GREAT PLACE TO WORK® -sertifiointi ensimmäistä kertaa autoalan yritykselle – Bassadone Automotive Nordicin henkilöstökokemus sai arvostetun tunnustuksen

29.10.2020

Dacian maahantuonti kuuluu Bassadone Automotive Nordic -yritysryhmään.

Bassadone Automotive Nordic on ensimmäisenä autoalan yrityksenä Suomessa saavuttanut kansainvälisestikin arvostetun Great Place to Work® -sertifioinnin. Sertifikaatti myönnettiin heti ensimmäisen henkilöstölle ja johdolle osoitetun tutkimuskierroksen perusteella tutkimustulosten paljastettua yhtiön työntekijäkokemuksen erittäin hyväksi.

Great Place to Work® -sertifioinnin myöntää ulkopuolinen, yli 60 maassa toimiva Great Place to Work® -organisaatio. Jotta sertifikaatti voidaan myöntää, tulee yrityksen Trust Index© ylittää 70. Tämä tarkoittaa, että vähintään seitsemän kymmenestä yrityksen työntekijästä kokee yrityksen hyvänä työpaikkana. Keskimäärin suomalaisen työelämän Trust Index© on 56. (*

Bassadone Automotive Nordic on ensimmäinen suomalainen autoalan yhtiö, jonka on ansioitunut Great Place to Work® -sertifioinnilla. Bassadone työllistää Suomessa yhteensä noin 210 ammattilaista yhtiön eri toiminnoissa ja yhtiöryhmään kuuluu kymmenen eri automerkin maahantuontiyhtiöt, oma vähittäiskauppa Autoverkkokauppa.fi sekä vakuutuspalveluja tarjoava Bassadone Insurance Services ja rahoituspalveluja tarjoava DNB Auto Finance. Yhtiöryhmän koko henkilöstö ja johto oli kutsuttu mukaan tutkimukseen.

Tutkimustulosten mukaan Bassadonen henkilöstöstä 96 % pitää omaa työtään yrityksessä tärkeänä, yli 90 % pitää yrityksen kulttuuria ja toimintatapoja tasa-arvoisena ja johdon työn arvostus nousi 88 %:iin.

Yhtiömme on elänyt viime vuodet jatkuvan muutoksen keskellä. Yhtiöryhmän liikevaihto Suomessa ja Baltiassa on muutaman vuoden aikajänteellä kolminkertaistunut ja samassa yhteydessä henkilöstömäärä on kasvanut voimakkaasti. Toimintatapaamme kuvastaa päätös lähteä Great Place to Work® -haasteeseen keskellä kevään pahinta epätietoisuuden aikaa: kehitystyö ei saa pysähtyä ja yli 100-vuotiaan perheyrityksen arvoja ei unohdeta haasteellisinakaan aikoina.”, Bassadone Automotive Nordic Oy:n toimitusjohtaja Antti Ruhanen kommentoi. ”Tämä saavutettu sertfikaatti on erinomainen osoitus siitä, että niin vanha kuin uusi henkilöstömme uskoo yhtiöön ja yhteisiin tavoitteisiimme. Tavoitteemme on olla sekä autoalan arvostetuin toimija että autoalan arvostetuin työpaikka, sillä molemmat tavoitteet tukevat meille tärkeitä liiketoiminnallisia periaatteita ja johtavat tulokseen.

On ollut todella ihana huomata, miten myös perinteisenäkin pidetyt alat, kuten autoala, ovat osoittaneet tahtotilansa kehittää yrityskulttuuria kestävästi. Great Place to Work -sertifiointi on luotettava ja globaalisti arvostettu tunnustus loistavasta työntekijäkokemuksesta, luottamukseen perustuvasta yrityskulttuurista ja
sitoutuneisuudesta hyvän työpaikan rakentamiseen. Bassadone Automotive Nordic Oy edustaa kaikkea tätä ja on siksi sertifiointinsa ansainnut. On hienoa ja mielenkiintoista tehdä yhteistyötä eri organisaatioiden kanssa kestävämmän yrityskulttuurin rakentamiseksi, kun pääsee lähietäisyydeltä näkemään, mitä konkreettisia toimia kulttuurin kehittämiseksi voidaankaan tehdä. Tästä hyvänä esimerkkinä Bassadonen sitoutuneisuus kehittää esimiestyötä ja tuoda teoriat käytäntöön.”, kommentoi Great Place to Work® Suomen toimitusjohtaja Katriina Grönqvist tuoretta sertifiointia.

Seuraavaksi Bassadone Automotive Nordic on mukana kilpailemassa Suomen Parhaan Työpaikan 2021 -tittelistä keskisuurten yritysten kategoriassa.

*) tietolähde: Great Place to Work® Suomi

Lisätiedot ja tiedustelut medialle:

Bassadone Automotive Nordic, toimitusjohtaja Antti Ruhanen +358 40 700 6282 / antti.ruhanen (a) bassadone.fi
Great Place to Work® Suomi, toimitusjohtaja Katriina Grönqvist +358 40 5381 918 / katriina.gronqvist (a) greatplacetowork.fi

Bassadone Automotive Nordic Bassadone Automotive Nordic on osa yli 100 vuotiasta perheomisteista Bassadone Automotive Groupea. Bassadone maahantuo ja jälleenmyy useita automerkkejä eri Euroopan maissa. Vuonna 1997 perustettu, Suomessa sijaitseva Bassadone Automotive Nordic maahantuo merkkejä kuten Citroën, Dacia, DS, Hyundai, Isuzu, Lotus, Peugeot, Renault, SsangYong ja Suzuki. Baltian maihin Bassadone maahantuo Citroën, Hyundai, Isuzu, Peugeot, SsangYong ja Suzuki –merkkisiä ajoneuvoja. Vuonna 2019 yhtiön liikevaihto oli 417 milj. euroa. Bassadone Automotive Nordic on alansa edistyksellisin digitaalisten palvelujen tarjoaja. Maahantuontitoimintojen rinnalla Bassadone Automotive Nordiciin kuuluu vakuutustuotteita tarjoava Bassadone Insurance Services sekä autorahoitusyhtiö DNB Auto Finance. Yhtiön oma vähittäiskauppa Autoverkkokauppa.fi on ainoa autoliike Suomessa, joka tarjoaa myös täysin digitaalisen palvelun 24/7.

Timosen Auto on Dacian jälleenmyyjä Joensuussa


Kuva: Vasemmalla toimitusjohtaja Heikki Vuorinen, Nordic Automotive Services Oy ja oikealla toimitusjohtaha Tuomas Timonen, Timosen Auto.

 

16.10.2020

Timosen Autosta uusi Renaultin ja Dacian jälleenmyyjä

Joensuulainen Timosen Auto vastaa jatkossa Renault ja Dacia henkilö- ja tavara-autojen myynnistä sekä huollosta Pohjois-Karjalan talousalueella. Toiminta käynnistyy välittömästi ja esittelyautojen kautta uusiin tuotteisiin pääsee tutustumaan parin viikon sisällä. Jatkossa Renault ja Dacia autoilijat saavat kaikki palvelut kätevästi Wahlforsinkadulta Timosen Auton nykyisistä tiloista.

Olemme iloisia saadessamme arvostetun perheyhtiön edustamaan merkkejämme Pohjois-Karjalassa. Timosen Autosta löytyy juuri sopivaa yrittäjähenkisyyttä ja osaamista vauhdilla kehittyvien Renault- ja Dacia-mallistojemme kanssa työskentelyyn. Olen varma, että tästä yhteistyöstä tulee erittäin onnistunutta”, kommentoi Renault maahantuonnin toimitusjohtaja Heikki Vuorinen.

Oli helppoa tehdä päätös Renault- ja Dacia-merkkiedustusten ottamisesta valikoimaamme. Euroopan toiseksi suurimman autonvalmistajan valikoima sopii asiakkaidemme tarpeisiin erinomaisesti ja täydentää hyvin tarjontaamme. Avain Vaunu on tehnyt hyvää työtä Renaultin ja Dacian kanssa ja siitä on meidän hyvä jatkaa”, sanoo Timosen Auton toimitusjohtaja Tuomas Timonen.

Nordic Automotive Services Oy kuuluu Bassadone Automotive Nordic –yhtiöryhmään ja toimii edellä mainittujen merkkien maahantuojana. Samaan yhtiöryhmään kuuluu muun muassa Hyundai Motor Finland Oy, Suzuki Motor Finland Oy ja Isuzu Motor Finland Oy maahantuontiyhtiöt, joiden edustajana Timosen Auto on toiminut vuodesta 2005. Autoalalla Timosen Auto on toiminut vuodesta 1969 lähtien.

Tutustu Timosen Auton sivustoon: timosenauto.fi

Dacia Spring Electric – Dacian kolmas vallankumous

 

15.10.2020

Dacia mullisti automarkkinat vuonna 2004 esittelemällä Loganin. Seuraavaksi myllerrettiin katumaasturimaailma Dusterilla ja nyt hyökätään sähköautojen rintamalle. Vuonna 2021 myyntiin saapuva Spring Electric suo yhä useammalle mahdollisuuden vaihtaa sähköautoon.

Dacia paljasti maaliskuussa 2020 Spring Electric -konseptimallilla, että se on lähdössä valloittamaan sähköautomarkkinoita. Nyt on vuorossa tuotantomalli, joka ei ole juurikaan muuttunut keväiseen, jännittävän näköiseen tutkielmaan verrattuna. Henkilöauton lisäksi Spring Electricistä esitellään myös pakettiautoversio.

Dacia on tottunut ravistelemaan perinteistä, eikä Spring Electric tee säännöstä poikkeusta. Siitä tulee markkinoiden edullisin sähköauto ja se tuo sähköllä liikkumisen entistä useamman saavutettavaksi. Pieneen katumaasturimaiseen koriin on loihdittu hämmästyttävän hyvät tilat neljälle matkustajalle ja heidän tavaroilleen. Lisäksi Spring Electriciä on helppo ajaa ja auto tarjoaa kohtuullisen toimintamatkan. Kaiken tuon saa lyömättömään hintaan.

”Dacia on määrittelemässä uudelleen oleellisen. Meidät tunnetaan autoalalla aiheuttamistamme vallankumouksista. Ensimmäinen oli Logan ja sitten Dusterin avulla toimme katumaasturin kaikkien ulottuville. Nyt on vuorossa Dacian kolmas vallankumous, nimeltään Dacia Spring. Tyylikkäänä ja muodikkaana se muuttaa pelin säännöt halpana sähköllä liikkumisen ratkaisuna jokaiselle.”
Dennis Le Vot, Renault Groupin johtoryhmän jäsen.

Muodikas minikatumaasturi

Spring Electric on Dacian ensimmäinen sähköauto, minkä lisäksi se on yhtiön ensimmäinen erityisesti lyhyempiä matkoja varten suunniteltu auto. Merkin tyyliin taas rikotaan rajoja, sillä Spring ei suinkaan ole ihan perinteinen sähköauto, vaan se on ennen kaikkea mainiosti kaupunkiviidakkoon sopeutuva ajoneuvo. Springin pakettiautoversio onkin tarkoitettu etenkin esimerkiksi lähetysten toimittamiseen perille taajama- ja kaupunkialueilla.

Spring Electricin ulkonäössä on aimo annos katumaasturia, jota lokasuojia tönäisyiltä suojaavat muovit, kattokiskot ja reilu maavara korostavat. Spring on kokoisekseen todella jykevän näköinen antaen samalla muodoillaan lupauksen suurista tiloista. Korin mitat ovat pienemmät kuin mitä ulkonäön perusteella voisi odottaa, sillä Spring on 3,73 metriä pitkä, 1,62 metriä leveä ja 1,51 metriä korkea.

Nykyaikaista tekniikkaa edustavat led-etuvalot, jotka ovat sekä tehokkaat että virtaa säästävät. Takavaloissa on käytössä Dacian uusi Y-muotoinen tunnus. Latauspistoke löytyy tyylikkäästä kolmiulotteisesta etusäleiköstä.

Matkustamossa on enemmän tilaa kuin Springin ulkomittojen perusteella osaisi odottaa. Yhtenä tekijänä on Dacian tyyliin pyörien sijoittaminen kulmiin ja sen ansiosta pitkä 2,423 metrin akseliväli. Nelipaikkaisessa autossa on hyvät tilat täysikasvuisille matkustajille niin edessä kuin takana. Ohjaamossa on lisäksi paljon tilaa pikkutavaroille.

Tavaratila on auton mitat huomioon ottaen ruhtinaallisesti kolmensadan litran kokoinen, minkä lisäksi lattian alla on lisätila varapyörälle. Takapenkin voi taittaa eteen, jolloin tila kasvaa kaksinkertaiseksi.

Vaikka Spring on suunniteltu erittäin halvaksi sähköautoksi, siinä on vakiona tai saatavilla runsaasti varusteita. Myyntiin tulee kaksi versiota, joissa on aina sähköllä tehostettu ohjaus, keskuslukituksen kaukosäätö ja sähkökäyttöiset ikkunannostimet kaikissa ovissa. Turvallisuutta varmistavat muun muassa kuusi turvatyynyä, automaattisesti toimivat ajovalot ja aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä.

Suunniteltu taajamiin

Dacian filosofian mukaisesti Spring Electric on taloudellinen sekä ostettaessa että käytettäessä. Sen takia autoon ei ole haluttu asentaa suurta ja painavaa ajoakkua, vaan energiasisältö on 26,8 kWh. Auton suunnittelussa on käytetty hyväksi Renault-yhtymän pitkäaikaista kokemusta sähköautoista, minkä ansiosta virrankulutus on saatu alhaiseksi. Niinpä toimintamatka on WLTP-normin mukaan 225 kilometriä ja kaupunkiajossa sähkö riittää lähes kolmensadan kilometrin (295 km) ajoon.

Latausaika vaihtelee tavallisella 220 voltin verkkovirralla (2,3 kW teho) vajaat neljätoista tuntia kestävästä pikalatauksen (30 kW, saatavilla lisävarusteena) vajaaseen tuntiin. Jälkimmäisessä päästään 80 prosentin lataukseen. My Dacia -sovelluksen avulla voi tarkistaa ajoakun lataustason ja jäljellä olevan toimintamatkan tai ajastaa sisätilojen lämmityksen sekä jäähdytyksen. Kun auto on latauksessa, latausta voi seurata ja hallita sovelluksen avulla.

Spring Electricillä ajaminen on suunniteltu mahdollisimman helpoksi. Kromatussa, pyöritettävässä vaihteenvalitsimessa on vain asennot D (ajo), N (vapaa) ja R (peruutus). Kaupungissa on näppärää puikkelehtia, sillä kääntöympyrä on alle kymmenen metriä. Lisävarusteena on saatavana niin peruutustutka kuin -kamera, jossa on ohjaavat viivat.

Suorituskyky on Spring Electricin käyttötarkoitukseen sopiva, sillä sähkömoottori kehittää 33 kilowattia (44 hv) ja 125 Nm vääntömomentin. Värinättömästi ja äänettömästi toimivan moottorin ansiosta liikkuminen on mukavaa. Vaikka Spring on kehitetty lähinnä taajamissa liikkumiseen, se saavuttaa 125 km/h huippunopeuden.

Uusi Dacia Spring Electric tulee ennakkomyyntiin Suomessa vuoden 2021 aikana.

Tilaa Spring-uutiskirje ja kuulet ensimmäisten joukossa, kun Dacia Spring -sähköauton ennakkomyynti alkaa.

Jätä yhteystietosi niin lähetämme sinulle lisää tietoa Dacia Spring -sähköautosta sitä mukaa kun tiedot Suomen malliston ja ennakkomyynin aloituksen osalta vahvistuvat. Jos haluat, että Dacia-jälleenmyyjä ottaa sinuun yhteyttä heti kun nämä uutuudet tulevat ennakkomyyntiin, täytäthän kaikki kentät.

Dacia Sanderon ja Sandero Stepwayn kolmas sukupolvi – Vain nimi ja merkki ovat Sanderossa ennallaan

 

29.9.2020

Täysin uusi kolmannen sukupolven Dacia Sandero on tyylikkäämpi, entistä tilavampi, mukavampi, turvallisempi ja parempi ajaa. Merkin filosofian mukaisesti Sandero tarjoaa parhaan vastineen rahalle ja vastaa asiakkaiden tämän päivän tarpeisiin.

Dacian menestystarina alkoi vuonna 2004, kun ensimmäinen Logan esiteltiin, ja neljä vuotta myöhemmin se sai rinnalleen Sanderon. Viime vuosi oli jo seitsemäs peräkkäin, kun Dacia kasvatti myyntiään Euroopassa ja yhteensä Dacia on valmistanut jo yli 6,5 miljoonaa autoa.

Sandero kattaa melkein kolmasosan Dacian kokonaistuotannosta. Kun yritysmyynti jätetään pois, Sandero on ollut vuodesta 2017 alkaen Euroopan ostetuin automalli. Kompaktin viisiovisen Sanderon yli kahden miljoonan kappaleen myynnistä sen katumaasturimainen versio, Sandero Stepway, kattaa melkein kaksi kolmasosaa. Myös Suomessa Sanderon osuus Dacia-myynnistä on ollut kolmanneksen luokkaa. Daciaa maahantuovan Nordic Automotive Services Oy:n toimitusjohtaja Heikki Vuorinen uskoo, että uuden sukupolven myötä mallin merkitys Suomessa kasvaa nykyisestä.

Uusi moderni muotoilu

Dacian muotoilujohtaja David Durand kiteyttää Sanderon uuden ulkonäön napakasti yhteen lauseeseen: ”Kaikki paitsi merkki on muotoiltu uudelleen.”

Periaate on säilytetty ennallaan eli Sandero on kompakti auto, jossa on hyvät tilat. Ulkonäöllä halutaan kertoa, että laatu on nostettu pykälän verran aiempaa korkeammalle tasolle. Sitä vahvistavat vakiovarusteisiin kuuluvat LED-valot edessä ja takana. Niissä on uusi Y-muotoinen kuvio, joka otetaan ajan myötä käyttöön kaikissa Dacia-malleissa. Ledivaloihin ei ole siirrytty vain muodon vuoksi, vaan edessä valot ovat huomattavasti tehokkaammat kuin ennen.

Sanderon ulkomitat ovat lähes ennallaan edelliseen sukupolveen verrattuna, mutta sen persoonallisuus on aiempaa vahvempi. Tuulilasia on kallistettu enemmän taaksepäin ja auto on sentin matalampi kuin ennen. Kattolinja laskee voimakkaammin perää kohti, millä on osaltaan saatu pienennettyä ilmanvastusta.

Kehitystyössä on paneuduttu huolella kaikkiin yksityiskohtiin, kuten oven kahvoihin, joista saa paljon paremman otteen. Takaluukun lukko on nyt sähköinen ja avaus tapahtuu luukun alta, minkä ansiosta pinta on aivan tasainen. Kolmas kehityskohde ovat ovet ja ulkopeilit, joiden uudella muotoilulla on pienennetty ilmanvastusta ja samalla peilit aiheuttavat huomattavasti vähemmän ääntä kuin aiemmat. Katumaasturimainen Sandero Stepway eroaa perusmallista paljon enemmän kuin ennen. Siinä on vakiona 16-tuumaiset pyörät ja edeltäjän tapaan maavaraa on yli neljä senttiä enemmän kuin tavallisessa Sanderossa. Muotoilun erot eivät rajoitu puskureihin ja väritykseen, vaan myös konepelti on erilainen. Lisäksi Sandero Stepway -malliin on uutuutena saatavilla Dacian patentoimat, helposti taakkatelineeksi muunneltavat kattokiskot.

Aivan uusi perusrakenne

Daciassa on monesti käytetty konsernissa jo pitkään käytössä olleita rakenteita, mutta nyt uusi Sandero perustuu viimeisimpään tekniikkaan. Perusrakenne on sama CMF-B, jota käytetään muun muassa uudessa Renault Cliossa. Skaalattava perusrakenne on sovitettu Sanderoon sopivaksi ja autossa on 2,604 metrin akseliväli, joka on 15 mm pidempi kuin aiemmassa Sanderossa.

Perusrakenne on lujempi, jäykempi ja samalla kevyempi kuin aiempi. Sen avulla on mahdollista vähentää pakokaasupäästöjä ja sen ansiosta myös auton törmäysturvallisuus on entistä parempi.

Erittäin tärkeä asia Sanderon kehittämisen kannalta on se, että uuden perustekniikan mukana saatiin aivan uusi elektroniikan arkkitehtuuri. Sen myötä uudessa Sandero-mallistossa on saatavilla paljon ennen näkemättömiä vakio- ja lisävarusteita, kuten sähköinen ohjaustehostin ja sähkökäsijarru. Lisäksi Sanderoon on saatu paljon turvallisuutta ja mukavuutta lisääviä varusteita, joita ei ole aiemmin ollut saatavissa Daciaan.

Turvallisuutta parantavat lujan rakenteen lisäksi uudet vakiovarusteet, sillä kaikissa Sanderoissa on nyt etuturvatyynyjen lisäksi sivuturvatyynyt ja ikkunaturvaverhot eli turvatyynyjen määrä on kasvanut kuuteen. Uusia Sanderosta löytyviä kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja katvealuevaroitin.

Enemmän tilaa ja mukavuutta

Uudessa Sanderossa on modernin perusrakenteen avulla käytetty korin mitat entistä paremmin hyödyksi. Vaikka ulkomitat ovat lähes ennallaan, takamatkustajien jalkatilat ovat kasvaneet yli neljällä sentillä ja nyt ne ovat runsaimmat tässä kokoluokassa. Lisäksi jo ennestään varsin suuri tavaratila on kasvanut hivenen. Tavaratila on muodoltaan erittäin käytännöllinen ja pohjan voi asettaa kahdelle tasolle (ominaisuus saatavilla versiosta riippuen).

Entistä korkeammasta laadusta kertoo tyylikkään kankaan käyttö kojelaudassa, joka luo matkustamoon kotoista tunnelmaa. Uudet etuistuimet tarjoavat entistä enemmän mukavuutta ja tukea. Sekä istuimen korkeussäätö että ohjauspyörän säätö niin korkeuden kuin etäisyyden suhteen ovat aiempaa laajemmat, mikä auttaa ajajaa löytämään erinomaisen ajoasennon.

Mukavuutta on kasvatettu monin tavoin varusteiden määrällä ja toiminnalla. Uusi täysin sähköinen ohjaustehostin on tehokkaampi, minkä ansiosta pysäköidessä ohjaus on yli kolmanneksen kevyempi kuin ennen. Pikkutavaroille on ohjaamossa runsaasti tilaa ja älypuhelimelle on oma teline. Kaikissa varustetasoissa on vakiona automaattisesti toimivat ajovalot ja nopeudenrajoitin ja lähes kaikissa myös vakionopeudensäädin.

Joko vakio- tai lisävarusteena uudessa Sanderossa on saatavilla automaatti-ilmastointi digitaalinäytöllä, avainkortti, jossa on tavaratilan lukituksen kauko-ohjaus, peruutuskamera, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä automaattisesti toimivat tuulilasinpyyhkijät. Uusi Sandero saa kunnian olla ensimmäinen Dacia, johon saa lisävarusteena sähkökäyttöisen lasikattoluukun.

Sanderossa on kolme järkevää tietoviihdejärjestelmää varustetason mukaan. Yksinkertaisin on Media Control, jossa älypuhelin voidaan yhdistää osaksi auton järjestelmää, jolloin radion lisäksi saadaan käyttöön paljon muitakin puhelimessa olevia toimintoja: musiikki, viestit, puhelut ja navigointisovellukset. Puhelin on telineessään helposti käden ulottuvilla ja järjestelmää voi ohjata puhelimen näytöltä siihen ladatun Dacian oman sovelluksen avulla.

Keskimmäisessä Media Display -järjestelmässä kojelaudan päälle on sijoitettu helppolukuinen, 8-tuumainen kosketusnäyttö, joka on vielä käännetty vähän kuljettajaa kohti. Järjestelmä on suunniteltu mahdollisimman helppokäyttöiseksi ja siihen voi Bluetoothin avulla yhdistää myös oman älypuhelimen. Lisäksi käytettävissä on Android Auto / Apple CarPlay, kun näitä toimintoja tukeva älypuhelin liitetään autoon USB-johdolla.

Paras järjestelmä on Media Nav, jossa lisänä on nimen mukaisesti navigointi. Järjestelmässä on myös mahdollista hyödyntää yhteensopivan älypuhelimen langatonta Apple CarPlay tai Android Auto -tukea. Tähän kokonaisuuteen kuuluu myös kuusi kaiutinta.

Entistä taloudellisempi moottori ja uusi automaattivaihteisto

Uudessa Sanderossa on pyritty monella tavalla entistä parempaan ajettavuuteen ja samalla on pienennetty kulutusta. Uuden perusrakenteen myötä etujousitus suunniteltiin uudelleen. Tukivarsien muutoksilla saadaan aikaan parempi mukavuus ja täsmällisempi ohjaus. Lisäksi kori kallistelee aiempaa vähemmän ja pidemmän akselivälin ansiosta kulku on vakaampaa. Uudet moottorin kiinnikkeet vähentävät värinöitä ja parantavat siten mukavuutta.

Vaikka mallimerkintä on TCe 90, kuten edeltäjässä, on uudessa Sanderossa ja Sandero Stepwayssä iskutilavuudeltaan 1,0-litraiseksi kasvanut moottori, jonka vääntömomentti on suurempi kuin ennen. Sen kanssa voi valita joko uuden kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston tai portaattomasti toimivan CVT-automaattivaihteiston. Uudella voimalinjalla hiilidioksidipäästö on pudonnut jopa 11 prosenttia.

Suomessa uudesta Dacia Sandero -mallistosta kerrotaan asiakkaille tarkemmin tämän vuoden puolella ja myös ennakkomyynti käynnistetään, kunhan uutuus saadaan hinnoiteltua. Sanderon ja Sandero Stepwayn virallinen ensiesittely ajoittuu meillä alkuvuoteen 2021.

Dacia Duster 10 -juhlamallit nyt saatavilla

10.7.2020

Dacian juhlavuosi Suomessa ja Euroopassa

Suomessa tuli joulun välipäivinä kuluneeksi kymmenen vuotta Dacian lanseerauksesta markkinallamme. Vuosipäivän kunniaksi ei järjestetty erityistä juhlaa, vaan sitä vietettiin työn merkeissä. Aiemmin huhtikuussa julkaisimme Stepway 10-juhlamallit kattavalla varustesisällöllä ja nyt Dusterista on tullut myyntiin Dacia 10 vuotta Suomessa -juhlamalli.

Duster 10 -juhlamalli

Duster 10 -juhlamalli perustuu Comfort -varustelutasoon ja sisältää jopa 2100 euron arvolla varustusta veloituksetta. Lisäksi dieselmalli on nyt  hinnoiteltu samalle tasolle bensiinivaihtoehdon kanssa. Varustukseen kuuluu seuraavat varusteet ilman lisähintaa: suomenkielinen MediaNav -navigointi- ja audiojärjestelmä kosketusnäytöllä, peruutustutka, miellyttävän tuntuinen ja tyylikäs Soft Feel -päällysteinen ohjauspyörä, Duster 10v -designpaketti, jossa on mm. 17’’ kevytmetallivanteet sinisin keskikupein, kiiltävänmustat peilinkuoret sekä upeita sinisävyisiä yksityiskohtia sisätiloissa. Juhlamallia on saatavilla rajoitettu erä.

Duster juhlamallien hinnat:

Duster 10 TCe 130 4×2 alk. 17 999 €
Duster 10 TCe 150 4×4 alk. 20 999 €
Duster 10 Blue dCi 115 4×4 alk. 20 999 €

Dacia Euroopassa

Renault otti ohjat Dacialla 1990-luvun lopulla ja Dacia-merkin voidaan katsoa syntyneen uudelleen vuonna 2004 esitellyn Loganin myötä. Sen jälkeen Dacia on ollut yksi nopeimmin myyntiään kasvattava automerkki. Vuodesta 2005 lähtien autoja on myyty jo yli 6,4 miljoonaa. Euroopan markkinaosuus on jo 3,8 % ja yksityisasiakkaiden keskuudessa Dacia on myynnissä sijalla 8. Sandero on myydyin automalli yksityisasiakkaille B-segmentissä ja Duster kolmonen SUV-segmentissä. Tiesitkö myös, että joka kolmas ensimmäisen auton ostaja valitsee merkikseen Dacian?

Paras todistus Dacian ominaisuuksista ja laadusta ovat tyytyväiset asiakkaat. Viimeisten kuuden vuoden aikana Dacia on ollut Suomessa uusien autojen merkkiuskollisuustilaston kolmen kärkimerkin joukossa yhtä lukuun ottamatta kaikkina vuosina. Lisäksi vuonna 2014 Dacian merkkiuskollisuus oli kaikkien aikojen korkein 72,4 %*.

Dacian ensimmäinen sähköauto

 
-> Katso uusimmat tiedot Dacia Springistä täältä: Lehdistötiedote 15.10.2020 Dacia Spring Electric – Dacian kolmas vallankumous

3.3.2020

Vuosi vuodelta kasvanut Dacia esittelee Spring Electric -konseptin, joka kertoo uudesta aluevaltauksesta. Ensi vuonna Dacia aloittaa uudenlaisen sähköauton myynnin. Dacian suosion kasvua juhlistetaan 15-vuotisjuhlamalleilla, joista kehitetyt versiot saapuvat keväällä Suomeen.

Vuosi 2019 oli jo seitsemäs peräkkäinen, jolloin Dacia kasvatti myyntiään Euroopassa. Viisitoista vuotta sitten uudelleen syntyneen merkin markkinaosuus oli viime vuonna jo 3,16 prosenttia ja Dacioita rekisteröitiin mantereellamme 564 854 kappaletta. Se tarkoittaa yli kymmenen prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna. Rahalle paljon vastinetta antava Dacia on etenkin yksityisten autonostajien suosiossa.

Mielenkiintoinen konsepti
Dacia Spring Electric on uudenlainen lähestyminen sähköautoihin. Se on Dacian ensimmäinen erityisesti taajamakäyttöön tarkoitettu malli, joka ravistelee markkinoita yhtä rajusti kuin Logan ja Duster aikoinaan tekivät esittelynsä myötä. Spring Electricistä edelleen kehitetty vuonna 2021 myyntiin tuleva tuotantomalli jatkaa Dacian vahvuuksilla: se on yksinkertainen, moderni ja luotettava auto järkevään hintaan.

Dacia on rakentanut jo maineen automaailman pelikirjan uudistajana. Siitä ovat todisteena ne yli 6,5 miljoonaa asiakasta, jotka ovat 15 vuoden aikana valinneet Dacian. Nyt romanialaismerkki on valmis aloittamaan uuden luvun värikkäässä historiassaan Spring Electricin kanssa. Dacia on lähdössä käynnistämään järkevän hintaisten sähköautojen vallankumouksen.

Uusi Dacia r-EV-olution
Onnistuakseen vallankumouksessaan Dacia hyödyntää Renault Groupin yli kymmenen vuoden aikana keräämää kokemusta sähköautoista. Tavoitteena on tarjota järkihintaista, ympäristön huomioon ottavaa liikkumista kaikille.

Spring Electric on suunniteltu tuon filosofian mukaisesti Dacian arvoja kunnioittaen. Sähkömoottorisessa kaupunkiautossa on keskitytty kaikkein tärkeimpään. Spring Electric tarjoaa entistä suuremmalle määrälle ihmisiä helpomman mahdollisuuden liikkua päästöttömästi etenkin kaupunki- ja taajama-alueilla. Viisiovisessa pikkuautossa yhdistyvät käytön helppous, luotettavuus ja edullisuus.

Dacia Spring Electricistä kehitetään kevyt ja kompakti tuotantomalli, joka esitellään vuoden 2021 aikana. Auton toimintamatka on aikanaan yli kaksisataa kilometriä, minkä ansiosta se on erittäin luotettava kumppani taajamakäytössä.

Jo ulkonäöltään Dacia Spring Electric on sähköistävä, sillä se noudattaa tuoreimpia automaailman virtauksia. Pastelliharmaa kori on viimeistelty ja koristeltu mattapintaisilla osilla sekä hohtavalla oransilla. Katumaasturimainen tyyli tekee lyhyestä 3,73 metrin pituisesta autosta yllättävän jykevän näköisen.

Spring Electricissä on kiinnitetty erityistä huomiota valoihin. Ajovalot ovat ledit ja ne on jaettu kahteen osaan. Ylempänä on vaakasuora osa ja neljä graafista yksikköä on sijoitettu puskuriin. Takana neljä ledivaloa muodostavat tupla-Y-kuvion. Sekä etu- että takavalot antavat viitteitä Dacian tulevasta valojen tunnusomaisesta valojen muotoilusta.

Sähkömoottorinen Dacia Spring Electric vastaa kaikkiin käytännön tarpeisiin taajamaliikkumisessa. Lujatekoinen auto tarjoaa sekä yksityis- että yrityskäyttöön kaikki sähköauton edut: vaivaton ajettavuus, hiljaisuus ja paikallinen päästöttömyys. Spring Electric on myös helppo ladata eikä se tarvitse kuin hyvin vähän huoltoa.

Dacian juhlavuosi Euroopassa ja Suomessa
Renault otti ohjat Dacialla 1990-luvun lopulla ja Dacia-merkin voidaan katsoa syntyneen uudelleen vuonna 2004 esitellyn Loganin myötä. Nyt tuosta on kulunut 15 vuotta, mitä juhlistetaan erityisillä 15-vuotisjuhlamalleilla. Niiden myötä on saatu muun muassa värikarttaan uusi Iron Blue -väri. Dacian tapaan juhlamalli tarkoittaa vakiota parempaa varustelua erittäin järkevään hintaan.

Suomessa tuli joulun välipäivinä kuluneeksi kymmenen vuotta Dacian lanseerauksesta markkinallamme. Vuosipäivän kunniaksi ei järjestetty erityistä juhlaa, vaan sitä vietettiin työn merkeissä. Kesään mennessä on Suomeen tulossa 10-vuotisjuhlamalli Dacia Dusterista, ja tässä Suomen juhlamallissa on paljon samoja elementtejä kuin Euroopassa myyntiin tulevissa juhlamalleissa.
 
-> Katso uusimmat tiedot Dacia Springistä täältä: Lehdistötiedote 15.10.2020 Dacia Spring Electric – Dacian kolmas vallankumous

Dacia 10 vuotta Suomessa – Yllätysyöstä kymmenessä vuodessa suomalaisten suosioon

 

Daciaa on aina markkinoitu uudella, virkistävällä tavalla. Suomalaisille Dacia esiteltiin joulun ja uuden vuoden välipäivän 28.12.2009 iltana kello kuudelta alkaneissa näyttelyissä. Sen jälkeen Dacia on valittu maassamme omaksi uudeksi autoksi yli 13 500 kertaa. Dacian ensimmäistä vuosikymmentä Suomessa juhlistetaan vuoden 2020 aikana monin eri tavoin.

Dacian piti olla alun perin Renault-konserniin kuuluva uusi automerkki, jota myydään Euroopassa vain entisissä ns. Itä-Euroopan maissa. Kiinnostus uutta merkkiä kohtaan oli kuitenkin niin suuri, että maa kerrallaan Dacia lähti valloittamaan koko maanosaa.

Suomessa Dacia lanseerattiin yllättävällä tavalla joulun välipäivinä vuonna 2009. Ensimmäisen kerran uutuusmallisto esiteltiin asiakkaille Dacia-yönä 28.12. kello 18-22 kaikilla silloisilla Dacia-jälleenmyyjillä.

Suomalaiseen tapaan uuteen merkkiin suhtauduttiin aluksi epäillen, mutta epäluulot hälvenivät nopeasti. Viimeistään vuonna 2011 esitellyn Dacia Duster -katumaasturin tulo sulatti jään.

Koko Dacia-mallisto tarjoaa erinomaisen vastineen rahalle, sillä hinnat ovat erittäin kohtuulliset ja valmiiksi tingityt. Dacia Sanderon saa omakseen toimituskuluineen 9 999 eurolla ja se on ainoa alle kymppitonnin hintainen uusi auto Suomessa. Ja hyvin tilava Dacia Logan MCV farmariauto on vain tuhat euroa kalliimpi. Dacia Duster on 14 399 euron hintaisena Suomen ylivoimaisesti edullisin katumaasturi. 10 vuodessa Dacia-autojen hinnat eivät ole juurikaan nousseet, vaan ennemminkin hieman laskeneet, sillä Sanderon hinta oli vuonna 2010 n. 10 600 euroa sisältäen toimituskulut ja myös edullisin ensimmäisen sukupolven Duster oli aikanaan nykyistä Dusteria lähes 600 euroa kalliimpi.

Paras todistus Dacian ominaisuuksista ja laadusta ovat tyytyväiset asiakkaat. Viimeisten viiden vuoden aikana Dacia on ollut uusien autojen merkkiuskollisuustilaston kolmen kärkimerkin joukossa yhtä lukuun ottamatta kaikkina vuosina. Lisäksi vuonna 2014 Dacian merkkiuskollisuus oli kaikkien aikojen korkein 72,4 %*.

Eikä kiinnostus kohdistu vain uusiin Dacioihin, vaan viime vuonna (2018) Dacia oli käytetyissä autoissa vetovoimaisin automerkki*. Vetovoimaisuus tarkoittaa tässä yhteydessä, että Dacia on onnistunut valloittamaan uusia asiakkaita muilta merkeiltä enemmän kuin mikään muu automerkki.

Yksi erittäin mielenkiintoinen tosiasia Daciasta on se, että niillä ajetaan Suomessa paljon. Vuonna 2017 Trafin avoimen tietokannan mukaan, jossa ovat mukana kaikki katsastetut autot, Dacioilla ajettiin keskimäärin 27 000 kilometriä. Se oli enemmän kuin millään muulla merkillä. Kaikkien autojen keskiarvo oli 17 100 kilometriä (tekniikkatalous.fi-uutinen 28.3.2018). Lisäksi Daciat ovat erittäin nuoria, sillä keski-ikä on kaikista automerkeistä alhaisin kuusi vuotta.

Alun arastelun jälkeen Dacia on noussut nopeasti Suomessa 20 suosituimman automerkin joukkoon. Keväällä 2018 luovutettiin asiakkaalle 10 000. Dacia Suomessa ja vuoden 2019 loppuun mennessä Dacian kumulatiivinen myynti maassamme ylitti jo 13 500 auton rajan. Viime vuonna myynti kiihtyi vuoden loppua kohden. Marraskuussa Dacia oli henkilöautojen merkkikohtaisissa rekisteröinneissä 12. sijalla vain kolmen auton päässä Opelista jättäen taakseen mm. Audin ja BMW:n. Mallikohtaisessa rekisteröintitilastossa Duster oli komeasti kuudennella sijalla.

Duster onkin ylivoimaisesti suosituin Dacia, jota on ostettu Suomessa jo yli 7 000 kappaletta. Dusterin imussa myös muut Dacia-mallit ovat kasvattaneet myyntiään. Mallistossa ovat tilava viisiovinen pikkuauto Sandero, tilafarmari Logan MCV, 7-paikkainen Lodgy sekä pakettiauto Dokker Van.

Dacialla on nykyisin Suomessa kattava jälleenmyyntiverkosto, johon kuuluu 32 myyntipistettä. Valtuutettuja Dacia-huoltopisteitä on vielä tiheämmässä, sillä niiden määrä on 41. Ne kaikki juhlivat Dacian ensimmäistä vuosikymmentä maassamme työn merkeissä. Vuosi 2020 on Dacian 10-vuotisjuhlavuosi, jonka aikana merkkipaalua juhlistetaan muun muassa järjestämällä Dacia-omistajille Juhlakilpailu:

Osallistu Dacian 10v-juhlakilpailuun

*Lähde: Bisnode Finland Oy / Traficomin ajoneuvorekisteritietokanta.

Dusteriin uusia vaihtoehtoja; turboja nelivetoisena

16.8.2019

Dacia on tänä vuonna Euroopan eniten myyntiään kasvattanut automerkki*. Dacia Duster on nyt saatavilla myös nelivetoisena uudella, 1,3-litraisella TCe-moottorilla! Lisäksi mallistoon tulee uusi 1,0-litrainen turbomoottori.

Uusi 1,3-litrainen turboahdettu bensiinimoottori on Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssin ja Daimlerin yhdessä kehittämä. Duster-mallistossa on moottorista 130 ja 150 hv -versiot ja molemmat ovat nyt saatavilla sekä etu- että nelivetoisina. Vaihteisto on kaikissa versioissa 6-portainen manuaali ja nelivedoissa lyhyeksi välitetty ykkösvaihde toimii maastovaihteena.

Edullisimmillaan Dusterin nelivetoisen turbon hinta on 20 399 euroa. Prestige-varustetasolla saatavilla on myös tehokkaampi TCe 150, jonka asiakashinta on 600 € korkeampi TCe 130 Prestigeen nähden. Vääntöä on 130 hv -versiossa 240 Nm / 1 600 rpm ja 150 hv -versiossa 250 Nm / 1 700 rpm.

Ensimmäiset nelivetoiset TCe-moottorilla varustetut Dusterit ovat jo saapuneet Suomeen.

Syksymmällä Duster-mallistoon saadaan etuvetoisena myös Renault-Nissan-allianssin uusi 1,0-litrainen, 100-hevosvoimainen turboahdettu moottori, joka korvaa aikaisemman vapaastihengittävän moottorin. Jakoketjulla varustettu moottori on edeltäjäänsä pirteämpi ja merkittävästi taloudellisempi. Vaihteisto on aina 5-portainen manuaali. Vääntöä uudessa moottorissa on 160 Nm ja sen CO2-päästöt ovat 20% alhaisemmat kuin SCe 115 -moottorissa. Kiitos alhaisten päästöjen Dusterin alkaen hinta on nyt 14 399 euroa.

Uusien Duster TCe-versioiden asiakashinnat

TCe 100 4×2 Access 14 399 €, CO2 143 (WLTP)
TCe 100 4×2 Essential 15 799 €, CO2 144 (WLTP)
TCe 100 4×2 Comfort 16 399 €, CO2 145 (WLTP)

TCe 130 4×4 Comfort 20 399 €, CO2 169 (WLTP)
TCe 130 4×4 Prestige 22 099 €, CO2 171 (WLTP)
TCe 150 4×4 Prestige 22 699 €, CO2 171 (WLTP)

Uusi TCe 130 -moottori on Dusterin ohella saatavilla myös 7-paikkaiseen Dacia Lodgyyn. Lodgy on etuvetoinen ja vaihteistona siinä on 6-portainen manuaali. Kolmannen istuinrivin täysimittaisten istuinpaikkojen ansiosta Lodgyssä matkustaa mukavasti 7 henkilöä ja aikuisetkin mahtuvat taimmaiselle riville hyvin. Lodgyn hinta TCe-moottorilla on alkaen 18 399 euroa.

Uusien moottoreiden lisäksi sekä Dusterissa että Lodgyssä on nyt päivitetty versio Dacian helppokäyttöisestä, suomenkielisestä MediaNav-navigointi- ja audiojärjestelmästä. Järjestelmässä on uutuutena älypuhelinpeilaus, eli käytettävissä on entuudestaan tuttujen audio-, navigointi- ja puhelutoimintojen ohella myös Apple CarPlay. Lisäksi järjestelmässä on Android Auto -valmius.

*1-6/2019. Lähde: Jato Dynamics Ltd.

Dusterin etenemiskykyä kehuttiin Tekniikan Maailman talvitestissä

Tek­nii­kan Maa­il­man tal­vi­autovertailua on tehty vuosittain jo lähes neljänkymmenen vuoden ajan. Lehden numerossa 04/2019 julkaistussa testissä oli tälläkin kertaa mu­ka­na tärkeimmät edel­li­sen vuo­den aikana Suomen markkinoille tulleet au­to­uu­tuu­det, yhteensä 15 polttomoottoriautoa, sekä ensimmäistä kertaa myös täyssähköautoja, joita mahtui mukaan kuusi kappaletta. Dacia Duster oli polttomoottoriautoista ainoana nelivetoinen, mutta koska neliveto on helppo kytkeä pois käytöstä autossa olevalla nelivedon kytkimellä, Dusteria testattiin sekä etu- että nelivetoisena. Testissä ollut auto oli Duster SCe 115 4×4 Prestige.

TM:n tal­vi­autover­tai­lu on yksi ar­vos­te­tuim­mis­ta tes­teistä automaailmassa ja sen to­teut­ta­mi­nen on aikamoinen rupeama. Testi alkoi tam­mi­kuus­sa VTT:llä Espoossa tehdyillä päästömittauksilla, minkä jälkeen autojen sähkölämmittimet kuvattiin lämpökameroilla Helsingissä. Lisäksi tehtiin valomittauksia, autojen luistonestojärjestelmien esitestit, autojen testivarustelu ja muita valmistelevia toimenpiteitä ennen autojen siirtämistä Lapin osuudelle. Alkutestien jälkeen kaikki vertailussa mukana olleet 21 au­toa toi­mi­tet­tiin yöju­nal­la Hel­sin­gistä Ro­va­nie­mel­le, mistä ne ajet­tiin vielä pohjoisemmaksi Iva­loon.

Lapissa testit tehtiin Nokian Renkaiden testiradoilla sekä Test Worldin talvitestikeskuksessa, Ivalon lentokentän alueella. Testiolo­suh­teet La­pis­sa oli­vat tal­vi­set, pak­kanen vaihteli pääosin -15 ja -17 as­teen välillä ja kaik­ki tes­tit aje­ttiin tes­tat­ta­vil­le au­toil­le mah­dol­li­sim­man ver­tai­lu­kel­poi­ses­ti: jokaisessa autossa oli esimerkiksi sa­man­lai­set tal­vi­ren­kaat, jotta ul­ko­puo­lis­ten te­kijöiden vai­ku­tuk­set saatiin eliminoitua tes­ti­tu­lok­sis­ta.

Parhaaseen kokonaistulokseen ylsi tänä vuonna Volvo V60, yhteispisteillä 9,0. Dusterin pistesaldo oli hyvä, 7,9 ja kiitosta Duster sai etenkin etenemiskyvystään sekä jousituksestaan.

Talviajossa maantiellä Duster sai hyvän arvion, vaikkakin rengasmelua todettiin olevan hieman keskivertoa enemmän. Hallittavuustesteissä Duster sai hyvät arvosanat sekä lumiradalla, mutkamäessä että väistökokeessa. 740 metrin mittaisessa mutkaisessa ylämäessä Dusterin aika oli nopein kaikista autoista, myös etuvetoisena, kun ajonvakautus ja luistonrajoitus olivat kytkettyinä – ilman niitä Mercedes-Benz vei niukasti voiton Dusterista, ja Audi pääsi tasoihin. Väistökokeessa kiiteltiin Dusterin ajonvakautusjärjestelmän toimintaa.

Tekniikan Maailma -lehdessä todetaan, että suoraan mäkeen nouseminen ja mäkilähtö ovat päivittäisiä tilanteita, joista autojen olisi talvellakin syytä selvitä mukisematta. Siksi talviautovertailussa mitattiin nousukykyä mutkaisessa ylämäessä, kitkaeromäessä ja suorassa lumimäessä ja Duster sai kaikissa näissä etenemiskykyä mittaavissa kokeissa kiitettävän arvosanan. Kitkaerokiihdytyksessä jäällä/lumella sekä kiihdytyksessä lumella Dusterin tulokset olivat omaa luokkaansa – nämä testit kertovat auton luontaisesta vetopidosta ja tulokset todistavat Dusterin luistorajoitusjärjestelmän toimivan erinomaisesti.

Myös kaarrejarrutuksessa Dusterin käytöstä kehuttiin kiitettäväksi ja auton jarrupoljintuntuma todettiin hyväksi.

Hiukkaspäästöissä Duster ei valitettavasti pärjännyt kovin hyvin, mutta silti sen tulos esimerkiksi hiukkasmassan osalta olisi viime vuoden talvitestissä ollut kuudenneksi paras. Tämä kertoo siitä, että autojen moottoreissa tapahtuu koko ajan nopeaa kehitystä päästöjen pienentämiseksi.

Lämmityslaitekokeissa Duster lämpeni vauhdilla sekä taajama- että maantieajossa, ja lehden artikkelissa todetaankin: ”Joukon tehokkain lämmityslaite ilman lisälämmittimiä on Daciassa, jonka matkustamo lämpeni erinomaisen nopeasti.” Myös takalasin lämmitys todettiin ”erinomainen”-arvosanan tasoiseksi, mutta sivupeilien lämmityksessä voisi olla vielä parannettavaa joihinkin kilpailijoihin verrattuna.

Dusterin ajovalot saivat hyvät arviot. Miinusta tuli siitä, etteivät takavalot pala huomiovalojen ollessa käytössä, kuten muutamassa muussa automallissa, eli Dusterissa ajovalojen kytkin tulee pitää Auto-asennossa, jotta takavalot ovat päällä aina. Valojen osalta arvosana olisi noussut myös, jos Dusterissa olisi ajovalojen pesimet.

Yhteenvetona Tekniikan Maailman artikkelissa todetaan, että ”Vertailun huokein ja ainut nelivetoinen auto menestyi mallikkaasti varsinkin etenemiskykykokeissa, kuten olettaa sopii. Pintapehmeä jousitus auttaa hyödyntämään vähäisenkin pidon myös etuvetoiseksi kytkettynä.” Lopuksi todetaan vielä, että kun arvosteluasteikko menee kymmeneen asti, ”Nelivedolla ajettuna [Dusterin] etenemiskyvyn arvosana olisi kuitenkin ainakin 12. Siihen ei moni kilpailijoista pääsisi, vaikka niitä heittäisi säkillisellä rahaa.”

Otsikkokuva: Dacia Ruotsi, artikkelikuvat: Markus Pentikäinen/Tekniikan Maailma.

Palveluneuvoja – tule meille töihin!

Dacia- ja Renault-autoja, -varaosia ja -tarvikkeita maahantuova Nordic Automotive Services Oy on osa Bassadone Automotive Nordic Oy:tä. Bassadone Automotive Nordic Oy on vuonna 1997 perustettu autojen, varaosien ja lisävarusteiden maahantuontiin erikoistunut yritysryhmä. Liiketoiminnot kattavat Suomen ja Baltian maat. Maahantuotavia merkkejämme ovat Citroën, Dacia, DS, Hyundai, Isuzu, Peugeot, Renault, SsangYong ja Suzuki. Yhtiöryhmään kuuluu myös kaikkien maahantuomiemme merkkien jälleenmyyntipiste Autoverkkokauppa.fi, joka on Suomen ensimmäinen täysin digitalisoitu uusien ja käytettyjen autojen verkkokauppa.

Kuulumme kansainväliseen Bassadone Automotive Group -yhtiöryhmään, joka toimii useiden automerkkien maahantuojana ja vähittäismyyjänä mm. Espanjassa, Englannissa ja Gibraltarilla. Perheyhtiö on perustettu jo vuonna 1904 ja yhtiö kehittää jatkuvasti toimintojaan maailmanlaajuisesti.

Haemme nyt Dacia- ja Renault-autojen maahantuontiin palveluneuvojaa Vantaan Petikkoon.

Palveluneuvojalta odotamme:

  • Erinomaista asiakaspalvelutaitoa puhelintyöhön
  • Rohkeutta ja ammattimaisuutta
  • Yhteistyökykyä ja positiivista asennetta
  • Hyvää organisointikykyä
  • Kykyä pitkäjänteiseen työskentelyyn
  • Sujuvaa tietokoneen käyttötaitoa
  • Hyvää suullista ja kirjallista kielitaitoa suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi (ruotsi on etu, ei välttämättömyys)
  • B-ajokorttia
  • Mahdollisuutta joustaviin/vaihteleviin työaikoihin
  • Aiempi kokemus puhelinmyynnistä ja/tai autoalan tehtävistä katsotaan eduksi
  • Renault- ja Dacia-merkkituntemus on etu, mutta ei välttämättömyys

Tarjoamme:

  • Ainutlaatuisen mahdollisuuden olla osana uudenlaista autokauppaa
  • Vauhdikkaan työilmapiirin ja mukavat työkaverit
  • Osaamisen ja työpanoksen mukaisen palkkauksen
  • Vapautta ja vastuuta sekä mahdollisuuden kehittää omaa työtä
  • Arvostusta omana itsenäsi, meillä jokainen on persoona
  • Kattavan työterveyshuollon
  • Etenemismahdollisuuksia konsernissa

Hakemukset pyydämme palkkatoiveineen sähköpostiosoitteeseen: rekry@renault.fi.

HUOM: Täytämme avoimet tehtävät välittömästi sopivien henkilöiden löydyttyä!

Puhelintiedusteluihin vastaa Antti Vanhanen p. 040 178 6178. Parhaiten kuitenkin vakuutat meidät hyvällä hakemuksella ja CV:llä.