Dacia Lodgy Suomeen maaliskuussa – ennakkomyynti on alkanut

dacia-lodgy-suomeen

» Dacia Lodgy esittely

Dacia Lodgy on moderni auto kaikille perheille. Viidellä tai seitsemällä istuimella varustettu Dacia Lodgy tarjoaa reilusti matkustusmukavuutta ja tilaa myös kolmannella istuinrivillä. Sisätilat ovat huolellisesti muotoiltu ja tarjoavat käytännöllisiä varusteita ja yhden luokkansa isoimmista tavaratiloista.

Dieselmoottorien ja TCe 115 suorasuihkutusbensiiniturbon ansiosta Dacia Lodgy on myös polttoainetaloudellinen. Mukavuudella, suurilla tiloilla, taloudellisilla moottoreilla ja 3 vuoden tai 100 000 kilometrin tehdastakuulla varustettu Dacia Lodgy yllättää mukavasti myös hinnoittelullaan. Dacia Lodgyn hinnat alkavat 14 531 eurosta.

Mitat

Neljän ja puolen metrin pituudellaan ja 1,75 metrin leveydellään Dacia Lodgy tarjoaa isomman kokoluokan tilat pienemmän kokoluokan hintaan. Tavaratilaa on 207 litraa kun kaikki seitsemän istuinta on käytössä ja suurimmillaan tavaratila kasvaa jopa 2617 litraan.
Varustetasosta riippuen toisen rivin selkänoja taittuu 60/40-suhteessa. Seitsemänpaikkaisessa versiossa kolmannen istuinrivin selkänojan voi kääntää alas, asettaa istuinosineen pystyasentoon toisen penkkirivin taakse tai poistaa kokonaan. Takapenkin paino on ainoastaan 18 kg.

Pituus 4, 498 mm
Leveys (ilman ulkopeilejä) 1 751 mm
Korkeus (ilman kattokaiteita) 1 682 mm (5-paikkainen) / 1 679 mm (7-paikkainen)
Akseliväli : 2,810mm
Etu/takaylitys: 822mm / 866mm
Raideväli edessä/takana: 1 492mm / 1 478mm
Kyynärleveys edessä / 2. rivi / 3. rivi: 1 408mm / 1 466mm / 1 270mm
Polvitila 2. rivillä / 3. rivillä: 177 mm / 144 mm
Tavaratila 7 istuimella / 5 istuimella / 2 istuimella: 207dm3 / 827dm3 / 2 617dm3
Lastauskorkeus: 610 mm (5-paikkaisena) 605 mm (7-paikkaisena)
Lastauspituus, maksimi :1 230 – 1 500 mm

Varustelu

Dacia Lodgyn Ambiance- ja Laureate varustetasojen yhteyteen on saatavana lisävarusteena Media Nav –multimediajärjestelmän (725 – 777€ version CO2 arvosta riippuen). Toisena vaihtoehtona löytyy Dacia Plug & Radio –audiojärjestelmä, joka sisältää myös nykyaikaiset liitännät. Sekä Ambiance, että Laureate varustetasolla ilmastointi on aina vakiona. Laureate varustetasolla vakiona on mm. etusumuvalot, sähkösäätöiset ulkopeilit, korkeusäädettävät ohjauspyörä ja kuljettajan istuin sekä etuturvavöiden korkeudensäätö.

Media Nav

Media Nav sisältää integroidun navigoinnin lisäksi radion, AUX- ja USB liitännät sekä Bluetooth®-yhteyden musiikiin suoratoistoa ja puhelimen handsfree-käyttöä varten. Mikäli kannettava laite tai muistitikku on liitetty etupaneelin USB-liitännällä tai Bluetooth-yhteydellä, laitteen ohjaustoiminnot tapahtuvat suoraan kosketusnäytöllä tai ohjauspyörän säätimistä ja tiedot näkyvät näytöllä (ominaisuudet riippuvat kannettavasta laitteesta). Suuri, seitsemäntuumainen kosketusnäyttö on selkeä ja helppokäyttöinen. Media Nav -satelliittinavigointi ohjaa 2D / 3D (lintuperspektiivi) näkymällä ja on suomenkielinen.

Dacia Plug & Radio

Dacia Plug & Radio -audiojärjestelmä sisältää radion, MP3-yhteensopivan CD soittimen ja etupaneeliin sijoitetut USB- ja AUX-liitännät.Dacia Plug & Radio on säädettävissä ohjauspyörän yhteydessä olevasta kaukosäätimestä ja siinä on myös Bluetooth®-yhteys musiikin suoratoistolla, sekä puhelintoiminnoilla.

Nopeudenrajoitin ja peruutustutka

Dacia Lodgyn Ambiance sekä Laureate varustetasoilla nopeudenrajoitin löytyy vakiona. Lisävarusteena saatavan peruutustutkan tunnistimet on sijoitettu takapuskuriin ja ne varoittavat kuljettajaa, jos auton takana on jokin este. Toiminto kytkeytyy automaattisesti, kun peruutusvaihde kytketään päälle.

Turvavarusteet

ESC, elektroninen ajovakauden hallintajärjestelmä, on vakiovaruste kaikilla varustetasoilla. Järjestelmä huolehtii auton vakaudesta huonoissa ja yllättävissä olosuhteissa. Lukkiutumaton jarrujärjestelmä ABS sisältää nyt myös hätäjarrutustehostimen, joka antaa tarvittaessa täyden jarrutuspaineen automaattisesti.

Kuljettajan ja matkustajan turvatyynyjen lisäksi Dacia Lodgyssä on vakiona myös sivuturvatyynyt. Etumatkustajan turvatyyny on kytkettävissä pois päältä. Isofix kiinnitysjärjestelmät lastenistuimia varten löytyvät toisen istuinrivin kaikilta kolmelta paikalta.

Jälkiasenteiset varusteet

Dacia Lodgyssä on runsas valikoima jälkiasenteisia varusteita helpottamaan tavaroiden kuljettamista kuten kattotelineet (pitkittäiset kattokaiteet ovat vakioina kaikissa varustetasoissa), vetokoukku, kattoboksi, tavaratilan verkot,koirakalteri sekä polkupyöräteline taakse. Tavaratilan matto on kaksipuoleinen, tekstiilipohjalla käytettävissä kuivia ja puhtaita tavaroita varten ja kumipuolella likaisille ja märille tavaroille.

Moottorit

1.6 MPI 85

Dacia Lodgyn 5-paikkainen perusversio on varustettu 1.6-litraisella 60,5 kW (82 hv) tehoisella bensiinimoottorilla ja 5-nopeuksisella manuaalivaihteistolla. Polttoaineen kulutus 100 kilometrillä on 7,1 litraa ja CO2-päästöt 165 g/km.

TCe 115

Renault Méganesta ja Scenicistä tuttu Tce 115 on Renaultin ensimmäinen bensiinimoottori, jossa on suora polttoaineen suihkutus ja turboahdin polttoainetehokkuuden maksimoimiseksi. Tehoa tästä 1.2-litraisesta moottorista löytyy 85 kW (116 hv) maksimiväännön 190 Nm ollen tarjolla jo 2 000 r/min lähtien. 5-portaisella manuaalivaihteistolla varustetun moottorin yhdistetty kulutus on 6,2 l/100 km ja CO2-päästö 140 g/km. Huoltokustannuksia vähentää jakopään ketju.

dCi 90 ja dCi 110

Dacia Lodgyn mallistossa on tarjolla kaksi 1.5 dCi -dieselmoottoria, 66 kW (90 hv) ja 79 kW (107) hv) –tehoisina versioina. Vääntöä on 90-hevosvoimaisessa versiossa 200 Nm ja 110-hevosvoimaisessa 240 Nm, joten moottori vastaa hyvin kaasupolkimeen jo alhaissa nopeuksissa. Kulutukseltaan nämä moottorit edustavat luokkansa taloudellisinta päätä. 5-vaihteisella manuaalilla varustetun dCi 90 yhdistetty kulutus on 4,2 l/100 km ja CO2-päästöt 109 g/km, 6-vaihteisen dCi 110 –version luvut ovat vastaavasti 4,4 l/110 km ja CO2-päästöt 116 g/km

Dacia Lodgy-mallisto, autoverolliset ennakkomyyntihinnat:

Dacia Lodgy 1.6 5-paikkainen, 14 531 €
Dacia Lodgy TCe 115 Ambiance 7-paikkainen, 17 989 €
Dacia Lodgy dCi 90 Ambiance 7-paikkainen, 18 319 €
Dacia Lodgy TCe 115 Laureate 7-paikkainen, 18 999 €
Dacia Lodgy dCi 110 Laureate 7-paikkainen, 19 801 €

Toisen sukupolven Dacia Sanderon ja Stepwayn myynti käynnistyi 2013

DACIA SANDERO II (B52) AND DACIA SANDERO STEPWAY II (B52 cross) - Phase 1

 

9.1.2013

» Dacia Sandero esittely

» Dacia Stepway esittely

Uusien Dacia Sandero- ja Stepway-mallien ennakkomyynti on käynnistynyt. Uusi Sandero on tulevana viikonloppuna nähtävillä seuraavilla jällenmyyjillä/paikkakunnilla: Auto-Ilves Hyvinkää; Auto-Kilta Lappeenranta; AutoPalin Pori; Autosalpa Lahti; HämeenAuto Jyväskylä; AvainVaunu Joensuu ja Kuopio; Keskusautohalli Salo ja Raisio; Käyttöauto Tampere ja Seinäjoki; Rinta-Joupin Autoliike Ylivieska, Vaasa ja Oulu; Automaa Konala, Vantaa, Suomenoja ja Herttoniemi sekä Auto-Närvä Kajaani.

Dacia Stepway saapuu jälleenmyyjille maaliskuussa.

Daciassa on enemmän järkeä kuin koskaan

Daciat on suunniteltu tilaviksi ja kestäviksi ja uudet Dacia Sandero- ja Stepway-mallit noudattavat samaa linjaa. Arkipäivän taloudellisuutta autoihin tuo myös uuden TCe 90 bensiinimoottorin saapuminen sekä päivitetty 1,5 dCi 90 dieselmoottori.

Sivuturvatyynyt ja ESC-ajonvakautusjärjestelmä ovat nyt vakiona kaikissa Suomeen tuotavissa Sandero-malleissa.

Markkinoillamme uusi tuttavuus Dacia Stepway on enemmän kuin malliversio uudesta Sanderosta. Se on muotoiltu omaksi yksilölliseksi persoonakseen. Stepway on luonnollisesti saanut kaikki uuden Sanderon toiminnallisuudet, mutta sillä on oma rosoinen luonteensa.

Dacia Stepwayn maavara on 40 mm korkeampi kuin Sanderossa.

Dacia Stepwayn persoonallisuus korostuu korin tyylipiirteissä: etu- ja taka suojalevyt, uudet kaksiväriset puskurit ja jäähdyttäjän säleikkö, sumuvalot, leveät pyöränkotelot, uudet 16-tuumaiset vanteet, pitkittäiset kattokiskot, sekä ”Azurite” sininen metalliväri.

Uusi, käytännöllinen ja toimiva varustelu

Suomessa uusi Dacia Sandero on saatavana kahdella eri varustelutasolla – Sandero ja Ambiance.

Dacia Stepway on saatavissa yhdellä erittäin kattavalla varustelutasolla, Prestige, joka sisältää vakiona muun muassa Media Nav -multimediajärjestelmän, ilmastoinnin, vakionopeussäätimen nopeudenrajoittimella ja peruutustutkan.

Media Nav -multimedialaite

Media Nav sisältää integroidun navigoinnin lisäksi radion, AUX-liitännän ja Bluetooth®-yhteyden musiikiin suoratoistoa ja puhelimen handsfree-käyttöä varten. Henkilökohtaiset kannettavat laitteet voi kytkeä myös etupaneelissa sijaitsevan USB-liitännän kautta, jolloin ohjaustoiminnot tapahtuvat suoraan kosketusnäytöllä tai ohjauspyörän säätimistä ja tiedot näkyvät näytöllä (ominaisuudet riippuvat kannettavasta laitteesta). Suuri, seitsemäntuumainen kosketusnäyttö avaa valikkosivun, josta on helppo valita eri toimintoja.

Media Nav satelliittinavigointi 2D / 3D (lintuperspektiivi) näkymää on helppo käyttää. Media Navin karttapäivitykset ja esimerkiksi uusien karttojen hankkiminen on tehty helpoksi USB-tikun ja tietokoneen avulla.

Stepwayssä vakiona oleva Media Nav-järjestelmä on saatavana lisävarusteena Sanderon Ambiance-varustetasolla.

Dacia Plug & Radio

Dacia Sanderoon on toisena audiojärjestelmänä saatavissa helppokäyttöinen ja korkealaatuinen Dacia Plug & Radio. Järjestelmä sisältää radion, MP3-yhteensopivan CD soittimen ja etupaneeliin sijoitetut USB- ja AUX-liitännät.

Dacia Plug & Radio on säädettävissä ohjauspyörän yhteydessä olevasta kaukosäätimestä ja siinä on myös Bluetooth®-toiminnot.

Vakionopeussäädin ja nopeudenrajoitin

Vakionopeussäädin yhdessä nopeudenrajoittimen kanssa on Sanderoon saatavana lisävarusteena Ambiance-varustetasolla, Stepway-mallissa ne löytyvät vakiona.

Peruutustutka

Peruutustutka on vakiona Stepway-mallissa. Tunnistimet on sijoitettu takapuskuriin ja ne varoittavat kuljettajaa, jos auton takana on jokin este. Toiminto kytkeytyy automaattisesti, kun peruutusvaihde kytketään päälle.

Laaja valikoima jälkiasenteisia lisävarusteita

Dacia tarjoaa laajan valikoiman käytännöllisiä lisävarusteita, kuten suojaavat kylkilistat, matot, ja tavaratilan verkon. Isompia kuljetustarpeita ja vapaa-aikaa varten löytyy käytännöllinen kattoboksi, taakkateline, vetokoukku ja kylmälaukku.

Parempi äänieristys

Autojen suunnittelussa on kiinnitetty erityisesti huomiota akustiikkaratkaisuihin. Äänieristyskomponentteja on lisätty ja pehmikkeiden laatua on parannettu moottoritilassa ja tuulilasin alueella.

Ilmavirran ääntä on pienennetty parantamaa oviaukkojen tiivisteiden aerodynamiikkaa. Lisäksi lukuisia eri osia on vahvistettu epämiellyttävien resonanssiäänien poistamiseksi.

Tuloksena on aiempaa huomattavasti äänettömämpi matkustusympäristö. Lisäksi musiikki soi uutuuksissa paremmin uusien elektroniikkaratkaisujen ansiosta.

Parantunut käsiteltävyys

Ohjaustehostin on nopeuden mukaan säätyvä. Korkeissa nopeuksissa tehostus säätyy hitaammaksi, jotta saavutetaan vakaampi ajettavuus. Hitaissa nopeuksissa ja pysäköidessä tehostusta kasvatetaan, jotta pienien nopeuksien käsiteltävyys olisi ketterämpää.

Mallit ovat saaneet uuden nykyaikaisen sähköjärjestelmän, jonka myötä uusia hyödyllisiä toimintoja kuten sutimisenestojärjestelmä, hätäjarrutustehostin, ulkolämpötilanmittari, multimediajärjestelmä sekä peruutustutka ovat nyt mahdollisia.

Uusissa Sandero- ja Stepway-malleissa on vaihtamisen suositusosoitin, joka näyttää kojetaulussa nuolen ylös- tai alaspäin suositeltavana vaihtamishetkellä.

Uusi bensiinimoottori: TCe 90

Uutuusmalleissa esitellään uusi TCe Euro 5 kolmisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori.

Tehokas ja kaasupolkimeen herkästi vastaava turboahdettu 0,9-litrainen (898cc) moottori on teknisesti hyvin kehittynyt. Se tarjoaa laakean kiihtyvyysalueen käyttämällä erittäin pienet pyörivät massat omaavaa turboahdinta ja muuttuva-ajoituksellista venttiilitekniikkaa tuottamaan 66 kW:n (90 hv) tehon 5250 r/min. Sen huippuvääntö 135 Nm(2500rpm) on käytettävissä jo matalilta kierroksilta lähtien (90 % 1650 r/min lähtien).

Moottori yhdistää hienon ajettavuuden, polttoainetaloudellisuuden (5,0 l/100 km uudessa Sanderossa) ja matalat CO2-päästöt (116 g/km).

TCe 90 on taloudellinen myös huoltotarpeensa suhteen. Esimerkiksi jakopää on toteutettu ketjulla, jolloin sillä ei ole säännöllistä vaihtoväliä.

Uuden sukupolven 1.5 dCi

Renaultin 1,5 dCi-dieselmoottorin viimeisin päivitys tuo yhä uusia etuja: tehokkaampi polttoaineen ruiskutus ja turboahdinjärjestelmät.
Suomen mallistoon kuuluu Euro 5 versio teholtaan 66 kW (90 hv). Vääntömomentti on 220 Nm 1750 r/min. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että 1.5 dCi vääntää jo matalillakin kierroksilla ja vähentää vaihtamistarvetta taajamaolosuhteissa.

Dacia Sandero dCi 90 dCi tuottaa vain 99 g CO2-päästöjä kilometrillä, kulutuslukeman ollessa 3,8 l /100 km. Uudessa Sanderossa tämä tarkoittaa yhdellä tankillisella peräti 1300 km:n ajomatkaa. Dacia Stepwayn kulutus tällä moottorilla on vastaavasti 4,0 l/100 km ja CO2–päästöt 105 g/km.

1.2 16V 75 bensiinimoottori

Uuteen Sanderoon on saatavissa myös 1.2 16V 75 moottori, joka on taloudellinen hankkia ja käyttää ja tarjoaa hyvät ominaisuudet sekä kaupunki- että maantieajossa. Tämä tilavuudeltaan 1149cm3moottori tuottaa 55 kW:n (75 hv) tehon kulutuksen ollessa 5,8 l/100 km ja CO2-päästöt 135 g/km.

Runsaat tilat

Uudessa Sanderossa ja Stepwayssä on Dacia-mallistoon tyypillisesti kuuluvat isot tilat niin matkustamossa kuin tavaratilassa.

Edessä kummallakin uudella mallilla on luokkansa parhaat hartiatilat, leveydeltään 1387 mm ja kyynärtila 1417 mm. Hartia- ja kyynärtila on myös takana luokkansa parhaat: 1393 mm ja 1436 mm.

Tavaratila on 320 dm3(VDA) kokoinen. Takaistuimen selkänoja taittuu 60/40 suhteessa uuden Sanderon ja uuden Stepwayn kaikissa versioissa. Kun takaistuimen selkänoja on kokonaan taitettu, on maksimi tavaratilan koko 1200 dm3VDA.

Aktiivinen turvallisuus

ESC, elektroninen ajovakauden hallintajärjestelmä, on vakiovaruste. Järjestelmä huolehtii auton vakaudesta huonoissa olosuhteissa. Lukkiutumaton jarrujärjestelmä ABS sisältää nyt myös hätäjarrutustehostimen, joka antaa tarvittaessa täyden jarrutuspaineen automaattisesti.

Passiivinen turvallisuus

Dacia Sanderossa ja Stepwayssä on kuljettajan ja matkustajan turvatyynyjen lisäksi vakiona myös sivuturvatyynyt.

Etuturvavöissä on voimanrajoittimet, jotka on säädetty suojaamaan rintakehää törmäystilanteessa. Kiinnittämättömistä turvavöistä varoitetaan merkkiäänellä ja valolla.

Sanderossa ja Stepwayssa on Isofix kiinnitysjärjestelmät lastenistuimia varten takaistuimen ulommilla paikoilla.

Korirakenteissa on törmäysvoimaa sitovat alueet. Puskurin ja konepellin muotoilu on suunniteltu sitomaan törmäysvoimaa. Tämä rakenne suojaa myös jalankulkijaa törmäyksen tapahtuessa.

Takuu

Dacian kolmen vuoden/100 000 km:n takuu kattaa malliston kaikki mallit.

Dacia Sandero ja Stepway mallisto, verolliset ennakkomyyntihinnat:

Dacia Sandero 1.2 16V 75 10 991 €
Dacia Sandero TCe 90 Ambiance 12 997 €
Dacia Sandero dCi 90 Ambiance 14 294 €

Dacia Stepway TCe 90 Prestige 15 661 €
Dacia Stepway dCi 90 Prestige 16 434 €

 

Dacia-omistajat tyytyväisiä

Tiedote. Julkaistu: 19.4.2012 – Nordic Automotive Services Oy/ Dacia

Suuren kuluttajatutkimuksen mukaan Dacia-asiakkaat pitävät merkkiään kaikkein luotettavimpana.

Ranskalainen riippumaton kuluttajajärjestö Que Choisir suoritti kyselyn 29 000 auton omistajalle viidessä maassa – Ranskassa, Belgiassa, Espanjassa, Italiassa ja Portugalissa. Tutkimus, joka suoritetaan joka toinen vuosi, kattoi tänä vuonna 32 eri automerkkiä. Kyselyn perusteella omistajien mielestä luotettavimmaksi autoksi nousi Dacia (luotettavuusindeksi 95 % ja kolme tähteä), seuraavina tulivat Honda (92 %, 2 tähteä), Kia ja Toyota (molemmat 90 % ja 2 tähteä).

Dacia sijoittui selkeäksi ykköseksi myös ranskalaisen Automobile Magazine-lehden tutkimuksessa. Lehti kysyi ranskalaisilta autonomistajilta ovatko he tyytyväisiä autoonsa ja jopa 93 % Dacia-omistajista vastasivat kyllä. Toiseksi tuli Audi jonka omistajista 91 % olivat tyytyväisiä merkkiinsä.

Omat tutkimuksemme Suomessa osoittavat samaan suuntaan. Lisäksi Dacian takuukustannukset ovat erittäin alhaiset, mikä toimii hyvänä laadun mittarina, kertoo Nordic Automotive Services Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Kai Katavisto.

Suosittua ja edullista autoilua Dacian Hi-Flex henkilöautomallisto Sandero, Logan MCV sekä Duster, 1.6 Hi-Flex moottoreilla varustettuina, käyttävät polttoaineena bensiinin lisäksi bioetanolia, jonka hintataso tällä hetkellä on alle euron litra. Eli nyt voi hankkia auton edullisesti ja säästää vielä polttoainekuluissa merkittävästi.

Suosittu katumaasturi Dacia Duster on ylittänyt 300 000 kappaleen maailmanlaajuisen kokonaismyynnin ja Suomessakin on tuhannen kappaleen rajapyykki ylitetty.

dacia-omistajat-tyytyvaisia

 

ADAC: Saksalaiset Dacia-asiakkaat tyytyväisiä hankintaansa

Vuosittaisessa selvityksessään puoleeton autojärjestö ADAC kysyi 47 000 saksalaisautoilijan arvioita omasta merkistään. Vastaajat kertoivat mielipiteensä tuotemerkin arvostuksesta, tyytyväisyydestä autoonsa ja merkin tarjoamiin palveluihin. Listalle pääsi 35 merkkiä.

Kuuden kärki:

1. Lexus
2. Subaru
3. Jaguar
4. Honda
5. Porsche
6. Dacia

Siirry tästä ADAC’in sivuille alkuperäiseen artikkeliin »

Dacia Lodgy Glace – Esimakua tulevasta

Dacia on ilmoittanut kaksi autoa 2011/2012 Trophée Andros -jääratakilpailusarjaan ja pestannut eturivin kuljettajia niitä ajamaan: Alain Prost, Nicolas Prost ja Evens Stievenart!

Tämän talven mestaruuskilpailun ensimmäinen kierros ajetaan Val Thorensissa, Ranskassa, joulukuun 3.-4. päivinä.

Dacian uusin tulokas

Dacia Lodgy Glace on vuonna 2012 maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä ensi kertaa esiteltävän uuden perheauton pikkusisko. Jo sen nimi herättää mielikuvan runsaasta sisätilasta ja perheauton maailmasta. Dacia on päättänyt toteuttaa kolmannen Trophée Andros – osallistumisensa poikkeuksellisesti, sillä ensimmäistä kertaa Trophée Androsin historiassa sarjassa on mukana tila-auto.

lodgy-glace-1

Uuden sesongin mausteena on kaksi kilpailuun ilmoitettua Lodgy Glace-autoa, jotka ovat mukana jokaisen osakilpailun lähtöruudukossa. Toista Lodgy Glace -autoa kuljettaa Alain Prost, joka Dacia Duster Glacella sijoittui toiseksi vuosien 2010 ja 2011 Trophée Andros -kilpailussa. Toista Lodgy Glacea ajavat vuorollaan Alain Prostin poika Niclas ja Alainin tallitoveri Evens Stievenart, joka viime talvena Pariisissa, Stade de Francen superfinaalissa ylsi jaetulle ensimmäiselle sijalle.

lodgy-glace-2 lodgy-glace-3

Lodgy Glace on suunniteltu erityisesti tätä ainutlaatuista kilpailusarjaa varten. Kisa tunnetaan moottoriurheilun piirissä yhtenä haastavimmista. Trophée Andros -kisan tekniset säännöt ovat äärimmäisen tiukat ja ne käsittävät autoa koskevat kaikki mahdolliset rajoitukset (korin mitat,
vaihteiston, renkaat jne) sekä myös käytettäviä materiaaleja koskevat määräykset. Järjestäjät ovat tehneet kaikkensa rajoittaakseen monimutkaisten ja kalliiden teknisten ratkaisujen käyttämistä. Tämän kilpailusarjan tarkoitus on päinvastoin löytää yksinkertaisia, kekseliäitä ratkaisuja, juuri sellaisia, jotka ovat täydellisesti Dacian brändin mukaisia. Sarjassa nousee esiin sekä auton luotettavuus että kuljettajan ajotaito.

Tork Engineeringin (suunnittelu ja tuotanto ) ja Sodemon (moottori) tilaustyönä tekemä Lodgy Glace hyötyy suuresti myös Renault Sport Technologies (RST) -osaston osaamisesta.

Uudessa Dacia Lodgy Glace -mallissa yhdistyvät jo sen edeltäjässä, Dacia Duster Glacessa, hyviksi koetut tekniset ratkaisut sekä yksityiskohtaiset kehityskohteet. Tekniseltä kannalta katsottuna Trophée Andros on kilpailusarja, jossa pikkuriikkisetkin yksityiskohdat voivat olla merkittäviä. Aiempien kausien kokemusten pohjalta on päädytty perusteellisiin analyyseihin.
Niiden johtopäätösten perusteella on tehty parannuksia:

Jousitus: viimevuotisia rataolosuhteita simuloitiin CERAMissa nelipilarisessa testipenkissä uusien ohjauskulmien ja alustan säätöjen kehittämiseksi.

Moottorin suorituskyky: viime kautena moottorin kehityksessä keskityttiin parantamaan matalan kierrosalueen suorituskykyä. Tänä vuonna myös moottorin huipputehoa on lisätty.

Dacia Lodgy Glace tekniset tiedot

KORI
Tyyppi: Putkiteräs
Jousitus: kaksoishaarukkavipu; säädettävä Öhlins jousitus
integroidut jouset/vaimenninyksiköt

MOOTTORI
Tyyppi: VQ 30, joka on kehitetty Renault Nissan Allianssin 24-sylinterisestä V6-moottorista
Sijoitus: keskellä edessä
Kuutiotilavuus (ksm): 2 987
Sylinterin halkaisija ja iskun pituus (mm): 93 x 73,3
Maksimiteho (kW EEC/hv): 257/355
Huippukierrokset: 7 500
Maksimivääntömomentti Nm CEE: 360
Huippuvääntömomentti kierrosluvulla 5 500

VAIHTEISTO
Tyyppi: nelipyöräohjaus
Vaihdelaatikko: SADEV 6-nopeuksinen sekventiaali
Tasauspyörästö: tasauspyörästön lukitus edessä ja takana

JARRUT
Edessä: teräslevyt, halkaisija 300 mm
Takana: teräslevyt, halkaisija 265 mm
Jarrusatulat: Beringer 4-mäntäiset

PYÖRÄT
Vanteet: 5,5 x 16 magnesium
Renkaat: Continental Ice Racing Contact 3

MITAT/PAINO
Pituus: 4 001 mm
Leveys: 1 900 mm
Etu/taka-akseli: 1 690 mm
Akseliväli: 2 500 mm
Paino: 950 kg
Polttoainesäiliö: 25 l

OHJAUS
Tyyppi: 4-pyöräohjaus
Hydraulinen ohjaustehostin
Säädettävä takapyöräohjaus

YHTEISTYÖKUMPPANIT JA SPONSORIT
Eurodatacar
Renault Sport Technologies
Sodemo
Tork Engineering

TROPHÉE ANDROS

Trophee Andros järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1990. Tekniset säännöt määrittelivät, että kilpa-auton ulkonäön tulee heijastaa joko jo tuotannossa olevaa mallia tai pian esiteltävää mallia. Auton useimpia teknisiä komponentteja säädeltiin säännöillä: putkirunko, nelipyöräohjaus, noin 340 hv:n 3-litrainen V6-moottori, 6-nopeuksinen vaihdelaatikko ja Continental Ice Racing Contact 3 -renkaat.

Kilpailut:

Trophée Andros muodostuu kahdesta kilpailupäivästä. Ensimmäisenä päivänä myös harjoituksista otetaan aikaa (mutta ei anneta pisteitä), jonka jälkeen ajetaan kaksi alkuerää. Neljä autoa kerrallaan ajaa neljä kierrosta, joista otetaan aikaa. Neljän kierroksen yhteenlaskettu aika päättää lähdön voittajan. Ainoastaan kaksi parasta lähtöä otetaan huomioon. Näiden lähtöjen suoritusten perusteella ajaja saa 80 % pisteistä ja niistä muodostuu finaalien lähtöpaikat. Toisena kilpailupäivänä ajetaan loppukilpailut, joihin osallistuu 10 autoa ja ne ajavat 10 kierrosta saaden 20 % pisteistä.

2011/2012 Trophée Andros kilpailukalenteri:

Joulukuun 3.-4.: Val Thorens
Joulukuun 9.-10.: Andorra
Joulukuun 16.-17.: L’Alpe d’Huez
Tammikuun 6.-7.: Isola 2000
Tammikuun 13.-14.: Lans en Vercors
Tammikuun 20.-21.: Saint Dié des Vosges
Tammikuun 27.-28.: Clermont/Superbesse Superfinaali

Lisätietoa:
www.media.renault.com & www.renault.com
http://www.facebook.com/dacia

Pikes Peak: Dacia Duster no limit kovaa huipulle

Tiedote. Julkaistu: 26.07.2011 klo 11:09 – Nordic Automotive Services Oy/ Dacia

Dacian päätös osallistua Colorado Springsin kupeessa 89. kerran ajettuun Pikes Peak mäkikilpailuun 26.kesäkuuta palkittiin kovalla 10 min 17 sekunnin ajalla.

pikes-peak-duster

Upea esitys

Kolminkertaisen Trophée Andros -jääratasarjan voittajan, ranskalaisen Jean-Philippe Dayrautun ajama Dacia Duster ”No Limit” kiisi erinomaiseen aikaan, joka oikeutti kokonaiskilpailun kolmanteen sijaan.

Ensikertalainen ranskalaiskuljettaja ja joukkueen tekninen henkilöstö toivotettiin lämpimästi tervetulleeksi tähän maailman suosituimpaan ja kovimpaan mäkikilpailuun. Joukkueen tuloksen teki vielä merkityksellisemmäksi se, että koko projekti sai alkunsa viime joulukuussa. Tätä tarkoitusta varten suunniteltu auto valmistettiin kolmessa kuukaudessa ja tämä oli debyyttiesiintyminen Coloradon tapahtumassa sekä ajajalle että Dacialle.

Häivähdys hullutusta ja valtava intohimo johti unohtumattomaan kokemukseen!

Jean-Philippe Dayraut oli pitkään unelmoinut osallistumisesta Pikes Peak mäkikilpailuun ja hänen innostuksensa vakuutti Dacian ja Renault Sport Technologies -osaston liittymään yhdessä hänen kanssaan tähän poikkeukselliseen seikkailuun, joka sisältää hiukan hullutusta ja paljon intohimoa.
Suuren päivän edellä Jean-Philippe testasi autoa kolme päivää valmistautuakseen kisaan. Hän tutustui reittiin ja arvioi kanssakilpailijat, joista monet olivat osallistuneet tähän kilpailuun vuosien ajan ja tunsivat reitin vaikka unissaan.

Pikes Peakin reitti on huima. Se on 20 km:n mittainen ja siinä on 156 mutkaa. Reitin lähtöpaikka on 2862 metrin korkeudessa ja maalissa ollaan 4300 metrissä. Korkeuserot aiheuttavat monelle autolle ongelmia. Kokemuksena se oli Dacia Duster ”No Limit” -ajajalle ainutlaatuinen ja unohtumaton. Kilpailu on ammattilaisten tapahtuma. Suurin osa osallistujista (tänä vuonna 188 ajajaa) on rata-ajajia ja siksi Jean-Philippe kuusine Ranskan ratasarjojen tittelikuljettajana (yksipaikkaiset ja touringautot) sekä jääratakokemuksellaan (hän on voittanut Trophée Andros jääratasarjan kolmesti, mukaan lukien 2010/2011 sarjan), oli ideaalinen vastustaja muille ajajille.

”Se oli varmasti uskomattomin ja hulluin tapahtuma, johon olen ikinä osallistunut,” hän myhäili jälkeenpäin. ”Sekoitus asfalttia ja soraa vaatii erityistä ajotaitoa ja olen haltioissani siitä, että kykenin tarjoamaan hyvän vastuksen parhaille ja nousemaan palkintokorokkeelle.”

Ranskalaisen Dacia Duster oli vain 950 kilon painoinen ja sen Nissan GT-R 3,8 litrainen V6-moottori kehitti 850 hevosvoimaa. Tehoa oli pudotettu aikaisemmasta 1000 hevosvoiman prototyypistä kestävyyden takaamiseksi. Dacia Duster No Limit -erikoismallin oli valmistanut Tork Engineering yhteistyössä Renault Sport Technologies -osaston kanssa.

2011 PIKES PEAK – TOP 3 :

1. Nobuhiro Tajima (Suzuki SX4), 9min 51sek (uusi ennätys)
2. Rhys Millen (Hyundai RMR PM580), 10min 9sek
3. Jean-Philippe Dayraut (Dacia Duster), 10min 17sek