DACIA DUSTER UUDISTUU – TYYLIKÄS JA TALOUDELLINEN

22.6.2021

 

Pienten muutosten ja uudemman tekniikan avulla uudistuneen Dacia Dusterin kulutus on pienentynyt. Varustelua on kehitetty ja lisätty, minkä lisäksi sisätilat ovat aiempaa korkeatasoisemmat. Valikoima kasvaa täysin uudella etuvetoisella automaattivaihteisella Dusterilla, joka saapuu Suomeen alkysyksystä.

Dacia kirjoitti katumaastureiden säännöt uudelleen esitellessään Dusterin vuonna 2010. Yhtäkkiä autoilijoilla oli mahdollisuus ostaa vankka katumaasturi pikkuauton hinnalla. Vallankumouksellisesta Dusterista tuli heti erittäin suosittu, ja niitä onkin myyty jo lähes kaksi miljoonaa kappaletta. Vuodesta 2019 lähtien Duster on ollut oman luokkansa eniten myyty automalli Euroopassa.

Nyt tapahtuvan uudistuksen yhteydessä Dusterin persoona vahvistuu entisestään. Parannuksia ei ole tehty vain muodon vuoksi, vaan kaikkeen on myös tärkeämpi syy – parempi taloudellisuus. Keulaa on muutettu samaan tyyliin kuin uusissa Sanderoissa. Edessä on nyt ledivalot ja päiväajovaloissa on uusi Y-kuvio. Duster on ensimmäinen Dacia, missä on ledeillä toteutetut suuntavalot edessä. Myös rekisterikilven valot ovat ledejä. Ajovalojen muuttaminen ledeiksi lisää niiden tehoa ja sen myötä turvallisuutta. Samalla energian kulutus vähenee. Etusäleikössä on uudenlainen kolmiulotteinen vaikutelma ja sen muodot on viimeistelty tuulitunnelissa. Sama pätee uusiin 16- ja 17-tuumaisiin kevytmetallivanteisiin. Muita kulutusta alentavia parannuksia ovat uudet pyörien laakerit ja alhaisen vierintävastuksen renkaat. Muutoksiin kuuluu vielä pienentynyt ilmanvastus. Kaikkien parannusten summana nelivetoisten Dustereiden hiilidioksidipäästö on vähentynyt yli 5 g/km. Samalla kulutus on pienentynyt, mikä tarkoittaa edullisempaa autoilua.

Ohjaamossa mukavuutta on lisätty monella tavalla. Kaikki verhoilumateriaalit ovat uusia ja aiempaa hienostuneempia. Etuistuimien pääntuet tukevat entistä paremmin ja samalla niiden uusi muotoilu parantaa näkyvyyttä niin edestä taaksepäin kuin takaa eteen.

Varustetasoa on kohennettu entisestään, sillä nyt kaikissa Dustereissa perusmallista alkaen on ajotietokone, automaattisesti päälle ja pois kytkeytyvät ajovalot, nopeusrajoitin ja taustavalaistut katkaisimet ohjauspyörässä. Ylimmällä varustetasolla on vakiona vielä digitaalisilla säädöillä varustettu automaatti-ilmastointi. Tieto-viihdejärjestelmän perustaso on Plug & Music, jossa on radio, MP3-soitin, USB ja Bluetooth. Kojelaudassa on uusi suurempi 8-tuumainen kosketusnäyttö kahta uutta tieto-viihdejärjestelmää varten. Niistä Media Displayhin voi liittää älypuhelimen Apple CarPlayn tai Android Auton perinteisesti datakaapelin avulla, ja kokonaisuuteen kuuluvat äänikomennot. Media Navissa sen sijaan älypuhelimen peilaus tapahtuu langattomasti WiFin avulla ja lisäksi siinä on nimensä mukaisesti integroitu navigointi. Järjestelmä voi kerätä tietoja ajotavasta ja nelivetoisissa 4×4-monitori näyttää maastoajossa hyödyllisiä tietoja, kuten kallistuskulmat ja kompassin.
Dusterin voimalinjoissa tärkeä parannus on se, että kaikkien moottorien kanssa on nyt vakiona kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Turbodieselinä on dCi 115, jonka kanssa voi valita joko etu- tai nelivedon.

Bensiinimoottoreita on kolme, jotka ovat TCe 90, TCe 130 ja TCe 150. Niissä, kuten turbodieselissä numero kertoo moottorin tehon hevosvoimissa. Dustereista TCe 90 ja TCe 130 ovat nyt aina etuvetoisia. Tehokkaimman TCe 150 -moottorin kanssa on kaksi vaihtoehtoa, neliveto käsivalintaisen vaihteiston kanssa tai uusi etuvedon ja automaatin yhdistelmä. Uusi automaattivaihteinen Duster kasvattaa varmasti katumaasturin asiakaskuntaa. Dacia on valinnut Dusteriinsa kaksoiskytkinautomaatin, joka yhdistää automaattivaihteiston mukavuuden ja käsivalintaisen vaihteiston taloudellisuuden.

Uudistuneita Dacia Dustereita alkaa tulla Suomeen alkusyksystä. Ensimmäisinä koeajettaviksi ja myyntiin saadaan uudet automaattivaihteiset Duster TCe 150 EDC -versiot. Muut versiot tulevat vähän myöhemmin.

DACIA UUDISTAA ILMEENSÄ, PITÄEN EDELLEEN KIINNI VAHVUUKSISTAAN

17.6.2021

Dacia Sandero vuoristomaisemassa

 

Se, mikä ensin oli vain “pieni romanialainen automerkki”, kasvoi ja kasvoi, ja laajentui lopulta kansainväliseksi. Alkuperäinen menestysresepti on edelleen käytössä: Dacia tarjoaa kaiken olennaisen, aina järkevään hintaan. Nyt Dacia ryhtyy kirjoittamaan menestystarinaansa jälleen uutta kappaletta lanseeraamalla merkille täysin uuden visuaalisen ilmeen.

Viimeisten 15 vuoden ajan Dacia on erottunut automarkkinoilla omaleimaisuudellaan. Tässä koko ajan entistä enemmän vaihtoehtoja ja kaikenlaisia kilkkeitä tarjoavassa maailmassa Dacian selkeys, helppokäyttöisyys ja järkiperäisyys houkuttelevat. Dacialla on jo yli seitsemän miljoonaa asiakasta 44 maassa ja lisää tulee, kun Dacia-mallisto ajan hengenkin mukaisesti jatkuvasti kehittyy.

 

OLIPA KERRAN, EI NIIN KAUKAISESSA MAASSA.

Dacia syntyi Romaniassa vuonna 1968, alkujaan tarkoituksenaan tarjota kotimaansa asukkaille nykyaikaisia, jykeviä ja edullisia autoja. Automerkin nimi juontaa juurensa antiikin aikaan: Dacia (suomeksi Daakia) oli alue ja kuningaskunta, joka sijaitsi suunnilleen nykyisen Romanian valtion alueella. Vuonna 1999 Dacia liittyi osaksi Renault-ryhmää, mikä avasi merkille paljon uusia mahdollisuuksia – kuten myös eurooppalaisille autoilijoille.

Dacian ensimmäinen ”uuden aikakauden” malli, Dacia Logan, lanseerattiin vuonna 2004. Tämä jykevä, edullinen ja ajassa kiinni ollut perheauto oli alun perin suunniteltu kehittyville markkinoille, mutta saatuaan siellä erinomaisen vastaanoton, se tuli lopulta vuotta myöhemmin myyntiin myös läntisessä Euroopassa. Uusi auto, jonka voi ostaa käytetyn auton hinnalla, oli jotain ennennäkemätöntä.

Vuonna 2008 markkinoille saapui Dacia Sandero, joka on ollut todellinen menestystuote heti ensiesittelystään lähtien. Sen runsaat tilat, verraton käytännöllisyys ja järkevä hinta nostivat Sanderon eurooppalaisten auton ostajien suosioon ja se onkin nyt jo useana vuonna peräkkäin ollut Euroopan ostetuin automalli yksityisten auton ostajien keskuudessa.

Reilut kymmenen vuotta sitten, vuonna 2010, Dacia laajensi mallistoaan ja toi markkinoille edullisen maasturin, Dusterin. Dacia Duster ei ole vain katumaasturi, vaan se on todellinen joka paikan auto, joka erottuu massasta myös erinomaisilla maasto-ominaisuuksillaan. Ne ovat auton hintaan nähden jopa hämmästyttävän hyvät. Myös Duster nousi nopeasti eurooppalaisten suosioon ja siitä tuli siten Sanderon ohella Dacian toinen supertähti.

Dacia-mallistoa on koko ajan kehitetty vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin, ja tämä matka jatkuu. Samalla Dacian järkevyys on ja pysyy – Dacia-malleissa on kaikki olennainen, muttei mitään turhaa. Tätä yhdistelmää arvostavia autoilijoita on paljon, ja huomattuaan miten mainioita Dacian autot ovat, moni sellaisen hankkinut haluaakin myös seuraavaksi autokseen Dacian. Siten Dacian merkkiuskollisuus on korkealla tasolla niin Euroopassa kuin Suomessakin.

 

DACIA TÄNÄÄN JA HUOMENNA

 

Dacia on ajassa kiinni – Tänä päivänä enemmän kuin koskaan. Dacia kulkee kuitenkin edelleen automarkkinalla omaa tietään, pitäen kiinni menestystekijästään: Tarjoamme auton ostajalle vertaansa vailla olevan hinta-/laatusuhteen. Kustannustehokkuus varmistetaan kaikissa vaiheissa, aina suunnittelusta ja muotoilusta valmistukseen, logistiikkaan ja myyntiin asti, jotta asiakas saa rahallaan mahdollisimman paljon autoa, eikä joudu maksamaan turhasta.

Dacian alkuvuodesta 2021 esittelemä konseptiauto, joka kantoi nimeä Bigster, antoi jo hieman viitteitä siitä, että Dacian ilme saattaisi olla muuttumassa astetta särmikkäämmäksi. Samalla Bigster kuitenkin kertoi, että Dacia haluaa jatkaa Dusterista tuttua linjaansa ja tarjota autoja, jotka soveltuvat muun muassa monenlaisille harrastajille, autojen houkuttelevuutta tietenkään unohtamatta. Edelleen pidetään siis kiinni siitä, että Dacialla keskitytään olennaiseen ja jätetään pois kaikki turha ja ylimääräinen.

Bigster-konseptiauto osoitti myös sen, ettei auto kaipaa ylimääräisiä kilkkeitä edes ollakseen näyttävä. Konseptissa ei esimerkiksi ollut kromikoristeita tai alumiininvärisiä koristelistoja, vaan käytännöllisiä, massasta erottuvia, rouheasta kierrätysmateriaalista valmistettuja koria suojaavia elementtejä. Bigster-konseptiauton eleettömät linjat ja ajaton muotoilu korostivat sen jykevyyttä ja seikkailullisuutta ja henkivät sitä vapautta, jota autoilu seikkailijalle tuo.

Denis Le Vot, CEO, kuvailee Daciaa ”merkkinä, joka jatkuvasti määrittelee, mikä autossa on olennaista”. Dacia on monen auton ostajan saavutettavissa, houkuttelee asiakkaita helppoudellaan ja erottuu markkinalla muista.

UUSI PELKISTETTY, MAANLÄHEINEN ILME

Nyt Dacia kirjoittaa jälleen uutta kappaletta tarinaansa uudistamalla merkin ilmeen täysin. Uusi väritys ja muut tunnusomaiset elementit otetaan käyttöön vaiheittain, monelta osin jo lähikuukausien aikana.

Uudet elementit ilmentävät maanläheisyyttä, ulkoilmaelämää, vapautta, rehellisyyttä ja aitoutta. Sitä, että luonto on lähellä, seuraava seikkailu ihan kulman takana, ja että Dacian kyydillä pääsee perille, vaikka tiettömänkin tien päähän. Ja ennen kaikkea: Vähän vähempikin riittää, kun keskittyy oleelliseen.

Dacian uuden ilmeen haluttiin olevan selkeä ja pelkistetty, jotta sekin ilmentää juuri tätä oleelliseen keskittymistä. Uusi ilme kiteytyy uuteen logoon, jossa lukee Dacia, sekä logoon perustuvaan embleemiin, jossa yhdistyvät nimen konsonantit, D ja C.

Kokonaan uudistettu Dacia-logo kertoo jämäkkyydestä ja sen kirjaimet ovat hyvin selkeälinjaisia, samalla kun niistä voi aistia liikkeen tuntua. Logon ydin on tiivistetty embleemiksi, jonka D ja C on yhdistetty toisiinsa nokkelasti, kuin silmukat ketjussa. Kaikki tämä heijastaa Dacian tuotteiden helppokäyttöisyyttä ja vankkaa olemusta, joka on osa jo miljoonien Dacia-omistajien arkipäivää.

Tunnusvärinä Dacialla on jatkossa maastonvihreä, ja tämä uusi maanläheinen väritys muistuttaakin katsojaa muun muassa ikonisen Dacia Dusterin maastokyvyistä.

Uusi ilme otetaan käyttöön Dacian nettisivuilla ja mainonnassa syksyyn mennessä ja sen jälkeen sitä jalkautetaan pikkuhiljaa kaikkialle. Dacian autojen keulalla uusi embleemi nähdään näillä näkymin loppuvuodesta 2022.

Uutisia Euroopasta: Pelastaja nimeltään Duster

20.5.2021

 

Dacia on vuodesta 2013 alkaen ollut kansainvälisessä yhteistyössä kolmen organisaation kanssa, jotka tekevät pelastustyötä Slovenian, Kroatian ja Serbian vuoristoissa. Näiden vapaaehtoisten pelastustyöntekijöiden käyttöön toimitetaan vuosittain kolme Dacia Dusteria kuljettamaan muun muassa välineistöä, pelastuskoiria sekä pelastettuja ihmisiä hankalissa, vaikeakulkuisissa olosuhteissa. Alla kerromme tästä toiminnasta ja siitä, miten Dusterit tässä työssä palvelevat.

”Olemme ajaneet Dustereilla jo kahdeksan vuoden ajan ja yhteensä meillä on niitä nyt parikymmentä. Ne ovat todella käytännöllisiä, kun niillä voi ajella niin kaupungissa kuin metsäteilläkin.”

Darko, kroatialainen pelastustyöntekijä, joka on toiminut näissä tehtävissä jo 25 vuotta

Ensivastetiimin Duster Kroatiassa.

Dacia – Vuoristopelastajien tärkeä yhteistyökumppani

Vapaaehtoisten pelastustyöntekijöiden käytössä olevissa autoissa on teippaukset, joissa lukee: ”Dacia, pelastustyöntekijöiden ylpeä yhteistyökumppani”. Dustereita käytetään pelastustöissä ensivasteautoina – Niillä lähdetään paikan päälle hankaliin paikkoihin ensimmäisenä.

Tämä ensimmäinen paikalle saapuva tiimi koostuu yleensä kolmesta pelastajasta, ja heidän mukanaan kulkee tarvikkeita ja usein myös pelastuskoiria. Nelivetoinen, korkealla maavaralla varustettu ja sujuvatoiminen Dacia Duster on näissä tilanteissa ja olosuhteissa ihanteellinen auto, sillä monesti tiimin täytyy päästä perille vaikeakulkuisiin paikkoihin, esimerkiksi metsäteitä pitkin.

Dacia Dusterit ja pelastajat ovat aina valmiudessa

Slovenian, Kroatian ja Serbian vuoristoissa käy paljon vierailijoita etenkin kesäaikaan. Niin paikalliset kuin turistitkin saapuvat luonnon helmaan ja upeisiin maisemiin viettämään vapaa-aikaansa ja lataamaan akkujaan. Vapaaehtoiset pelastustyöntekijät, jotka ovat vuorilla retkeilemisen, vuorikiipeilyn ja luolien tutkimisen asiantuntijoita, ovat valmiudessa ympäri vuoden – Kuten myös heidän käytössään olevat Dacia Dusterit.

Sloveniassa niin vuoristoissa retkeily kuin vuorikiipeilykin ovat suosittuja harrastuksia. Vuonna 2020 pelastustyöntekijät, joita on yhteensä 430 vapaaehtoista, saivat 485 hälytystä, joista kolmasosassa oli kyse kadonneista, eksyneistä tai jonnekin jumiin jääneistä ihmisistä.

Serbiassa vapaaehtoistyöntekijöitä on vuoristopelastuksessa puolestaan viitisensataa, heistä puolet reserviläisiä, ja pelastustehtäviä on vuosittain noin 1 500 kappaletta. Suurin osa tehtävistä liittyy laskettelurinteissä loukkaantuneiden auttamiseen.

Serbiassa Dacia Dusterit ovat olleet käytössä päivittäin jo kahdeksan vuoden ajan. Niillä vedetään peräkärryjä, jotka ovat täynnä pelastusvälineistöä ja kuljetetaan pelastajia ja pelastuskoiria maan etäisiimpiinkin kolkkiin. Kahdeksan vuoden aikana on päästy perille joka paikkaan, ongelmitta. Vuonna 2014, kun Serbiassa kärsittiin pahoista tulvista, Dusterit kuljettivat pelastajia tulva-alueella niin sateessa, mudassa, lumessa kuin myrskyjenkin keskellä.

Kroatian vuoristoissa vaeltaa vuosittain tuhansia ihmisiä: vaelluspäiviä lasketaan kertyvän koko maassa noin 600 000 kappaletta vuodessa. Vapaaehtoisia pelastustyöntekijöitä on Kroatiassa 700, ja pelastustehtäviä kertyy joka vuosi suurin piirtein 7 000. Luonnonkatastrofit (tulvat, maanjäristykset, myrskyt ja lumivyöryt) aiheuttavat näistä tehtävistä 15 prosenttia, eli lähes kuudesosan.

Joulukuun lopulla 2020 raju maanjäristys tuhosi kroatialaisen Petrinjan kaupungin käytännössä kokonaan. Kuvan vapaaehtoiset kroatialaiset pelastustyöntekijät saapuivat Dusterillaan paikalle ensimmäisinä. Nopean toiminnan ansiosta he onnistuivat pelastamaan naisen, joka oli hautautunut raunioihin.

Ensivasteautona toimiva Dacia Duster kroatialaisessa Petrinjassa, vain 45 minuuttia maanjäristyksen jälkeen.

”Dusterilla pääsemme nopeasti onnettomuuspaikoille antamaan ensiapua.”

Darko, kroatialainen pelastustyöntekijä, joka on toiminut näissä tehtävissä jo 25 vuotta

 

Dacia tarjoaa sponsoriautot vapaaehtoistyöntekijöille ensimmäiseksi vuodeksi, ja sen jälkeen he yleensä ostavat ne omaan käyttöönsä, koska ne soveltuvat pelastustoimintaan niin hyvin, luotettavuutensa ja käytännöllisyytensä ansiosta. Jokainen auto jää siis mukaan pelastustoimintaan vuosien ajaksi, ja kussakin maassa on tänä päivänä jo lähes parikymmentä Dusteria. Dacia Dusterin mainiot maasto-ominaisuudet ja erinomainen etenemiskyky hankalammissakin olosuhteissa pääsevät siis koetukselle ja auttavat näitä pelastustyöntekijöitä pelastamaan ihmishenkiä Euroopan vuoristoissa.

 

Dusterit pelastustöissä

 

Dusterit tulva-alueella

Uudessa Sanderossa multimedianäyttö tulee taskustasi

23.3.2021

 

Nykypäivänä älypuhelin kulkee mukanamme käytännössä kaikkialle. Entä jos sitä voisikin hyödyntää myös auton kosketusnäyttönä? Dacialla haluttiin mahdollistaa tämä, mutta niin, että älypuhelin ja auto toimivat yhdessä täysin saumattomasti. Tästä ajatuksesta syntyi uutuutemme, Dacia Media Control -audio- ja multimediajärjestelmä. Nicolas Legros, Dacia-mallistosta vastaava operatiivinen johtaja, kertoo tästä uuteen Sanderoon ja Sandero Stepwayhin tuodusta järjestelmästä ja sen eduista.

Oletko sinäkin joskus miettinyt, minne puhelimesi sijoittaisit hypätessäsi autoon, etenkin jos haluat hyödyntää puhelimen sovelluksia esimerkiksi navigoidaksesi perille määränpäähäsi? Mitä jos voisitkin ottaa älypuhelimen taskustasi tai laukustasi ja hyödyntää sitä autossa niin, että se olisi melkeinpä kiinteä osa autoasi? Dacialla huomattiin, että asiakkailla on tarve aidosti fiksulle ratkaisulle älypuhelimen säilyttämiseen ajomatkan aikana, ja ratkaisua päätettiin viedä vielä paljon pidemmälle kuin vain puhelimen säilyttämiseen. Dacian suunnittelijat ja insinöörit suunnittelivat todellisen järkiratkaisun, joka on Dacian tapaan myös käytännöllinen, nykyaikainen ja kustannustehokas.

”Me Dacialla halusimme määritellä edullisen uuden auton uudelleen. Tahdoimme löytää siihen multimediaratkaisun, joka on fiksu, selkeä ja toimiva. Asiakastutkimustemme mukaan Dacian ostajat toivovat autoilta helppokäyttöisyyttä ja arvostavat autoissaan ennen kaikkea juuri sitä. Insinöörimme ja suunnittelijamme työskentelivät siten yhdessä kehittääkseen Media Control -audiojärjestelmän, jonka myötä asiakkaiden lempinäyttö – heidän oma älypuhelimensa – nousee autoilun multimediakokemuksen keskiöön.”

Nicolas Legros, Dacia Operational Cross Car Line Director

Mikä on Dacia Media Control?

Media Control on järjestelmä, johon auton radion lisäksi sisältyy kojelaudan yläosaan integroitu kiinteä älypuhelinpidike sekä Dacian helppokäyttöinen älypuhelinsovellus. Dacia Media Control -sovelluksen voi ladata sovelluskaupasta ilmaiseksi ja sitä voi halutessaan myös personoida.
Nicolas Legros kertoo: ”Media Control on kaikenkattava multimediajärjestelmä. Siinä on radio, kaksi kaiutinta, USB -liitin, Bluetooth-yhteys, säätimet ohjauspyörässä sekä kojelautaan integroitu pidike älypuhelinta varten. Tämä pidike ja sen integrointi kojelautaan oli mukana jo alusta lähtien, kun auton kojelautaa alettiin suunnitella. Tämä takaa sen, että pidike on sijoitettu autoon siten, että se on kuljettajalle niin käytännöllinen kuin ergonominenkin.”

 

Kun älypuhelin sijoitetaan keskellä uuden Dacia Sanderon kojelautaa olevaan pidikkeeseen, se pysyy siinä hyvin paikallaan ja puhelimesta tulee integroitu osa ajokokemusta. Pidike on sijoitettu kojelaudan yläosaan ja käännetty hieman kuljettajaa kohti, jotta puhelimen näytöllä olevia tietoja voi silmäillä sujuvasti ja turvallisesti. Kun lataat älypuhelimeesi ilmaisen Dacia Media Control -sovelluksen ja yhdistät puhelimen autoon Bluetooth-yhteyden avulla, puhelin toimii auton multimedianäyttönä ja jopa mittariston jatkeena, joten autossa on ikään kuin kosketusnäyttö, vaikka siihen ei tilaisi varsinaista integroitua multimediajärjestelmää kosketusnäyttöineen.

Navigointisovellukset, radio-, musiikki- ja puhelintoiminnot ja jopa auton mittariston tiedot löytyvät puhelimen näytöltä käden ulottuvilta, ja käytettävissä on myös ääniohjaus, jos autoon yhdistetyssä älypuhelimessa on ko. toiminnon tuki. Kun pidikkeessä ei ole älypuhelinta, pidikkeen kansi on kiinni ja se pysyy tyylikkäästi piilossa kojelaudan sisällä.

 

Edellä mainittujen toimintojen lisäksi Dacia Media Control -sovellus on personoitavissa oman maun ja omien tarpeiden mukaiseksi, mikä tekee siitä vielä entistä fiksumman. Muokattavissa olevien sovellusnäkymien ansiosta järjestelmä mukautuu käyttäjän tarpeisiin ja yhdistyy myös auton ajotietokoneeseen. Sovelluksessa voit luoda oikopolkuja usein käyttämiisi toimintoihin ja sovelluksiin sekä yhteystietoihin.

Navigointisovelluksia on valittavissa useita ja esimerkiksi kalenterinäkymästä voit suoraan käynnistää navigoinnin kalenterimerkinnässä mainittuun sijaintiin. Voit kuunnella niin radiokanavia kuin puhelimessa tai USB-muistitikulla olevia soittolistojakin, tai suoratoistopalveluiden musiikki- ja ääniviihdetarjontaa.

Puhelintoimintoihin sisältyy soittamisen lisäksi pääsy yhteystietoihin, soittohistoriaan sekä kalenteriin. Puhelimesta riippuen voi olla myös mahdollista kuunnella saapuvat tekstiviestit. Ajoneuvo-valikosta löytyy opastusta taloudelliseen ajamiseen ja mm. auton polttoaineenkulutukseen liittyviä tietoja. Kun saavut perille määränpäähän, järjestelmä voi lisäksi muistuttaa sinua ottamaan älypuhelimesi mukaan autosta noustessasi.

Dacian Nicolas Legros kiteyttää uutuuden vahvuudet näin: ”Media Control yhdistää älypuhelinteknologian ja ajokokemuksen helpolla ja saumattomalla tavalla.”

Helppokäyttöisyys ennen kaikkea

Järjestelmän helppokäyttöisyys pohjautuu osaltaan myös sen ergonomiaan. Älypuhelinpidikkeen huolellisesti mietityn sijoittelun ansiosta puhelimen näytöllä näkyvät toiminnot ovat helposti käden ulottuvilla. Sovellus ja sen valikot ovat selkeitä ja sovelluksen käyttö on intuitiivista.

Sen lisäksi, että audiojärjestelmän toimintoja voi käyttää puhelimen näytöltä käsin, niitä voi ohjata myös ohjauspyörässä ja sen takana olevista säätimistä. Näiden painikkeiden avulla voit muun muassa vaihtaa musiikkikappaletta tai radiokanavaa, säätää äänenvoimakkuutta, vastata puheluihin tai lopettaa puheluita. Täten älypuhelimen yhdistäminen ei ole välttämätöntä, vaan Media Control toimii myös sellaisenaan, ilman puhelinta ja siihen asennettua sovellusta.

 

Kokonaisuudessaan Media Control -järjestelmän käytettävyyttä on mietitty huolella. Se on toimiva, fiksu ja selkeä ratkaisu, joka ei maksa maltaita. ”Dacia-brändin DNA on nyt viety myös multimediapuolelle”, sanoo Nicolas Legros. Tämä uutuus on todella juuri kaikkea sitä, mitä Dacia yleensäkin edustaa. Helppoa, käytännöllistä ja fiksua. Ainutlaatuista hinta-laatusuhdetta ja vastinetta rahalle.

Dacia Media Control on vakiona Sanderon ja Sandero Stepwayn Essential-varustetasolla. Dacia Media Control -sovellus sekä auton ajotietokone toimivat suomen kielellä. Lisävarusteena Essential-tasolla on saatavilla Media Display, jossa on 8-tuumainen kosketusnäyttö. Comfort-varustetasolla Media Display 8” kosketusnäyttöineen on vakiovaruste.

LUE LISÄÄ SANDEROSTA JA KATSO HINNAT

LUE LISÄÄ SANDERO STEPWAYSTÄ JA KATSO HINNAT

Täysin uuden Dacia Spring -sähköauton myynti käynnistyy Euroopassa – Dacian sähköinen vallankumous

12.3.2021

Dacia ei tyydy seuraamaan muita, vaan se tekee asiat omalla jäljittelemättömällä tavallaan.

Sandero on Euroopan ostetuin automalli yksityisostajien keskuudessa ja Duster on puolestaan ykkösmalli katumaastureissa. Nyt Dacia aloittaa sähköauto-markkinoiden mullistuksen uudella Springillä. Dacia alkaa kirjoittaa uutta kappaletta hienoon menestystarinaansa. Viidentoista vuoden ajan Dacia on tuonut uutta ajattelua Euroopan automarkkinoille. Nyt voidaan puhua r EV olutionista eli vallankumouksesta, kun Dacia esittelee ensimmäisen sähköautonsa. Dacia on osa Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssia ja uudessa Springissä käytetään sitä tietotaitoa ja kokemusta, minkä allianssi on kerännyt sähköautoista yli kymmenen vuoden aikana. On hyvä myös muistaa, että Renault on ollut pitkään markkinajohtaja sähköautoissa Euroopassa niin henkilö- kuin pakettiautoissa.

 

 

Pieni ja käytännöllinen

Dacia lähtee kilpailemaan Springin myötä kahteen luokkaan, sillä uutuus on sekä yhtiön ensimmäinen sähköauto että ensimmäinen kaupunkiauto. Muotoilunsa osalta Springiä voisi kuvailla minikatumaasturiksi, sillä sen pienissä ulkomitoissa on jämäkkyyttä ja suuri maavara auttaa liikkumisessa. Tiloista ei kuitenkaan ole tingitty, sillä kompaktista vain 3,73 metriä pituisesta korista huolimatta Springin akseliväli on yli 2,4 metriä. Niinpä neljälle matkustajalle ja heidän tavaroilleen on hyvät tilat. Tavaratila on 270 litran kokoinen, minkä lisäksi lattian alla on lisälokero ja matkustamossa paljon paikkoja pikkutavaroille. Puikkelehtimista kaupungin sokkeloissa helpottaa auton pieni alle kymmenen metrin kääntöympyrä. Sähköisesti tehostettu ohjaus auttaa ajajaa ja saatavilla on myös peruutuskamera ja tutkat taakse pysäköintiä helpottamaan.

Paikallisesti päästöttömästi alhaisin kustannuksin

Dacia on suunnitellut Springin kaupunki- ja taajamakäyttöön, minkä takia se on pieni ja kevyt. Auton omamassa on saatu jäämään alle tuhanteen kiloon osin sen takia, että ajoakun energiasisältöä ei ole kasvatettu kovin suureksi. Silti sen 27,4 kilowattituntia riittävät 230 kilometrin toimintamatkaan (WLTP) ja pelkässä kaupunkiajossa toimintamatka on yli kolmesataa kilometriä. Ajoakun voi ladata tavallisella verkkovirralla (10 A), jolloin aikaa kuluu vajaat 14 tuntia. Käyttämällä 7,4 kilowatin kotilatausasemaa (32 A), akun saa täyteen vajaassa viidessä tunnissa. Kolmas mahdollisuus on pikalataus, jossa 30 kW:n teholla ladattaessa akkuun saadaan 80 prosenttinen virtamäärä alle tunnissa. Springin sähkömoottori kehittää 33 kilowattia ja 125 Nm vääntömomentin, joten voimaa on mukavasti taajamassa liikkumiseen. Spring kiihtyy nollasta sataan 19,1 sekunnissa. Sähköauton hyviin puoliin kuuluu ajamisen vaivattomuus, riittää kun valitsee ajosuunnan ja painaa sen jälkeen energiapoljinta.

 

Myynti alkaa Euroopan isommilta markkinoilta

Täyssähköauto Dacia Spring tulee myyntiin kolmena versiona. Ensimmäisenä saapuu Spring Business, joka on tarkoitettu yhteiskäyttöön ja vuokra-autoksi. Niitä aletaan toimittaa Ranskassa asiakkaille maaliskuussa 2021. Maaliskuun 20. päivänä aloitetaan suurilla markkinoilla, kuten Ranskassa, Springin ennakkomyynti kaikille. Ensimmäiset yksityisasiakkaat saavat autonsa elokuussa. Valittavana on kaksi varustetasoa, joiden hinnat Ranskassa ovat 16 990 ja 18 490 euroa. Kolmannessa aallossa vuoden 2022 alkupuolella starttaa pakettiautoversion, Spring Cargon myynti. Lähijakeluun tarkoitetussa näppärässä minipakussa on takapenkin tilalla yli kuutiometrin kokoinen tavaratila.

Dacian maahantuojan Nordic Automotive Services Oy:n toimitusjohtaja Heikki Vuorinen on innoissaan Springin saamasta vastaanotosta: ”Yli tuhat suomalaista on ilmaissut kiinnostuksensa tätä uutta sähköautoa kohtaan ja tilannut Spring-uutiskirjeen, ja määrä kasvaa päivittäin. Suuri kiinnostus osoittaa sen, että myös tämän tyyppisille sähköautoille on meillä paljon luonnollista kysyntää. Olemme varmoja siitä, että Dacia Spring kasvattaa sähköautoilun suosiota Suomessa, kunhan saamme sen myyntiin. Ensimmäisenä ostoikkuna luonnollisesti aukeaa kiinnostuksensa ilmaisseille henkilöille, joille tieto myynnin aloituksesta aikanaan toimitetaan heti ensimmäiseksi”.

Päivitys 2023: Dacia Spring ei ole tulossa Suomeen tai Pohjoismaihin.

Dacia Sanderon ja Sandero Stepway kolmas sukupolvi -VAIN NIMI ON DACIA SANDEROSSA ENNALLAAN

5.2.2021

Dacia Sandero ja Dacia Sandero Stepway

Kolmannen sukupolven Dacia Sandero nousee kaikilta ominaisuuksiltaan entistä korkeammalle tasolle

Perusrakennettaan myöten täysin uusi kolmannen sukupolven Dacia Sandero nousee kaikilta ominaisuuksiltaan entistä korkeammalle tasolle. Nimen lisäksi vain merkin filosofia on ennallaan. Se tarkoittaa markkinoiden edullisinta hintaa ja vielä entistäkin parempaa vastinetta rahalle.

Dacia näyttää esimerkkiä tarjoamalla asiakkaille järkeviä autoja – kuten Dacia Sandero ja Dacia Sandero Stepway. Kuluttajat ovat yhä enemmän hintatietoisia, eivätkä kaikki halua yltäkylläistä varustelua tai tarpeettoman rajua suorituskykyä. Muutos on ollut vallalla jo pitkään ja viime kuukausien aikana pandemia on rohkaissut yhä useampia autonostajia asiallisesti harkittuun valintaan. Liikkumisen vapaus halutaan säilyttää, mutta samalla keskitytään oleelliseen.

Dacia Sandero

 

Kasvava joukko asiakkaista palaa auton valinnassaan aiempaa realistisempaan lähestymistapaan. Yli viidentoista vuoden ajan Dacia on palvellut tuota ostajakuntaa tarjoamalla järkeviä autoja kohtuulliseen hintaan. Yhtiön DNA:han kuuluu tarjota yksinkertaisia, tilavia ja luotettavia autoja halvemmalla kuin kukaan muu.

Dacian filosofia on parhaimmillaan uudessa Sanderossa ja Sandero Stepwayssä. Mallisarja on ollut eurooppalaisten yksityisten autonostajien ykkösvalinta jo vuodesta 2017 alkaen. Tätä Dacian suosituinta mallia on myyty yli kaksi miljoonaa kappaletta, mikä kattaa melkein kolmanneksen yhtiön vuoden 2004 jälkeen valmistamista autoista. Lähes kaksi kolmasosaa tuosta määrästä on Sandero Stepwayta.

Ensimmäisen, alun perin Etelä-Amerikan markkinoita varten suunnitellun Sanderon myynti alkoi Euroopassa vuonna 2008 ja seuraavana vuonna malli sai rinnalleen Sandero Stepwayn. Toiseen sukupolveen Sandero-perhe siirtyi vuonna 2012 ja nyt on vuorossa mahtava loikka kolmanteen sukupolveen.

Enemmän kaikkea

Täysin uudessa Sanderossa on säilytetty sen edeltäjien hyvät, asiakkaita ilahduttaneet ominaisuudet, joita on hiottu vielä paremmiksi. Dacian periaatteisiin kuuluu ylittää ostajien odotukset, minkä takia se on ollut Suomessa vuodesta toiseen huipulla yksityisten autonostajien merkkiuskollisuudessa.

Kolmannen sukupolven Sanderossa korin mitat ovat suunnilleen ennallaan, mutta se on kaikilta ominaisuuksiltaan aiempaa parempi. Se on nykyaikaisempi, tilavampi, monikäyttöisempi ja käytännöllisempi. Uuden perusrakenteen ansiosta aktiivinen ja passiivinen turvallisuus ovat entistä korkeammalla tasolla ja kulutus eli taloudellisuus on parantunut.

”Kolmas sukupolvi uudistaa Dacian ikoniset mallit, jotka kattavat kolmanneksen myynnistämme ja koko B-segmentin. Nykyaikainen muotoilu antaa vankan vaikutelman ollen samalla herkkä ja innovatiivinen. Sanderon CMF-perusrakenne ja polttoainetaloudelliset moottorit perustuvat Allianssin uusimpiin teknisiin ratkaisuihin. Täysin uudet Sandero ja Sandero Stepway tarjoavat enemmän tilaa, mukavuutta, turvallisuutta ja paremman ajettavuuden. Niissä havainnollistuu Dacian DNA: oleelliset, asiakkaan todelliset tarpeet täyttävä auto kohtuulliseen hintaan.”
Mihai Bordeanu, Dacian markkinointijohtaja

Ulkoasu on myös uudistunut

 

Uusi moderni muotoilu

Dacian muotoilujohtaja David Durand kiteyttää täysin uuden Sanderon ulkonäön napakasti yhteen lauseeseen: ”Kaikki paitsi auton keulamerkki on muotoiltu uudelleen.”

Sandero ja Sandero Stepway ovat linjoiltaan nykyaikaisia ja vankkoja. Pyörää ei kannata keksiä uudelleen, minkä takia Dacia on säilyttänyt korin mitat lähes ennallaan. Edeltäjien tapaan Sanderot ovat ulkomitoiltaan kompakteja tarjoten samalla aiempaa enemmän tilaa ja monikäyttöisyyttä.

Korissa korostetaan vyötärölinjaa ja pyörien sijoitusta, mikä antaa Sanderolle voimakkaan persoonallisuuden. Kaiken kaikkiaan muodot ovat vähän pyöreämmät kuin ennen ja tuulilasia on kallistettu enemmän taaksepäin. Korkeutta korissa on sentti vähemmän kuin edeltäjässä ja voimakkaammin perää kohti laskeva kattolinja yhdessä muiden parannusten kanssa pienentää ilmanvastusta.

Sekä edessä LED-valoissa että takavaloissa on uusi Y-muoto, joka antaa Sanderolle vahvan identiteetin osana Dacia-perhettä. Uusia valoja ei ole suunniteltu vain muodon vuoksi, vaan kaukovalojen kantama on 37 prosenttia pidempi ja 9 prosenttia leveämpi kuin ennen.

Muotoilun yksityiskohdissa on paljon vähäiseltä tuntuvia, mutta hyvin järkeviä parannuksia. Ovien kahvoista saa nyt aiempaa paremman otteen. Takaluukun lukko on sähköinen ja se on siirretty luukun alapuolelle, jolloin pinta on saatu tasaiseksi. Ovien ja ulkopeilien uudella muotoilulla on pienennetty ilmanvastusta ja vähennetty melua. Kaikki seikat nostavat laatua ja tekevät auton käyttämisestä miellyttävämpää.

Sanderon keulassa tunnusomaiset valot

 

Kaksikossa katumaasturimainen Sandero Stepway eroaa tavallisesta Sanderosta paljon enemmän kuin ennen. Siinä on vakiona 16-tuumaiset pyörät ja edeltäjän tapaan maavaraa on yli neljä senttiä enemmän. Keulalla on konepeltiä myöten oma ilmeensä ja Stepwayssä on sekä edessä että takana puskurissa alleajosuoja.

Stepwayssä on lisäksi vakiona kattokaiteet. Comfort-varustetasossa ne ovat monitoimiset eli kätevästi muutettavissa kattotelineeksi. Hienostunut, patentoitu ratkaisu edustaa kaikkea mitä Dacia on: älykäs, käytännöllinen, mutkaton ja luotettava.

Stepwayn muuntuvat kattokaiteet

 

Kaikkien Dacioiden perusta

Tammikuussa Groupe Renault esitteli strategiansa seuraavien viiden vuoden ajaksi. Siinä kerrottiin, että jatkossa kaikki Daciat suunnitellaan uudelle CMF-B -perusrakenteelle. Ensimmäisenä tämä Allianssin moderneinta tekniikkaa käyttävä ratkaisu, joka on myös mm. Renault Cliossa ja Capturissa, tulee Dacialla täysin uuteen Sanderoon.

Perusrakenteessa sekä akseliväliä että raideleveyttä voi muuttaa erilaisiin automalleihin sopivaksi. Sanderossa akseliväli on 2,604 metriä eli 15 mm pidempi kuin edeltäjässä. Raideleveys on kasvanut Sanderossa neljällä ja Sandero Stepwayssä kolmella sentillä, millä on hyvä vaikutus sekä sisätiloihin että ajo-ominaisuuksiin.

Tärkeimmät parannukset ovat kuitenkin näkymättömissä, sillä uusi perusrakenne on paljon lujempi ja jäykempi kuin edellisessä sukupolvessa käytetty. Muutoksella on suuri merkitys auton turvallisuuteen. Merkittävistä parannuksista huolimatta uusi rakenne on kevyempi kuin ennen, millä puolestaan saadaan alennettua polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä.

Uuden perusrakenteen myötä Sanderoissa on nyt sähköinen ohjaustehostin, jossa tehostus muuttuu ajonopeuden mukaan. Maantiellä tehostusta on vähän, mikä parantaa vakautta ja toisaalta pysäköidessä ohjaus on yli kolmanneksen kevyempi kuin aiemmin. Etujousitus on suunniteltu uudelleen niin, että tukivarsien muutoksilla ohjaus on täsmällisempi ja auto on mukavampi. Sandero kallistelee hyvin vähän ja etenee vakaammin kaarteissa. Mukavuutta on parannettu muun muassa moottorin uudella kiinnityksellä.

Samana pysyneestä TCe 90 -mallimerkinnästä huolimatta Sanderossa ja Sandero Stepwayssä on uusi 1,0-litraiseksi kasvanut moottori. Se antaa voimansa kerkeämmin kuin ennen ja vääntömomentti on kasvanut. Vaihteistoksi voi valita joko uuden kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston tai portaattomasti toimivan CVT-automaattivaihteiston. Uudella voimalinjalla hiilidioksidipäästö on pudonnut jopa 11 prosenttia ja manuaalivaihteistolla varustettujen Sandero-versioiden CO2-päästö onkin nyt vain 120 grammaa kilometriltä.

 

Sandero tarjoaa runsaasti tilaa ja mukavuutta

Matkustamo on noussut uusien materiaalien ja varusteiden myötä uudelle tasolle. Suunnittelussa on kiinnitetty huomiota pieniinkin käytön helppouteen ja ergonomiaan vaikuttaviin yksityiskohtiin. Tällaisiin varusteisiin kuuluu Comfort-varustetasolla löytyvä ohjauspyörän etäisyyssäätö tai kaikissa Sanderoissa olevat ajotietokone sekä sävylasit.

Entistä korkeammasta laadusta kertoo tyylikkään kankaan käyttö kojelaudassa, joka luo ohjaamoon kotoista tunnelmaa. Uudet etuistuimet tarjoavat entistä enemmän mukavuutta ja tukea. Sekä istuimen korkeussäätö että ohjauspyörän säätö ovat aiempaa laajemmat, mikä auttaa ajajaa löytämään erinomaisen ajoasennon.

Uuden perusrakenteen ansiosta korin mitat käytetään aiempaa tarkemmin hyväksi. Niinpä takamatkustajien jalkatilat ovat kasvaneet yli neljällä sentillä ja ne ovat nyt runsaimmat tässä kokoluokassa. Lisäksi jo ennestään varsin suuri tavaratila on kasvanut hivenen. Tavaratila on muodoltaan erittäin käytännöllinen ja pohjan voi asettaa kahdelle tasolle. Pikkutavaroille on ohjaamossa runsaasti tilaa ja jopa älypuhelimelle on oma teline.

Sandero ja Sandero Stepway ovat rakenteeltaan lujempia ja jäykempiä kuin ennen. Tärkeä asia Sanderon kehittämisen kannalta on se, että uuden perustekniikan mukana saatiin aivan uusi elektroniikan arkkitehtuuri. Se on tuonut Sanderoon paljon turvallisuutta ja mukavuutta lisääviä varusteita, joita ei ole aiemmin ollut saatavissa Daciaan.

Turvallisuutta parantavat lujan rakenteen lisäksi uudet vakiovarusteet, sillä kaikissa Sanderoissa on nyt etuturvatyynyjen lisäksi sivuturvatyynyt ja ikkunaturvaverhot eli turvatyynyjen määrä on kasvanut kuuteen. Vakiona ovat lisäksi turvavöiden kiristimet myös takapenkillä sekä hätäpuhelujärjestelmä. Uusia Sanderosta löytyviä kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat automaattinen hätäjarrutus ja lisävarusteena satavilla oleva katvealuevaroitin.

Dacia Sandero

 

Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway sisätilat

 

Dacia Sandero on edelleen Suomen edullisin uusi henkilöauto

Dacia Sanderossa on jo vakiona kaikki olennainen, ja lisäksi lisävarusteina on saatavilla muun muassa automaatti-ilmastointi digitaalinäytöllä, tavaratilan lukituksen kauko-ohjauksen sisältävä älyavainkortti, peruutuskamera sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse.

Sanderossa on kolme järkevää tieto-viihdejärjestelmää, joista yksinkertaisin on Essential-varustetasossa vakiona oleva Media Control. Siinä kuljettajan oma älypuhelin on telineessään helposti käden ulottuvilla ja se voidaan haluttaessa yhdistää osaksi auton järjestelmää. Sen jälkeen niin musiikin kuin viestien kuuntelu, puhelut ja navigointi toimivat auton tieto-viihdejärjestelmän kautta, älypuhelimen toimiessa järjestelmän kosketusnäyttönä Dacian ilmaisen, suomenkielisen Media Control -sovelluksen avulla.

Comfort-varustetaso tuo mukanaan Media Display -järjestelmän, jossa on korkealle keskelle kojelautaa sijoitettu vähän kuljettajaa kohti käännetty helppolukuinen, 8-tuumainen kosketusnäyttö. Järjestelmä on suunniteltu niin, että se toimii lähes ajatuksen voimalla ja siihen voi yhdistää myös oman älypuhelimen. Media Display -järjestelmässä on Apple CarPlay / Android Auto -valmius, joka on käytettävissä, kun puhelin yhdistetään autoon perinteiseen tapaan USB-johdolla.

Lisävarusteena voi valita Media Navin, jonka osana on nimen mukaisesti navigointi. Järjestelmässä on myös reititin, johon voi liittyä langattomasti Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Kokonaisuuteen kuuluu myös kuusi kaiutinta.

Perusmallina on Dacia Sandero TCe 90 Access, jossa ovat vakiona mm. automaattiset LED-ajovalot valotunnistimella, ajotietokone ja sävylasit. Ajamista helpottamassa ja turvallisuutta lisäämässä ovat aktiivinen hätäjarrutustoiminto, mäkilähtöavustin ja nopeudenrajoitin.

Essential-varustetaso, joka on perusvarustelu Sandero Stepwayssä, tuo mukanaan ilmastoinnin, Dacia Media Controlin, vakionopeudensäätimen, keskuslukituksen kaukosäätimellä, kahdessa osassa taitettavan takaistuimen ja paljon muuta.

Myynnin arvioidaan keskittyvän parhaaseen Comfort-varustetasoon, jonka yhteydessä Sanderoon ja Sandero Stepwayhin voi valita myös CVT-automaattivaihteiston. Siinä on mm. sadetunnistimella varustetut tuulilasinpyyhkimet, peruutustutkat takana, sähkösäätöiset, lämmitettävät ulkopeilit, etusumuvalot, sähkötoimiset ikkunannostimet kaikissa ovissa sekä Dacia Media Display.

Suomessa Sanderon osuus Dacia-myynnistä on ollut noin 15 %. Daciaa maahantuovan Nordic Automotive Services Oy:n toimitusjohtaja Heikki Vuorinen uskoo, että uuden sukupolven myötä mallin merkitys Suomessa kasvaa nykyisestä. Uutuuden ennakkomyynti alkaa 5.2. Hinnat lähtevät Dacia Sandero TCe 90 Accessin 12 399 eurosta ja Dacia Sandero Stepway TCe 90 Essentialin 14 399 eurosta.

 

Katso ennakkotunnelmia Sanderosta ja ilmoittaudu listalle

Lue lisää Sanderosta ja katso hinnat

Lue lisää Sandero Stepwaysta ja katso hinnat

 

Dacia Sandero ja Sandero Stepway

 

Dacian 5-vuotissuunnitelma – UUSIIN LUOKKIIN VAHVUUKSISTA TINKIMÄTTÄ

 

14.1.2021

Dacia tulee kasvamaan seuraavien viiden vuoden aikana niin malliston koolla kuin tuotannon määrällä mitattuna. Tulevaisuudesta kertoo konkreettisesti Dacia Bigster Concept, joka ennustaa uuden nykyisiä suuremman mallin olevan suunnitelmissa. Modernimman tekniikan ansiosta Dacia tarjoaa asiakkaille entistä enemmän vastinetta rahalle.

Osana Groupe Renaultin esittelemää Renaulution-strategiaa myös Dacia esitteli suunnitelmansa seuraavien viiden vuoden ajaksi. Dacia on tehnyt Venäjällä yhteistyötä Ladan kanssa ja tuota toimintaa syvennetään. Dacia on tulevaisuudessa entistä tehokkaampi ja kilpailukykyisempi. Dacia Bigster Concept tasoittaa tietä merkin siirtymiselle kilpailemaan nykyistä suurempien autojen luokissa.

”Dacia tulee säilymään Daciana tuomalla aidon ja luotettavan tarjooman järkeville ostajille, jotka haluavat rahalleen parhaan mahdollisen vastineen. Skaalattavaa CMF-B –perusrakennetta käyttämällä lisäämme tehokkuuttamme ja parannamme autojemme kilpailukykyä, laatua ja houkuttelevuutta. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme viedäksemme Dacian uusiin kokoluokkiin.”

Denis Le Vot, Dacian pääjohtaja

Pätevä toimintamalli

Viimeisten viidentoista vuoden ajan Dacia on jatkuvasti tuonut markkinoille nykyaikaisia, teknisesti harkittuja ja samalla asiakkaisiin vetoavia autoja. Niissä on luotettu vertaansa vailla olevaan osaamiseen, kun tekniikassa on käytetty Groupe Renaultin parhaaksi todettuja ratkaisuja.

Kevyen organisaation ja markkinoinnin avulla autojen hinnat on pidetty erittäin kilpailukykyisinä, minkä Dacian yli seitsemän miljoonaa asiakasta on havainnut. Vuodesta toiseen Sandero ja Duster ovat omissa luokissaan Euroopan ostetuimmat automallit yksityisten autonostajien keskuudessa.

Dacia on pysynyt jatkuvasti ajan hermolla vastaten asiakkaiden toiveisiin ja vahvistaen asemaansa. Tarkkaan harkittu ja kurinalainen muotoilu on auttanut pitämään kustannukset kurissa autojen suunnittelussa. Hyväksi havaitun tekniikan käytöllä on saavutettu mainio luotettavuus ja synergiaetuja. Teknologiassa päästään vielä pidemmälle, kun kaikissa malleissa otetaan käyttöön Groupe Renaultin uusi CMF-B perusrakenne.

Uuden perusrakenteen avulla voidaan tulevaisuudessa ottaa käyttöön uusilla polttoaineilla toimivia voimalinjoja sekä hybrideitä. Mallistossa siirrytään jo nyt vuonna 2021 uuteen aikakauteen, kun uudet Sanderot esitellään keväällä. Myöhemmin tänä vuonna saapuu Dacia Spring, josta tulee Euroopan edullisin täyssähköauto. Lisäksi vuoteen 2025 mennessä on tulossa kolme uutta mallia, joista yksi C-segmentin isompaan päähän.

 

Dacia Bigster Concept – esimakua uudesta suuresta mallista

Bigster Concept on täysin Dacian filosofian mukainen. Se on tilava, kestävä ja sopii vaativaankin käyttöön. Tyylikkäässä, 4,6 metriä pitkässä katumaasturissa on kaikki tarpeellinen ja oleellinen. Koemalli viitoittaa Dacian tietä astetta isompaan kokoluokkaan, missä sen valmistamia autoja myydään aikanaan Dacian tapaan luokkaa pienempien hinnalla.

”Bigster Concept ilmentää Dacian kehitystä. Siinä on kaikki oleellinen ja lisäksi tuulahdus tyylikkyyttä sekä maastohenkisyyttä. Tutkielma osoittaa, että järkevän hintaisessa autossa ei tarvitse tinkiä sen viehättävyydestä. Me Dacialla uskomme, että Bigster Concept on oiva todiste tästä.”

Alejandro Mesonero-Romanos, Dacian muotoilujohtaja

Bigster Conceptin DNA:han on koottu kaikki Dacian vahvuudet, jotka ovat auttaneet jo vuosien ajan rakentamaan asiakkaiden kanssa kestävän suhteen, kuten selkeys, aitous ja rehellisyys. Tutkielman mittasuhteet ovat vakuuttavat ja samalla ajattomat. Ne antavat vahvan viestin kestävyydestä. Bigster Conceptin muotoilussa ei ole mitään teennäistä, vaan se täyttää ja ylittää odotukset.

 

 

GREAT PLACE TO WORK® -sertifiointi ensimmäistä kertaa autoalan yritykselle – Bassadone Automotive Nordicin henkilöstökokemus sai arvostetun tunnustuksen

29.10.2020

Dacian maahantuonti kuuluu Bassadone Automotive Nordic -yritysryhmään.

Bassadone Automotive Nordic on ensimmäisenä autoalan yrityksenä Suomessa saavuttanut kansainvälisestikin arvostetun Great Place to Work® -sertifioinnin. Sertifikaatti myönnettiin heti ensimmäisen henkilöstölle ja johdolle osoitetun tutkimuskierroksen perusteella tutkimustulosten paljastettua yhtiön työntekijäkokemuksen erittäin hyväksi.

Great Place to Work® -sertifioinnin myöntää ulkopuolinen, yli 60 maassa toimiva Great Place to Work® -organisaatio. Jotta sertifikaatti voidaan myöntää, tulee yrityksen Trust Index© ylittää 70. Tämä tarkoittaa, että vähintään seitsemän kymmenestä yrityksen työntekijästä kokee yrityksen hyvänä työpaikkana. Keskimäärin suomalaisen työelämän Trust Index© on 56. (*

Bassadone Automotive Nordic on ensimmäinen suomalainen autoalan yhtiö, jonka on ansioitunut Great Place to Work® -sertifioinnilla. Bassadone työllistää Suomessa yhteensä noin 210 ammattilaista yhtiön eri toiminnoissa ja yhtiöryhmään kuuluu kymmenen eri automerkin maahantuontiyhtiöt, oma vähittäiskauppa Autoverkkokauppa.fi sekä vakuutuspalveluja tarjoava Bassadone Insurance Services ja rahoituspalveluja tarjoava DNB Auto Finance. Yhtiöryhmän koko henkilöstö ja johto oli kutsuttu mukaan tutkimukseen.

Tutkimustulosten mukaan Bassadonen henkilöstöstä 96 % pitää omaa työtään yrityksessä tärkeänä, yli 90 % pitää yrityksen kulttuuria ja toimintatapoja tasa-arvoisena ja johdon työn arvostus nousi 88 %:iin.

Yhtiömme on elänyt viime vuodet jatkuvan muutoksen keskellä. Yhtiöryhmän liikevaihto Suomessa ja Baltiassa on muutaman vuoden aikajänteellä kolminkertaistunut ja samassa yhteydessä henkilöstömäärä on kasvanut voimakkaasti. Toimintatapaamme kuvastaa päätös lähteä Great Place to Work® -haasteeseen keskellä kevään pahinta epätietoisuuden aikaa: kehitystyö ei saa pysähtyä ja yli 100-vuotiaan perheyrityksen arvoja ei unohdeta haasteellisinakaan aikoina.”, Bassadone Automotive Nordic Oy:n toimitusjohtaja Antti Ruhanen kommentoi. ”Tämä saavutettu sertfikaatti on erinomainen osoitus siitä, että niin vanha kuin uusi henkilöstömme uskoo yhtiöön ja yhteisiin tavoitteisiimme. Tavoitteemme on olla sekä autoalan arvostetuin toimija että autoalan arvostetuin työpaikka, sillä molemmat tavoitteet tukevat meille tärkeitä liiketoiminnallisia periaatteita ja johtavat tulokseen.

On ollut todella ihana huomata, miten myös perinteisenäkin pidetyt alat, kuten autoala, ovat osoittaneet tahtotilansa kehittää yrityskulttuuria kestävästi. Great Place to Work -sertifiointi on luotettava ja globaalisti arvostettu tunnustus loistavasta työntekijäkokemuksesta, luottamukseen perustuvasta yrityskulttuurista ja
sitoutuneisuudesta hyvän työpaikan rakentamiseen. Bassadone Automotive Nordic Oy edustaa kaikkea tätä ja on siksi sertifiointinsa ansainnut. On hienoa ja mielenkiintoista tehdä yhteistyötä eri organisaatioiden kanssa kestävämmän yrityskulttuurin rakentamiseksi, kun pääsee lähietäisyydeltä näkemään, mitä konkreettisia toimia kulttuurin kehittämiseksi voidaankaan tehdä. Tästä hyvänä esimerkkinä Bassadonen sitoutuneisuus kehittää esimiestyötä ja tuoda teoriat käytäntöön.”, kommentoi Great Place to Work® Suomen toimitusjohtaja Katriina Grönqvist tuoretta sertifiointia.

Seuraavaksi Bassadone Automotive Nordic on mukana kilpailemassa Suomen Parhaan Työpaikan 2021 -tittelistä keskisuurten yritysten kategoriassa.

*) tietolähde: Great Place to Work® Suomi

Lisätiedot ja tiedustelut medialle:

Bassadone Automotive Nordic, toimitusjohtaja Antti Ruhanen +358 40 700 6282 / antti.ruhanen (a) bassadone.fi
Great Place to Work® Suomi, toimitusjohtaja Katriina Grönqvist +358 40 5381 918 / katriina.gronqvist (a) greatplacetowork.fi

Bassadone Automotive Nordic Bassadone Automotive Nordic on osa yli 100 vuotiasta perheomisteista Bassadone Automotive Groupea. Bassadone maahantuo ja jälleenmyy useita automerkkejä eri Euroopan maissa. Vuonna 1997 perustettu, Suomessa sijaitseva Bassadone Automotive Nordic maahantuo merkkejä kuten Citroën, Dacia, DS, Hyundai, Isuzu, Lotus, Peugeot, Renault, SsangYong ja Suzuki. Baltian maihin Bassadone maahantuo Citroën, Hyundai, Isuzu, Peugeot, SsangYong ja Suzuki –merkkisiä ajoneuvoja. Vuonna 2019 yhtiön liikevaihto oli 417 milj. euroa. Bassadone Automotive Nordic on alansa edistyksellisin digitaalisten palvelujen tarjoaja. Maahantuontitoimintojen rinnalla Bassadone Automotive Nordiciin kuuluu vakuutustuotteita tarjoava Bassadone Insurance Services sekä autorahoitusyhtiö DNB Auto Finance. Yhtiön oma vähittäiskauppa Autoverkkokauppa.fi on ainoa autoliike Suomessa, joka tarjoaa myös täysin digitaalisen palvelun 24/7.

Timosen Auto on Dacian jälleenmyyjä Joensuussa


Kuva: Vasemmalla toimitusjohtaja Heikki Vuorinen, Nordic Automotive Services Oy ja oikealla toimitusjohtaha Tuomas Timonen, Timosen Auto.

 

16.10.2020

Timosen Autosta uusi Renaultin ja Dacian jälleenmyyjä

Joensuulainen Timosen Auto vastaa jatkossa Renault ja Dacia henkilö- ja tavara-autojen myynnistä sekä huollosta Pohjois-Karjalan talousalueella. Toiminta käynnistyy välittömästi ja esittelyautojen kautta uusiin tuotteisiin pääsee tutustumaan parin viikon sisällä. Jatkossa Renault ja Dacia autoilijat saavat kaikki palvelut kätevästi Wahlforsinkadulta Timosen Auton nykyisistä tiloista.

Olemme iloisia saadessamme arvostetun perheyhtiön edustamaan merkkejämme Pohjois-Karjalassa. Timosen Autosta löytyy juuri sopivaa yrittäjähenkisyyttä ja osaamista vauhdilla kehittyvien Renault- ja Dacia-mallistojemme kanssa työskentelyyn. Olen varma, että tästä yhteistyöstä tulee erittäin onnistunutta”, kommentoi Renault maahantuonnin toimitusjohtaja Heikki Vuorinen.

Oli helppoa tehdä päätös Renault- ja Dacia-merkkiedustusten ottamisesta valikoimaamme. Euroopan toiseksi suurimman autonvalmistajan valikoima sopii asiakkaidemme tarpeisiin erinomaisesti ja täydentää hyvin tarjontaamme. Avain Vaunu on tehnyt hyvää työtä Renaultin ja Dacian kanssa ja siitä on meidän hyvä jatkaa”, sanoo Timosen Auton toimitusjohtaja Tuomas Timonen.

Nordic Automotive Services Oy kuuluu Bassadone Automotive Nordic –yhtiöryhmään ja toimii edellä mainittujen merkkien maahantuojana. Samaan yhtiöryhmään kuuluu muun muassa Hyundai Motor Finland Oy, Suzuki Motor Finland Oy ja Isuzu Motor Finland Oy maahantuontiyhtiöt, joiden edustajana Timosen Auto on toiminut vuodesta 2005. Autoalalla Timosen Auto on toiminut vuodesta 1969 lähtien.

Tutustu Timosen Auton sivustoon: timosenauto.fi

Dacia Spring Electric – Dacian kolmas vallankumous

 

15.10.2020

Dacia mullisti automarkkinat vuonna 2004 esittelemällä Loganin. Seuraavaksi myllerrettiin katumaasturimaailma Dusterilla ja nyt hyökätään sähköautojen rintamalle. Vuonna 2021 myyntiin saapuva Spring Electric suo yhä useammalle mahdollisuuden vaihtaa sähköautoon.

Dacia paljasti maaliskuussa 2020 Spring Electric -konseptimallilla, että se on lähdössä valloittamaan sähköautomarkkinoita. Nyt on vuorossa tuotantomalli, joka ei ole juurikaan muuttunut keväiseen, jännittävän näköiseen tutkielmaan verrattuna. Henkilöauton lisäksi Spring Electricistä esitellään myös pakettiautoversio.

Dacia on tottunut ravistelemaan perinteistä, eikä Spring Electric tee säännöstä poikkeusta. Siitä tulee markkinoiden edullisin sähköauto ja se tuo sähköllä liikkumisen entistä useamman saavutettavaksi. Pieneen katumaasturimaiseen koriin on loihdittu hämmästyttävän hyvät tilat neljälle matkustajalle ja heidän tavaroilleen. Lisäksi Spring Electriciä on helppo ajaa ja auto tarjoaa kohtuullisen toimintamatkan. Kaiken tuon saa lyömättömään hintaan.

”Dacia on määrittelemässä uudelleen oleellisen. Meidät tunnetaan autoalalla aiheuttamistamme vallankumouksista. Ensimmäinen oli Logan ja sitten Dusterin avulla toimme katumaasturin kaikkien ulottuville. Nyt on vuorossa Dacian kolmas vallankumous, nimeltään Dacia Spring. Tyylikkäänä ja muodikkaana se muuttaa pelin säännöt halpana sähköllä liikkumisen ratkaisuna jokaiselle.”
Dennis Le Vot, Renault Groupin johtoryhmän jäsen.

Muodikas minikatumaasturi

Spring Electric on Dacian ensimmäinen sähköauto, minkä lisäksi se on yhtiön ensimmäinen erityisesti lyhyempiä matkoja varten suunniteltu auto. Merkin tyyliin taas rikotaan rajoja, sillä Spring ei suinkaan ole ihan perinteinen sähköauto, vaan se on ennen kaikkea mainiosti kaupunkiviidakkoon sopeutuva ajoneuvo. Springin pakettiautoversio onkin tarkoitettu etenkin esimerkiksi lähetysten toimittamiseen perille taajama- ja kaupunkialueilla.

Spring Electricin ulkonäössä on aimo annos katumaasturia, jota lokasuojia tönäisyiltä suojaavat muovit, kattokiskot ja reilu maavara korostavat. Spring on kokoisekseen todella jykevän näköinen antaen samalla muodoillaan lupauksen suurista tiloista. Korin mitat ovat pienemmät kuin mitä ulkonäön perusteella voisi odottaa, sillä Spring on 3,73 metriä pitkä, 1,62 metriä leveä ja 1,51 metriä korkea.

Nykyaikaista tekniikkaa edustavat led-etuvalot, jotka ovat sekä tehokkaat että virtaa säästävät. Takavaloissa on käytössä Dacian uusi Y-muotoinen tunnus. Latauspistoke löytyy tyylikkäästä kolmiulotteisesta etusäleiköstä.

Matkustamossa on enemmän tilaa kuin Springin ulkomittojen perusteella osaisi odottaa. Yhtenä tekijänä on Dacian tyyliin pyörien sijoittaminen kulmiin ja sen ansiosta pitkä 2,423 metrin akseliväli. Nelipaikkaisessa autossa on hyvät tilat täysikasvuisille matkustajille niin edessä kuin takana. Ohjaamossa on lisäksi paljon tilaa pikkutavaroille.

Tavaratila on auton mitat huomioon ottaen ruhtinaallisesti kolmensadan litran kokoinen, minkä lisäksi lattian alla on lisätila varapyörälle. Takapenkin voi taittaa eteen, jolloin tila kasvaa kaksinkertaiseksi.

Vaikka Spring on suunniteltu erittäin halvaksi sähköautoksi, siinä on vakiona tai saatavilla runsaasti varusteita. Myyntiin tulee kaksi versiota, joissa on aina sähköllä tehostettu ohjaus, keskuslukituksen kaukosäätö ja sähkökäyttöiset ikkunannostimet kaikissa ovissa. Turvallisuutta varmistavat muun muassa kuusi turvatyynyä, automaattisesti toimivat ajovalot ja aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä.

Suunniteltu taajamiin

Dacian filosofian mukaisesti Spring Electric on taloudellinen sekä ostettaessa että käytettäessä. Sen takia autoon ei ole haluttu asentaa suurta ja painavaa ajoakkua, vaan energiasisältö on 26,8 kWh. Auton suunnittelussa on käytetty hyväksi Renault-yhtymän pitkäaikaista kokemusta sähköautoista, minkä ansiosta virrankulutus on saatu alhaiseksi. Niinpä toimintamatka on WLTP-normin mukaan 225 kilometriä ja kaupunkiajossa sähkö riittää lähes kolmensadan kilometrin (295 km) ajoon.

Latausaika vaihtelee tavallisella 220 voltin verkkovirralla (2,3 kW teho) vajaat neljätoista tuntia kestävästä pikalatauksen (30 kW, saatavilla lisävarusteena) vajaaseen tuntiin. Jälkimmäisessä päästään 80 prosentin lataukseen. My Dacia -sovelluksen avulla voi tarkistaa ajoakun lataustason ja jäljellä olevan toimintamatkan tai ajastaa sisätilojen lämmityksen sekä jäähdytyksen. Kun auto on latauksessa, latausta voi seurata ja hallita sovelluksen avulla.

Spring Electricillä ajaminen on suunniteltu mahdollisimman helpoksi. Kromatussa, pyöritettävässä vaihteenvalitsimessa on vain asennot D (ajo), N (vapaa) ja R (peruutus). Kaupungissa on näppärää puikkelehtia, sillä kääntöympyrä on alle kymmenen metriä. Lisävarusteena on saatavana niin peruutustutka kuin -kamera, jossa on ohjaavat viivat.

Suorituskyky on Spring Electricin käyttötarkoitukseen sopiva, sillä sähkömoottori kehittää 33 kilowattia (44 hv) ja 125 Nm vääntömomentin. Värinättömästi ja äänettömästi toimivan moottorin ansiosta liikkuminen on mukavaa. Vaikka Spring on kehitetty lähinnä taajamissa liikkumiseen, se saavuttaa 125 km/h huippunopeuden.

Uusi Dacia Spring Electric tulee ennakkomyyntiin Suomessa vuoden 2021 aikana.

Tilaa Spring-uutiskirje ja kuulet ensimmäisten joukossa, kun Dacia Spring -sähköauton ennakkomyynti alkaa.

Jätä yhteystietosi niin lähetämme sinulle lisää tietoa Dacia Spring -sähköautosta sitä mukaa kun tiedot Suomen malliston ja ennakkomyynin aloituksen osalta vahvistuvat. Jos haluat, että Dacia-jälleenmyyjä ottaa sinuun yhteyttä heti kun nämä uutuudet tulevat ennakkomyyntiin, täytäthän kaikki kentät.