Uudessa Sanderossa multimedianäyttö tulee taskustasi

23.3.2021

 

Nykypäivänä älypuhelin kulkee mukanamme käytännössä kaikkialle. Entä jos sitä voisikin hyödyntää myös auton kosketusnäyttönä? Dacialla haluttiin mahdollistaa tämä, mutta niin, että älypuhelin ja auto toimivat yhdessä täysin saumattomasti. Tästä ajatuksesta syntyi uutuutemme, Dacia Media Control -audio- ja multimediajärjestelmä. Nicolas Legros, Dacia-mallistosta vastaava operatiivinen johtaja, kertoo tästä uuteen Sanderoon ja Sandero Stepwayhin tuodusta järjestelmästä ja sen eduista.

Oletko sinäkin joskus miettinyt, minne puhelimesi sijoittaisit hypätessäsi autoon, etenkin jos haluat hyödyntää puhelimen sovelluksia esimerkiksi navigoidaksesi perille määränpäähäsi? Mitä jos voisitkin ottaa älypuhelimen taskustasi tai laukustasi ja hyödyntää sitä autossa niin, että se olisi melkeinpä kiinteä osa autoasi? Dacialla huomattiin, että asiakkailla on tarve aidosti fiksulle ratkaisulle älypuhelimen säilyttämiseen ajomatkan aikana, ja ratkaisua päätettiin viedä vielä paljon pidemmälle kuin vain puhelimen säilyttämiseen. Dacian suunnittelijat ja insinöörit suunnittelivat todellisen järkiratkaisun, joka on Dacian tapaan myös käytännöllinen, nykyaikainen ja kustannustehokas.

”Me Dacialla halusimme määritellä edullisen uuden auton uudelleen. Tahdoimme löytää siihen multimediaratkaisun, joka on fiksu, selkeä ja toimiva. Asiakastutkimustemme mukaan Dacian ostajat toivovat autoilta helppokäyttöisyyttä ja arvostavat autoissaan ennen kaikkea juuri sitä. Insinöörimme ja suunnittelijamme työskentelivät siten yhdessä kehittääkseen Media Control -audiojärjestelmän, jonka myötä asiakkaiden lempinäyttö – heidän oma älypuhelimensa – nousee autoilun multimediakokemuksen keskiöön.”

Nicolas Legros, Dacia Operational Cross Car Line Director

Mikä on Dacia Media Control?

Media Control on järjestelmä, johon auton radion lisäksi sisältyy kojelaudan yläosaan integroitu kiinteä älypuhelinpidike sekä Dacian helppokäyttöinen älypuhelinsovellus. Dacia Media Control -sovelluksen voi ladata sovelluskaupasta ilmaiseksi ja sitä voi halutessaan myös personoida.
Nicolas Legros kertoo: ”Media Control on kaikenkattava multimediajärjestelmä. Siinä on radio, kaksi kaiutinta, USB -liitin, Bluetooth-yhteys, säätimet ohjauspyörässä sekä kojelautaan integroitu pidike älypuhelinta varten. Tämä pidike ja sen integrointi kojelautaan oli mukana jo alusta lähtien, kun auton kojelautaa alettiin suunnitella. Tämä takaa sen, että pidike on sijoitettu autoon siten, että se on kuljettajalle niin käytännöllinen kuin ergonominenkin.”

 

Kun älypuhelin sijoitetaan keskellä uuden Dacia Sanderon kojelautaa olevaan pidikkeeseen, se pysyy siinä hyvin paikallaan ja puhelimesta tulee integroitu osa ajokokemusta. Pidike on sijoitettu kojelaudan yläosaan ja käännetty hieman kuljettajaa kohti, jotta puhelimen näytöllä olevia tietoja voi silmäillä sujuvasti ja turvallisesti. Kun lataat älypuhelimeesi ilmaisen Dacia Media Control -sovelluksen ja yhdistät puhelimen autoon Bluetooth-yhteyden avulla, puhelin toimii auton multimedianäyttönä ja jopa mittariston jatkeena, joten autossa on ikään kuin kosketusnäyttö, vaikka siihen ei tilaisi varsinaista integroitua multimediajärjestelmää kosketusnäyttöineen.

Navigointisovellukset, radio-, musiikki- ja puhelintoiminnot ja jopa auton mittariston tiedot löytyvät puhelimen näytöltä käden ulottuvilta, ja käytettävissä on myös ääniohjaus, jos autoon yhdistetyssä älypuhelimessa on ko. toiminnon tuki. Kun pidikkeessä ei ole älypuhelinta, pidikkeen kansi on kiinni ja se pysyy tyylikkäästi piilossa kojelaudan sisällä.

 

Edellä mainittujen toimintojen lisäksi Dacia Media Control -sovellus on personoitavissa oman maun ja omien tarpeiden mukaiseksi, mikä tekee siitä vielä entistä fiksumman. Muokattavissa olevien sovellusnäkymien ansiosta järjestelmä mukautuu käyttäjän tarpeisiin ja yhdistyy myös auton ajotietokoneeseen. Sovelluksessa voit luoda oikopolkuja usein käyttämiisi toimintoihin ja sovelluksiin sekä yhteystietoihin.

Navigointisovelluksia on valittavissa useita ja esimerkiksi kalenterinäkymästä voit suoraan käynnistää navigoinnin kalenterimerkinnässä mainittuun sijaintiin. Voit kuunnella niin radiokanavia kuin puhelimessa tai USB-muistitikulla olevia soittolistojakin, tai suoratoistopalveluiden musiikki- ja ääniviihdetarjontaa.

Puhelintoimintoihin sisältyy soittamisen lisäksi pääsy yhteystietoihin, soittohistoriaan sekä kalenteriin. Puhelimesta riippuen voi olla myös mahdollista kuunnella saapuvat tekstiviestit. Ajoneuvo-valikosta löytyy opastusta taloudelliseen ajamiseen ja mm. auton polttoaineenkulutukseen liittyviä tietoja. Kun saavut perille määränpäähän, järjestelmä voi lisäksi muistuttaa sinua ottamaan älypuhelimesi mukaan autosta noustessasi.

Dacian Nicolas Legros kiteyttää uutuuden vahvuudet näin: ”Media Control yhdistää älypuhelinteknologian ja ajokokemuksen helpolla ja saumattomalla tavalla.”

Helppokäyttöisyys ennen kaikkea

Järjestelmän helppokäyttöisyys pohjautuu osaltaan myös sen ergonomiaan. Älypuhelinpidikkeen huolellisesti mietityn sijoittelun ansiosta puhelimen näytöllä näkyvät toiminnot ovat helposti käden ulottuvilla. Sovellus ja sen valikot ovat selkeitä ja sovelluksen käyttö on intuitiivista.

Sen lisäksi, että audiojärjestelmän toimintoja voi käyttää puhelimen näytöltä käsin, niitä voi ohjata myös ohjauspyörässä ja sen takana olevista säätimistä. Näiden painikkeiden avulla voit muun muassa vaihtaa musiikkikappaletta tai radiokanavaa, säätää äänenvoimakkuutta, vastata puheluihin tai lopettaa puheluita. Täten älypuhelimen yhdistäminen ei ole välttämätöntä, vaan Media Control toimii myös sellaisenaan, ilman puhelinta ja siihen asennettua sovellusta.

 

Kokonaisuudessaan Media Control -järjestelmän käytettävyyttä on mietitty huolella. Se on toimiva, fiksu ja selkeä ratkaisu, joka ei maksa maltaita. ”Dacia-brändin DNA on nyt viety myös multimediapuolelle”, sanoo Nicolas Legros. Tämä uutuus on todella juuri kaikkea sitä, mitä Dacia yleensäkin edustaa. Helppoa, käytännöllistä ja fiksua. Ainutlaatuista hinta-laatusuhdetta ja vastinetta rahalle.

Dacia Media Control on vakiona Sanderon ja Sandero Stepwayn Essential-varustetasolla. Dacia Media Control -sovellus sekä auton ajotietokone toimivat suomen kielellä. Lisävarusteena Essential-tasolla on saatavilla Media Display, jossa on 8-tuumainen kosketusnäyttö. Comfort-varustetasolla Media Display 8” kosketusnäyttöineen on vakiovaruste.

LUE LISÄÄ SANDEROSTA JA KATSO HINNAT

LUE LISÄÄ SANDERO STEPWAYSTÄ JA KATSO HINNAT

Täysin uuden Dacia Spring -sähköauton myynti käynnistyy Euroopassa – Dacian sähköinen vallankumous

12.3.2021

Dacia ei tyydy seuraamaan muita, vaan se tekee asiat omalla jäljittelemättömällä tavallaan.

Sandero on Euroopan ostetuin automalli yksityisostajien keskuudessa ja Duster on puolestaan ykkösmalli katumaastureissa. Nyt Dacia aloittaa sähköauto-markkinoiden mullistuksen uudella Springillä. Dacia alkaa kirjoittaa uutta kappaletta hienoon menestystarinaansa. Viidentoista vuoden ajan Dacia on tuonut uutta ajattelua Euroopan automarkkinoille. Nyt voidaan puhua r EV olutionista eli vallankumouksesta, kun Dacia esittelee ensimmäisen sähköautonsa. Dacia on osa Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssia ja uudessa Springissä käytetään sitä tietotaitoa ja kokemusta, minkä allianssi on kerännyt sähköautoista yli kymmenen vuoden aikana. On hyvä myös muistaa, että Renault on ollut pitkään markkinajohtaja sähköautoissa Euroopassa niin henkilö- kuin pakettiautoissa.

 

 

Pieni ja käytännöllinen

Dacia lähtee kilpailemaan Springin myötä kahteen luokkaan, sillä uutuus on sekä yhtiön ensimmäinen sähköauto että ensimmäinen kaupunkiauto. Muotoilunsa osalta Springiä voisi kuvailla minikatumaasturiksi, sillä sen pienissä ulkomitoissa on jämäkkyyttä ja suuri maavara auttaa liikkumisessa. Tiloista ei kuitenkaan ole tingitty, sillä kompaktista vain 3,73 metriä pituisesta korista huolimatta Springin akseliväli on yli 2,4 metriä. Niinpä neljälle matkustajalle ja heidän tavaroilleen on hyvät tilat. Tavaratila on 270 litran kokoinen, minkä lisäksi lattian alla on lisälokero ja matkustamossa paljon paikkoja pikkutavaroille. Puikkelehtimista kaupungin sokkeloissa helpottaa auton pieni alle kymmenen metrin kääntöympyrä. Sähköisesti tehostettu ohjaus auttaa ajajaa ja saatavilla on myös peruutuskamera ja tutkat taakse pysäköintiä helpottamaan.

Paikallisesti päästöttömästi alhaisin kustannuksin

Dacia on suunnitellut Springin kaupunki- ja taajamakäyttöön, minkä takia se on pieni ja kevyt. Auton omamassa on saatu jäämään alle tuhanteen kiloon osin sen takia, että ajoakun energiasisältöä ei ole kasvatettu kovin suureksi. Silti sen 27,4 kilowattituntia riittävät 230 kilometrin toimintamatkaan (WLTP) ja pelkässä kaupunkiajossa toimintamatka on yli kolmesataa kilometriä. Ajoakun voi ladata tavallisella verkkovirralla (10 A), jolloin aikaa kuluu vajaat 14 tuntia. Käyttämällä 7,4 kilowatin kotilatausasemaa (32 A), akun saa täyteen vajaassa viidessä tunnissa. Kolmas mahdollisuus on pikalataus, jossa 30 kW:n teholla ladattaessa akkuun saadaan 80 prosenttinen virtamäärä alle tunnissa. Springin sähkömoottori kehittää 33 kilowattia ja 125 Nm vääntömomentin, joten voimaa on mukavasti taajamassa liikkumiseen. Spring kiihtyy nollasta sataan 19,1 sekunnissa. Sähköauton hyviin puoliin kuuluu ajamisen vaivattomuus, riittää kun valitsee ajosuunnan ja painaa sen jälkeen energiapoljinta.

 

Myynti alkaa Euroopan isommilta markkinoilta

Täyssähköauto Dacia Spring tulee myyntiin kolmena versiona. Ensimmäisenä saapuu Spring Business, joka on tarkoitettu yhteiskäyttöön ja vuokra-autoksi. Niitä aletaan toimittaa Ranskassa asiakkaille maaliskuussa 2021. Maaliskuun 20. päivänä aloitetaan suurilla markkinoilla, kuten Ranskassa, Springin ennakkomyynti kaikille. Ensimmäiset yksityisasiakkaat saavat autonsa elokuussa. Valittavana on kaksi varustetasoa, joiden hinnat Ranskassa ovat 16 990 ja 18 490 euroa. Kolmannessa aallossa vuoden 2022 alkupuolella starttaa pakettiautoversion, Spring Cargon myynti. Lähijakeluun tarkoitetussa näppärässä minipakussa on takapenkin tilalla yli kuutiometrin kokoinen tavaratila.

Dacian maahantuojan Nordic Automotive Services Oy:n toimitusjohtaja Heikki Vuorinen on innoissaan Springin saamasta vastaanotosta: ”Yli tuhat suomalaista on ilmaissut kiinnostuksensa tätä uutta sähköautoa kohtaan ja tilannut Spring-uutiskirjeen, ja määrä kasvaa päivittäin. Suuri kiinnostus osoittaa sen, että myös tämän tyyppisille sähköautoille on meillä paljon luonnollista kysyntää. Olemme varmoja siitä, että Dacia Spring kasvattaa sähköautoilun suosiota Suomessa, kunhan saamme sen myyntiin. Ensimmäisenä ostoikkuna luonnollisesti aukeaa kiinnostuksensa ilmaisseille henkilöille, joille tieto myynnin aloituksesta aikanaan toimitetaan heti ensimmäiseksi”.

Päivitys 2023: Dacia Spring ei ole tulossa Suomeen tai Pohjoismaihin.

Dacia Sanderon ja Sandero Stepway kolmas sukupolvi -VAIN NIMI ON DACIA SANDEROSSA ENNALLAAN

5.2.2021

Dacia Sandero ja Dacia Sandero Stepway

Kolmannen sukupolven Dacia Sandero nousee kaikilta ominaisuuksiltaan entistä korkeammalle tasolle

Perusrakennettaan myöten täysin uusi kolmannen sukupolven Dacia Sandero nousee kaikilta ominaisuuksiltaan entistä korkeammalle tasolle. Nimen lisäksi vain merkin filosofia on ennallaan. Se tarkoittaa markkinoiden edullisinta hintaa ja vielä entistäkin parempaa vastinetta rahalle.

Dacia näyttää esimerkkiä tarjoamalla asiakkaille järkeviä autoja – kuten Dacia Sandero ja Dacia Sandero Stepway. Kuluttajat ovat yhä enemmän hintatietoisia, eivätkä kaikki halua yltäkylläistä varustelua tai tarpeettoman rajua suorituskykyä. Muutos on ollut vallalla jo pitkään ja viime kuukausien aikana pandemia on rohkaissut yhä useampia autonostajia asiallisesti harkittuun valintaan. Liikkumisen vapaus halutaan säilyttää, mutta samalla keskitytään oleelliseen.

Dacia Sandero

 

Kasvava joukko asiakkaista palaa auton valinnassaan aiempaa realistisempaan lähestymistapaan. Yli viidentoista vuoden ajan Dacia on palvellut tuota ostajakuntaa tarjoamalla järkeviä autoja kohtuulliseen hintaan. Yhtiön DNA:han kuuluu tarjota yksinkertaisia, tilavia ja luotettavia autoja halvemmalla kuin kukaan muu.

Dacian filosofia on parhaimmillaan uudessa Sanderossa ja Sandero Stepwayssä. Mallisarja on ollut eurooppalaisten yksityisten autonostajien ykkösvalinta jo vuodesta 2017 alkaen. Tätä Dacian suosituinta mallia on myyty yli kaksi miljoonaa kappaletta, mikä kattaa melkein kolmanneksen yhtiön vuoden 2004 jälkeen valmistamista autoista. Lähes kaksi kolmasosaa tuosta määrästä on Sandero Stepwayta.

Ensimmäisen, alun perin Etelä-Amerikan markkinoita varten suunnitellun Sanderon myynti alkoi Euroopassa vuonna 2008 ja seuraavana vuonna malli sai rinnalleen Sandero Stepwayn. Toiseen sukupolveen Sandero-perhe siirtyi vuonna 2012 ja nyt on vuorossa mahtava loikka kolmanteen sukupolveen.

Enemmän kaikkea

Täysin uudessa Sanderossa on säilytetty sen edeltäjien hyvät, asiakkaita ilahduttaneet ominaisuudet, joita on hiottu vielä paremmiksi. Dacian periaatteisiin kuuluu ylittää ostajien odotukset, minkä takia se on ollut Suomessa vuodesta toiseen huipulla yksityisten autonostajien merkkiuskollisuudessa.

Kolmannen sukupolven Sanderossa korin mitat ovat suunnilleen ennallaan, mutta se on kaikilta ominaisuuksiltaan aiempaa parempi. Se on nykyaikaisempi, tilavampi, monikäyttöisempi ja käytännöllisempi. Uuden perusrakenteen ansiosta aktiivinen ja passiivinen turvallisuus ovat entistä korkeammalla tasolla ja kulutus eli taloudellisuus on parantunut.

”Kolmas sukupolvi uudistaa Dacian ikoniset mallit, jotka kattavat kolmanneksen myynnistämme ja koko B-segmentin. Nykyaikainen muotoilu antaa vankan vaikutelman ollen samalla herkkä ja innovatiivinen. Sanderon CMF-perusrakenne ja polttoainetaloudelliset moottorit perustuvat Allianssin uusimpiin teknisiin ratkaisuihin. Täysin uudet Sandero ja Sandero Stepway tarjoavat enemmän tilaa, mukavuutta, turvallisuutta ja paremman ajettavuuden. Niissä havainnollistuu Dacian DNA: oleelliset, asiakkaan todelliset tarpeet täyttävä auto kohtuulliseen hintaan.”
Mihai Bordeanu, Dacian markkinointijohtaja

Ulkoasu on myös uudistunut

 

Uusi moderni muotoilu

Dacian muotoilujohtaja David Durand kiteyttää täysin uuden Sanderon ulkonäön napakasti yhteen lauseeseen: ”Kaikki paitsi auton keulamerkki on muotoiltu uudelleen.”

Sandero ja Sandero Stepway ovat linjoiltaan nykyaikaisia ja vankkoja. Pyörää ei kannata keksiä uudelleen, minkä takia Dacia on säilyttänyt korin mitat lähes ennallaan. Edeltäjien tapaan Sanderot ovat ulkomitoiltaan kompakteja tarjoten samalla aiempaa enemmän tilaa ja monikäyttöisyyttä.

Korissa korostetaan vyötärölinjaa ja pyörien sijoitusta, mikä antaa Sanderolle voimakkaan persoonallisuuden. Kaiken kaikkiaan muodot ovat vähän pyöreämmät kuin ennen ja tuulilasia on kallistettu enemmän taaksepäin. Korkeutta korissa on sentti vähemmän kuin edeltäjässä ja voimakkaammin perää kohti laskeva kattolinja yhdessä muiden parannusten kanssa pienentää ilmanvastusta.

Sekä edessä LED-valoissa että takavaloissa on uusi Y-muoto, joka antaa Sanderolle vahvan identiteetin osana Dacia-perhettä. Uusia valoja ei ole suunniteltu vain muodon vuoksi, vaan kaukovalojen kantama on 37 prosenttia pidempi ja 9 prosenttia leveämpi kuin ennen.

Muotoilun yksityiskohdissa on paljon vähäiseltä tuntuvia, mutta hyvin järkeviä parannuksia. Ovien kahvoista saa nyt aiempaa paremman otteen. Takaluukun lukko on sähköinen ja se on siirretty luukun alapuolelle, jolloin pinta on saatu tasaiseksi. Ovien ja ulkopeilien uudella muotoilulla on pienennetty ilmanvastusta ja vähennetty melua. Kaikki seikat nostavat laatua ja tekevät auton käyttämisestä miellyttävämpää.

Sanderon keulassa tunnusomaiset valot

 

Kaksikossa katumaasturimainen Sandero Stepway eroaa tavallisesta Sanderosta paljon enemmän kuin ennen. Siinä on vakiona 16-tuumaiset pyörät ja edeltäjän tapaan maavaraa on yli neljä senttiä enemmän. Keulalla on konepeltiä myöten oma ilmeensä ja Stepwayssä on sekä edessä että takana puskurissa alleajosuoja.

Stepwayssä on lisäksi vakiona kattokaiteet. Comfort-varustetasossa ne ovat monitoimiset eli kätevästi muutettavissa kattotelineeksi. Hienostunut, patentoitu ratkaisu edustaa kaikkea mitä Dacia on: älykäs, käytännöllinen, mutkaton ja luotettava.

Stepwayn muuntuvat kattokaiteet

 

Kaikkien Dacioiden perusta

Tammikuussa Groupe Renault esitteli strategiansa seuraavien viiden vuoden ajaksi. Siinä kerrottiin, että jatkossa kaikki Daciat suunnitellaan uudelle CMF-B -perusrakenteelle. Ensimmäisenä tämä Allianssin moderneinta tekniikkaa käyttävä ratkaisu, joka on myös mm. Renault Cliossa ja Capturissa, tulee Dacialla täysin uuteen Sanderoon.

Perusrakenteessa sekä akseliväliä että raideleveyttä voi muuttaa erilaisiin automalleihin sopivaksi. Sanderossa akseliväli on 2,604 metriä eli 15 mm pidempi kuin edeltäjässä. Raideleveys on kasvanut Sanderossa neljällä ja Sandero Stepwayssä kolmella sentillä, millä on hyvä vaikutus sekä sisätiloihin että ajo-ominaisuuksiin.

Tärkeimmät parannukset ovat kuitenkin näkymättömissä, sillä uusi perusrakenne on paljon lujempi ja jäykempi kuin edellisessä sukupolvessa käytetty. Muutoksella on suuri merkitys auton turvallisuuteen. Merkittävistä parannuksista huolimatta uusi rakenne on kevyempi kuin ennen, millä puolestaan saadaan alennettua polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä.

Uuden perusrakenteen myötä Sanderoissa on nyt sähköinen ohjaustehostin, jossa tehostus muuttuu ajonopeuden mukaan. Maantiellä tehostusta on vähän, mikä parantaa vakautta ja toisaalta pysäköidessä ohjaus on yli kolmanneksen kevyempi kuin aiemmin. Etujousitus on suunniteltu uudelleen niin, että tukivarsien muutoksilla ohjaus on täsmällisempi ja auto on mukavampi. Sandero kallistelee hyvin vähän ja etenee vakaammin kaarteissa. Mukavuutta on parannettu muun muassa moottorin uudella kiinnityksellä.

Samana pysyneestä TCe 90 -mallimerkinnästä huolimatta Sanderossa ja Sandero Stepwayssä on uusi 1,0-litraiseksi kasvanut moottori. Se antaa voimansa kerkeämmin kuin ennen ja vääntömomentti on kasvanut. Vaihteistoksi voi valita joko uuden kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston tai portaattomasti toimivan CVT-automaattivaihteiston. Uudella voimalinjalla hiilidioksidipäästö on pudonnut jopa 11 prosenttia ja manuaalivaihteistolla varustettujen Sandero-versioiden CO2-päästö onkin nyt vain 120 grammaa kilometriltä.

 

Sandero tarjoaa runsaasti tilaa ja mukavuutta

Matkustamo on noussut uusien materiaalien ja varusteiden myötä uudelle tasolle. Suunnittelussa on kiinnitetty huomiota pieniinkin käytön helppouteen ja ergonomiaan vaikuttaviin yksityiskohtiin. Tällaisiin varusteisiin kuuluu Comfort-varustetasolla löytyvä ohjauspyörän etäisyyssäätö tai kaikissa Sanderoissa olevat ajotietokone sekä sävylasit.

Entistä korkeammasta laadusta kertoo tyylikkään kankaan käyttö kojelaudassa, joka luo ohjaamoon kotoista tunnelmaa. Uudet etuistuimet tarjoavat entistä enemmän mukavuutta ja tukea. Sekä istuimen korkeussäätö että ohjauspyörän säätö ovat aiempaa laajemmat, mikä auttaa ajajaa löytämään erinomaisen ajoasennon.

Uuden perusrakenteen ansiosta korin mitat käytetään aiempaa tarkemmin hyväksi. Niinpä takamatkustajien jalkatilat ovat kasvaneet yli neljällä sentillä ja ne ovat nyt runsaimmat tässä kokoluokassa. Lisäksi jo ennestään varsin suuri tavaratila on kasvanut hivenen. Tavaratila on muodoltaan erittäin käytännöllinen ja pohjan voi asettaa kahdelle tasolle. Pikkutavaroille on ohjaamossa runsaasti tilaa ja jopa älypuhelimelle on oma teline.

Sandero ja Sandero Stepway ovat rakenteeltaan lujempia ja jäykempiä kuin ennen. Tärkeä asia Sanderon kehittämisen kannalta on se, että uuden perustekniikan mukana saatiin aivan uusi elektroniikan arkkitehtuuri. Se on tuonut Sanderoon paljon turvallisuutta ja mukavuutta lisääviä varusteita, joita ei ole aiemmin ollut saatavissa Daciaan.

Turvallisuutta parantavat lujan rakenteen lisäksi uudet vakiovarusteet, sillä kaikissa Sanderoissa on nyt etuturvatyynyjen lisäksi sivuturvatyynyt ja ikkunaturvaverhot eli turvatyynyjen määrä on kasvanut kuuteen. Vakiona ovat lisäksi turvavöiden kiristimet myös takapenkillä sekä hätäpuhelujärjestelmä. Uusia Sanderosta löytyviä kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat automaattinen hätäjarrutus ja lisävarusteena satavilla oleva katvealuevaroitin.

Dacia Sandero

 

Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway sisätilat

 

Dacia Sandero on edelleen Suomen edullisin uusi henkilöauto

Dacia Sanderossa on jo vakiona kaikki olennainen, ja lisäksi lisävarusteina on saatavilla muun muassa automaatti-ilmastointi digitaalinäytöllä, tavaratilan lukituksen kauko-ohjauksen sisältävä älyavainkortti, peruutuskamera sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse.

Sanderossa on kolme järkevää tieto-viihdejärjestelmää, joista yksinkertaisin on Essential-varustetasossa vakiona oleva Media Control. Siinä kuljettajan oma älypuhelin on telineessään helposti käden ulottuvilla ja se voidaan haluttaessa yhdistää osaksi auton järjestelmää. Sen jälkeen niin musiikin kuin viestien kuuntelu, puhelut ja navigointi toimivat auton tieto-viihdejärjestelmän kautta, älypuhelimen toimiessa järjestelmän kosketusnäyttönä Dacian ilmaisen, suomenkielisen Media Control -sovelluksen avulla.

Comfort-varustetaso tuo mukanaan Media Display -järjestelmän, jossa on korkealle keskelle kojelautaa sijoitettu vähän kuljettajaa kohti käännetty helppolukuinen, 8-tuumainen kosketusnäyttö. Järjestelmä on suunniteltu niin, että se toimii lähes ajatuksen voimalla ja siihen voi yhdistää myös oman älypuhelimen. Media Display -järjestelmässä on Apple CarPlay / Android Auto -valmius, joka on käytettävissä, kun puhelin yhdistetään autoon perinteiseen tapaan USB-johdolla.

Lisävarusteena voi valita Media Navin, jonka osana on nimen mukaisesti navigointi. Järjestelmässä on myös reititin, johon voi liittyä langattomasti Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Kokonaisuuteen kuuluu myös kuusi kaiutinta.

Perusmallina on Dacia Sandero TCe 90 Access, jossa ovat vakiona mm. automaattiset LED-ajovalot valotunnistimella, ajotietokone ja sävylasit. Ajamista helpottamassa ja turvallisuutta lisäämässä ovat aktiivinen hätäjarrutustoiminto, mäkilähtöavustin ja nopeudenrajoitin.

Essential-varustetaso, joka on perusvarustelu Sandero Stepwayssä, tuo mukanaan ilmastoinnin, Dacia Media Controlin, vakionopeudensäätimen, keskuslukituksen kaukosäätimellä, kahdessa osassa taitettavan takaistuimen ja paljon muuta.

Myynnin arvioidaan keskittyvän parhaaseen Comfort-varustetasoon, jonka yhteydessä Sanderoon ja Sandero Stepwayhin voi valita myös CVT-automaattivaihteiston. Siinä on mm. sadetunnistimella varustetut tuulilasinpyyhkimet, peruutustutkat takana, sähkösäätöiset, lämmitettävät ulkopeilit, etusumuvalot, sähkötoimiset ikkunannostimet kaikissa ovissa sekä Dacia Media Display.

Suomessa Sanderon osuus Dacia-myynnistä on ollut noin 15 %. Daciaa maahantuovan Nordic Automotive Services Oy:n toimitusjohtaja Heikki Vuorinen uskoo, että uuden sukupolven myötä mallin merkitys Suomessa kasvaa nykyisestä. Uutuuden ennakkomyynti alkaa 5.2. Hinnat lähtevät Dacia Sandero TCe 90 Accessin 12 399 eurosta ja Dacia Sandero Stepway TCe 90 Essentialin 14 399 eurosta.

 

Katso ennakkotunnelmia Sanderosta ja ilmoittaudu listalle

Lue lisää Sanderosta ja katso hinnat

Lue lisää Sandero Stepwaysta ja katso hinnat

 

Dacia Sandero ja Sandero Stepway

 

Dacian 5-vuotissuunnitelma – UUSIIN LUOKKIIN VAHVUUKSISTA TINKIMÄTTÄ

 

14.1.2021

Dacia tulee kasvamaan seuraavien viiden vuoden aikana niin malliston koolla kuin tuotannon määrällä mitattuna. Tulevaisuudesta kertoo konkreettisesti Dacia Bigster Concept, joka ennustaa uuden nykyisiä suuremman mallin olevan suunnitelmissa. Modernimman tekniikan ansiosta Dacia tarjoaa asiakkaille entistä enemmän vastinetta rahalle.

Osana Groupe Renaultin esittelemää Renaulution-strategiaa myös Dacia esitteli suunnitelmansa seuraavien viiden vuoden ajaksi. Dacia on tehnyt Venäjällä yhteistyötä Ladan kanssa ja tuota toimintaa syvennetään. Dacia on tulevaisuudessa entistä tehokkaampi ja kilpailukykyisempi. Dacia Bigster Concept tasoittaa tietä merkin siirtymiselle kilpailemaan nykyistä suurempien autojen luokissa.

”Dacia tulee säilymään Daciana tuomalla aidon ja luotettavan tarjooman järkeville ostajille, jotka haluavat rahalleen parhaan mahdollisen vastineen. Skaalattavaa CMF-B –perusrakennetta käyttämällä lisäämme tehokkuuttamme ja parannamme autojemme kilpailukykyä, laatua ja houkuttelevuutta. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme viedäksemme Dacian uusiin kokoluokkiin.”

Denis Le Vot, Dacian pääjohtaja

Pätevä toimintamalli

Viimeisten viidentoista vuoden ajan Dacia on jatkuvasti tuonut markkinoille nykyaikaisia, teknisesti harkittuja ja samalla asiakkaisiin vetoavia autoja. Niissä on luotettu vertaansa vailla olevaan osaamiseen, kun tekniikassa on käytetty Groupe Renaultin parhaaksi todettuja ratkaisuja.

Kevyen organisaation ja markkinoinnin avulla autojen hinnat on pidetty erittäin kilpailukykyisinä, minkä Dacian yli seitsemän miljoonaa asiakasta on havainnut. Vuodesta toiseen Sandero ja Duster ovat omissa luokissaan Euroopan ostetuimmat automallit yksityisten autonostajien keskuudessa.

Dacia on pysynyt jatkuvasti ajan hermolla vastaten asiakkaiden toiveisiin ja vahvistaen asemaansa. Tarkkaan harkittu ja kurinalainen muotoilu on auttanut pitämään kustannukset kurissa autojen suunnittelussa. Hyväksi havaitun tekniikan käytöllä on saavutettu mainio luotettavuus ja synergiaetuja. Teknologiassa päästään vielä pidemmälle, kun kaikissa malleissa otetaan käyttöön Groupe Renaultin uusi CMF-B perusrakenne.

Uuden perusrakenteen avulla voidaan tulevaisuudessa ottaa käyttöön uusilla polttoaineilla toimivia voimalinjoja sekä hybrideitä. Mallistossa siirrytään jo nyt vuonna 2021 uuteen aikakauteen, kun uudet Sanderot esitellään keväällä. Myöhemmin tänä vuonna saapuu Dacia Spring, josta tulee Euroopan edullisin täyssähköauto. Lisäksi vuoteen 2025 mennessä on tulossa kolme uutta mallia, joista yksi C-segmentin isompaan päähän.

 

Dacia Bigster Concept – esimakua uudesta suuresta mallista

Bigster Concept on täysin Dacian filosofian mukainen. Se on tilava, kestävä ja sopii vaativaankin käyttöön. Tyylikkäässä, 4,6 metriä pitkässä katumaasturissa on kaikki tarpeellinen ja oleellinen. Koemalli viitoittaa Dacian tietä astetta isompaan kokoluokkaan, missä sen valmistamia autoja myydään aikanaan Dacian tapaan luokkaa pienempien hinnalla.

”Bigster Concept ilmentää Dacian kehitystä. Siinä on kaikki oleellinen ja lisäksi tuulahdus tyylikkyyttä sekä maastohenkisyyttä. Tutkielma osoittaa, että järkevän hintaisessa autossa ei tarvitse tinkiä sen viehättävyydestä. Me Dacialla uskomme, että Bigster Concept on oiva todiste tästä.”

Alejandro Mesonero-Romanos, Dacian muotoilujohtaja

Bigster Conceptin DNA:han on koottu kaikki Dacian vahvuudet, jotka ovat auttaneet jo vuosien ajan rakentamaan asiakkaiden kanssa kestävän suhteen, kuten selkeys, aitous ja rehellisyys. Tutkielman mittasuhteet ovat vakuuttavat ja samalla ajattomat. Ne antavat vahvan viestin kestävyydestä. Bigster Conceptin muotoilussa ei ole mitään teennäistä, vaan se täyttää ja ylittää odotukset.

 

 

GREAT PLACE TO WORK® -sertifiointi ensimmäistä kertaa autoalan yritykselle – Bassadone Automotive Nordicin henkilöstökokemus sai arvostetun tunnustuksen

29.10.2020

Dacian maahantuonti kuuluu Bassadone Automotive Nordic -yritysryhmään.

Bassadone Automotive Nordic on ensimmäisenä autoalan yrityksenä Suomessa saavuttanut kansainvälisestikin arvostetun Great Place to Work® -sertifioinnin. Sertifikaatti myönnettiin heti ensimmäisen henkilöstölle ja johdolle osoitetun tutkimuskierroksen perusteella tutkimustulosten paljastettua yhtiön työntekijäkokemuksen erittäin hyväksi.

Great Place to Work® -sertifioinnin myöntää ulkopuolinen, yli 60 maassa toimiva Great Place to Work® -organisaatio. Jotta sertifikaatti voidaan myöntää, tulee yrityksen Trust Index© ylittää 70. Tämä tarkoittaa, että vähintään seitsemän kymmenestä yrityksen työntekijästä kokee yrityksen hyvänä työpaikkana. Keskimäärin suomalaisen työelämän Trust Index© on 56. (*

Bassadone Automotive Nordic on ensimmäinen suomalainen autoalan yhtiö, jonka on ansioitunut Great Place to Work® -sertifioinnilla. Bassadone työllistää Suomessa yhteensä noin 210 ammattilaista yhtiön eri toiminnoissa ja yhtiöryhmään kuuluu kymmenen eri automerkin maahantuontiyhtiöt, oma vähittäiskauppa Autoverkkokauppa.fi sekä vakuutuspalveluja tarjoava Bassadone Insurance Services ja rahoituspalveluja tarjoava DNB Auto Finance. Yhtiöryhmän koko henkilöstö ja johto oli kutsuttu mukaan tutkimukseen.

Tutkimustulosten mukaan Bassadonen henkilöstöstä 96 % pitää omaa työtään yrityksessä tärkeänä, yli 90 % pitää yrityksen kulttuuria ja toimintatapoja tasa-arvoisena ja johdon työn arvostus nousi 88 %:iin.

Yhtiömme on elänyt viime vuodet jatkuvan muutoksen keskellä. Yhtiöryhmän liikevaihto Suomessa ja Baltiassa on muutaman vuoden aikajänteellä kolminkertaistunut ja samassa yhteydessä henkilöstömäärä on kasvanut voimakkaasti. Toimintatapaamme kuvastaa päätös lähteä Great Place to Work® -haasteeseen keskellä kevään pahinta epätietoisuuden aikaa: kehitystyö ei saa pysähtyä ja yli 100-vuotiaan perheyrityksen arvoja ei unohdeta haasteellisinakaan aikoina.”, Bassadone Automotive Nordic Oy:n toimitusjohtaja Antti Ruhanen kommentoi. ”Tämä saavutettu sertfikaatti on erinomainen osoitus siitä, että niin vanha kuin uusi henkilöstömme uskoo yhtiöön ja yhteisiin tavoitteisiimme. Tavoitteemme on olla sekä autoalan arvostetuin toimija että autoalan arvostetuin työpaikka, sillä molemmat tavoitteet tukevat meille tärkeitä liiketoiminnallisia periaatteita ja johtavat tulokseen.

On ollut todella ihana huomata, miten myös perinteisenäkin pidetyt alat, kuten autoala, ovat osoittaneet tahtotilansa kehittää yrityskulttuuria kestävästi. Great Place to Work -sertifiointi on luotettava ja globaalisti arvostettu tunnustus loistavasta työntekijäkokemuksesta, luottamukseen perustuvasta yrityskulttuurista ja
sitoutuneisuudesta hyvän työpaikan rakentamiseen. Bassadone Automotive Nordic Oy edustaa kaikkea tätä ja on siksi sertifiointinsa ansainnut. On hienoa ja mielenkiintoista tehdä yhteistyötä eri organisaatioiden kanssa kestävämmän yrityskulttuurin rakentamiseksi, kun pääsee lähietäisyydeltä näkemään, mitä konkreettisia toimia kulttuurin kehittämiseksi voidaankaan tehdä. Tästä hyvänä esimerkkinä Bassadonen sitoutuneisuus kehittää esimiestyötä ja tuoda teoriat käytäntöön.”, kommentoi Great Place to Work® Suomen toimitusjohtaja Katriina Grönqvist tuoretta sertifiointia.

Seuraavaksi Bassadone Automotive Nordic on mukana kilpailemassa Suomen Parhaan Työpaikan 2021 -tittelistä keskisuurten yritysten kategoriassa.

*) tietolähde: Great Place to Work® Suomi

Lisätiedot ja tiedustelut medialle:

Bassadone Automotive Nordic, toimitusjohtaja Antti Ruhanen +358 40 700 6282 / antti.ruhanen (a) bassadone.fi
Great Place to Work® Suomi, toimitusjohtaja Katriina Grönqvist +358 40 5381 918 / katriina.gronqvist (a) greatplacetowork.fi

Bassadone Automotive Nordic Bassadone Automotive Nordic on osa yli 100 vuotiasta perheomisteista Bassadone Automotive Groupea. Bassadone maahantuo ja jälleenmyy useita automerkkejä eri Euroopan maissa. Vuonna 1997 perustettu, Suomessa sijaitseva Bassadone Automotive Nordic maahantuo merkkejä kuten Citroën, Dacia, DS, Hyundai, Isuzu, Lotus, Peugeot, Renault, SsangYong ja Suzuki. Baltian maihin Bassadone maahantuo Citroën, Hyundai, Isuzu, Peugeot, SsangYong ja Suzuki –merkkisiä ajoneuvoja. Vuonna 2019 yhtiön liikevaihto oli 417 milj. euroa. Bassadone Automotive Nordic on alansa edistyksellisin digitaalisten palvelujen tarjoaja. Maahantuontitoimintojen rinnalla Bassadone Automotive Nordiciin kuuluu vakuutustuotteita tarjoava Bassadone Insurance Services sekä autorahoitusyhtiö DNB Auto Finance. Yhtiön oma vähittäiskauppa Autoverkkokauppa.fi on ainoa autoliike Suomessa, joka tarjoaa myös täysin digitaalisen palvelun 24/7.

Timosen Auto on Dacian jälleenmyyjä Joensuussa


Kuva: Vasemmalla toimitusjohtaja Heikki Vuorinen, Nordic Automotive Services Oy ja oikealla toimitusjohtaha Tuomas Timonen, Timosen Auto.

 

16.10.2020

Timosen Autosta uusi Renaultin ja Dacian jälleenmyyjä

Joensuulainen Timosen Auto vastaa jatkossa Renault ja Dacia henkilö- ja tavara-autojen myynnistä sekä huollosta Pohjois-Karjalan talousalueella. Toiminta käynnistyy välittömästi ja esittelyautojen kautta uusiin tuotteisiin pääsee tutustumaan parin viikon sisällä. Jatkossa Renault ja Dacia autoilijat saavat kaikki palvelut kätevästi Wahlforsinkadulta Timosen Auton nykyisistä tiloista.

Olemme iloisia saadessamme arvostetun perheyhtiön edustamaan merkkejämme Pohjois-Karjalassa. Timosen Autosta löytyy juuri sopivaa yrittäjähenkisyyttä ja osaamista vauhdilla kehittyvien Renault- ja Dacia-mallistojemme kanssa työskentelyyn. Olen varma, että tästä yhteistyöstä tulee erittäin onnistunutta”, kommentoi Renault maahantuonnin toimitusjohtaja Heikki Vuorinen.

Oli helppoa tehdä päätös Renault- ja Dacia-merkkiedustusten ottamisesta valikoimaamme. Euroopan toiseksi suurimman autonvalmistajan valikoima sopii asiakkaidemme tarpeisiin erinomaisesti ja täydentää hyvin tarjontaamme. Avain Vaunu on tehnyt hyvää työtä Renaultin ja Dacian kanssa ja siitä on meidän hyvä jatkaa”, sanoo Timosen Auton toimitusjohtaja Tuomas Timonen.

Nordic Automotive Services Oy kuuluu Bassadone Automotive Nordic –yhtiöryhmään ja toimii edellä mainittujen merkkien maahantuojana. Samaan yhtiöryhmään kuuluu muun muassa Hyundai Motor Finland Oy, Suzuki Motor Finland Oy ja Isuzu Motor Finland Oy maahantuontiyhtiöt, joiden edustajana Timosen Auto on toiminut vuodesta 2005. Autoalalla Timosen Auto on toiminut vuodesta 1969 lähtien.

Tutustu Timosen Auton sivustoon: timosenauto.fi

Dacia Spring Electric – Dacian kolmas vallankumous

 

15.10.2020

Dacia mullisti automarkkinat vuonna 2004 esittelemällä Loganin. Seuraavaksi myllerrettiin katumaasturimaailma Dusterilla ja nyt hyökätään sähköautojen rintamalle. Vuonna 2021 myyntiin saapuva Spring Electric suo yhä useammalle mahdollisuuden vaihtaa sähköautoon.

Dacia paljasti maaliskuussa 2020 Spring Electric -konseptimallilla, että se on lähdössä valloittamaan sähköautomarkkinoita. Nyt on vuorossa tuotantomalli, joka ei ole juurikaan muuttunut keväiseen, jännittävän näköiseen tutkielmaan verrattuna. Henkilöauton lisäksi Spring Electricistä esitellään myös pakettiautoversio.

Dacia on tottunut ravistelemaan perinteistä, eikä Spring Electric tee säännöstä poikkeusta. Siitä tulee markkinoiden edullisin sähköauto ja se tuo sähköllä liikkumisen entistä useamman saavutettavaksi. Pieneen katumaasturimaiseen koriin on loihdittu hämmästyttävän hyvät tilat neljälle matkustajalle ja heidän tavaroilleen. Lisäksi Spring Electriciä on helppo ajaa ja auto tarjoaa kohtuullisen toimintamatkan. Kaiken tuon saa lyömättömään hintaan.

”Dacia on määrittelemässä uudelleen oleellisen. Meidät tunnetaan autoalalla aiheuttamistamme vallankumouksista. Ensimmäinen oli Logan ja sitten Dusterin avulla toimme katumaasturin kaikkien ulottuville. Nyt on vuorossa Dacian kolmas vallankumous, nimeltään Dacia Spring. Tyylikkäänä ja muodikkaana se muuttaa pelin säännöt halpana sähköllä liikkumisen ratkaisuna jokaiselle.”
Dennis Le Vot, Renault Groupin johtoryhmän jäsen.

Muodikas minikatumaasturi

Spring Electric on Dacian ensimmäinen sähköauto, minkä lisäksi se on yhtiön ensimmäinen erityisesti lyhyempiä matkoja varten suunniteltu auto. Merkin tyyliin taas rikotaan rajoja, sillä Spring ei suinkaan ole ihan perinteinen sähköauto, vaan se on ennen kaikkea mainiosti kaupunkiviidakkoon sopeutuva ajoneuvo. Springin pakettiautoversio onkin tarkoitettu etenkin esimerkiksi lähetysten toimittamiseen perille taajama- ja kaupunkialueilla.

Spring Electricin ulkonäössä on aimo annos katumaasturia, jota lokasuojia tönäisyiltä suojaavat muovit, kattokiskot ja reilu maavara korostavat. Spring on kokoisekseen todella jykevän näköinen antaen samalla muodoillaan lupauksen suurista tiloista. Korin mitat ovat pienemmät kuin mitä ulkonäön perusteella voisi odottaa, sillä Spring on 3,73 metriä pitkä, 1,62 metriä leveä ja 1,51 metriä korkea.

Nykyaikaista tekniikkaa edustavat led-etuvalot, jotka ovat sekä tehokkaat että virtaa säästävät. Takavaloissa on käytössä Dacian uusi Y-muotoinen tunnus. Latauspistoke löytyy tyylikkäästä kolmiulotteisesta etusäleiköstä.

Matkustamossa on enemmän tilaa kuin Springin ulkomittojen perusteella osaisi odottaa. Yhtenä tekijänä on Dacian tyyliin pyörien sijoittaminen kulmiin ja sen ansiosta pitkä 2,423 metrin akseliväli. Nelipaikkaisessa autossa on hyvät tilat täysikasvuisille matkustajille niin edessä kuin takana. Ohjaamossa on lisäksi paljon tilaa pikkutavaroille.

Tavaratila on auton mitat huomioon ottaen ruhtinaallisesti kolmensadan litran kokoinen, minkä lisäksi lattian alla on lisätila varapyörälle. Takapenkin voi taittaa eteen, jolloin tila kasvaa kaksinkertaiseksi.

Vaikka Spring on suunniteltu erittäin halvaksi sähköautoksi, siinä on vakiona tai saatavilla runsaasti varusteita. Myyntiin tulee kaksi versiota, joissa on aina sähköllä tehostettu ohjaus, keskuslukituksen kaukosäätö ja sähkökäyttöiset ikkunannostimet kaikissa ovissa. Turvallisuutta varmistavat muun muassa kuusi turvatyynyä, automaattisesti toimivat ajovalot ja aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä.

Suunniteltu taajamiin

Dacian filosofian mukaisesti Spring Electric on taloudellinen sekä ostettaessa että käytettäessä. Sen takia autoon ei ole haluttu asentaa suurta ja painavaa ajoakkua, vaan energiasisältö on 26,8 kWh. Auton suunnittelussa on käytetty hyväksi Renault-yhtymän pitkäaikaista kokemusta sähköautoista, minkä ansiosta virrankulutus on saatu alhaiseksi. Niinpä toimintamatka on WLTP-normin mukaan 225 kilometriä ja kaupunkiajossa sähkö riittää lähes kolmensadan kilometrin (295 km) ajoon.

Latausaika vaihtelee tavallisella 220 voltin verkkovirralla (2,3 kW teho) vajaat neljätoista tuntia kestävästä pikalatauksen (30 kW, saatavilla lisävarusteena) vajaaseen tuntiin. Jälkimmäisessä päästään 80 prosentin lataukseen. My Dacia -sovelluksen avulla voi tarkistaa ajoakun lataustason ja jäljellä olevan toimintamatkan tai ajastaa sisätilojen lämmityksen sekä jäähdytyksen. Kun auto on latauksessa, latausta voi seurata ja hallita sovelluksen avulla.

Spring Electricillä ajaminen on suunniteltu mahdollisimman helpoksi. Kromatussa, pyöritettävässä vaihteenvalitsimessa on vain asennot D (ajo), N (vapaa) ja R (peruutus). Kaupungissa on näppärää puikkelehtia, sillä kääntöympyrä on alle kymmenen metriä. Lisävarusteena on saatavana niin peruutustutka kuin -kamera, jossa on ohjaavat viivat.

Suorituskyky on Spring Electricin käyttötarkoitukseen sopiva, sillä sähkömoottori kehittää 33 kilowattia (44 hv) ja 125 Nm vääntömomentin. Värinättömästi ja äänettömästi toimivan moottorin ansiosta liikkuminen on mukavaa. Vaikka Spring on kehitetty lähinnä taajamissa liikkumiseen, se saavuttaa 125 km/h huippunopeuden.

Uusi Dacia Spring Electric tulee ennakkomyyntiin Suomessa vuoden 2021 aikana.

Tilaa Spring-uutiskirje ja kuulet ensimmäisten joukossa, kun Dacia Spring -sähköauton ennakkomyynti alkaa.

Jätä yhteystietosi niin lähetämme sinulle lisää tietoa Dacia Spring -sähköautosta sitä mukaa kun tiedot Suomen malliston ja ennakkomyynin aloituksen osalta vahvistuvat. Jos haluat, että Dacia-jälleenmyyjä ottaa sinuun yhteyttä heti kun nämä uutuudet tulevat ennakkomyyntiin, täytäthän kaikki kentät.

Dacia Sanderon ja Sandero Stepwayn kolmas sukupolvi – Vain nimi ja merkki ovat Sanderossa ennallaan

 

29.9.2020

Täysin uusi kolmannen sukupolven Dacia Sandero on tyylikkäämpi, entistä tilavampi, mukavampi, turvallisempi ja parempi ajaa. Merkin filosofian mukaisesti Sandero tarjoaa parhaan vastineen rahalle ja vastaa asiakkaiden tämän päivän tarpeisiin.

Dacian menestystarina alkoi vuonna 2004, kun ensimmäinen Logan esiteltiin, ja neljä vuotta myöhemmin se sai rinnalleen Sanderon. Viime vuosi oli jo seitsemäs peräkkäin, kun Dacia kasvatti myyntiään Euroopassa ja yhteensä Dacia on valmistanut jo yli 6,5 miljoonaa autoa.

Sandero kattaa melkein kolmasosan Dacian kokonaistuotannosta. Kun yritysmyynti jätetään pois, Sandero on ollut vuodesta 2017 alkaen Euroopan ostetuin automalli. Kompaktin viisiovisen Sanderon yli kahden miljoonan kappaleen myynnistä sen katumaasturimainen versio, Sandero Stepway, kattaa melkein kaksi kolmasosaa. Myös Suomessa Sanderon osuus Dacia-myynnistä on ollut kolmanneksen luokkaa. Daciaa maahantuovan Nordic Automotive Services Oy:n toimitusjohtaja Heikki Vuorinen uskoo, että uuden sukupolven myötä mallin merkitys Suomessa kasvaa nykyisestä.

Uusi moderni muotoilu

Dacian muotoilujohtaja David Durand kiteyttää Sanderon uuden ulkonäön napakasti yhteen lauseeseen: ”Kaikki paitsi merkki on muotoiltu uudelleen.”

Periaate on säilytetty ennallaan eli Sandero on kompakti auto, jossa on hyvät tilat. Ulkonäöllä halutaan kertoa, että laatu on nostettu pykälän verran aiempaa korkeammalle tasolle. Sitä vahvistavat vakiovarusteisiin kuuluvat LED-valot edessä ja takana. Niissä on uusi Y-muotoinen kuvio, joka otetaan ajan myötä käyttöön kaikissa Dacia-malleissa. Ledivaloihin ei ole siirrytty vain muodon vuoksi, vaan edessä valot ovat huomattavasti tehokkaammat kuin ennen.

Sanderon ulkomitat ovat lähes ennallaan edelliseen sukupolveen verrattuna, mutta sen persoonallisuus on aiempaa vahvempi. Tuulilasia on kallistettu enemmän taaksepäin ja auto on sentin matalampi kuin ennen. Kattolinja laskee voimakkaammin perää kohti, millä on osaltaan saatu pienennettyä ilmanvastusta.

Kehitystyössä on paneuduttu huolella kaikkiin yksityiskohtiin, kuten oven kahvoihin, joista saa paljon paremman otteen. Takaluukun lukko on nyt sähköinen ja avaus tapahtuu luukun alta, minkä ansiosta pinta on aivan tasainen. Kolmas kehityskohde ovat ovet ja ulkopeilit, joiden uudella muotoilulla on pienennetty ilmanvastusta ja samalla peilit aiheuttavat huomattavasti vähemmän ääntä kuin aiemmat. Katumaasturimainen Sandero Stepway eroaa perusmallista paljon enemmän kuin ennen. Siinä on vakiona 16-tuumaiset pyörät ja edeltäjän tapaan maavaraa on yli neljä senttiä enemmän kuin tavallisessa Sanderossa. Muotoilun erot eivät rajoitu puskureihin ja väritykseen, vaan myös konepelti on erilainen. Lisäksi Sandero Stepway -malliin on uutuutena saatavilla Dacian patentoimat, helposti taakkatelineeksi muunneltavat kattokiskot.

Aivan uusi perusrakenne

Daciassa on monesti käytetty konsernissa jo pitkään käytössä olleita rakenteita, mutta nyt uusi Sandero perustuu viimeisimpään tekniikkaan. Perusrakenne on sama CMF-B, jota käytetään muun muassa uudessa Renault Cliossa. Skaalattava perusrakenne on sovitettu Sanderoon sopivaksi ja autossa on 2,604 metrin akseliväli, joka on 15 mm pidempi kuin aiemmassa Sanderossa.

Perusrakenne on lujempi, jäykempi ja samalla kevyempi kuin aiempi. Sen avulla on mahdollista vähentää pakokaasupäästöjä ja sen ansiosta myös auton törmäysturvallisuus on entistä parempi.

Erittäin tärkeä asia Sanderon kehittämisen kannalta on se, että uuden perustekniikan mukana saatiin aivan uusi elektroniikan arkkitehtuuri. Sen myötä uudessa Sandero-mallistossa on saatavilla paljon ennen näkemättömiä vakio- ja lisävarusteita, kuten sähköinen ohjaustehostin ja sähkökäsijarru. Lisäksi Sanderoon on saatu paljon turvallisuutta ja mukavuutta lisääviä varusteita, joita ei ole aiemmin ollut saatavissa Daciaan.

Turvallisuutta parantavat lujan rakenteen lisäksi uudet vakiovarusteet, sillä kaikissa Sanderoissa on nyt etuturvatyynyjen lisäksi sivuturvatyynyt ja ikkunaturvaverhot eli turvatyynyjen määrä on kasvanut kuuteen. Uusia Sanderosta löytyviä kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja katvealuevaroitin.

Enemmän tilaa ja mukavuutta

Uudessa Sanderossa on modernin perusrakenteen avulla käytetty korin mitat entistä paremmin hyödyksi. Vaikka ulkomitat ovat lähes ennallaan, takamatkustajien jalkatilat ovat kasvaneet yli neljällä sentillä ja nyt ne ovat runsaimmat tässä kokoluokassa. Lisäksi jo ennestään varsin suuri tavaratila on kasvanut hivenen. Tavaratila on muodoltaan erittäin käytännöllinen ja pohjan voi asettaa kahdelle tasolle (ominaisuus saatavilla versiosta riippuen).

Entistä korkeammasta laadusta kertoo tyylikkään kankaan käyttö kojelaudassa, joka luo matkustamoon kotoista tunnelmaa. Uudet etuistuimet tarjoavat entistä enemmän mukavuutta ja tukea. Sekä istuimen korkeussäätö että ohjauspyörän säätö niin korkeuden kuin etäisyyden suhteen ovat aiempaa laajemmat, mikä auttaa ajajaa löytämään erinomaisen ajoasennon.

Mukavuutta on kasvatettu monin tavoin varusteiden määrällä ja toiminnalla. Uusi täysin sähköinen ohjaustehostin on tehokkaampi, minkä ansiosta pysäköidessä ohjaus on yli kolmanneksen kevyempi kuin ennen. Pikkutavaroille on ohjaamossa runsaasti tilaa ja älypuhelimelle on oma teline. Kaikissa varustetasoissa on vakiona automaattisesti toimivat ajovalot ja nopeudenrajoitin ja lähes kaikissa myös vakionopeudensäädin.

Joko vakio- tai lisävarusteena uudessa Sanderossa on saatavilla automaatti-ilmastointi digitaalinäytöllä, avainkortti, jossa on tavaratilan lukituksen kauko-ohjaus, peruutuskamera, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä automaattisesti toimivat tuulilasinpyyhkijät. Uusi Sandero saa kunnian olla ensimmäinen Dacia, johon saa lisävarusteena sähkökäyttöisen lasikattoluukun.

Sanderossa on kolme järkevää tietoviihdejärjestelmää varustetason mukaan. Yksinkertaisin on Media Control, jossa älypuhelin voidaan yhdistää osaksi auton järjestelmää, jolloin radion lisäksi saadaan käyttöön paljon muitakin puhelimessa olevia toimintoja: musiikki, viestit, puhelut ja navigointisovellukset. Puhelin on telineessään helposti käden ulottuvilla ja järjestelmää voi ohjata puhelimen näytöltä siihen ladatun Dacian oman sovelluksen avulla.

Keskimmäisessä Media Display -järjestelmässä kojelaudan päälle on sijoitettu helppolukuinen, 8-tuumainen kosketusnäyttö, joka on vielä käännetty vähän kuljettajaa kohti. Järjestelmä on suunniteltu mahdollisimman helppokäyttöiseksi ja siihen voi Bluetoothin avulla yhdistää myös oman älypuhelimen. Lisäksi käytettävissä on Android Auto / Apple CarPlay, kun näitä toimintoja tukeva älypuhelin liitetään autoon USB-johdolla.

Paras järjestelmä on Media Nav, jossa lisänä on nimen mukaisesti navigointi. Järjestelmässä on myös mahdollista hyödyntää yhteensopivan älypuhelimen langatonta Apple CarPlay tai Android Auto -tukea. Tähän kokonaisuuteen kuuluu myös kuusi kaiutinta.

Entistä taloudellisempi moottori ja uusi automaattivaihteisto

Uudessa Sanderossa on pyritty monella tavalla entistä parempaan ajettavuuteen ja samalla on pienennetty kulutusta. Uuden perusrakenteen myötä etujousitus suunniteltiin uudelleen. Tukivarsien muutoksilla saadaan aikaan parempi mukavuus ja täsmällisempi ohjaus. Lisäksi kori kallistelee aiempaa vähemmän ja pidemmän akselivälin ansiosta kulku on vakaampaa. Uudet moottorin kiinnikkeet vähentävät värinöitä ja parantavat siten mukavuutta.

Vaikka mallimerkintä on TCe 90, kuten edeltäjässä, on uudessa Sanderossa ja Sandero Stepwayssä iskutilavuudeltaan 1,0-litraiseksi kasvanut moottori, jonka vääntömomentti on suurempi kuin ennen. Sen kanssa voi valita joko uuden kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston tai portaattomasti toimivan CVT-automaattivaihteiston. Uudella voimalinjalla hiilidioksidipäästö on pudonnut jopa 11 prosenttia.

Suomessa uudesta Dacia Sandero -mallistosta kerrotaan asiakkaille tarkemmin tämän vuoden puolella ja myös ennakkomyynti käynnistetään, kunhan uutuus saadaan hinnoiteltua. Sanderon ja Sandero Stepwayn virallinen ensiesittely ajoittuu meillä alkuvuoteen 2021.

Dacia Duster 10 -juhlamallit nyt saatavilla

10.7.2020

Dacian juhlavuosi Suomessa ja Euroopassa

Suomessa tuli joulun välipäivinä kuluneeksi kymmenen vuotta Dacian lanseerauksesta markkinallamme. Vuosipäivän kunniaksi ei järjestetty erityistä juhlaa, vaan sitä vietettiin työn merkeissä. Aiemmin huhtikuussa julkaisimme Stepway 10-juhlamallit kattavalla varustesisällöllä ja nyt Dusterista on tullut myyntiin Dacia 10 vuotta Suomessa -juhlamalli.

Duster 10 -juhlamalli

Duster 10 -juhlamalli perustuu Comfort -varustelutasoon ja sisältää jopa 2100 euron arvolla varustusta veloituksetta. Lisäksi dieselmalli on nyt  hinnoiteltu samalle tasolle bensiinivaihtoehdon kanssa. Varustukseen kuuluu seuraavat varusteet ilman lisähintaa: suomenkielinen MediaNav -navigointi- ja audiojärjestelmä kosketusnäytöllä, peruutustutka, miellyttävän tuntuinen ja tyylikäs Soft Feel -päällysteinen ohjauspyörä, Duster 10v -designpaketti, jossa on mm. 17’’ kevytmetallivanteet sinisin keskikupein, kiiltävänmustat peilinkuoret sekä upeita sinisävyisiä yksityiskohtia sisätiloissa. Juhlamallia on saatavilla rajoitettu erä.

Duster juhlamallien hinnat:

Duster 10 TCe 130 4×2 alk. 17 999 €
Duster 10 TCe 150 4×4 alk. 20 999 €
Duster 10 Blue dCi 115 4×4 alk. 20 999 €

Dacia Euroopassa

Renault otti ohjat Dacialla 1990-luvun lopulla ja Dacia-merkin voidaan katsoa syntyneen uudelleen vuonna 2004 esitellyn Loganin myötä. Sen jälkeen Dacia on ollut yksi nopeimmin myyntiään kasvattava automerkki. Vuodesta 2005 lähtien autoja on myyty jo yli 6,4 miljoonaa. Euroopan markkinaosuus on jo 3,8 % ja yksityisasiakkaiden keskuudessa Dacia on myynnissä sijalla 8. Sandero on myydyin automalli yksityisasiakkaille B-segmentissä ja Duster kolmonen SUV-segmentissä. Tiesitkö myös, että joka kolmas ensimmäisen auton ostaja valitsee merkikseen Dacian?

Paras todistus Dacian ominaisuuksista ja laadusta ovat tyytyväiset asiakkaat. Viimeisten kuuden vuoden aikana Dacia on ollut Suomessa uusien autojen merkkiuskollisuustilaston kolmen kärkimerkin joukossa yhtä lukuun ottamatta kaikkina vuosina. Lisäksi vuonna 2014 Dacian merkkiuskollisuus oli kaikkien aikojen korkein 72,4 %*.

Dacian ensimmäinen sähköauto

 
-> Katso uusimmat tiedot Dacia Springistä täältä: Lehdistötiedote 15.10.2020 Dacia Spring Electric – Dacian kolmas vallankumous

3.3.2020

Vuosi vuodelta kasvanut Dacia esittelee Spring Electric -konseptin, joka kertoo uudesta aluevaltauksesta. Ensi vuonna Dacia aloittaa uudenlaisen sähköauton myynnin. Dacian suosion kasvua juhlistetaan 15-vuotisjuhlamalleilla, joista kehitetyt versiot saapuvat keväällä Suomeen.

Vuosi 2019 oli jo seitsemäs peräkkäinen, jolloin Dacia kasvatti myyntiään Euroopassa. Viisitoista vuotta sitten uudelleen syntyneen merkin markkinaosuus oli viime vuonna jo 3,16 prosenttia ja Dacioita rekisteröitiin mantereellamme 564 854 kappaletta. Se tarkoittaa yli kymmenen prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna. Rahalle paljon vastinetta antava Dacia on etenkin yksityisten autonostajien suosiossa.

Mielenkiintoinen konsepti
Dacia Spring Electric on uudenlainen lähestyminen sähköautoihin. Se on Dacian ensimmäinen erityisesti taajamakäyttöön tarkoitettu malli, joka ravistelee markkinoita yhtä rajusti kuin Logan ja Duster aikoinaan tekivät esittelynsä myötä. Spring Electricistä edelleen kehitetty vuonna 2021 myyntiin tuleva tuotantomalli jatkaa Dacian vahvuuksilla: se on yksinkertainen, moderni ja luotettava auto järkevään hintaan.

Dacia on rakentanut jo maineen automaailman pelikirjan uudistajana. Siitä ovat todisteena ne yli 6,5 miljoonaa asiakasta, jotka ovat 15 vuoden aikana valinneet Dacian. Nyt romanialaismerkki on valmis aloittamaan uuden luvun värikkäässä historiassaan Spring Electricin kanssa. Dacia on lähdössä käynnistämään järkevän hintaisten sähköautojen vallankumouksen.

Uusi Dacia r-EV-olution
Onnistuakseen vallankumouksessaan Dacia hyödyntää Renault Groupin yli kymmenen vuoden aikana keräämää kokemusta sähköautoista. Tavoitteena on tarjota järkihintaista, ympäristön huomioon ottavaa liikkumista kaikille.

Spring Electric on suunniteltu tuon filosofian mukaisesti Dacian arvoja kunnioittaen. Sähkömoottorisessa kaupunkiautossa on keskitytty kaikkein tärkeimpään. Spring Electric tarjoaa entistä suuremmalle määrälle ihmisiä helpomman mahdollisuuden liikkua päästöttömästi etenkin kaupunki- ja taajama-alueilla. Viisiovisessa pikkuautossa yhdistyvät käytön helppous, luotettavuus ja edullisuus.

Dacia Spring Electricistä kehitetään kevyt ja kompakti tuotantomalli, joka esitellään vuoden 2021 aikana. Auton toimintamatka on aikanaan yli kaksisataa kilometriä, minkä ansiosta se on erittäin luotettava kumppani taajamakäytössä.

Jo ulkonäöltään Dacia Spring Electric on sähköistävä, sillä se noudattaa tuoreimpia automaailman virtauksia. Pastelliharmaa kori on viimeistelty ja koristeltu mattapintaisilla osilla sekä hohtavalla oransilla. Katumaasturimainen tyyli tekee lyhyestä 3,73 metrin pituisesta autosta yllättävän jykevän näköisen.

Spring Electricissä on kiinnitetty erityistä huomiota valoihin. Ajovalot ovat ledit ja ne on jaettu kahteen osaan. Ylempänä on vaakasuora osa ja neljä graafista yksikköä on sijoitettu puskuriin. Takana neljä ledivaloa muodostavat tupla-Y-kuvion. Sekä etu- että takavalot antavat viitteitä Dacian tulevasta valojen tunnusomaisesta valojen muotoilusta.

Sähkömoottorinen Dacia Spring Electric vastaa kaikkiin käytännön tarpeisiin taajamaliikkumisessa. Lujatekoinen auto tarjoaa sekä yksityis- että yrityskäyttöön kaikki sähköauton edut: vaivaton ajettavuus, hiljaisuus ja paikallinen päästöttömyys. Spring Electric on myös helppo ladata eikä se tarvitse kuin hyvin vähän huoltoa.

Dacian juhlavuosi Euroopassa ja Suomessa
Renault otti ohjat Dacialla 1990-luvun lopulla ja Dacia-merkin voidaan katsoa syntyneen uudelleen vuonna 2004 esitellyn Loganin myötä. Nyt tuosta on kulunut 15 vuotta, mitä juhlistetaan erityisillä 15-vuotisjuhlamalleilla. Niiden myötä on saatu muun muassa värikarttaan uusi Iron Blue -väri. Dacian tapaan juhlamalli tarkoittaa vakiota parempaa varustelua erittäin järkevään hintaan.

Suomessa tuli joulun välipäivinä kuluneeksi kymmenen vuotta Dacian lanseerauksesta markkinallamme. Vuosipäivän kunniaksi ei järjestetty erityistä juhlaa, vaan sitä vietettiin työn merkeissä. Kesään mennessä on Suomeen tulossa 10-vuotisjuhlamalli Dacia Dusterista, ja tässä Suomen juhlamallissa on paljon samoja elementtejä kuin Euroopassa myyntiin tulevissa juhlamalleissa.
 
-> Katso uusimmat tiedot Dacia Springistä täältä: Lehdistötiedote 15.10.2020 Dacia Spring Electric – Dacian kolmas vallankumous