Duster kulkee myös huonommalla tiellä ja maastossa

Meille Dacialla on tärkeää, että automme tarjoavat asiakkaan rahalle mahdollisimman paljon vastinetta. Dacia Dusterin perusrakenne ja mitat pidettiin ennallaan edeltävään malliin verrattuna, mutta ajo-ominaisuuksia ja käsiteltävyyttä parannettiin monin tavoin. Autossa on polttoainetta säästävä sähköinen ohjaustehostin, jonka ansiosta ohjaus on kolmanneksen aiempaa kevyempi. Siitä on iloa varsinkin autoa pysäköitäessä. Uudelleen suunnitellun ohjauksen avulla Duster kääntyy herkemmin ja on suuremmissa nopeuksissa vakaampi.

Duster on saatavilla sekä etu- että nelivetoisena.  Kaikki versiot ovat manuaalivaihteisia ja vaihteita on nelivetoversioissa aina kuusi, etuvedoissa viisi. Duster-malliston kaikki moottorit ovat turboahdettuja, energiatehokkaita ja täyttävät viimeisimmät, entistä tiukemmat päästöstandardit. Etuvetoisena on saatavilla uusi 1,0-litrainen TCe 100, ja enemmän tehoa kaipaavalle mallistosta löytyy sekä etu- että nelivetoversiot, joissa voimanlähteenä on uusi 1,3-litrainen TCe-bensiinimoottori, tehoversioinaan 130 ja 150 hv. 1,3-litrainen TCe on Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssin ja Daimlerin yhdessä kehittämä, aiempaa tehokkaampi ja taloudellisempi turbomoottori, joka tarjoaa reilusti modernia ajomukavuutta.

Dusterin uusi Blue dCi 115 -dieselmoottori puolestaan on entistä taloudellisempi, moderni turbodiesel, joka tarjoaa korkeamman väännön ja tehon ja täyttää viimeisimmät Euro 6d-Temp päästösäännökset. Pakokaasupäästöjen vähentämiseksi uusi Blue dCi -moottori on varustettu hiukkassuodattimen (DPF) lisäksi AdBlue® SCR-järjestelmällä*. Tämä tekniikka muuttaa typenoksidipäästöjä harmittomiksi kaasuiksi. AdBlue® -lisäainetta on saatavilla mm. huoltoasemilta ja auto ilmoittaa, kun AdBlue® -säiliö on täytettävä.

* AdBlue® SCR-järjestelmässä pakokaasujen hiukkassuodattimeen suihkutetaan erikseen täytettävästä säiliöstä AdBlue® -nestettä, jonka sisältämä ammoniakki (NH3) aiheuttaa kemiallisen reaktion muuttaen typpioksideja (NOx) puhtaammiksi kaasuiksi (vesihöyryä ja harmitonta typpeä).

Neliveto kaikkiin olosuhteisiin

Dusterin nelivetojärjestelmä on erittäin helppokäyttöinen: Keliin ja tilanteeseen sopivan etenemistavan voit valita sähköisellä kytkimellä. Hyvissä olosuhteissa kannattaa hyödyntää 2WD-tilaa, jolloin vain etupyörät vetävät ja polttoaineen kulutus on pienimmillään. AUTO-tila jakaa voiman automaattisesti etu- ja taka-akselille tieolosuhteiden ja auton nopeuden mukaan, jolloin ajettavuus on paras. Maastoajoon suositeltava 4WD Lock (pakotettu 4×4) -tila jakaa voiman etu- ja taka-akselille (50/50), jolloin auton maasto-ominaisuudet ovat parhaimmillaan. Nopeuden ylittäessä n. 80 km/h kytkeytyy 4WD Lock -tila automaattisesti AUTO-tilaan. Vaihteiston lyhyt 1. vaihde täydentää maasto-ominaisuuksia kaikissa olosuhteissa.

Kattava turvavarustelu

Dusterin perusrakennetta on malliuudistuksen yhteydessä vahvistettu käyttämällä paksumpaa terästä ja muuttamalla lattian ja etupilareiden kiinnityspisteet lujemmiksi. Keulassa uudet puskurin kiinnikkeet ja konepellin muotoilu vähentävät jalankulkijoiden loukkaantumisriskiä törmäyksessä.

Dusterissa on vakiona ESC-ajovakaudenhallintajärjestelmä, ABS-jarrut elektronisella jarruvoimanjaolla sekä sivuturvatyynyt edessä. Etuistuimilla uudet pääntuet suojaavat päätä ja niskaa paremmin takaapäin tulevissa törmäyksissä. Takaistuinten pääntuet puolestaan on suunniteltu niin, että näkyväisyys taaksepäin on parantunut. Dusterissa on sivuturvaverhot ja turvavöiden rajoittimet sekä esikiristimet niin edessä kuin takaistuimien reunapaikoilla. Turvavyövaroitus kattaa etuistuimien lisäksi myös takaistuimet. Takana reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet lasten turvaistuinten kiinnittämistä varten ja takaovissa on lapsilukot.

Käytännöllisiä varusteita ja erinomaiset maasto-ominaisuudet

Turvallisuus on Dusterissa entistä korkeammalla tasolla niin rakenteiden kuin varusteidenkin ansiosta. Lähtökohtana ovat auton kori ja runko, jotka ovat aiempaa vahvempia. Dusterissa on valotunnistimella varustetut automaattisesti toimivat ajovalot ja Prestige-varustetason Dusterissa on myös katvealueen valvontajärjestelmä. Viimeksi mainittu toimii neljän ultraäänisensorin avulla, jotka havaitsevat takaa tai sivulta tulevat ajoneuvot moottoripyöristä kuorma-autoihin. Järjestelmä varoittaa vaarasta vilkuttamalla oranssia valoa ulkopeilin rungossa.

Uudessa Dusterissa on säilytetty ensimmäisen sukupolven vahvuudet ja niitä on kehitetty edelleen. Korin ulkomitat ovat hyvin lähellä aiempaa, joten kompakti auto on helppo pysäköidä ja sillä on näppärää edetä maastossa. Tieltä poistuttaessa on iloa runsaasta 210 mm maavarasta sekä suurista tulo- ja jättökulmista (30 ja 33 astetta). Uudessa Dusterissa on aina vakiona mäkilähtöavustin. Nelivetoisista Comfort- ja Prestige-varustetason autoista löytyy lisäksi alamäkihidastin, joka toimii myös peruutettaessa, joten neliveto-Duster on mainio valinta vaativampaankin maastoon!

Maastoajoa helpottaa myös neljän kameran kosketusnäyttöön välittämä kuva, joka näyttää auton ympäristön. Kivet on helppo kiertää, kun niiden sijainnin näkee tarkasti ohjaamoon. Lisäksi järjestelmä auttaa pysäköitäessä. Peruutustilanteessa peruutuskamera aktivoituu automaattisesti, eteen ajaessa kuljettaja voi valita etukameran tai sivukameran kuvan tarpeen mukaan. Kameran kuvan vaihto tapahtuu helposti kojelaudan katkaisijaa painamalla.

Mainitut varusteet ovat saatavilla varustetasosta riippuen ja ne voivat olla joko vakio- tai lisävarusteita. Lisätietoja saat hinnastosta tai Dacia-jälleenmyyjältä.