Dacia mukana Auto 2018 -messuilla

 

Uusien autojen myynti- ja koeajotapahtuma Auto 2018 kokoaa Helsingin Messukeskukseen autoalan tärkeimmät toimijat automerkeistä rahoitusyhtiöihin ja varaosa- ja tarvikealan yrityksiin.

Auto 2018 -tapahtumassa pääset paitsi näkemään mallistomme autoja ja keskustelemaan niistä asiantuntijoiden kanssa, myös koeajamaan Dacia Dusterin. Koeajot lähtevät sisätiloista ja palaavat samaan paikkaan. Halutessasi saat osastollamme myös sitovan tarjouksen omasta autostasi ja tarjouksen uudesta Daciasta ja voit tehdä kaupat vaikka samantien!

Osastollamme on nähtävillä uusi nelivetoinen Dacia Duster SCe 4×4 Prestige, Suomen järkevin crossover Sandero Stepway sekä erittäin edullinen ja tilava Logan MCV Stepway erityisesti koiranomistajia varten varusteltuna. Koeajettavana on Duster SCe 115 4×4 Prestige.

Koeajajaksi voit rekisteröityä infotiskillämme tai tästä linkistä jo etukäteen. Muista ottaa ajokortti mukaan!

Artisteja ja autoiluelämyksiä

Auto 2018 -tapahtuma tarjoaa nähtävää ja koettavaa koko perheelle. Messuilla käydään myös keskusteluja autoilun ja liikenteen ajankohtaisista aiheista.

Tervetuloa osastollemme 6g48!

Aukioloajat:

Pe 9.11. klo 10-20

La – su 10.-11.11. klo 10-18

Lisätietoja messuista ja ohjelmasta Messukeskuksen sivuilla.

Liput voit ostaa edullisemmin ennakkoon Messukeskuksen nettikaupasta – koodilla ISÄNPÄIVÄ saat sieltä nyt kaksi lippua yhden hinnalla!

Dacia täytti 50 vuotta – Kansallisesta ylpeyden aiheesta maailmanmerkiksi

 

Dacian ajanlasku alkaa elokuun kolmannesta päivästä 1968, kun ensimmäinen esisarjan Dacia 1100 valmistui tuotantolinjalta. Sen jälkeen viidenkymmenen vuoden aikana Dacia on kasvanut merkiksi, jota myydään lähes kaikkialla maailmassa. Tavoitteena on valmistaa vuodesta 2020 alkaen vuosittain yli kaksi miljoonaa autoa.

Dacian tarina alkoi tietenkin huomattavasti ennen ensimmäisen auton valmistumista. Elämä Romaniassa muuttui merkittävästi sen jälkeen, kun Nikolae Ceausescu nousi valtaan vuonna 1965. Hän halusi tehdä maastaan suurvallan, jolla piti olla oma autoteollisuus. Koska omaa taitoa ja historiaa ei tuolla sektorilla juurikaan ollut, apua haettiin ulkomailta.

Tarjouksia pyydettiin usealta valmistajalta, joista voittajaksi nousi Renault. Sillä oli kehitteillä uusi automalli, joka esiteltäisiin syksyllä 1969. Romanialaisille luvattiin, että he saavat paljastaa oman autonsa yhtä aikaa ranskalaisten kanssa. Näin maalle tarjoutui mahdollisuus päästä suoraan automaailman etulinjaan.

 

Nopeaa toimintaa

Kun sopimus Romanian valtion ja Renaultin välillä oli allekirjoitettu 6.9.1966, aloitettiin nopeasti uuden tehtaan suunnittelu. Päätös tehtaan rakentamisesta tehtiin vain kymmenen päivää myöhemmin. Se pystytettiin nopeasti Pitestiin, jossa oli ollut teollista toimintaa vuodesta 1943 alkaen.

Uuden ennen näkemättömän Dacia-mallin esittely oli vielä kolmen vuoden päässä, joten väliaikaan haluttiin jotain valmistettavaa. Vaihtoehtoina olivat Renault 8 ja Renault 16, joista päädyttiin ensin mainittuun. Romaniassa Dacia 1100:ksi ristitty automalli toimi hyvänä välineenä tehtaan sisäänajossa ja niitä valmistettiin reilun kolmen vuoden aikana yli 37 000 kappaletta.

Dacian tarina pääsi vauhtiin syksyllä 1969, kun Pariisissa esiteltiin Renault 12 ja samaan aikaan Bukarestissa Dacia 1300. Uutuus oli suurmenestys Romanian lisäksi myös muissa ns. Itä-Euroopan maissa, missä se oli ainoa myynnissä ollut moderni etuvetoinen automalli.

Romaniassa valmistettua Renault 12 -mallia tuotiin Suomeen vuosina 1972–1979 toistatuhatta kappaletta. Meillä se myytiin nimellä Renault 12 Dacia. Maahantuoja Autorex kehui asiakaslehdessään vuonna 1972 auton maksuehtoja: ”Bilateraalisen kaupan ansiosta käsiraha on vain 40 prosenttia ja maksuaikaa on 18 kuukautta.”

Dacia 1300 koottiin aluksi Ranskasta tuoduista osista, mutta vuosien mittaan auton kotimaisuusaste kasvoi ja samalla laatu heikkeni. Tilanne paheni entisestään, kun yhteistyösopimus Renaultin kanssa ei saanut ensimmäisen kymmenen vuoden jälkeen jatkoa. Romanialla oli myös ongelmia taloutensa kanssa, minkä takia tuotantovälineitä ei ollut mahdollisuus huoltaa tai uusia tarvittavassa määrin.

Siitä huolimatta Dacia 1300:ta kehitettiin edelleen ja mallivalikoimaa kasvatettiin niin farmarilla kuin avolavamallilla. Vuosikymmenten aikana tehtiin myös urheilullista kaksiovista Sportia ja historiasta löytyy jopa kolmen avomallin erä.

Tekniikka säilyi hyvin pitkälti ennallaan, mutta ulkonäköä ja sisustusta muutettiin moneen otteeseen. Dacia 1300 eri kehitysversioineen säilyi tuotannossa kuukautta vajaat 35 vuotta. Tuona aikana valmistettiin melkein kaksi miljoonaa porrasperäistä autoa, parisataatuhatta farmaria ja yli kolmesataatuhatta pakettiautoa.

Ensimmäinen oma automalli

Dacialla oli aktiivinen kehitysosasto, jonka suunnitelmat olivat hyvin moderneja. Niiden toteuttaminen kaatui kuitenkin varojen puutteeseen. Kaikki käytettävissä oleva ylimääräinen raha käytettiin vanhan 1300-mallin eri versioiden uudistamiseen.

Aivan uuden mallin, Novan, suunnittelu alkoi jo 1980-luvun alkupuolella, mutta se saatiin toteutettua vasta vuonna 1995. Romaniassa oltiin kuitenkin innostuneita uudesta automallista, joka oli alusta alkaen Dacian suunnittelema. Kiinnostus kuitenkin laimeni tuotannon alkupään autoissa olleiden laatuongelmien takia.

Tilanne muuttui paremmaksi, kun Dacia onnistui pitkien neuvottelujen päätteeksi vuonna 1999 houkuttelemaan Renaultin uudelleen kumppanikseen. Sopimus allekirjoitettiin Bukarestissa 2.7.1999 ja tällä kertaa Renault osti yhtiöstä heti enemmistöosuuden.

 

Yhteistyön alkamisen jälkeen Dacia Novaa uudistettiin muotoilultaan ja siihen asennettiin Renaultin alun perin poikittaisasennukseen suunnitellut moottorit. Renaultin alaisuudessa tehdasta modernisoitiin nopeasti ja laatua parannettiin. Viimeisenä askeleena tiellä aivan uuteen aikaan oli vielä Dacia Solenza, jolla harjoiteltiin jo tulevaa.

Uuden aikakauden alku

Renaultin ajatuksena yhteistyön aloittamisessa uudelleen oli alun perin varaosien ja 5-mallin valmistus Romaniassa. Dacialla oli kuitenkin idea halvasta automallista, joka osui mainiosti Renaultin silloisen pääjohtajan Louis Schweitzerin ajatukseen 5 000 euron autosta. Viidessä vuodessa kehitettiin Dacia Logan, joka kohahdutti koko automaailmaa kesällä 2004.

Ensimmäiset Loganit toimitettiin romanialaisille asiakkaille syyskuun 9. päivänä 2004 ja siitä alkoi Dacian voittokulku. Uuden mallin myynti ylitti odotukset alusta alkaen. Etukäteen oli suunniteltu, että Logania myytäisiin vain ns. Itä-Euroopassa, mutta Ranska ja Saksa liittyivät nopeasti vientimaiden joukkoon.

Jo toisena vuonna Dacian myynti ylitti sadantuhannen auton rajan. Vuonna 2007 myynti oli jo yli 200 000 autoa ja kaksi vuotta myöhemmin meni rikki 300 000 auton raja. Viime vuonna Dacialla oli Euroopassa 3,4 prosentin markkinaosuus yli 650 000 auton myynnillä. Kumulatiivisesti uuden ajan Dacioiden myynti on ylittänyt viiden miljoonan rajan. Jos mukaan lasketaan Etelä-Amerikassa, Intiassa, Venäjällä ja muissa maissa Renaulteina myytävät Daciat, ollaan jo pitkälti yli kymmenen miljoonan.

 

Mallisto kasvoi nopeaan tahtiin, sillä vain vajaa kaksi vuotta Loganin esittelyn jälkeen paljastettiin Geneven autonäyttelyssä Logan MCV. Se tarjosi todella järkevään hintaan suuret tilat viidelle tai seitsemälle matkustajalle. Vuonna 2007 lähdettiin valloittamaan pakettiautomarkkinoita Logan Vanilla, joka sai vuotta myöhemmin rinnalleen Logan Pick-upin.

Viimeisin vuosikymmen kasvua kaikin tavoin

Kymmenen vuotta sitten Dacia sai nykyisen logonsa ja uusi viisiovinen Sandero tuotiin Logan-mallien rinnalle. Sandero osui erinomaisesti eteläeurooppalaiseen makuun ja se nousi nopeasti eniten myydyksi Dacia-malliksi. Viime vuonna Sandero oli yksityisasiakkaiden ykkösvalinta Euroopassa.

Seuraava hurja harppaus Dacian nykyhistoriassa oli Duster, joka kirjoitti vuonna 2010 katumaastureiden säännöt uudelleen. Duster osui sopivasti Dacian myynnin alkuun Suomessa. Ensimmäiset uuden ajan Daciat rekisteröitiin Suomessa vuonna 2009, mutta myynti käynnistyi varsinaisesti vuonna 2010. Duster nousi nopeasti ylivoimaisesti eniten myydyksi Dacia-malliksi Suomessa.

Vuosien aikana Renault investoi valtavasti Romaniaan, jonne perustettiin ensin pieni tekninen keskus sekä muotoilutoimisto. Vuonna 2010 valmistui Renaultin suurin Ranskan ulkopuolella sijaitseva kehitys- ja testikeskus.

Romaniassa sijaitsevat yksiköt vastaavat itsenäisesti Logan-perheen kehityksestä, minkä tulokset nähtiin vuonna 2012 esitellyssä toisessa sukupolvessa ja malliperheen uudistuksessa vuonna 2016. Tärkeä askel otettiin yhtä aikaa Loganin toisen sukupolven esittelyn kanssa, kun 7-paikkainen tila-auto Lodgy ja sen pakettiautosisar Dokker VAN kasvattivat Dacian mallistoa.

Todellinen taidonnäyte on tänä vuonna myyntiin tullut toisen sukupolven Dacia Duster, joka on suunniteltu, muotoiltu, kehitetty ja testattu kokonaan Romaniassa.

Suomessa Dacia on saavuttanut vakaan jalansijan automarkkinoillamme. Viime vuonna Dacia oli 18. eniten myyty henkilöautomerkki 1 712 kappaleen rekisteröinneillä ja 1,5 prosentin markkinaosuudella. Tämän vuoden ensimmäisten kuuden kuukauden aikana Dacioita on rekisteröity 48,7 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samana aikana. Dacian suosiosta Suomessa kertoo myös se, että tänä vuonna maaliskuun lopulla ylitettiin 10 000. maassamme rekisteröidyn Dacian raja.

Vuonna 2004 esitelty Dacia Logan ei aivan yltänyt sille asetettuun 5 000 euron hintaan, mutta siitä tuli monessa maassa markkinoiden halvin auto. Daciaa myytiin aluksi halpana autona, mutta nykyisin teemana on rahalle saatava vastine. Dacia tarjoaa asiakkaalle hyväksi havaittua, testattua tekniikkaa, jolla ei pyritä kokeilemaan uusimpia ratkaisuja.

Uusi Dacia Duster kertoo hyvin muutoksesta, sillä siinä on paljon varusteita joita ei ensimmäisiin nyky-Dacioihin voinut edes kuvitella. Nuo varusteet, kuten MultiView-kamera, ovat jo sellaisia, että kilpailijoihin ne on tilattava lisähintaan tai niitä ei saa edes rahalla.

Dacia tekee ennätyksiä – 10 000 Daciaa Suomessa ja 5 000 000 Daciaa maailmalla

Dacian menestys jatkuu niin Suomessa kuin maailmalla. Viime viikolla luovutettiin Suomen 10 000. Dacia asiakkaalle ja aiemmin maaliskuussa Dacian myynti vuodesta 2004 lähtien maailmanlaajuisesti kipusi yli 5 000 000 auton rajan. Vuonna 2017 Sandero oli Euroopan myydyin automalli yksityisasiakkaille. Menestystä on odotettavissa lisää, sillä juuri esitellyn Dacia Dusterin myynti on lähtenyt käyntiin erinomaisesti niin Suomessa kuin maailmallakin. Dacia-asiakkaat ovat myös erityisen tyytyväisiä omiin autoihinsa, mikä näkyy huipputuloksina tutkimuslaitos Bisnoden ostouskollisuustutkimuksissa.

Dacian menestyksen kulmakivi on ollut tarjota autoja kokoluokkansa parhaimmalla hinta/koko/ominaisuudet -suhteella. Dacia vastaa erinomaisesti uudentyyppiseen ostokäyttäytymiseen, jolloin järkevästi ostamalla jää varaa myös muuhun ilman että tekee liiallisia kompromisseja mukavuuden tai tyylin suhteen. Tämä ostokäyttäytymisen trendi on ollut nähtävillä aiemmin jo huonekalu- ja vaatetusalalla sekä lentoliikenteessä. Uuden Dacian saa vastaavankokoisen kilpailijan käytetyn auton hinnalla, mutta uuden auton – 3 vuotta / 100 000 km – takuulla.

Suomen 10 000. Dacia

Suomen 10 000. Dacia rekisteröitiin ja luovutettiin asiakkaalle 28.3.2018 Autosalpa Hyvinkäällä. Auto oli sininen Dacia Sandero, joka lähti onnellisen omistajan mukana Hausjärvelle Hyvinkään lähituntumaan. Auto on asiakkaan ensimmäinen Dacia. Hän päätyi Sanderoon koeajettuaan ensin muutaman muun auton ja oli hyvin iloinen kuullessaan, että juuri hänen autonsa oli Suomen 10 000. Dacia. Myös auton asiakkaalle myynyt Autosalpa Hyvinkään automyyjä Jyrki Ylätalo iloitsi ainutkertaisesta tapahtumasta kovasti. Luovutuksen yhteydessä järjestettiin kakkukahvit sinisävyisen Sandero-kakun kera ja asiakas sai tilaisuudesta muistoksi Dacia-tuotepaketin.

Nykyiset Dacia-asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä autoihinsa. Bisnode-tutkimuslaitos Suomessa tekee vuosittain Loyalty Award -tutkimuksen automerkkien merkkiuskollisuudesta. Tässä tutkimuksessa Dacia on kuulunut viime vuosina kärkikolmikkoon ja uusimmassa raportissaan he kirjoittavatkin: ”Dacian korkea merkkiuskollisuus sekä vetovoima ennustavat merkille kasvua myös tulevina vuosina”.

Uusi Dacia Duster – Suomen järkevin katumaasturi

 

Toisen sukupolven Dacia Duster tarjoaa vielä edeltäjäänsäkin paremman vastineen rahalle. Entistä tyylikkäämpi ja paremmin varusteltu Duster on helpompi ajaa ja mukavampi. Ennallaan on pidetty Dusterin vahvuudet: hyvät tilat, turvallisuus ja alhaiset hinnat.

Vuonna 2010 esiteltyä Dacia Dusteria on myyty pitkälti yli kaksi miljoonaa kappaletta, joista yli viisituhatta on tuotu Suomeen. Kahden viimeisen vuoden ajan Duster on ollut lähes tuhannella rekisteröinnillään luokkansa kärkimalleja ja toisen sukupolven myötä suosion uskotaan kasvavan entisestään. Dusterin suuriin vahvuuksiin kuuluu se, että auto pitää arvonsa erinomaisesti ja on erittäin kysytty myös käytettyjen autojen markkinoilla.

Muotoilussa kaikki on uutta
Nopeasti katsoen voi tuntua siltä, ettei Duster ole juurikaan muuttunut edeltäjäänsä nähden. Vaikutelma on kuitenkin täysin väärä, sillä uuden Dusterin korissa tai sisustuksessa ei ole ainuttakaan yhteistä osaa edeltäjän kanssa.

Dacian filosofian mukaisesti yhtiö haluaa pitää huolta edellisellä mallilla ajavista asiakkaista. Sen takia muotoiluun ei tehdä vallankumouksellisia muutoksia. Sen sijaan Dusteria on kehitetty järkevästi ja muutoksissa on otettu huomioon käyttäjien kommentit ja toiveet.

Muodoiltaan uusi Duster on jykevämmän ja vahvemman näköinen, mikä korostaa auton olevan valmis vaativaankin käyttöön. Suunnittelussa on kiinnitetty huomiota osien istuvuuteen, jolla korostetaan Dacian korkeaa laatua.

Keulassa korkealle etupuskuriin ulottuva pohjapanssari muistuttaa Dusterin selviävän mainiosti huonoillakin teillä. Etuvalot ovat uudet ja ne näyttävät eri toimintojen sijoittelun ansiosta aiempaa matalammilta. Kokonaisuuteen kuuluvat kolmeen sektoriin jaetut LED-päiväajovalot. Etupään muutokset täydentää veistoksellinen konepelti, jonka taitteet tekevät siitä voimakkaamman näköisen.

Vyötärölinja on aiempaa korkeammalla ja lokasuojat tulevat hyvin vahvasti ulos kyljistä, mitkä molemmat piirteet kertovat auton maasturimaisesta luonteesta. Tuulilasin alareuna on viety reilusti (100 mm) eteenpäin ja sitä on kallistettu aiempaa voimakkaammin. Muutoksella pienennetään ilmanvastusta, minkä lisäksi kori on entistä linjakkaampi ja matkustamoon on tullut lisää tilaa. Sivulinjassa on helppo huomata Dusterin mahtava 210 mm maavara, minkä ansiosta se liikkuu maastossa yhtä hyvin kuin moni täysiverinen maastoauto.

Takana uudet valot on sijoitettu aivan korin kulmiin ja ne noudattavat Dacian muiden mallien tyyliä. Etupään tapaan perän leveä pohjapanssari muistuttaa Dusterin olevan valmis seikkailuihin hankalassakin maastossa.

Ergonomisempi ja tyylikkäämpi ohjaamo
Ohjaamossa ensimmäiseksi havaittava muutos on täysin uusi kojelauta, joka korottaa sisustuksen tunnelman aivan uudelle tasolle. Keskiosassa näyttö on nostettu paljon entistä korkeammalle (74 mm), minkä ansiosta sitä on paljon helpompi katsoa. Uusi Media Nav 3.0 Evolution on helppokäyttöinen ja näppärästi käden ulottuvilla.

Lisävarusteena saatavan automaatti-ilmastoinnin kolme pyöreää katkaisijaa toistavat kojelaudan keskelle sijoitettujen tuuletussuulakkeiden muotoa. Pianonkosketintyyliset katkaisimet kosketusnäytön alla viimeistelevät modernin kojelaudan.

Kuljettaja on otettu entistä paremmin huomioon, sillä Dusterissa on edessä uudet rungoltaan paremmat istuimet, joissa on pidempi reisituki ja ne tarjoavat aiempaa enemmän sivuttaistukea. Lisäksi kuljettajan istuimen korkeussäätöä on nyt 50 prosenttia entistä enemmän. Prestigevarustetasosta löytyvät lisäksi kuljettajan istuimen ristiselän tuen säätö sekä kyynärnoja. Accessperusvarustelua lukuun ottamatta ohjauspyörässä on nyt myös etäisyyssäätö auttamassa parhaan mahdollisen ajoasennon löytymistä.

 

Kuljettajan tehtävää helpotetaan monilla varusteilla, jotka olivat Dusterissa ennen lisävarusteita tai niitä ei saanut siihen lainkaan. Kaikissa varustetasoissa on nyt muun muassa ajotietokone ja ulkolämpömittari sekä kauko-ohjattava keskuslukitus. Comfort-varustetasosta löytyvät lisäksi nopeudenrajoittimella varustettu vakionopeudensäädin ja sähkötoimiset ikkunannostimet kaikista ovista. Ylellisimmässä Prestigessä ovat lisäksi katvealueen valvontajärjestelmä, peruutustutka ja -kamera sekä navigaattori.

Matkustamoa suunniteltaessa kiinnitettiin erityistä huomiota materiaaleihin, joiden tasoa on nostettu kaikkialla. Mattapintainen kojelauta on korkeatasoisen näköinen ja kaikki pinnat ovat entistä miellyttävämmän tuntuisia. Moderni kolmiulotteinen istuinverhoilu ei vain näytä hyvältä, vaan se myös tuntuu miellyttävältä. Pieni ajamista helpottava muutos on entistä lyhyempi vaihteenvalitsin, jonka liikkeet ovat täsmällisempiä kuin ennen.

Lisää mukavuutta melutasoa alentamalla
  

 

Uuden Dusterin kehityksessä on paneuduttu huolellisesti äänieristykseen. Melutaso on merkittävästi aiempaa alhaisempi, minkä huomaa heti autolla ajaessa. Tähän on päästy käyttämällä entistä enemmän korkeatasoisia äänieristysmateriaaleja. Moottoritilassa ja matkustamossa äänieristettyjen pintojen ala on kasvanut 20 prosentista 50 prosenttiin. Äänieristystä on tehostettu myös aiempaa paremmilla tiivisteillä ja lisäämällä edessä sivulasien paksuutta.

Dusterin rakenteita on muutettu entistä vahvemmiksi ja jäykemmiksi, millä on turvallisuuden ja ajo-ominaisuuksien lisäksi positiivinen vaikutus myös mukavuuteen. Tukevammat rakenteet vähentävät moottorista ja tiestä matkustamoon kantautuvaa ääntä sekä värinöitä.

Käsijarrun uudella sijoituksella saatiin pikkutavaroille lisää tilaa keskikonsolista ja samalla nelivedon kytkin siirrettiin optimaaliseen paikkaan. Ohjaamossa on yhteensä tilaa pikkutavaroille 27,2 litraa, jossa on mukana uusi etumatkustajan istuimen alla oleva lähes kolmen litran vetoinen laatikko. Tavaratilaa on VDA-normin mukaan mitattuna etuvetoisessa 445 litraa ja nelivetoisessa 411 litraa. Epäsymmetrisesti jaetun takaistuimen taittamalla tila kasvaa lähes puolentoista kuutiometrin kokoiseksi.

 

Parempi ajettava tiellä ja maastossa
Dacia Dusterin perusrakenne ja ulkomitat ovat ennallaan, mikä takaa hyvän ajettavuuden kaikissa olosuhteissa. Kompaktin kokoinen 4,34 metriä pitkä ja 1,80 metriä leveä auto on helppo käsiteltävä niin ahtailla kaduilla kuin puiden välissä pujotellessa.

Dusterissa on nyt uusi sähköinen ohjaustehostin, jonka ansiosta ajaminen on aiempaa vaivattomampaa. Peräti 35 prosentilla keventyneestä ohjauksesta on iloa etenkin autoa pysäköitäessä. Ohjausvälitys on kuusi prosenttia aiempaa nopeampi, mikä tarkoittaa käytännössä, että Duster kääntyy herkemmin ja on suuntavakaampi suurissa nopeuksissa.

Maastossa suuri 210 mm maavara varmistaa matkan etenemisen vähän vaikeammissakin paikoissa. Kaikkialla liikuttaessa on apua mäkilähtöavustimesta, joka pitää auton hetken paikallaan ennen kuin jalka nostetaan pois jarrulta. Sen lisäksi nelivetoisissa Dustereissa on uutena varusteena alamäkihidastin, jonka avulla ajaminen on helpompaa jyrkissä laskuissa.

Teiden ulkopuolella paljon liikkuvat arvostavat Prestige-varustetason 4×4-monitoria, johon on yhdistetty kompassi ja josta näkee auton kallistuskulmat reaaliajassa. Prestigeen voi vielä hankkia lisävarusteena MultiView-kameran, jonka avulla näkee joka puolelle auton ympärille.

Parantunut turvallisuus
Sekä Dacia Dusterin aktiivista että passiivista turvallisuutta on kehitetty monella tavalla. Runkoa on vahvistettu käyttämällä entistä paksumpaa terästä. Lattian ja etupilareiden kiinnityspisteet on muutettu vahvemmiksi ja rakenteita on hiottu monilta osin. Uudet puskurin kiinnikkeet ja konepellin muotoilu myötäävät aiempaa paremmin mahdollisessa törmäyksessä kevyen liikenteen kanssa.

Moniin turvavarusteisiin on tehty olennaisia parannuksia. Etuistuimien uudet pääntuet suojaavat entistä paremmin, mikäli joku törmää Dusteriin takaapäin. Takapenkillä puolestaan pääntuet onsuunniteltu niin, että ne saa painettua alas istuimeen ja näkyvyys taakse on parempi kun takana ei ole matkustajia.

Muita parannuksia ovat Dusterin uudet ikkunaturvaverhot sekä turvavöiden voimanrajoittimet ja kiristimet, jotka ovat nyt niin edessä kuin takana reunapaikoilla. Turvavyön muistutus kattaa nyt kaikki istuinpaikat ja kiinnittämättä jääneestä turvavyöstä huomautetaan sekä mittariston varoitusvalolla että äänimerkillä. Turvaa tuovat myös uudet kookkaammat ulkopeilit ja automaattisesti toimivat ajovalot.

 

Entistä enemmän valinnanvaraa
Moottorivalikoima on Dusterissa ennallaan. Perusmalli Access on aina etuvetoinen ja siinä on 85 kW (115 hv) kehittävä SCe-moottori. Mallisarjan edullisin vaihtoehto maksaa nyt 15 399 euroa eli tuhat euroa enemmän kuin ennen, mutta rahalla saa paljon varusteita, sillä vakiona ovat nyt aiemmin mainittujen lisäksi muun muassa korin väriset puskurit ja sähkökäyttöiset ikkunannostimet etuovissa.

Aivan uusi vaihtoehto on halvin dieselmoottorinen, 17 999 euron hintainen etuvetoinen Duster dCi 110 Essential. Siinä on Access-varusteiden lisäksi kaksiosainen epäsymmetrisesti jaettu takaistuimen selkänoja, Dacia Plug & Radio, jossa on CD-soitin, MP3-soitin sekä Bluetooth-yhteys. Äänentoistoa käytetään ohjauspyörään sijoitetuista katkaisimista. Varustelistalta löytyvät myös ilmastointilaite, mustat kattokaiteet ja etuturvavöiden sekä kuljettajan istuimen korkeussäätö.

Edellä olevia varustetasoja myydään vuosittain vain muutama kappale, sillä suurin osa ostajista päätynee aiemman Laureate-varustetason korvaavaan uuteen Comfortiin tai huippumalliksi tulleeseen uuteen Prestigeen. Niihin voi valita moottoriksi TCe 125:n joko etu- tai nelivedon kanssa sekä dCi 110 -turbodieselin nelivetoisena käsivalintaisella vaihteistolla tai etuvetoisena kaksoiskytkinvaihteiston kera.

Etuvetoinen Duster TCe 125 Comfort maksaa 17 399 euroa ja nelivetoinen 20 399 euroa. Hinta on noussut vain neljälläsadalla eurolla, vaikka parempien ominaisuuksien lisäksi vakiona ovat nyt mm. vakionopeudensäädin ja nelivetoisessa alamäkihidastin. Molemmat dieselvaihtoehdot maksavat 21 399 euroa.

Uutena ylellisenä varustetasona on Prestige, jonka lisähinta Comfortiin verrattuna on vain tuhat euroa. Prestige-varustetasossa tulee ulkonäköä kohentava Design Pack, johon kuuluvat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, hopeanharmaat peilinkuoret ja kattokaiteet, harmaat etu- ja takapuskurin alaosat sekä tummennetut takalasit. Edellä mainittujen turvavarusteiden lisäksi Prestigessä on kuljettajan istuimen ristiseläntuen säätö, kyynärnoja edessä ja 7-tuumaisella värikosketusnäytöllä varustettu Media Nav, josta löytyy navigaattori, musiikin suoratoistomahdollisuus Bluetoothin avulla ja AUX- sekä USB-liittimet. Nelivetoisissa malleissa on lisäksi 4×4-monitori, josta näkyvät kallistuskulmat ja kompassi.

Prestigen voi viimeistellä vielä täydellisemmäksi valitsemalla autoon MultiView-kameran ja älyavaimen. Lisäksi saatavilla on automaatti ilmastointi ja nahkaverhoilu, jotka voi valita myös Comfortiin.

Dacia Dusterin toinen sukupolvi on ensiesittelyssä Suomessa 15.-18.2.

Uusi Dacia Duster – Enemmän Dusteria kuin koskaan ennen

12.9.2017


Toisen sukupolven Dacia Duster on ulkoa ja sisältä täysin uusi. Se on edeltäjäänsä mukavampi ja hiljaisempi, minkä lisäksi Dusteriin on saatavissa paljon Daciassa ennen näkemättömiä varusteita. Nelivetoa on kehitetty entisestään. Myös maastoajoelämystä on parannettu uusilla teknisillä ratkaisuilla. Ennallaan on vain auton hintataso eli Duster tarjoaa rahalle jatkossa vielä enemmän vastinetta.

Dacia Dusterin tarina alkoi seitsemän vuotta sitten, kun mullistavan edullinen katumaasturi esiteltiin. Renault-konsernin pääjohtaja Carlos Ghosn kertoi olevansa hämmästynyt siitä, ettei Dusterille ole tullut kilpailijoita. Kommentille on hyvät perusteet, sillä suosio on kasvanut vuosi vuodelta. Dusterin myynti Daciana ja Renaultina onkin ylittänyt jo kahden miljoonan auton rajan.

Uusi Dacia Duster nykyisiä asiakkaita kunnioittaen

Toisen sukupolven Dacia Duster jatkaa yhtiön järkevällä linjalla. Auton korin muotoilu ja sisustus ovat täysin uusia, mutta siitä huolimatta vanha malli ei näytä vanhanaikaiselta. Uuden Dusterin linjat ovat tarkkaan harkitut. Se on entistä jykevämmän näköinen ja autosta huomaa heti, että se sopii vaativaankin käyttöön.

”Dusterin kaltaisen ikonin uudelleen luominen oli muotoilutiimille valtava ja samalla innostava haaste. Tavoitteena oli säilyttää auton vahvuudet, jotka auttoivat sitä kasvamaan suursuosikiksi ja samalla antaa sille tuoreet muodot. Uuden Dusterin kokonaan uudelleen muotoiltu kori ja sisustus kertovat, että onnistuimme tehtävässämme. Korkeamman vyötärölinjan ja leveämmiltä vaikuttavien keulan ja perän ansiosta uusi Duster näyttää entistä voimakkaammalta ja se kuuluu vielä selkeämmin katumaasturien sarjaan.” Laurens Van den Acker, Groupe Renaultin muotoilujohtaja.

Entistä korostetumman jäähdyttäjän säleikön ja sen kulmiin sijoitettujen valojen avulla uusi Duster näyttää aiempaa leveämmältä. Valot on muotoiltu uudelleen ja LED-päiväajovalot on jaettu kolmeen sektoriin. Aiempaa vaakasuorempi konepelti on saanut veistoksellisia muotoja. Pohjapanssari on suurempi kuin ennen muistuttaen uuden Dusterin seikkailuhenkisestä olemuksesta.

Korotettu vyötärölinja korostaa auton voimaa ja turvallisuutta. Tuulilasi on siirretty 100 mm eteenpäin ja se on enemmän kallellaan, minkä ansiosta matkustamo on kasvanut ja tarjoaa enemmän tilaa. Alumiiniset kattokaaret alkavat sulavasti tuulilasilinjasta antaen autolle dynaamisen profiilin. Pyörät ovat kasvaneet 17-tuumaisiksi ja ne täyttävät hyvin lokasuojat.

Myös takaapäin katsottuna Duster näyttää aiempaa leveämmältä ja takavalot on sijoitettu aivan auton kulmiin. Dacian takavalojen nykyinen tunnus, neljä punaista neliötä, on otettu käyttöön nyt myös Dusterissa. Kokonaisuuden täydentää leveä pohjapanssari, joka kertoo auton luonteesta.

Täysin uudelleen suunniteltu sisustus

”Uuden Dusterin sisustus on luotu kokonaan uudelleen. Se on entistä mukavampi ja käytännöllisempi jokapäiväisessä käytössä parempien hallintalaitteiden, täydellisemmän varustelun ja lisättyjen pikkutavaratilojen ansiosta. Materiaalien laatua on nostettu ja työn jälki sekä osien asennus on entistä korkeatasoisempaa. Kokonaisuus paljastaa, kuinka suuri askel uuden Dusterin kanssa on otettu.” David Durand, Dacian muotoilujohtaja.

Matkustamo on päivitetty entistä mukavammaksi, mikä tekee Dusterista käytännöllisemmän arjen ajoissa ja vapaa-ajan vietossa. Uudella tuulilasin sijoituksella ohjaamo vaikuttaa paljon aiempaa kookkaammalta. Suuri muutos on tehty äänieristyksellä, jota tehostamalla melutaso on pudonnut merkittävästi.

Kojelauta on entistä vaakasuorempi ja se on tehty kuljettajakeskeiseksi. Muutokset on tehty asiakkaiden esittämien kommenttien perusteella ja pienilläkin muutoksilla on helpotettu kuljettajan työtä ja samalla on lisätty turvallisuutta. Yksi tällainen parannus on multimediajärjestelmän siirto entistä korkeammalle kojelaudassa. Pianonkosketintyyliset katkaisimet tuovat kojelautaan tyylikkyyttä. Sitä edustavat myös automaatti-ilmastoinnin kolme pyöreää katkaisinta, jotka toistavat kojelaudan keskellä olevien tuuletussuulakkeiden muotoa.

Kuljettajan on entistä helpompi löytää hyvä ajoasento lisääntyneiden säätömahdollisuuksien ja – varojen avulla. Uuden mallin myötä ohjauspyörä on saanut myös syvyyssäädön. Etuistuimet ovat täysin uudet rungoltaan ja rakenteeltaan. Ne antavat paremman sivuttaistuen ja reisitukea on nyt 20 mm enemmän kuin ennen. Kuljettajan istuimessa on kyynärnoja, ristiselän tuen säätö ja runsas 60 mm korkeussäätömahdollisuus.

Ohjaamossa on erilaisia säilytyslokeroita nyt lähes kolmenkymmenen litran verran. Myös eri hyllyjen ja lokeroiden käyttöön on kiinnitetty huomiota ja niiden muotoa on muutettu siten, että tavarat on helppo saada paikoilleen ja pois. Tavaratilan koko on etuvetoisessa Dusterissa 475 litraa ja nelivetoisessa 443 litraa.

Varusteilla lisää mukavuutta ja turvallisuutta

”Halusimme tarjota uuden Dusterin ostajille mahdollisuuden nauttia uusista turvallisuus- ja mukavuusvarusteista, joita ei ole tähän saakka ollut Daciaan tarjolla. Tuomme ne saataville järkevään hintaan, minkä takia tutkimme koeteltua tekniikkaa ja yksinkertaistimme sitä keskittyen oleelliseen. Auton ympäristön näyttävien kameroiden käyttäminen on erittäin helppoa ja se on hyödyllistä niin maastoajossa kuin kaupungissa. Samaan tapaan älyavaimen toimintoja on virtaviivaistettu. Johtolankanamme on ollut Dacian filosofia. Uusi Duster tarjoaa enemmän mukavuutta ja turvallisuutta samalla kun se on laadultaan selkeä askel ylöspäin hinnan ollessa edelleen erittäin järkevä.” Vincent Fournier, Dusterin tuotejohtaja.

Uudessa Dusterissa on paljon varusteita, joita ei ole ennen Daciaan saanut, kuten automaatti-ilmastointi. Sen viisi suutinta varmistavat, että matkustamossa on jatkuvasti optimaalinen lämpötila. Saatavilla on nyt myös älyavain, eli autoon tullessa ei enää tarvitse kaivaa avainta esiin. Sitä ei tarvita edes autoa käynnistäessä, sillä elektroniikka tunnistaa avaimen olevan lähellä ja napin painallus käynnistää tai sammuttaa auton.

Turvallisuus on uudessa Dusterissa entistä korkeammalla tasolla niin rakenteiden kuin varusteiden ansiosta. Lähtökohtana ovat auton kori ja runko, jotka ovat aiempaa vahvempia. Uusia turvavarusteita on runsaasti, kuten turvaverhot, automaattisesti toimivat ajovalot ja katvealueen valvontajärjestelmä. Viimeksi mainittu toimii neljän ultraäänisensorin avulla, jotka havaitsevat takaa tai sivulta tulevat ajoneuvot moottoripyöristä kuorma-autoihin. Järjestelmä varoittaa vaarasta vilkuttamalla oranssia valoa ulkopeilin rungossa.

Luotettavaksi testattua tekniikkaa

Dacialle on tärkeää, että sen autot tarjoavat asiakkaan rahalle erittäin paljon vastinetta. Sen takia uuden Dusterin tekniikkaan ei ole tehty suuria muutoksia. Ensimmäisen sukupolven tapaan uuteen Dusteriin saa bensiinimoottoriksi etuvetomalleissa SCe 115 :n tai TCe 125 :n, nelivedon kanssa on saatavilla TCe 125 tai dCi 110 -dieselmoottori. EDC-automaattivaihteiston kanssa auto on aina etuvetoinen ja varustettu dCi 110 -moottorilla.

Uudessa Dusterissa on säilytetty ensimmäisen sukupolven vahvuudet ja niitä on kehitetty edelleen. Korin ulkomitat ovat hyvin lähellä aiempaa, joten kompakti auto on helppo pysäköidä ja sillä on näppärää edetä maastossa. Tieltä poistuttaessa on iloa runsaasta 210 mm maavarasta sekä suurista tulo- ja jättökulmista (30 ja 33 astetta).

Maastoajoa helpottaa neljän kameran kosketusnäyttöön välittämä kuva, joka näyttää auton ympäristön. Kivet on helppo kiertää, kun niiden sijainnin näkee tarkasti ohjaamoon. Lisäksi järjestelmä auttaa pysäköitäessä. Peruutustilanteessa peruutuskamera aktivoituu automaattisesti, eteen ajaessa kuljettaja voi valita etukameran tai sivukameran kuvan tarpeen mukaan. Kameran kuvan vaihto tapahtuu helposti kojelaudan katkaisijaa painamalla.

Jyrkissä mäissä auttavat lisäksi alamäkihidastin ja mäkilähtöavustin. Maastossa viihtyvät osaavat arvostaa 4×4-monitoria, johon on yhdistetty kompassi ja josta näkee auton kallistuskulmat reaaliajassa.

Uusi Dacia Duster tulee Suomeen keväällä 2018. Uutuuden hinnat ja meille tuotavat mallit varusteineen kerrotaan lähempänä myynnin alkua.

Täysin uusi Dacia Duster julkaistaan Frankfurtissa 12.9.2017

Täysin uusi Dacia Duster – Enemmän Dusteria kuin koskaan ennen!

Frankfurtin autonäyttelyn tärkeimpiin uutuuksiin kuuluu toisen sukupolven Dacia Duster. Sen edeltäjää on myyty Daciana ja Renaultina ympäri maailmaa yli kaksi miljoonaa kappaletta. Duster on uusi niin sisältä kuin ulkoa ja sen kaikki salat paljastetaan 12.9.

Vuonna 2010 Dacia esitteli Dusterin, joka mullisti katumaasturimarkkinat. Siihen saakka tuossa luokassa oli myyty autoja komealla ulkonäöllä ja hyvillä ominaisuuksilla. Dacian Duster tarjosi nuo, mutta tärkein myyntiargumentti oli erittäin edullinen hinta. Niinpä Dusterista tuli mainio vaihtoehto käytetylle autolle.

Seitsemän vuoden aikana on myyty yli kaksi miljoonaa Dusteria. Euroopassa ne ovat Dacioita, mutta Etelä-Amerikassa, Intiassa ja Venäjällä Renault-merkkisiä. Se yksin kertoo jo paljon Dacian tyylistä ja varusteista.

Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltävä toisen sukupolven Dacia Duster jatkaa yhtiön järkevällä ja asiakkaita kunnioittavalla linjalla. Vaikka auto on kokonaan uusi, se ei tee nykyisistä Dustereista yhdessä yössä vanhanaikaisia. Huolella harkittu uusi muoto on jykevä ja korostaa auton monipuolisuutta eri käyttötarkoituksiin.

Keulan uudella muotoilulla Duster näyttää aiempaa leveämmältä. Pohjapanssari on entistä suojaavampi niin edessä kuin takana. Takana valot ovat aivan auton kulmissa, joten ne näkyvät myös sivulle. Takavaloissa käytetään nyt Dacian tunnusta, neljää neliötä, jotka tulivat muihin malleihin vuosi sitten.

Sivulinjassa huomion kiinnittää 100 mm aiempaa edemmäksi siirretty tuulilasi, joka on enemmän kallellaan. Duster on nyt linjakkaamman näköinen ja ilmanvastus on pienentynyt. Jämäkät kattokaaret alkavat sulavasti tuulilasin takaa antaen autolle dynaamisen profiilin. Pienillä yksityiskohdilla korostetaan auton maasturimaisuutta.

Toisen sukupolven Dacia Dusterin sisustus on suunniteltu täysin uudelleen ja sen laatuvaikutelma on noussut aiempaa korkeammalle tasolle. Dusteriin saa jatkossa paljon ennen näkemättömiä varusteita. Mukavuutta on parannettu sisustuksen lisäksi monella muulla tavalla.

Tarkemmat tiedot Dacia Dusterin tekniikasta, mitoista ja varusteista annetaan lehdistötilaisuudessa Dacian osastolla 12.9.2017 kello 11:10 (10:10 Suomen aikaa), jolloin yhtiön Euroopan johtaja Jean-Christophe Kugler esittelee uutuuden.

Dacia kasvattaa Stepway-mallistoaan

Uudet väkevät Dacia Logan MCV Stepway ja Lodgy Stepway

Dacia nostaa markkinoiden edullisimman farmariauton, Logan MCV:n, konkreettisesti uudelle tasolle tuodessaan myyntiin Logan MCV Stepwayn. Monipuolinen Stepwayvarustelu tulee saataville myös tila-auto Lodgyyn, joka on samalla uudistunut niin ulkoa kuin ohjaamosta. Yhteistä kaikille uutuuksille ovat Dacian tapaan kilpailijoita halvemmat hinnat.

Dacian jämeryyttä ja hivenen katumaasturimaisuutta tuova Stepway-varustelu on ollut tähän saakka saatavissa vain Sanderoon. Nyt alkaa Logan MCV Stepwayn ja Lodgy Stepwayn ennakkomyynti ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesäkuun lopulla.

Uusi Dacia Logan MCV Stepway

Dacia Logan MCV on Suomen edullisin farmariauto, jonka sisä- ja tavaratilat ovat paljon suuremmat kuin luokkaa tai kahta suuremmissa ja kalliimmissa autoissa. Esimerkiksi uuden Volvo V90:n tavaratila on 560 litran kokoinen ja Logan MCV:ssä tavaratilan koko on 573 litraa. Eroa suosittuun Ford Focus STW:n on tavaratilassa Dacian eduksi lähes sata litraa.

Uusi Dacia Logan MCV Stepway noudattaa merkin filosofiaa tarjoamalla rahalle täysin ylivoimaisen vastineen kilpailijoihin nähden. Uutuuden tärkein ero tavalliseen Logan MCV:hen verrattuna on 50 mm suurempi maavara sekä 16-tuumaiset pyörät, jotka nostavat Logan MCV Stepwayn korotettujen farmariautojen luokkaan.

Maavaraa on nyt 174 mm, mikä on enemmän kuin monessa katumaasturissa. Kuljettaja istuu varsin korkealla, mikä parantaa näkyvyyttä ja helpottaa autoon astumista ja sieltä poistumista. Ulkonäössä on suuren maavaran lisäksi muitakin yhtymäkohtia Duster-katumaasturiin, sillä kromikuvioidussa jäähdyttäjän säleikössä on sama tyyli.

Uudet etu- ja takapuskurit, joissa on mattakrominen alaosa, antavat yhdessä pyöräaukkojen ja helmojen mustien suojalistojen kanssa autolle jämäkkyyttä. Muita Stepwayn yksityiskohtia ovat mustat B- ja C-pilarit ja tummanharmaat ulkopeilien kuoret.

Stepway nostaa Logan MCV:n sisustuksen tyylikkyyden korkeammalle tasolle uudella verhoilulla, sisustuksen yksityiskohdilla ja varustelulla. Pientä ylellisyyttä ohjaamoon tuovat mattakromatut oven kahvat ja tuuletusventtiilien kehykset. Stepwayssa istuinverhoilu antaa kolmiulotteisen vaikutelman ja kauniit tikkaukset viimeistelevät kaksivärisen verhoilun.

Varsin kattavan Laureate-tason varustelun lisäksi Stepwayssa ovat vakivarusteena MediaNav 7-tuumaisella kosketusnäytöllä, peruutustutka sekä Soft Feel -ohjauspyörä. Stepway on ainoastaan tuhat euroa vastaavaa Logan MCV Laureatea kalliimpi hintojen alkaessa 14 399 eurosta. Automatisoitu Easy-R-vaihteisto maksaa 800 euroa ja dieselmoottori 1 000 euroa.


Dacia Lodgy uudistuu ja mallisarja kasvaa Stepwaylla

Dacia kehittää jatkuvasti mallistoaan ja nyt on vuorossa Lodgyn päivitys, jonka myötä niin sen ulkonäkö kuin sisustus muuttuvat tyylikkäämmiksi. Ulkoiset muutokset ovat vähäisyydestään huolimatta piristäviä. Edessä jäähdyttimen säleikköön on lisätty kromilista ja takana vastaava on rekisterikilven yläpuolella. Kattokiskot ovat nyt kaksiväriset niin, että päädyt ovat mustat ja keskiosa harmaata metallia.

Avantgardistisen Lodgyn sisustukseen on tehty paljon enemmän muutoksia. Kokonaisuus on rauhallisemman näköinen, kun kojelauta ja ovipaneelit ovat nyt yksiväriset. Ohjauspyörä on muutettu muiden Dacia-mallien tapaan nelipuolaiseksi ja tuuletussuuttimet ovat niin ikään vaihdettu uusiin. Sisustuksen muutokset viimeistellään uudella verhoilulla ja etuistuimien selkänojien lentokonepöydillä toisella istuinrivillä matkaavien iloksi.

Täysin uutena mallina tulee myyntiin Lodgy Stepway, joka noudattaa kattavalla varustelullaan ja jämerällä tyylillään Logan MCV Stepwayn esimerkkiä. Autossa on tuumaa muita malleja suuremmat 16-tuumaiset Flexwheel muotovanteet, mutta maavara on Loganista poiketen ennallaan.

Puskureihin on muotoiltu pohjapanssarit ja niin pyöräaukkoja kuin kynnyksiä suojataa mustilla listoilla. Pieniä, pirteitä yksityiskohtia korissa ovat Logan MCV Stepwayn tapaan mustat B- ja Cpilarit ja tummanharmaat ulkopeilien kuoret.

Sisältä uuden Lodgy Stepwayn erottaa sisarmalleistaan verhoilun ja paremman varustelun avulla. Vakiovarusteisiin kuuluvat Stepwayssa peruutustutka ja MediaNav eli navigaattorin sisältävä tietoviihdejärjestelmä 7-tuumaisella kosketusnäytöllä.

Dacia Lodgy tarjoaa entistäkin enemmän vastinetta rahalle, sillä parannuksista huolimatta hinnat ovat ennallaan. Seitsemänpaikkainen Dacia Lodgy Laureate TCe 115 maksaa 17 399 euroa ja dCi 110 -moottorilla varustettuna hinta on 18 499 euroa. Uudet Dacia Lodgy Stepway TCe 115 ja dCi 110 maksavat 18 399 ja 19 499 euroa eli ne ovat vain tuhat euroa kalliimpia.

GENEVEN AUTONÄYTTELY 2017

dacia_logan_mcv_stepway_2017

Dacian uutuudet Geneven autonäyttelyssä 2017
DACIA LOGAN MCV STEPWAY – ASKEL KOHTI KATUMAASTUREITA

Dacian erittäin tilava ja järkevä Logan MCV saa aimo annoksen persoonallisuutta, kun siitä esitellään Stepway-versio. Lisäksi Suomessa Dacia-mallisto monipuolistuu Duster automaatilla ja lisäerällä Black Shadow -erikoismalleja.

Vuonna 2004 uudelleen syntynyt Dacia jatkaa nopeaa kasvuaan Euroopassa ja kaikkialla maailmassa. Viime syksynä Pariisin autonäyttelyssä esitellyt uudistuneet Logan MCV, Sandero ja Sandero Stepway ovat saaneet erinomaisen vastaanoton. Niiden lisäksi Geneven autonäyttelyssä esiteltävä uutuus ja uudistuvat mallit auttavat Daciaa nousemaan entistä merkittävämmäksi tekijäksi automarkkinoilla.

Logan MCV liittyy korotettujen farmarien joukkoon

Dacia Logan MCV on sisä- ja tavaratiloiltaan erittäin tilava farmariauto melkeinpä kaikki autoluokat mukaan lukien. Lähtökohta on mainio seikkailumieliselle ajokille, joiden joukkoon uusi Logan MCV Stepway kuuluu. Tavallinen farmariauto on kehittynyt pienillä muutoksilla lähes katumaasturin veroiseksi.

Stepway-mallit ovat tärkeä osa Dacian menestystarinaa, sillä ne ovat tuoneet mallistoon uuden ulottuvuuden. Logan MCV Stepway on perheen neljäs jäsen Sanderon, Lodgyn ja Dokkerin jälkeen.

Ulkonäöltään uusi Logan MCV Stepway muistuttaa aika paljon Dusteria, sillä maavaraa on kasvatettu 50 mm ja sitä on nyt 174 mm eli enemmän kuin monessa katumaasturissa. Kuljettaja on tavallista korkeammalla, mikä parantaa näkyvyyttä ja sitä kautta turvallisuutta.

dacia_logan_mcv_stepway_takaa_2017
Muiden Stepway-mallien tapaan myös uutuudessa on kaksiväriset puskurit, satiinikromatut pohjapanssarit edessä ja takana sekä etusumuvalot. Edessä ledipäiväajovaloissa on Dacian viime syksynä käyttöön ottama neljän päällekkäisen suorakulmion kuvio, mikä on merkin uusi valojen signeeraus. Sen avulla auton keula on saatu näyttämään aiempaa leveämmältä.

Jäähdyttäjän säleikössä on yhdistetty puskurin mustaa sävyä kromiin, mikä antaa sille dynaamisen vaikutelman. Ulkonäössä on paljon samaa kuin Dusterissa, mikä sopii mainiosti uutuuden olemukseen.

Kylkilinjassa pyöränaukkojen ja helmojen suojaus antaa autolle voimakkaan tyylin. Tummanharmaat taustapeilien kotelot ja kattokiskot korostavat Logan MCV Stepwayn vahvaa ulkonäköä. Värivaihtoehtoja on kaksi, Azurite Blue ja Vison Brown ja autossa on tummat 16-tuumaiset vanteet.

Sisustus jatkaa Dacian uudella linjalla, joka esiteltiin ensi kerran muutama kuukausi sitten Pariisin autonäyttelyssä Sandero Stepwayssa. Pientä ylellisyyttä ohjaamoon tuovat mattakromatut oven kahvat, keskikonsoli ja tuuletusventtiilien kehykset. Uutta on myös nelipuolainen ohjauspyörä, johon sijoitetut katkaisimet on ryhmitelty paremmin kuin ennen. Parantuneen ergonomian ansiosta niiden käyttö on helpompaa ja mukavampaa.

Uudessa Logan MCV Stepwayssa on sama kolmiulotteinen verhoilun kuviointi tyylikkäin tikkauksin kuin Sandero Stepwayssa.

Varustelu on nostettu yhtenäiseksi muiden vuosimallin 2017 Dacioiden kanssa eli Logan MCV Stepwayssa on mäkilähtöavustin ja peruutustutka. Parhaiten varustetuissa versioissa on lisäksi peruutuskamera. Sähkökäyttöisten etu- ja takasivuikkunoiden katkaisimet ovat nyt ovessa helposti käytettävissä. Kuljettajan ikkuna nousee ja laskee yhdellä painalluksella ja hänen istuimessaan on integroitu keskikyynärnoja.

Moottoriksi Logan MCV Stepway -malliin voi valita TCe 90:n joko käsivalintaisella tai automatisoidulla vaihteistolla. Kummankin kanssa yhdistetty kulutus on 5,1 l/100 km ja hiilidioksidipäästö 115 g/km. Kolmantena vaihtoehtona on dieselmoottori dCi, jolla varustettuna yhdistetty kulutus on vain 3,9 l/100 km ja hiilidioksidipäästö 100 g/km.

Lisää Dacia Duster vaihtoehtoja

Viime vuoden lopulla esitelty uusi Duster dCi 110 S&S EDC on rantautumassa Suomeen. Renaultin kiitetyn EDC (Efficient Dual Clutch) -kaksoiskytkinvaihteiston saa etuvetoiseen dCi 110 -moottorilla varustettuun Dusteriin. Kaksoiskytkinvaihteisto tarjoaa yhtä korkeatasoisen mukavuuden ja ajon helppouden kuin automaattivaihteisto, mutta polttoaineenkulutus ja hiilidioksidipäästöt pysyvät kurissa.

Uuden Duster dCi 110 S&S EDC:n kiihtyvyys on sekunnin kymmenyksen tarkkuudella sama kuin käsivaihteisella vaihteistolla varustetussa sisaressa. Kulutus on Dusterissa käytännöllisesti katsoen sama kummallakin vaihteistolla. Uusi etuvetoinen Dacia Duster dCi 110 S&S EDC maksaa saman kuin nelivetoinen auto manuaalivaihteistolla.

Viime vuoden lopulla Dacia Dusterista tuotiin markkinoille Black Shadow-erikoismalli. Auton tyylikkyyttä korostava erikoismalli myytiin hetkessä loppuun, mutta nyt autoja saadaan lisää. Black Shadowissa on nimensä mukaisesti autossa runsaasti mustaa väriä muun muassa etusäleikössä, sivupeilien koteloissa, sumuvalojen listoissa, timanttileikatuissa kevytmetallivanteissa ja ovipilareissa. Muiden Dustereiden tapaan myös Black Shadowissa on mattakromiset alustan suojalevyt edessä ja takana sekä kattokaaret. Erikoismallin saa valkoisena, mustana tai ruskealla metallivärillä.

Black Shadowin vakiovarusteisiin kuuluvat MEDIA-NAV -multimediajärjestelmä ja peruutustutka. Dacia Duster Black Shadowin saa TCe 125 -moottorilla varustettuna etu- tai nelivetoisena sekä dCi 110 -moottorilla varustettuna nelivetoisena. Hinnat alkavat etuvetoisen 16 999 eurosta.

PARIISIN AUTONÄYTTELY 2016

29.9.2016

dacia_paris_mallisto

DACIA ESITTELYSSÄ UUSI SANDERO, LOGAN MCV JA SANDERO STEPWAY SEKÄ EDC-AUTOMAATTIVAIHTEISTO DUSTERIIN

• Uudistuneet Dacia Logan, Logan MCV, Sandero ja Sandero Stepway -mallit ovat nyt aikaisempaa nuorekkaampia ja houkuttelevampia.
• Uusi kolmisylinterinen bensiinimoottori – 1,0-litrainen SCe75 – on moderni ja taloudellinen.
• Easy-R automatisoitu vaihteisto tulee saataville Sandero, Sandero Stepway ja Logan MCV -malleihin nyt myös Suomessa.
• EDC-kaksoiskytinautomaattivaihteisto saataville Duster 4×2 dCi 110 moottorin yhteyteen.
• Uusi Dacia Duster Black Shadow- erikoismalli
• Dacian myynti on kasvanut voimakkaasti vuodesta 2004 lähtien.
• Dacia teki uuden myyntiennätyksen elokuun lopussa 2016 yli 391 000 myydyllä autolla maailmanlaajuisesti – lisäystä 7,3 prosenttia verrattuna vuoteen 2015.
• Suomeen uutuudet saapuvat loppuvuodesta 2016

sandero-stepway-2016

Uusi Logan MCV, Sandero, Sandero Stepway … aina vain parempia!

Dacia on uudistanut Logan MCV-, Sandero- ja Sandero Stepway -mallit niin sisältä kuin ulkoa.Etu- ja takavalojen muotoilua on uudistettu tehden autoista ulkonäöltään dynaamisemman ja nykyaikaisemman. Päiväajovalot ovat saaneet LED-tekniikkaa ja valoihin on lisätty tunnistettava sukunäköisyys neliön ja suorakaiteen muotoisilla yksityiskohdilla.

Etu- ja takapuskureiden¹ muotoilua on kehitetty korostamaan mallien voimakasta ulkomuotoa. Mallien etupuskurit ovat saaneet uuden modernin ilmeen ja etusäleikössä on nyt kromiviimeistely. Nämä muutokset näkyvät erityisen hyvin uudessa Sandero Stepway – mallissa. Mallin etuosa muistuttaa tietyiltä osin Dusteria. Etusäleikköön on hienostuneesti yhdistetty puskurin mustaa sävyä kromisiin yksityiskohtiin, minkä ansiosta auton etuosa on dynaamisemman näköinen.

Takana krominen pakoputki korostaa auton jämäkkää, toimintavalmista luonnetta. Myös koristekapselit ja kevytmetallivanteet ovat uudistuneet (markkina-alueesta riippuen).

Tyylikkäät sisätilat
Uusien mallien matkustamot ovat myös saaneet uuden ilmeen. Uudistuksiin kuuluu esimerkiksi aiempaa elegantimpi ja nykypäivän vaatimuksiin vastaava matkustamon yksityiskohtien mattakromiviimeistely. Uudessa nelipuolaisessa ohjauspyörässä on äänimerkki ja Dacia-logo keskellä. Korkeimmissa varustetasoissa ohjauspyörässä on Soft Feel -viimeistely, joka on kestävä ja miellyttävä koskettaa.

¹ Ei uudessa Logan MCV -mallissa

Uudessa Sandero Stepway -mallissa ovien sisäkahvat ovat krominväriset. Kaikissa malleissa on myös uudet istuinverhoilut, joiden materiaalit ja kuviot antavat sisätiloille raikkaan ja mukavan ilmeen. Sandero Stepway -mallissa verhoilussa on 3D-kuviointi ja tikkaukset.

Laaja varustevalikoima edelleen edulliseen hintaan
Tarjolla on uusia kuljettajaa avustavia toimintoja, jotka on suunniteltu tekemään ajamisesta helppoa ja käytännönläheistä. Peruutuskamera (versiosta riippuen) ja mäkilähtöavustin auttavat kuljettajaa auton käsittelyssä. Etu- ja takaikkunoiden kytkimet on siirretty ovipaneeleihin asiakkailta saadun palautteen perusteella. Kuljettajan ikkunan katkaisijassa on kertapainallustoiminto. Lisäksi kuljettajan mukavuutta on parannettu istuimeen kiinnitetyn keskikyynärnojan avulla (versiosta riippuen).

Matkustamo on yhtä tilava kuin ennen, mutta käytännöllisempi lukuisten säilytystilojen ansiosta. Esimerkiksi matkapuhelimelle ja pienille esineille on nyt entistä enemmän säilytysmahdollisuuksia. Uudessa keskikonsolissa on pulloteline takana. Uutta on myös 12 V -liitäntä, joka mahdollistaa kannettavien laitteiden latauksen takamatkustajille.

Uusi moottori, SCe 75
Lanseeraushetkellä saataville tulee seitsemän eri moottorivaihtoehtoa (markkinasta riippuen), SCe 75 on uusi 75 hv, kolmisylinterinen, 1,0-litrainen moottori, joka hyödyntää Renaultin osaamista. Tuloksena on melkein 10 prosentin säästö CO2-päästöissä ja polttoaineenkulutuksessa².

Dacia tarjoaa laajan valikoiman moottori-vaihteistovaihtoehtoja:
– Bensiini: SCe 75, TCe 90 S&S, TCe90 S&S LPG, TCe 90 S&S yhdessä automaattisen Easy-Rmanuaalivaihteiston kanssa.
– Diesel: dCi 75 S&S / dCi 90 S&S ja manuaalivaihteisto tai automaattinen Easy-Rmanuaalivaihteisto.
– Näistä moottoreista Suomen markkinoille tulee TCe 90 manuaalivaihteistolla sekä TCe 90 Easy-R-vaihteistolla ja dCi 90 S&S manuaalivaihteistolla

Easy-R
TCe 90 -bensiinimoottorin yhteyteen saatavilla oleva automatisoitu vaihteisto yhdistää käytännöllisyyden mukavuuteen. TCe 90:n teho on 90 hv ja vääntömomentti 140 Nm – näillä ominaisuuksilla se on herkästi kaasupolkimen komentoihin vastaava, jopa matalilla kierroslukualueilla. Moottori on helppokäyttöinen ja joustava sekä taajama- että maantieajossa.

²Tiedot odottavat lopullista tyyppihyväksyntää.

Helppokäyttöinen ja yhä mukavampi
• Drive-ajoalue vapauttaa kuljettajan vaihteen vaihdosta (kytkimen painamisesta ja nostamisesta sekä vaihteen valitsemisesta). Vaihteisto valitsee parhaan vaihtoehdon polttoainetaloudellisuuden ja kiihtyvyyden kesken, joten ei ole vaaraa ylikierroksista tai moottorin tarpeettomasta rasittamisesta. Automaattitoiminnon ansiosta ei myöskään ole vaaraa moottorin sammumisesta liikkeelle lähdettäessä.

• Manual-ajoasennossa suorituskyky ja auton hallinta paranee entisestään, kun kuljettaja voi päättää millä vaihteella milloinkin ajaa. Kuljettaja voi valita tarkoituksenmukaisimman vaihteen ennakoiden hankalia tilanteita, tai kun hän liikkuu liukkaalla alustalla, irtolumessa, jäällä tms. Kaikki mitä kuljettajan pitää tehdä, on siirtää vaihteenvalitsinta joko + tai – suuntaan vaihtaakseen vaihteita ylös- tai alaspäin.

• Drive-ajoalueella vaihteisto vaihtaa automaattisesti alaspäin tuottamaan maksimitehon, kun tarvitaan suurinta kiihtyvyyttä (kick down –toiminto kaasupoljin pohjaan painettuna). Vaihteisto voi vaihtaa yhden tai kaksi vaihdetta pienemmälle, saadakseen käyttöön kaiken tarvittavan tehon – tämä on hyödyllinen ominaisuus esimerkiksi ohitustilanteissa ja liityttäessä moottoritielle.

Parantunut käsiteltävyys: Drive-asennossa on tehostettu ryömintätoiminto. Kun nostat jalkasi jarrulta, auto liikkuu automaattisesti hitaasti eteenpäin tai taaksepäin kaasupolkimeen koskematta. Tämä ryömintätoiminto auttaa esimerkiksi pysäköintitilanteessa ja yhdessä mäkilähtöavustimen kanssa se helpottaa auton hallintaa hankalissa tilanteissa. Toiminto on käyttökelpoinen myös hitaassa ruuhka-ajossa.

Optimoitu taloudellisuus: automatisoitu manuaalivaihteisto tuottaa lähes saman polttoainetaloudellisuuden ja CO2-päästöt kuin vastaavat manuaalivaihteiset. Koska eri säätötoiminnot ovat käytössä vain vaihtamishetken ajan, Easy-R kuluttaa huomattavasti
vähemmän polttoainetta kuin perinteiset automaattivaihteiset.

Laatu ja kestävyys: hydrauliikasta sähkömekaaniseen tekniikkaan vaihtaminen johtaa parantuneeseen tarkkuuteen sekä parantaa kestävyyttä että luotettavuutta. Kehitystyön aikana Easy-R -vaihteistoa kuormitettiin 130 000 tuntia dynamometrissä. Lisäksi jokainen Easy-R -vaihteisto käy läpi myös tiukan laadun tarkastuksen, kun se tulee valmistuslinjalta.

Easy-R vaihteisto tulee saataville Suomessa Laureate-varustetasolle ja lisähinta sille on 799 €.

Dusteriin on nyt saatavilla Efficient Dual Clutch (EDC) – automaattivaihteisto entistä mukavampaa ajamista varten

Ajaminen on yksinkertaista, mukavaa ja helppoa
Dusteriin on nyt saatavilla ensimmäistä kertaa 6-vaihteinen automaattinen EDCkaksoiskytkinvaihteisto, jossa yhdistyvät automaattivaihteiston mukavuus ja helppous manuaalivaihteiston tarjoamiin alhaisiin polttoaineenkulutukseen ja CO2-päästöihin.

EDC-automaattivaihteistoon sisältyy mäkilähtöavustin. Mäkilähdössä EDC-ohjausyksikkö ylläpitää jarrutusta riittävän ajan, jotta kuljettaja ehtii siirtämään siirtää jalan kaasulle ennen kuin auto alkaa vieriä taaksepäin. EDC-automaattivaihteisto on saatavilla etuvetoiseen
Dusteriin dCi 110 S&S –moottorilla.

dacia_duster-2016

UUSI ERIKOISMALLI: DUSTER BLACK SHADOW

Uusi Black Shadow -erikoismalli tulee Duster-malliston huipulle. Sen urheilullinen ja tyylikäs ulkonäkö ei jää huomaamatta.

Uudessa versiossa on kiiltävän musta etusäleikkö ja sivupeilien kotelot sekä mattakromiset sumuvalojen listat, timanttileikatut 16-tuumaiset kevytmetallivanteet ja mustat ovipilarit.

Duster Black Touch tarjoaa tuttua katumaasturin ulkonäköä, alustan suojalevyt edessä ja takana sekä kattokaaret ovat viimeistelyltään mattakromisia. Värivaihtoehdot ovat valkoinen sekä musta ja ruskea kevytmetalliväri.

Sisätiloissa kiiltävän musta keskiosa ja nahkainen ohjauspyörä antavat Duster Black Shadow – vaihtoehdolle lisää laadukkuutta ja tyylikkyyttä, ja varustepakettiin kuuluu myös MEDIA-NAVmultimediajärjestelmä ja peruutuskamera.

EDC-automaattivaihteisto sekä Duster Black Shadow täydentävät Suomen mallistoa loppuvuodesta.

DACIA-MYYNTI JATKAA KASVUAAN

Vuodesta 2004 lähtien Dacia on myynyt yli neljä miljoonaa autoa. Dacia rikkoi aiemman myyntiennätyksensä elokuussa 2016 ja myi yli 391 000 autoa ja se kertoi 7,3 prosentin myynnin kasvusta. Markkinaosuus Euroopassa kasvoi 0,1 prosenttiyksikköä ollen nyt 2,5 %. Euraasiassa markkinaosuus on nyt 7,9 %, kasvua vastaavat 0,1 prosenttiyksikköä. Suomessa myynti on kasvanut tänä vuonna noin 2 % ja markkinaosuus noin 1 %.

Dacia toimii aktiivisesti 44 maassa ja pyrkii lisäämään suosiotaan uusien mallien avulla. Dacia on yli 10 vuoden ajan erottunut autoalan markkinoilla merkittäväksi tekijäksi valmistaen malleja, jotka tarjoavat ominaisuuksillaan ja tuotesisällöllään todellista vastinetta rahalle.

Dacia mukana Auto 2016 -messuilla

auto2016_messut_header_1200x479

Uusi autojen myynti- ja koeajotapahtuma Auto 2016 kokoaa Messukeskukseen autoalan tärkeimmät toimijat automerkeistä rahoitusyhtiöihin ja varaosa- ja tarvikealan yrityksiin.

Autojen vertaileminen ei ole koskaan ollut näin helppoa!

Auto 2016 -tapahtumassa pääset paitsi näkemään autot ja keskustelemaan niistä asiantuntijoiden kanssa, myös koeajamaan ne. Koeajoajot lähtevät sisätiloista vain muutaman askeleen päästä messualueesta ja palaavat samaan paikkaan sisätiloihin. Näin pystyt halutessasi helposti ja nopeasti vertailemaan useita erimallisia ja -merkkisiä autoja.

Artisteja ja autoiluelämyksiä

AUTO 2016 -tapahtuma tarjoaa nähtävää ja koettavaa koko perheelle. Luvassa on monipuolista ohjelmaa, aina tämän hetken kuumimmista artisteista erikoisiin autoiluelämyksiin. Messuilla käydään myös keskusteluja autoilun ja liikenteen ajankohtaisista aiheista.

Tervetuloa osastollemme 6a59 6-halliin.

Tapahtuman ohjelma julkistetaan syksyllä 2016.

Lisätiedot:
www.auto2016.fi
www.facebook.com/autotapahtuma