiin vanhan 1300-mallin eri versioiden uudistamiseen.

Aivan uuden mallin, Novan, suunnittelu alkoi jo 1980-luvun alkupuolella, mutta se saatiin toteutettua vasta vuonna 1995. Romaniassa oltiin kuitenkin innostuneita uudesta automallista, joka oli alusta alkaen Dacian suunnittelema. Kiinnostus kuitenkin laimeni tuotannon alkupään autoissa olleiden laatuongelmien takia.

Tilanne muuttui paremmaksi, kun Dacia onnistui pitkien neuvottelujen päätteeksi vuonna 1999 houkuttelemaan Renaultin uudelleen kumppanikseen. Sopimus allekirjoitettiin Bukarestissa 2.7.1999 ja tällä kertaa Renault osti yhtiöstä heti enemmistöosuuden.

 

Yhteistyön alkamisen jälkeen Dacia Novaa uudistettiin muotoilultaan ja siihen asennettiin Renaultin alun perin poikittaisasennukseen suunnitellut moottorit. Renaultin alaisuudessa tehdasta modernisoitiin nopeasti ja laatua parannettiin. Viimeisenä askeleena tiellä aivan uuteen aikaan oli vielä Dacia Solenza, jolla harjoiteltiin jo tulevaa.

Uuden aikakauden alku

Renaultin ajatuksena yhteistyön aloittamisessa uudelleen oli alun perin varaosien ja 5-mallin valmistus Romaniassa. Dacialla oli kuitenkin idea halvasta automallista, joka osui mainiosti Renaultin silloisen pääjohtajan Louis Schweitzerin ajatukseen 5 000 euron autosta. Viidessä vuodessa kehitettiin Dacia Logan, joka kohahdutti koko automaailmaa kesällä 2004.

Ensimmäiset Loganit toimitettiin romanialaisille asiakkaille syyskuun 9. päivänä 2004 ja siitä alkoi Dacian voittokulku. Uuden mallin myynti ylitti odotukset alusta alkaen. Etukäteen oli suunniteltu, että Logania myytäisiin vain ns. Itä-Euroopassa, mutta Ranska ja Saksa liittyivät nopeasti vientimaiden joukkoon.

Jo toisena vuonna Dacian myynti ylitti sadantuhannen auton rajan. Vuonna 2007 myynti oli jo yli 200 000 autoa ja kaksi vuotta myöhemmin meni rikki 300 000 auton raja. Viime vuonna Dacialla oli Euroopassa 3,4 prosentin markkinaosuus yli 650 000 auton myynnillä. Kumulatiivisesti uuden ajan Dacioiden myynti on ylittänyt viiden miljoonan rajan. Jos mukaan lasketaan Etelä-Amerikassa, Intiassa, Venäjällä ja muissa maissa Renaulteina myytävät Daciat, ollaan jo pitkälti yli kymmenen miljoonan.

 

Mallisto kasvoi nopeaan tahtiin, sillä vain vajaa kaksi vuotta Loganin esittelyn jälkeen paljastettiin Geneven autonäyttelyssä Logan MCV. Se tarjosi todella järkevään hintaan suuret tilat viidelle tai seitsemälle matkustajalle. Vuonna 2007 lähdettiin valloittamaan pakettiautomarkkinoita Logan Vanilla, joka sai vuotta myöhemmin rinnalleen Logan Pick-upin.

Viimeisin vuosikymmen kasvua kaikin tavoin

Kymmenen vuotta sitten Dacia sai nykyisen logonsa ja uusi viisiovinen Sandero tuotiin Logan-mallien rinnalle. Sandero osui erinomaisesti eteläeurooppalaiseen makuun ja se nousi nopeasti eniten myydyksi Dacia-malliksi. Viime vuonna Sandero oli yksityisasiakkaiden ykkösvalinta Euroopassa.

Seuraava hurja harppaus Dacian nykyhistoriassa oli Duster, joka kirjoitti vuonna 2010 katumaastureiden säännöt uudelleen. Duster osui sopivasti Dacian myynnin alkuun Suomessa. Ensimmäiset uuden ajan Daciat rekisteröitiin Suomessa vuonna 2009, mutta myynti käynnistyi varsinaisesti vuonna 2010. Duster nousi nopeasti ylivoimaisesti eniten myydyksi Dacia-malliksi Suomessa.

Vuosien aikana Renault investoi valtavasti Romaniaan, jonne perustettiin ensin pieni tekninen keskus sekä muotoilutoimisto. Vuonna 2010 valmistui Renaultin suurin Ranskan ulkopuolella sijaitseva kehitys- ja testikeskus.

Romaniassa sijaitsevat yksiköt vastaavat itsenäisesti Logan-perheen kehityksestä, minkä tulokset nähtiin vuonna 2012 esitellyssä toisessa sukupolvessa ja malliperheen uudistuksessa vuonna 2016. Tärkeä askel otettiin yhtä aikaa Loganin toisen sukupolven esittelyn kanssa, kun 7-paikkainen tila-auto Lodgy ja sen pakettiautosisar Dokker VAN kasvattivat Dacian mallistoa.

Todellinen taidonnäyte on tänä vuonna myyntiin tullut toisen sukupolven Dacia Duster, joka on suunniteltu, muotoiltu, kehitetty ja testattu kokonaan Romaniassa.

Suomessa Dacia on saavuttanut vakaan jalansijan automarkkinoillamme. Viime vuonna Dacia oli 18. eniten myyty henkilöautomerkki 1 712 kappaleen rekisteröinneillä ja 1,5 prosentin markkinaosuudella. Tämän vuoden ensimmäisten kuuden kuukauden aikana Dacioita on rekisteröity 48,7 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samana aikana. Dacian suosiosta Suomessa kertoo myös se, että tänä vuonna maaliskuun lopulla ylitettiin 10 000. maassamme rekisteröidyn Dacian raja.

Vuonna 2004 esitelty Dacia Logan ei aivan yltänyt sille asetettuun 5 000 euron hintaan, mutta siitä tuli monessa maassa markkinoiden halvin auto. Daciaa myytiin aluksi halpana autona, mutta nykyisin teemana on rahalle saatava vastine. Dacia tarjoaa asiakkaalle hyväksi havaittua, testattua tekniikkaa, jolla ei pyritä kokeilemaan uusimpia ratkaisuja.

Uusi Dacia Duster kertoo hyvin muutoksesta, sillä siinä on paljon varusteita joita ei ensimmäisiin nyky-Dacioihin voinut edes kuvitella. Nuo varusteet, kuten MultiView-kamera, ovat jo sellaisia, että kilpailijoihin ne on tilattava lisähintaan tai niitä ei saa edes rahalla.

Dacia tekee ennätyksiä – 10 000 Daciaa Suomessa ja 5 000 000 Daciaa maailmalla

Dacian menestys jatkuu niin Suomessa kuin maailmalla. Viime viikolla luovutettiin Suomen 10 000. Dacia asiakkaalle ja aiemmin maaliskuussa Dacian myynti vuodesta 2004 lähtien maailmanlaajuisesti kipusi yli 5 000 000 auton rajan. Vuonna 2017 Sandero oli Euroopan myydyin automalli yksityisasiakkaille. Menestystä on odotettavissa lisää, sillä juuri esitellyn Dacia Dusterin myynti on lähtenyt käyntiin erinomaisesti niin Suomessa kuin maailmallakin. Dacia-asiakkaat ovat myös erityisen tyytyväisiä omiin autoihinsa, mikä näkyy huipputuloksina tutkimuslaitos Bisnoden ostouskollisuustutkimuksissa.

Dacian menestyksen kulmakivi on ollut tarjota autoja kokoluokkansa parhaimmalla hinta/koko/ominaisuudet -suhteella. Dacia vastaa erinomaisesti uudentyyppiseen ostokäyttäytymiseen, jolloin järkevästi ostamalla jää varaa myös muuhun ilman että tekee liiallisia kompromisseja mukavuuden tai tyylin suhteen. Tämä ostokäyttäytymisen trendi on ollut nähtävillä aiemmin jo huonekalu- ja vaatetusalalla sekä lentoliikenteessä. Uuden Dacian saa vastaavankokoisen kilpailijan käytetyn auton hinnalla, mutta uuden auton – 3 vuotta / 100 000 km – takuulla.

Suomen 10 000. Dacia

Suomen 10 000. Dacia rekisteröitiin ja luovutettiin asiakkaalle 28.3.2018 Autosalpa Hyvinkäällä. Auto oli sininen Dacia Sandero, joka lähti onnellisen omistajan mukana Hausjärvelle Hyvinkään lähituntumaan. Auto on asiakkaan ensimmäinen Dacia. Hän päätyi Sanderoon koeajettuaan ensin muutaman muun auton ja oli hyvin iloinen kuullessaan, että juuri hänen autonsa oli Suomen 10 000. Dacia. Myös auton asiakkaalle myynyt Autosalpa Hyvinkään automyyjä Jyrki Ylätalo iloitsi ainutkertaisesta tapahtumasta kovasti. Luovutuksen yhteydessä järjestettiin kakkukahvit sinisävyisen Sandero-kakun kera ja asiakas sai tilaisuudesta muistoksi Dacia-tuotepaketin.

Nykyiset Dacia-asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä autoihinsa. Bisnode-tutkimuslaitos Suomessa tekee vuosittain Loyalty Award -tutkimuksen automerkkien merkkiuskollisuudesta. Tässä tutkimuksessa Dacia on kuulunut viime vuosina kärkikolmikkoon ja uusimmassa raportissaan he kirjoittavatkin: ”Dacian korkea merkkiuskollisuus sekä vetovoima ennustavat merkille kasvua myös tulevina vuosina”.