Dacia omistajat ovat Suomen uskollisimpia

Vuonna 2014 Bisnoden vuotuisessa merkkiuskollisuusvertailussa selkeäksi voittajaksi nousi Dacia. Peräti 72,4 % viime vuonna uutena hankitun Dacian vaihtaneista valitsi uudestaan Dacian. Tämä luku on tutkimuslaitoksen mukaan mittaushistorian korkein asiakasuskollisuus. Dacia on siis lunastanut omistajiensa luottamuksen.

Myös myynnillisesti Dacia pärjäsi erinomaisesti ollen yksi eniten myyntiään kasvattaneista automalleista Suomessa. Myynnin kasvu oli peräti 84 % ja markkinaosuus nousi +0,6 prosenttiyksikköä. Myös muualla Euroopassa kasvu on ollut vahvaa. Ranskassa Dacia on viidenneksi eniten myyty automerkki 4,9 % markkinaosuudella Sanderon ollessa kolmanneksi myydyin automalli yksityisasiakkaille. Espanjassa Sandero oli vastaavasti myydyin auto. Lähes kaikilla muillakin Euroopan markkinoilla Dacia saavutti ennätysmääriä ja markkinaosuuksia.

Suomen Dacia mallisto on laaja sisältäen autoja moneen käyttötarkoitukseen. Tunnetuin malleista on järkimaasturi Duster, joka edustaa noin puolta koko Dacia myynnistä. Lisäksi mallistoon kuuluu perhefarmari Logan MCV, perheauto Sandero, kompakti crossover Stepway, valtaisa tila-auto Lodgy sekä markkinoiden edullisin tavara-auto Dokker VAN.

» Katso video Bisnoden sivustolla

dacia-omistajat-suomen-uskollisimpia

GENEVE 2014: Dacia, Euroopan nuorin automallisto

  • Dacia on nauttinut automarkkinoiden suuresta suosiosta Loganin ensiesittelystä, vuodesta 2004 lähtien. Euroopan alueella ja Välimeren maissa on tuosta hetkestä lähtien näitä autoja rekisteröity peräti 2,7 miljoonaa.
  • Vajaan kahden vuoden aikana Dacia on laajentanut ja uudistanut koko mallistonsa. Mallisto sisältää houkuttelevia ajoneuvoja, jotka on varusteltu koko malliston laajuudelta asiakkaiden toivomalla tavalla ja uudenaikaisilla moottoreilla.
  • Dacia saa suurta hyötyä Renaultin laatuosaamisesta. Asiakkaiden luottamuksen lisäämiseksi kaikille malleille annetaan 3 vuoden/100 000 km:n tehdastakuu.

DACIA ON TODELLINEN MENESTYSTARINA

Asiakkaiden arvostama ja kehuma merkki

Dacia on antanut selkeän lupauksen tehdä autoja, jotka ovat erityisen tilavia, luotettavia ja edullisia. Tämän lupauksen – ja siitä kiinni pitämisen – ansiosta Dacia on voittanut asiakkaitten luottamuksen ja vakiinnuttanut paikkansa automarkkinoilla.

Dacia on tehnyt mahdolliseksi uuden, monesti ensimmäisen, auton hankkimisen myös heille, jotka eivät ole aiemmin pystyneet tekemään tätä.

Rohkaisemalla asiakkaita tekemään älykkäitä hankintoja Dacia on vaikuttanut asiakkaiden tapojen muutokseen. Tämä on myös heijastunut vahvana mieltymyksenä merkkiä kohtaan, joka puolestaan ilmenee korkeana merkki-uskollisuutena ja suositteluasteena (TNS Sofres survey 2013). Suomessa hyvänä esimerkkinä tästä on Dacian juuri saama Loyalty Award pienten tila-autojen luokassa (Bisnode).

Dacialla jälleen kasvun vuosi

Vuonna 2013 Dacian myynti kasvoi 19,3 % lähes 430 000 kappaleeseen. Menestykseen johdattivat mm. Dusterin myynninkasvu sekä Logan- ja Sandero-malliston uudistus. Viime vuoden aikana Dacia valloitti myös kuusi uutta maata ja nyt merkki on vahvasti esillä 43 maassa.

Viime vuonna Dacia kasvatti markkinaosuuttaan nopeammin kuin yksikään toinen autonvalmistaja. Rekisteröinnit kasvoivat Euroopassa 26 % ja Dacian rankingsijoitus nousi yhdellä ollen nyt 16. Ranskassa Dacia on jo viidenneksi eniten myyty merkki. Espanjassa se saavutti uskomattoman hienon tuloksen, rekisteröinnit nousivat 80,9 prosenttia ja Sandero oli koko maan myydyin auto.

Iso-Britanniassa, missä Dacia aloitti toimintansa 2013 tammikuussa, rekisteröitiin 17 146 Daciaa. Markkinaosuus oli toistaiseksi vain 0,7 %, mutta kuten Autocar Magazine kirjoitti, Dacia saavutti kaikkien aikojen parhaan uuden merkin ensimmäisen vuoden tuloksen. Dacia oli siis toivottu myös saarivaltakunnassa.

Suomessa Dacian myynti kasvoi viime vuonna 20 % ja tämän vuoden kasvu verrattuna edellisen vuoden samaan ajanjaksoon on yli 60 %.

UUDEN SUKUPOLVEN DACIAT

Lodgyn esittely maaliskuussa 2012 aloitti uuden sukupolven Dacioiden esiinmarssin. Nämä toisen sukupolven autot paransivat Dacian jo aikaisemminkin hyvälle DNA:lle pohjautuvien autojen laatua ja ne korostavat merkin menestystä ja uskottavuutta. Laatu/hintasuhde, luotettavuus ja sopiva yksinkertaisuus ovat valtteja, joille tämä menestystarina rakentuu. Samanaikaisesti uuden sukupolven mallit omaavat houkuttelevamman muotoilun, asiakkaiden toivomat toiminnot sekä uudet moottorit.

Uusi identiteetti

Uuden muotokielensä, identiteettinsä, avulla Dacia haluaa tulla yhä tutummaksi asiakkaille nimenomaan omana itsenään. Uudet yhtäläisyydet näkyvät kaikissa malleissa.

Uusi keulaosa, kylkien veistokselliset linjat sekä leveämmät raideleveydet ja suuremmat pyörät antavat kaikille Dacia-malleille yhä vahvemman olemuksen.

Uuden sukupolven Daciat ovat entistä dynaamisemman näköisiä, ja uutta identiteettiä haluttiin korostaa uusilla metalliväreillä: Cendré Beige ja Minéral sininen väri kuuluvat Lodgylle ja Dokkerille. Uusi sävy, Persan sininen hienostuttavat uutta Logania ja Sanderoa. Azurin sininen on omistettu Sandero Stepwaylle ja Cométe harmaa ja Olive vihreä ovat saatavissa uuteen Dusteriin.

Yhä tyylikkäämmät sisätilat

Myös sisätiloissa on havaittavissa sama yhtenäinen tyylilinja kaikissa Dacioissa.

Kaikki Dacia malliston autot jakavat joukon tunnusmerkkejä, jotka alleviivaavat yhtenäistä lähestymistä tyyliseikkoihin; pyöreät ilmaventtiilit, ohjauspyörään integroitu logo sekä ovien kahvat.

Uudet mallit sisältävät identtiset keskikonsolit, eräissä malleissa kromiviimeistelyn koristamina. Sisätiloissa on myös käytetty kiiltävää mustaa. Istuinten viimeistelyssä yhteistä kaikille on hyvä laatu.

Ainoa poikkeus yhteneväisistä ilmeistä on Duster, jonka uudelleen muotoiltu keulaosa kielii sen ”mene minne haluat” -luonteesta. Sisältäkin se on heti havaittavissa 4×4 malliksi, myös sisustuselementit korostavat auton vankkaa luonnetta ja vahvoja ominaisuuksia.

Nykyaikaiset lisävarustelumahdollisuudet

Uuden sukupolven Daciat on varustettu aiempaakin suuremmalla joukolla asiakkaiden toivomia toimintoja ja varusteita, mutta hinta/laatusuhde on pidetty ennallaan.

Kaikki Dacia malliston mallit ovat nyt saatavissa kahdella eri mediajärjestelmällä.

Dacia Plug&Radio on yksinkertainen ja tehokas audiojärjestelmä, johon kuuluu radio, MP3 yhteensopiva CD-soitin, Bluetooth®-yhteys musiikin suoratoistolla ja puhelintoiminnoilla sekä AUX- ja USB-liittimet järjestelmän etupaneelissa.

Dacia MEDIANAV, multimedianavigaatiojärjestelmä isolla kosketusnäytöllä. Helppokäyttöinen 7-tuumainen (18 cm) kosketusnäyttö, jonka avulla käyttäjän on helppo liikkua kuuden eri toiminnon välillä: radio, media, puhelin, kartta, navigointi ja asetukset.

Ajamisen mukavuutta

Kaikissa Dacia-malleissa on ohjaustehostin vakiovarusteena. Kojelaudassa on nyt kaikissa malleissa yhä toimivampi, ergonomisempi ja laadukkaampi mittaristo. Mallista riippuen se näyttää ulkoilman lämpötilan, kellonajan, vaihteenvaihtamisen suosituksen, sekä ajotietokoneen, jossa toimintoina hetkellisen ja keskiarvoisen polttoaineen kulutuksen, ajettavissa olevan matkan ja jäljellä olevan polttoaineen määrän, viimeisestä tankkauksesta lähtien ajetun matkan sekä muistutuksen seuraavasta huoltohetkestä.

Uusimman sukupolven Daciat sisältävät uusia varusteita: vakionopeussäädin/nopeudenrajoitin, peruutustutka ja automaattisesti lukkiutuvat ovet, kun lähdetään liikkeelle.

Suurta huomiota on kiinnitetty myös turvallisuuteen. Kaikissa malleissa on nyt hätäjarrutusavustin (EBA), joka toimii yhdessä lukkiutumattoman ABS-jarrujärjestelmän kanssa. Elektroninen ajovakausjärjestelmä ESC on vakiona kaikissa Suomen markkinoilla olevissa malleissa. Kaikki ESC-järjestelmällä varustetut Dusterit ovat saaneet myös mäkilähtöavustimen.

Uudenaikaiset moottorit

Moottorivalikoiman laajentuminen ja uudistuminen kuvaa Dacian kykyä ja halua vastata asiakkaiden toiveisiin ja tarpeisiin.

Modernit, polttoainetaloudelliset bensiinimoottorit

TCe 90

Polttoainetaloudellinen TCe 90 moottori on saatavissa Dacia-mallistossa Loganiin, Logan MCV:hen, Sanderoon ja Sandero Stepwayhyn. Se yhdistää ajettavuuden edulliseen polttoaineen kulutukseen ja CO2-päästöihin. Matalapaineturboahtimensa ja muuttuvan venttiiliajoituksen myötä tämä 898 cm3:n kolmisylinterinen bensiinimoottori tuottaa 66 kW (90 hv) 5250 r/min. 135 Nm:n vääntömomentti on käytössä matalista kierroksista lähtien (90% / 1650 r/min). Tankillisella polttoainetta pääsee lähes 30 % pidemmälle kuin edeltäjällä, 1.6 MPI 90:llä.

TCe 115

Saatavana Dokkeriin, Dokker Vaniin ja Lodgyyn, TCe 115 on Renault-ryhmän ensimmäinen suorasuihkutus turbobensiinimoottori. Kevytmetallilohkonsa ansiosta se on hyvä ratkaisu kevyempiin ajoneuvoihin. Tehokas ja miellyttävä ajettava, optimoidulla iskutilavuudella (1,2 l) ja 115 hv:n tehoisena se tuottaa tehotason, joka on verrattavissa 1,6-litraiseen. Vääntömomentti on 190 Nm, vertailukelpoinen kaksilitraisen moottorin kanssa, ja siitä 90 % on käytössä 1500 kierroksesta lähtien ja 100 % 2000 – 4000 r/min välillä tuottavat vahvan kiihtyvyyden. TCe 115 yhdistää polttoaineen säästön ja matalat CO2-päästöt.

TCe 125

Saatavana ensimmäistä kertaa uuteen Dacia Dusteriin. TCe 125 moottori on sekä voimakas että miellyttävä. Tuottamalla 125 hv 205 Nm:n vääntömomentin / 2000 r/min, tämä turboahdettu bensiinimoottori yhdistää ripeän liikkeellelähdön ja kiihtyvyyden matalimmista kierroksista lähtien.
TCe 125 on myös polttoainetaloudellinen moottori, jolla on pienet käyttökustannukset. Polttoaineen kulutus on pieni ja ja ketjulla toteutettu jakopää alentaa huoltokustannuksia. Yhdessä 6-nopeuksisen vaihteiston kanssa uusi Duster vastaa tehokkaasti kaasupolkimen komentoon samalla kuitenkin vähentäen sekä polttoaineen kulutusta että CO2-päästöjä.

Uuden sukupolven 1.5 dCi dieselmoottori: yhä parempi suorituskyky ja polttoainetehokkuus

1.5 dCi jo voittanut palkintoja luotettavuudessa, tehokkuudessa ja matalassa polttoaineen kulutuksessa, ja se on muodostunut Renaultin best selleriksi. Nyt sitä on edelleen parannettu. Viimeisimmän sukupolven malli omaa kehittyneemmän suihkutusjärjestelmän ja turboahtimen, niiden avulla vääntö on lisääntynyt 20 Nm. Ajamisen miellyttävyys on yhä parantunut ja CO2-päästöt pysyvät tiukasti hallinnassa. 1.5 dCi moottori on saatavana 90 hv:n versioina kautta malliston ja 90 sekä 110 hv versiot Lodgyyn ja uuteen Dacia Dusteriin.

Takuulla

Yksi osoitus Dacia-malliston luotettavuudesta on sille myönnettävä kolmen vuoden / 100.000 km tehdastakuu.

Uusi Dacia Duster: Talvi tulee kaikkialle, Duster menee mihin vain

uusi-dacia-duster

» Dacia Duster esittely

14.11.2013

Jokainen, joka on hankkinut uuden nelivetoisen Dusterin, voi huoletta odottaa lumen ja jään saapumista, Dusterin ”menen minne haluan” -ajattelu toteutuu parhaiten vaikeimmissa olosuhteissa.

Uusi Duster on suurelta osin tuttu, turvalliseksi ja käytännölliseksi – ja tietenkin erittäin edulliseksi – havaittu auto. Siinä on kuitenkin myös joukko lisämukavuutta ja -tehokkuutta lisääviä päivityksiä sekä ulkomuodossa että sisällä.

Dacia Dusterin menestystä kuvaa hyvin se, että vuoden 2010 ensiesittelystään lähtien, siis kolmessa vuodessa, Duster on saanut runsaat 450 000 omistajaa. Suomessa Duster autoilijoita on tällä hetkellä lähes 1800. Uuden Dacia Dusterin ennakkomyynti on käynnistynyt. Varsinainen lanseeraus tapahtuu Suomessa vuoden vaihteessa.

Uutta on ulkonäössä, varustelussa ja moottorivaihtoehdoissa. Nyt Dacia Duster on aiempaakin parempi – edullisen hinnan säilyessä ennallaan!

Tehokkaita ulkoisia muutoksia, sisällä lisää varustelua ja mukavuutta

uusi-dacia-duster-2

Dusterin hyväksi havaittuun perusmuotokieleen ei uudistusten yhteydessä haluttu puuttua kuin vähän. Sitä päivitettiin hiukan enemmän nelivetoisuuden suuntaan. Näin uuden Dusterin luonne paljastuu yhä selkeämmin.

Etuosan uusi ilme tulee krominvärisestä etusäleiköstä, aiempaa alemmas sijoitetusta ilmanottoaukosta, uusista kaksoisoptisista ajovaloista sekä päiväajovaloista.

Uudet Duster-nimikoidut kattokaaret korostavat auton SUV-luonnetta ja 16-tuumaiset kevytmetallivanteet voimistavat auton vahvaa ilmettä. Takaosassa uutta on kromisomisteiden käyttö takavaloissa ja pakoputken päässä. Samoin uusi ”4WD”-tunnus kuuluu uuden nelivetoisen Dusterin tunnusmerkkeihin.

Duster on ketterä käsitellä, sillä se on mitoiltaan kompakti, pituus 4,31 m ja leveys 2,0 m (sivupeilit mukaan lukien). Korkea istuinasento mahdollistaa hyvän näkyvyyden eri suuntiin ja kuljettajan on helppo havaita erilaisia esteitä maastossa, jolloin liikkumisesta tulee turvallisempaa.

4×4-versio on aito maastoauto. Sen korkea 210 cm maavara, metallinen suojalevy moottorin alla sekä kunnon ylityskulmat (lähestymiskulma 29.3°, ramppikulma 23° ja poistumiskulma 34.9°) antavat mahdollisuuden kunnolliseen maastossa liikkumiseen.

Kojelauta on myös kokonaan uusi. Muhkeaan keskikonsoliin on löytänyt paikkansa myös MediaNav-multimediajärjestelmä. Uuden Dusterin istuimet on uusittu, niiden muotoilu tarjoaa entistä mukavamman matkustamisen. Takaistuinten selkänoja on myös kokenut uudistuksen ja istuinverhoilussa on uusia vaihtoehtoja sisältäen myös uudistuneen nahkaverhoilun.

Lisää varustelua, Dacian edulliseen hintaan

uusi-dacia-duster-3

Uudessa Dusterissa on joukko varusteita, jotka yleensä tavataan vain huomattavasti kalliimmissa autoissa. Dacian tapaan varustelutason nosto on haluttu pitää edullisena.

Vakiona uudessa Dusterissa on tyylikäs 2DIN-kokoinen Dacia Plug&Radio, jonka helppokäyttöiseen ja tehokkaaseen teknologiaan kuuluvat radio, MP3-yhteensopiva CD-soitin, Bluetooth® liitäntämahdollisuus sekä integroidut AUX- ja USB-pistokkeet.

Uuteen Dacia Dusteriin saa nyt suomenkielisen Media Nav -multimediajärjestelmän, joka sisältää satelliittinavigointijärjestelmän, radion, AUX- ja USB-liittimet, Bluetooth®-yhteyden musiikin suoratoistolla ja puhelintoiminnoilla. Media Nav -järjestelmää on helppo käyttää ison 7” (18 cm) kosketusnäytön avulla.

Uusien, miellyttävien ja ajamista helpottavien varusteiden listalle kuuluvat myös vakionopeussäädin / nopeudenrajoitin, pysäköintitutka takana sekä ulkoilman lämpötilan näyttö. Sähkötoimisten ikkunoiden katkaisijat on nyt sijoitettu oviin ja kuljettajan puolella ne toimivat yhden painalluksen toiminnalla versiosta riippuen.

Dacia Duster on alusta lähtien tunnettu tilavana autona. Uudessa Dusterissa on vielä aikaisempaakin enemmän matkustamo- ja tavarankuljetustilaa.

Tavaratila on 475 litran kokoinen ja autossa voidaan kuljettaa jopa 2,7 metrin pituista esinettä. Myös tavaratilan suoja on täysin uusi ja sen avulla on helppoa järjestellä tavaratila eri käyttötarkoituksiin.
Uutta aktiivista ja passiivista turvallisuutta

ESC-ajonvakautusjärjestelmä on vakiovarusteena uudessa Dacia Dusterissa. Järjestelmä auttaa kuljettajaa pitämään auton linjassaan myös vaikeimmissa olosuhteissa, pidon heikentyessä kaarteessa tai erittäin liukkaalla alustalla ajettaessa. Vakiovarusteena tulee myös EBA-hätäjarrutusavustin, joka on yhdistetty lukkiutumattomaan ABS-jarrujärjestelmään.

Taatakseen matkustajille erinomaisen turvallisuuden, uusi Dacia Duster on varustettu kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyillä sekä päätä ja rintakehää suojaavilla sivuturvatyynyillä.

Jos kuljettaja tai etumatkustaja jättää turvavyön kiinnittämättä, auto huomauttaa tilanteesta sekä ääni- että valomerkillä. Takaistuimen sivupaikoilla on Isofix-kiinnityspisteet helpottamaan turvallisen lastenistuimen kiinnittämistä.

Uusi TCe 125 bensiinimoottori

TCe 125 bensiinimoottori esitellään ensimmäisenä uudessa Dacia Dusterissa. TCe 125 on nelisylinterinen 1,2 -litrainen suorasuihkutus-turbomoottori, joka tuottaa 90 % maksimiväännöstä jo 1500 r/min. Uusi voimanpesä on erittäin tehokas ja taloudellinen. Sen käyttötaloutta korostaa 6,3 litran polttoaineen kulutus ja säännöllisiä huoltokustannuksia pienentää ketjulla toteutettu jakokoneisto. TCe 125 moottorin yhteyteen tulee kuusinopeuksinen käsivalinteinen vaihteisto ja se on saatavilla ainoastaan etuvetoisena.

Muut moottorit

Toinen saatavilla oleva bensiinimoottori on tuttu 1.6 16V 105 hv:n moottori, joka on edullinen ja luotettavaksi todettu perusmoottori. Dieselvaihtoehtona on 1.5 dCi –moottori, yksi maailman parhaista dieselmoottoreista, jota käytetään useamman merkin ja mallin voimanpesänä. Uudessa Dacia Dusterissa tämä hiljainen ja sivistynyt moottori on 110 hevosvoimainen ja sen maksimivääntö 240 Nm on käytettävissä jo 1750 kierrosluvulta, joka takaa hyvän ajomukavuuden. Tämä dCi 110 moottori on saatavilla sekä etu- että nelivetoisena.

Taloudellisuutta ja mukavuutta

uusi-dacia-duster-4

Dusterin ECO-toiminto auttaa pienentämään polttoaineenkulutusta. Kun toiminto on aktivoitu, järjestelmä optimoi mm. moottorin tehoa sekä matkustamon lämmön hallintaa pienemmän kulutuksen aikaansaamiseksi matkustajien mukavuuden kuitenkaan kärsimättä.

Vaihteen vaihtamisvalo näyttää visuaalisesti kuljettajalle parhaan hetken ylös- tai alaspäin vaihtamiselle. Se auttaa kuljettajaa parantamaan polttoainetaloudellisuutta ja pienentää luonnollisesti myös CO2-päästöjä.

Uuden Dusterin akustiseen mukavuuteen on kiinnitetty paljon huomiota. Äänieristystä on parannettu kaikilla osa-alueilla, näin renkaiden, ilmavirran tai moottorin äänet eivät tunkeudu enää yhtä voimakkaana matkustamoon.

Dacia hyötyy Renaultin osaamisesta laadukkuudessa sekä Renault-Nissan allianssin vahvistetuista valmistusprosesseista ja standardeista. Tutkimuksessa, joka käsitti 29 000 asiakasta Ranskassa, Espanjassa, Portugalissa, Belgiassa ja Italiassa, Dacia nimettiin luotettavimmaksi merkiksi vuonna 2012. Myös viimeisten neljän vuoden aikana Dacia on voittanut useammalla mallilla Weltmaister -palkinnon, joka annetaan saksalaisen Autobild lehden toimesta parhaiten jälleenmyyntiarvonsa pitäneelle autolle.

Luotettavuutta lisää Dacian kaikille malleilleen myöntämä 3 vuoden / 100 000 kilometrin takuu ja takuun voimassaoloajan on lisäturvana Dacia Tiepalvelu 24 h vuorokaudessa veloituksetta.

Dacia myynti vahvassa kasvussa niin Euroopassa kuin Suomessa

Dacia on kasvattanut myyntiään viimeisen vuoden aikana niin Euroopassa kuin Suomessakin kiitos täysin uudistuneen malliston. Euroopassa Dacia myynnin kasvu syyskuun loppuun mennessä oli 20,6 % kun kokonaismarkkina oli 3,9 % jäljessä edellistä vuotta. Vastaava kasvuprosentti Suomessa lokakuun loppuun mennessä oli 17,4 % kokonaismarkkinan ollessa 7,3 % edellistä vuotta jäljessä.

Yhteensä Dacia autoja on myyty reilut 2,5 miljoonaa.

Dacia Duster mallisto ja ennakkohinnat Suomessa:

Suomen mallisto koostuu kahdesta bensiini- ja yhdestä dieselmoottorista. Varustetasoja on kaksi; Ambiance ja Laureate. Ambiance-varustetasolla vakiovarustukseen kuuluu mm. ilmastointi, Plug & Play radio CD, etu- ja sivuturvatyynyt, ajovakauden hallintajärjestelmä luistonestolla, kauko-ohjattu keskuslukitus, mustat kattokaiteet, ohjauspyörän korkeudensäätö, sähkötoimiset etulasinnostimet. Laureate-tasolla näiden lisäksi vakiovarusteena on mm. ajotietokone, korinväriset etupuskurit (mustat alaosat) ja ovenkahvat, lämmitetyt etuistuimet, sumuvalot, sähkötoimiset ja lämmitettävät ulkopeilit, sähkötoimiset takalasinnostimet sekä ulkolämpötilan mittari.

Duster 1.6 16v 4×2 Ambiance 16 878 €
Duster TCe 125 4×2 Laureate 18 123 €
Duster dCi 110 4×2 Laureate 19 998 €
Duster dCi 110 4×4 Laureate 22 555 €

Uusi Dacia Logan MCV – uusi perhefarmari ilmastoinnilla, radiolla ja 3-v takuulla alle 14.800 €

Vuoden 2006 ensiesittelystään lähtien Dacia Logan MCV-mallia on myyty lähes 340 000 kappaletta neljässäkymmenessä maassa. Uudella Logan MCV:llä on yhteistä edeltäjäänsä vain nimi ja käsittämättömän edullinen hinta verrattuna sen tarjoamiin tiloihin. Muuten kyseessä on täysin uusi auto.

DACIA LOGAN MCV II (K52) - PHASE 1

» Dacia Logan MCV esittely

1.11.2013

Paljon tilaa pienellä rahalla

Uusi Dacia Logan MCV perhefarmari tarjoaa runsaasti tilaa viidelle henkilölle sekä 573 litran kokoisen tavaratilan. Mittaa autolla on peräti 4.49 metriä ja autossa voi kuljettaa jopa 2,7 metrin pituisia tavaroita. Matkustamosta löytyy erikokoisia lokeroita yhteensä 16 litran edestä. Takapenkin selkänoja on alas taitettavissa suhteessa 2/3-1/3.

Turvallisuus

Turvallisuusvarusteista on vakiona muun muassa kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt, etuturvavöiden muistutus, sivutörmäystyynyt, ESC-ajonvakautusjärjestelmä, lukkiutumattomat ABS-jarrut hätäjarrutus-tehostimella ja Isofix-lastenistuinkiinnitykset takapenkin sivupaikoilla.

Uusia varusteita

Uuteen Dacia Logan MCV -malliin on saatavana paljon uusia varusteita kuten MediaNav multimediajärjestelmä, vakionopeudensäädin, nopeudenrajoitin, takapysäköintitutka ja polttoainepihi ECO-ajotoiminto.

Moottorivalikoima

Uudet bensiini- ja dieselmoottorit pitävät käyttökustannukset, kulutuksen ja CO2-päästöt alhaisina, ajomukavuudesta tinkimättä. Bensiinimoottorina Suomen mallistossa on turboahdettu kolmisylinterinen TCe 90, jonka yhdistetty kulutus on 5 l/100 km CO2-päästöjen ollessa 116 g/km. Dieselmoottorivaihtoehto on 1.5 dCi 66 kW (90 hv). Yhdistetty kulutus tällä moottorilla on ainoastaan 3,8 litraa sadalla kilometrillä, CO2-päästöt näin ollen vain 99 g/km.

Takuu ja tiepalvelu

Kaikissa Dacia –malleissa on kolmen vuoden tai 100 000 kilometrin takuu sekä tiepalvelu käytettävissä 24 tuntia vuorokaudessa koko takuun ajan veloituksetta.

Varustetasot

Suomen mallistossa on kaksi varustetasoa; Ambiance ja Laureate. Ambiance- varustelutaso pitää sisällään mm. manuaalisen ilmastoinnin, radio CD:n, etu- ja sivuturvatyynyt, ISOFIX-kiinnikkeet takapenkin sivupaikoilla, ohjaustehostin, 1/3 – 2/3 osissa alastaitettava takaistuin, sähkötoimiset etuikkunat, sumuvalot, lämmitettävät etuistuimet ja kauko-ohjattava keskuslukitus. Laureate-tasolla näiden lisäksi vakiovarustukseen kuuluu korinväriset ulko-ovenkahvat, sähkötoimiset ja lämmitetyt ulkopeilit, vakionopeudensäädin / nopeudenrajoitin, etuturvavöiden korkeudensäätö, ajotietokone, kuljettajan istuimen korkeudensäätö, ohjauspyörän korkeudensäätö, kattokaiteet ja ulkolämpötilan mittari. Näiden lisäksi ennakkomyyntimallina on Laureate Navi, joka nimensä mukaisesti pitää sisällään normaalin Laureate-tason lisäksi MediaNav multimediajärjestelmän.

Ennakkomyynti käynnistynyt

Muutamia ensimmäisiä autoja on jo saapunut maahan ja niihin on mahdollista tutustua isoimmilla Dacia jälleenmyyjillä lähipäivinä. Varsinainen myynnin aloitus tapahtuu vuoden vaihteessa.

Ennakkomyyntihinnat

TCE 90 Laureate Navi 16.295 €
TCE 90 Ambiance 14.799 €
TCE 90 Laureate 15.989 €
dCi 90 Laureate 16.997 €

Dacia Dokker Van: matkustusmukavuutta ja kuljetuskapasiteettia

dacia-dokker-van-matkustusmukav

» Dokker Van esittely

Dacia esittelee täysin uuden automallin: Dacia Dokker Van -tavara-auton. Dacia Dokker Van on kevyt tavara-auto, joka on erityisen käytännöllinen jakelutyössä tai esimerkiksi rakennustarvikkeiden kuljetuksissa. Dacian perinteiseen tapaan Dokker Van tarjoaa nerokasta käytännöllisyyttä ja laadukkuutta edulliseen hintaan. Dokker Vanin myynti alkoi Marokossa kesäkuussa 2012. Suomeen Dokkerit saapuvat huhti – toukokuussa 2013.

Suomessa Dokker Van on saatavissa kolmella moottorivaihtoehdolla: 1.2 TCe 115- ja 1.6 MPI 85 -bensiinimoottorit sekä 1.5 dCi 90 hv -dieselmoottori.

Käytännöllinen

Dacia Dokker Van, joka on luokkansa käytännöllisimpiä ajoneuvoja mittojensa ansiosta (pituus 4,36 m/leveys 1,75 m/korkeus 1,81 m), tarjoaa myös ruhtinaallisen 3,3 kuution kokoisen tavaratilan sekä kuormalle maksimissaan 1,9 metrin pituuden.

Sen kuljetuskapasiteettia voidaan lisätä kätevän Dacia Easy Seat -istuimen ansiosta. Tämän muunneltavan etuistuimen selkänoja taittuu eteenpäin muodostaen pöytätason. Vaihtoehtoisesti koko istuimen voi taittaa eteenpäin hansikaslokeroa vasten, jolloin lisää tilaa vapautuu vaikkapa 2,42 metriä pitkän lastin kuljettamiseen. Istuin voidaan myös ottaa pois, jolloin kuljetustila suurenee 3,9 kuutioon. Tämä järjestely tekee mahdolliseksi kuljettaa helposti kolme metriä pitkiä tavaroita (suurin lastauspituus 3,11 m). Näiden mittojen ansiosta Dacia Dokker Van on luokassaan markkinoiden monikäyttöisin ajoneuvo ilman että mukavuudesta on jouduttu tinkimään. Dacia Easy Seat on saatavana lisävarusteena Ambiance-malleihin (1.2 Tce 115 ja dCi 90).

Dokker Vanin ohjaamo on erotettu tavaratilasta kiinteällä ikkunallisella väliseinällä. Ambiance-mallien yhteyteen on tarjolla lisävarusteinen kääntyvä verkkoväliseinä. Yhdessä Dacia Easy Seat -istuimen kanssa kääntyvällä verkkoväliseinällä voidaan kasvattaa tarvittaessa tavaratilan pituutta.

Dokker Vanissa on vakiona oikeanpuoleinen liukuovi. Vasemman puoleinen liukuovi avattavalla ikkunalla on saatavissa lisähintaan. Epäsymmetriset takaovet avautuvat ensin 90 astetta ja pysyvät paikallaan jopa tuulisella säällä. Lukitusvivusta kääntämällä takaovet avautuvat 180 astetta.

Kuljettajaystävällinen ohjaamo

Dacia Dokkerin ovien käsinojissa sijaitsevat sähkötoimisten ikkunoiden käyttökytkimet ja ilmastoinnin säätimet ovat helppokäyttöisemmät kuin Logan-perheen malleissa. Istuimen korkeus ja ohjauspyörän korkeus voidaan säätää miellyttävimmän ajoasennon saavuttamiseksi. Sähkötoimiset ikkunat, ilmastointi, istuimen sekä ohjauspyörän korkeudensäätö ovat vakiona Ambiance-malleissa.

Kuljettajan päivittäisen työn helpottamiseksi ohjaamoon on suunniteltu lukuisia käytännöllisiä lokeroita, joiden yhteistilavuus on 44,2 litraa. Suureen, avonaiseen kojelaudan lokeroon voi sijoittaa joko kannettavan tietokoneen tai A4-kokoisia asiakirjoja. Dokker Van on varustettu myös – versiosta riippuen – kannellisella 6,6 litran vetoisella hansikaslokerolla sekä 12 litran vetoisella, helposti käytettävällä, ohjaamon yläpuolella sijaitsevalla lokerolla. Kuljettajan vasemmalla puolella on käytännöllinen, kannellinen pikkulokero, johon voi sijoittaa pieniä irtotavaroita kuten esimerkiksi parkkikolikoita. Etuovien lokeroihin voi sijoittaa 1,5 litran juomapullon ja keskikonsolissa on tilaa kahdelle tölkille ja tuhkakupille.

Ambiance-malleissa on vakiona Dacia Plug & Radio joka sisältää radion, MP3-yhteensopivan CD-soittimen, Bluetooth-teknologian, USB liittimen, AUX-IN -pistokkeen ja ohjauspyörässä olevan kaukosäätimen.

Lisävarusteita

Dacia Dokker Vanin voi varustella Media Nav -multimediajärjestelmällä. Järjestelmä on integroitu kojelautaan ja siihen kuuluu 7-tuumainen (18 cm) kosketusnäyttö, navigointi- ja radiotoiminnot sekä handsfree Bluetooth-yhteyden. Media Nav -toimintoja on kuusi ja käyttäjä voi tarkastella niitä helposti kosketusnäytön avulla.

Lisävarusteinen nopeudenrajoitin antaa kuljettajalle mahdollisuuden ohjelmoida maksiminopeuden jota hän ei halua ylittää. Toiminto otetaan käyttöön tai poistetaan käytöstä kojelaudan keskellä olevaa kytkintä painamalla. Voimakkaalla kaasupolkimen painalluksella kuljettaja pystyy tarvittaessa peruuttamaan toiminnon.

Dacia Dokker Vaniin on mahdollista saada myös peruutustutka. Peruutustutkan tunnistimet ovat takapuskurissa ja antavat äänimerkein kuljettajalle tiedon ajoneuvon ja mahdollisen esteen välimatkasta. Toiminnon voi ottaa käyttöön tai poistaa käytöstä ohjauspyörän vasemmalla puolella olevasta katkaisimesta.

Dokker Vaniin on saatavilla laaja valikoima lisävarusteita jotka on suunnattu erityisesti yritysasiakkaille mm. tavaratilan vanerointi, pyöräkotelosuojat, kuormankiinnitysliinat, kattokaiteet, vetokoukku ja takalasien suojat.

Hiljainen

Akustiseen mukavuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Ääntä eristävät materiaalien osuutta moottoritilassa, ajoneuvon alla, pyöräkoteloissa sekä korin ja tuulilasin kiinnityskohdassa on lisätty 30 prosenttia verrattuna Dacia Dusteriin. 1.5dCi -moottorin uusien polttoaineen ruiskutussuuttimien ansiosta moottorin ääni on hiljaisempi.

Myös tuulen aiheuttamaa ääntä on saatu vaimeammaksi ovipeilien koteloiden ja kattotelineiden muotoilun ansiosta. Tiemelua on niin ikään saatu vähemmäksi lisäämällä eristevaahtoa ja tiivisteitä, kuten myös vahvistamalla tiettyjä komponenttiosia, jotka hävittävät resonanssiääniä.

Moottorivalikoima

1.2 TCe

Uudistuneissa Renault Méganessa ja Renault Scénicissä nähty 1.2 TCe 115 on ensimmäinen Renault-yhtiön moottori, jossa hyödynnetään suorasuihkutusta ja turboahdinta, ja sen keveys on alumiinin ansiota. Tämä voimanlähde tarjoaa ajonautintoa, taloudellista polttoaineen kulutusta ja matalia CO2-päästöjä, ja kuitenkin sen suorituskyky (115 hv) on verrattavissa 1.6-litraiseen moottoriin. Sen huippuvääntömomentti 190 Nm on verrattavissa 2-litraiseen moottoriin, ja 90 prosenttia väännöstä saavutetaan 1500:n kierrosluvulla. Maksimivääntömomentti on saatavissa 2000:n ja 4000:n kierroslukujen välillä, mikä takaa pirteän/terävän kiihdytyksen. Tämän voimanlähteen yhteydessä on viisiportainen manuaalinen vaihteisto.

Yhdistetty polttoainekulutus on 6,1 litraa/100 km, joka vastaa CO2-päästöjä 143 g/km. 1.2 Tce moottorissa on ketjukäyttöinen huoltovapaa jakopää. Tämän moottorin yhteydessä suurin sallittu kantavuus on 695 kg ja perävaunumassa 615 kg ilman jarruja / 1200 kg jarruilla.

1.6 MPI 85

Tämä 60.5 kW bensiinimoottori toimii viisiportaisella käsivalintaisella vaihdelaatikolla. Yhdistetty polttoaineen kulutus on 7,5 litraa/100 km, CO2 on 175 g/km. Tämän moottorin yhteydessä suurin sallittu kantavuus on 578 kg ja perävaunumassa 575 kg ilman jarruja / 1200 kg jarruilla.

1.5 dCi

Moottori täyttää Dacian eco2-tunnusmerkinnän ja on hyvin polttoainetehokas. Yhdistetty polttoaineenkulutus on 4,5 l/100 km. (CO2-päästöt 118 g/km). Moottorin yhteydessä on viisiportainen käsikäyttöinen vaihdelaatikko ja siinä yhdistyvät joustavuus, suorituskyky ja pienet käyttökustannukset. Vääntömomentti on 200 Nm, josta 90 prosenttia syntyy 1 750:n kierrosnopeudella, jolloin ajomukavuus on parhaimmillaan, jopa matalilla kierroksilla. Tämän moottorin yhteydessä suurin sallittu kantavuus on 695 kg ja perävaunumassa 630 kg ilman jarruja / 1200 kg jarruilla.

Kuten Dacia Lodgy, Dokker Van perustuvat uuteen M0-alustaan, joka sisältää uuden moottoritilan ja erityisen takaosan. Dokker Vanin erilaisten käyttäjien vuoksi iskunvaimennuksen suunnittelu ja säätö ovat omanlaisensa jokaisessa versiossa. 2,81 metrin akseliväli- mikä on melkein 10 senttiä lyhyempi kuin Logan Vanilla – mahdollistaa ketterän toiminnan ja 11,1 metrin kääntöympyrän. Dokker Vanin maavara on 186 mm, mikä mahdollistaa sen liikkumisen kaikenlaisilla tietyypeillä.

Aktiivista turvallisuutta

Dacia Dokker Vanin jarrujärjestelmään kuuluu ABS-lukkiutumattomat jarrut, jossa on EBD-elektroninen jarrupaineen jako sekä hätäjarrutustehostin. Vakiona oleva ESC ajovakaudenhallintajärjestelmä käyttää uusimman sukupolven ESC ohjausyksikköjärjestelmää. Järjestelmässä on luistonestojärjestelmä ja kallistuksenvakaustoiminto, jotka auttavat pitämään ajoneuvon ajolinjallaan vaikeissakin olosuhteissa, kuten äkkinäisissä esteiden väistöissä ja liukkailla teillä.

Passiivista turvallisuutta

Dokker Vanissa käytetään materiaaleja joilla on suuri törmäysenergiaa vähentävä ja sitova ominaisuus.Turvavyöt on varustettu voimanrajoittimin, jotka suojaavat rintakehää törmäyksessä. Euroopassa myytävissä, Dacia Dokker Van -versioissa hyödynnetään tekniikkaa, jossa turvavyö kiristyy samassa suhteessa jarrutuksen kanssa, ja näin vöissä kiinni oleva pysyy paikallaan rajussakin jarrutuksessa. Vakiovarustukseen kuuluu kuljettajan turvatyyny.

Dacia Dokker Van on suunniteltu suojaamaan mahdollisimman hyvin myös jalankulkijoita. Etupuskurin paksuus ja jäykkyys on suunniteltu suojaamaan alaraajoja. Konepelti ja lokasuojat on kehitetty vähentämään törmäysenergiaa, jos auto osuu jalankulkijaan. Turvallisuus on huomioitu myös konepellin alla, jossa jäykkiä osia ei ole sijoitettu niille alueille mihin jalankulkijan pää voisi osua onnettomuudessa.

Konsernin tuomaa kokemusta

Dacia Dokker Vanissa on hyödynnetty monia niistä osista, joita Renault on käyttänyt omassa tavara-automallistossaan. Alusta ja kori on valmistettu samojen tarkkojen vaatimusten mukaan kuin Renault Kangoo, joten 300 000 testikilometrin aikana ei ole havaittu minkäänlaista suorituskyvyn vähenemistä. MacPherson-tyyppinen etujousitus on vahvistettu kolmiotukivarrella, jotta se täyttää Renaultin tavara-autoille asettamat kriteerit. Takajousitus on erilainen kuin Renault Kangoossa ja on erityisesti suunniteltu hyötykuormaa ajatellen.

Dacia Dokker Van läpäisi Renaultin erityisen tavara-autojen testiohjelman, johon kuului mm. erittäin rankka testipenkkiajo. Sen lisäksi liukuovet ja etuovet joutuvat kovaan käyttöön ammattilaisten käsissä, joten kestävyyttä testattiin sulkemalla ja avaamalla ovia 100 000 kertaa. Dacia Dokker Vania testattiin 1,9 miljoonaa kilometriä valikoiduissa, erittäin rankoissa olosuhteissa. Sen suorituskyky ja luotettavuus laitettiin koeteltavaksi päällystetyillä teillä, mukulakivikaduilla, routakuopissa, märissä risteyksissä, hiekkaisilla ja pölyisillä teillä, sekä kuumassa ja kylmässä ilmastossa. Dacia Dokker Vanin kestävyyttä testattiin myös vaikeissa todellisissa ajo-olosuhteissa Romaniassa 30 auton ryhmällä, yhteensä 850 000 km:n verran.
Dacia Dokker Vanin takuu on kolme vuotta tai 100 000 kilometriä.

Valmistus Tangerissa

Lodgyn tavoin myös tämä uusi malli, Dacia Dokker Van, valmistetaan upouudessa tehtaassa Tangerissa, Marokossa.

Ennakkohinnat uusi Dacia Dokker Van

Dacia Dokker Van 1.6, varustetaso Dokker, 14 396 €
Dacia Dokker Van Tce 115 varustetaso Ambiance 17 693 €
Dacia Dokker Van dCi 90 varustetaso Ambiance 17 997 €

Dacia Lodgy Suomeen maaliskuussa – ennakkomyynti on alkanut

dacia-lodgy-suomeen

» Dacia Lodgy esittely

Dacia Lodgy on moderni auto kaikille perheille. Viidellä tai seitsemällä istuimella varustettu Dacia Lodgy tarjoaa reilusti matkustusmukavuutta ja tilaa myös kolmannella istuinrivillä. Sisätilat ovat huolellisesti muotoiltu ja tarjoavat käytännöllisiä varusteita ja yhden luokkansa isoimmista tavaratiloista.

Dieselmoottorien ja TCe 115 suorasuihkutusbensiiniturbon ansiosta Dacia Lodgy on myös polttoainetaloudellinen. Mukavuudella, suurilla tiloilla, taloudellisilla moottoreilla ja 3 vuoden tai 100 000 kilometrin tehdastakuulla varustettu Dacia Lodgy yllättää mukavasti myös hinnoittelullaan. Dacia Lodgyn hinnat alkavat 14 531 eurosta.

Mitat

Neljän ja puolen metrin pituudellaan ja 1,75 metrin leveydellään Dacia Lodgy tarjoaa isomman kokoluokan tilat pienemmän kokoluokan hintaan. Tavaratilaa on 207 litraa kun kaikki seitsemän istuinta on käytössä ja suurimmillaan tavaratila kasvaa jopa 2617 litraan.
Varustetasosta riippuen toisen rivin selkänoja taittuu 60/40-suhteessa. Seitsemänpaikkaisessa versiossa kolmannen istuinrivin selkänojan voi kääntää alas, asettaa istuinosineen pystyasentoon toisen penkkirivin taakse tai poistaa kokonaan. Takapenkin paino on ainoastaan 18 kg.

Pituus 4, 498 mm
Leveys (ilman ulkopeilejä) 1 751 mm
Korkeus (ilman kattokaiteita) 1 682 mm (5-paikkainen) / 1 679 mm (7-paikkainen)
Akseliväli : 2,810mm
Etu/takaylitys: 822mm / 866mm
Raideväli edessä/takana: 1 492mm / 1 478mm
Kyynärleveys edessä / 2. rivi / 3. rivi: 1 408mm / 1 466mm / 1 270mm
Polvitila 2. rivillä / 3. rivillä: 177 mm / 144 mm
Tavaratila 7 istuimella / 5 istuimella / 2 istuimella: 207dm3 / 827dm3 / 2 617dm3
Lastauskorkeus: 610 mm (5-paikkaisena) 605 mm (7-paikkaisena)
Lastauspituus, maksimi :1 230 – 1 500 mm

Varustelu

Dacia Lodgyn Ambiance- ja Laureate varustetasojen yhteyteen on saatavana lisävarusteena Media Nav –multimediajärjestelmän (725 – 777€ version CO2 arvosta riippuen). Toisena vaihtoehtona löytyy Dacia Plug & Radio –audiojärjestelmä, joka sisältää myös nykyaikaiset liitännät. Sekä Ambiance, että Laureate varustetasolla ilmastointi on aina vakiona. Laureate varustetasolla vakiona on mm. etusumuvalot, sähkösäätöiset ulkopeilit, korkeusäädettävät ohjauspyörä ja kuljettajan istuin sekä etuturvavöiden korkeudensäätö.

Media Nav

Media Nav sisältää integroidun navigoinnin lisäksi radion, AUX- ja USB liitännät sekä Bluetooth®-yhteyden musiikiin suoratoistoa ja puhelimen handsfree-käyttöä varten. Mikäli kannettava laite tai muistitikku on liitetty etupaneelin USB-liitännällä tai Bluetooth-yhteydellä, laitteen ohjaustoiminnot tapahtuvat suoraan kosketusnäytöllä tai ohjauspyörän säätimistä ja tiedot näkyvät näytöllä (ominaisuudet riippuvat kannettavasta laitteesta). Suuri, seitsemäntuumainen kosketusnäyttö on selkeä ja helppokäyttöinen. Media Nav -satelliittinavigointi ohjaa 2D / 3D (lintuperspektiivi) näkymällä ja on suomenkielinen.

Dacia Plug & Radio

Dacia Plug & Radio -audiojärjestelmä sisältää radion, MP3-yhteensopivan CD soittimen ja etupaneeliin sijoitetut USB- ja AUX-liitännät.Dacia Plug & Radio on säädettävissä ohjauspyörän yhteydessä olevasta kaukosäätimestä ja siinä on myös Bluetooth®-yhteys musiikin suoratoistolla, sekä puhelintoiminnoilla.

Nopeudenrajoitin ja peruutustutka

Dacia Lodgyn Ambiance sekä Laureate varustetasoilla nopeudenrajoitin löytyy vakiona. Lisävarusteena saatavan peruutustutkan tunnistimet on sijoitettu takapuskuriin ja ne varoittavat kuljettajaa, jos auton takana on jokin este. Toiminto kytkeytyy automaattisesti, kun peruutusvaihde kytketään päälle.

Turvavarusteet

ESC, elektroninen ajovakauden hallintajärjestelmä, on vakiovaruste kaikilla varustetasoilla. Järjestelmä huolehtii auton vakaudesta huonoissa ja yllättävissä olosuhteissa. Lukkiutumaton jarrujärjestelmä ABS sisältää nyt myös hätäjarrutustehostimen, joka antaa tarvittaessa täyden jarrutuspaineen automaattisesti.

Kuljettajan ja matkustajan turvatyynyjen lisäksi Dacia Lodgyssä on vakiona myös sivuturvatyynyt. Etumatkustajan turvatyyny on kytkettävissä pois päältä. Isofix kiinnitysjärjestelmät lastenistuimia varten löytyvät toisen istuinrivin kaikilta kolmelta paikalta.

Jälkiasenteiset varusteet

Dacia Lodgyssä on runsas valikoima jälkiasenteisia varusteita helpottamaan tavaroiden kuljettamista kuten kattotelineet (pitkittäiset kattokaiteet ovat vakioina kaikissa varustetasoissa), vetokoukku, kattoboksi, tavaratilan verkot,koirakalteri sekä polkupyöräteline taakse. Tavaratilan matto on kaksipuoleinen, tekstiilipohjalla käytettävissä kuivia ja puhtaita tavaroita varten ja kumipuolella likaisille ja märille tavaroille.

Moottorit

1.6 MPI 85

Dacia Lodgyn 5-paikkainen perusversio on varustettu 1.6-litraisella 60,5 kW (82 hv) tehoisella bensiinimoottorilla ja 5-nopeuksisella manuaalivaihteistolla. Polttoaineen kulutus 100 kilometrillä on 7,1 litraa ja CO2-päästöt 165 g/km.

TCe 115

Renault Méganesta ja Scenicistä tuttu Tce 115 on Renaultin ensimmäinen bensiinimoottori, jossa on suora polttoaineen suihkutus ja turboahdin polttoainetehokkuuden maksimoimiseksi. Tehoa tästä 1.2-litraisesta moottorista löytyy 85 kW (116 hv) maksimiväännön 190 Nm ollen tarjolla jo 2 000 r/min lähtien. 5-portaisella manuaalivaihteistolla varustetun moottorin yhdistetty kulutus on 6,2 l/100 km ja CO2-päästö 140 g/km. Huoltokustannuksia vähentää jakopään ketju.

dCi 90 ja dCi 110

Dacia Lodgyn mallistossa on tarjolla kaksi 1.5 dCi -dieselmoottoria, 66 kW (90 hv) ja 79 kW (107) hv) –tehoisina versioina. Vääntöä on 90-hevosvoimaisessa versiossa 200 Nm ja 110-hevosvoimaisessa 240 Nm, joten moottori vastaa hyvin kaasupolkimeen jo alhaissa nopeuksissa. Kulutukseltaan nämä moottorit edustavat luokkansa taloudellisinta päätä. 5-vaihteisella manuaalilla varustetun dCi 90 yhdistetty kulutus on 4,2 l/100 km ja CO2-päästöt 109 g/km, 6-vaihteisen dCi 110 –version luvut ovat vastaavasti 4,4 l/110 km ja CO2-päästöt 116 g/km

Dacia Lodgy-mallisto, autoverolliset ennakkomyyntihinnat:

Dacia Lodgy 1.6 5-paikkainen, 14 531 €
Dacia Lodgy TCe 115 Ambiance 7-paikkainen, 17 989 €
Dacia Lodgy dCi 90 Ambiance 7-paikkainen, 18 319 €
Dacia Lodgy TCe 115 Laureate 7-paikkainen, 18 999 €
Dacia Lodgy dCi 110 Laureate 7-paikkainen, 19 801 €

Toisen sukupolven Dacia Sanderon ja Stepwayn myynti käynnistyi 2013

DACIA SANDERO II (B52) AND DACIA SANDERO STEPWAY II (B52 cross) - Phase 1

 

9.1.2013

» Dacia Sandero esittely

» Dacia Stepway esittely

Uusien Dacia Sandero- ja Stepway-mallien ennakkomyynti on käynnistynyt. Uusi Sandero on tulevana viikonloppuna nähtävillä seuraavilla jällenmyyjillä/paikkakunnilla: Auto-Ilves Hyvinkää; Auto-Kilta Lappeenranta; AutoPalin Pori; Autosalpa Lahti; HämeenAuto Jyväskylä; AvainVaunu Joensuu ja Kuopio; Keskusautohalli Salo ja Raisio; Käyttöauto Tampere ja Seinäjoki; Rinta-Joupin Autoliike Ylivieska, Vaasa ja Oulu; Automaa Konala, Vantaa, Suomenoja ja Herttoniemi sekä Auto-Närvä Kajaani.

Dacia Stepway saapuu jälleenmyyjille maaliskuussa.

Daciassa on enemmän järkeä kuin koskaan

Daciat on suunniteltu tilaviksi ja kestäviksi ja uudet Dacia Sandero- ja Stepway-mallit noudattavat samaa linjaa. Arkipäivän taloudellisuutta autoihin tuo myös uuden TCe 90 bensiinimoottorin saapuminen sekä päivitetty 1,5 dCi 90 dieselmoottori.

Sivuturvatyynyt ja ESC-ajonvakautusjärjestelmä ovat nyt vakiona kaikissa Suomeen tuotavissa Sandero-malleissa.

Markkinoillamme uusi tuttavuus Dacia Stepway on enemmän kuin malliversio uudesta Sanderosta. Se on muotoiltu omaksi yksilölliseksi persoonakseen. Stepway on luonnollisesti saanut kaikki uuden Sanderon toiminnallisuudet, mutta sillä on oma rosoinen luonteensa.

Dacia Stepwayn maavara on 40 mm korkeampi kuin Sanderossa.

Dacia Stepwayn persoonallisuus korostuu korin tyylipiirteissä: etu- ja taka suojalevyt, uudet kaksiväriset puskurit ja jäähdyttäjän säleikkö, sumuvalot, leveät pyöränkotelot, uudet 16-tuumaiset vanteet, pitkittäiset kattokiskot, sekä ”Azurite” sininen metalliväri.

Uusi, käytännöllinen ja toimiva varustelu

Suomessa uusi Dacia Sandero on saatavana kahdella eri varustelutasolla – Sandero ja Ambiance.

Dacia Stepway on saatavissa yhdellä erittäin kattavalla varustelutasolla, Prestige, joka sisältää vakiona muun muassa Media Nav -multimediajärjestelmän, ilmastoinnin, vakionopeussäätimen nopeudenrajoittimella ja peruutustutkan.

Media Nav -multimedialaite

Media Nav sisältää integroidun navigoinnin lisäksi radion, AUX-liitännän ja Bluetooth®-yhteyden musiikiin suoratoistoa ja puhelimen handsfree-käyttöä varten. Henkilökohtaiset kannettavat laitteet voi kytkeä myös etupaneelissa sijaitsevan USB-liitännän kautta, jolloin ohjaustoiminnot tapahtuvat suoraan kosketusnäytöllä tai ohjauspyörän säätimistä ja tiedot näkyvät näytöllä (ominaisuudet riippuvat kannettavasta laitteesta). Suuri, seitsemäntuumainen kosketusnäyttö avaa valikkosivun, josta on helppo valita eri toimintoja.

Media Nav satelliittinavigointi 2D / 3D (lintuperspektiivi) näkymää on helppo käyttää. Media Navin karttapäivitykset ja esimerkiksi uusien karttojen hankkiminen on tehty helpoksi USB-tikun ja tietokoneen avulla.

Stepwayssä vakiona oleva Media Nav-järjestelmä on saatavana lisävarusteena Sanderon Ambiance-varustetasolla.

Dacia Plug & Radio

Dacia Sanderoon on toisena audiojärjestelmänä saatavissa helppokäyttöinen ja korkealaatuinen Dacia Plug & Radio. Järjestelmä sisältää radion, MP3-yhteensopivan CD soittimen ja etupaneeliin sijoitetut USB- ja AUX-liitännät.

Dacia Plug & Radio on säädettävissä ohjauspyörän yhteydessä olevasta kaukosäätimestä ja siinä on myös Bluetooth®-toiminnot.

Vakionopeussäädin ja nopeudenrajoitin

Vakionopeussäädin yhdessä nopeudenrajoittimen kanssa on Sanderoon saatavana lisävarusteena Ambiance-varustetasolla, Stepway-mallissa ne löytyvät vakiona.

Peruutustutka

Peruutustutka on vakiona Stepway-mallissa. Tunnistimet on sijoitettu takapuskuriin ja ne varoittavat kuljettajaa, jos auton takana on jokin este. Toiminto kytkeytyy automaattisesti, kun peruutusvaihde kytketään päälle.

Laaja valikoima jälkiasenteisia lisävarusteita

Dacia tarjoaa laajan valikoiman käytännöllisiä lisävarusteita, kuten suojaavat kylkilistat, matot, ja tavaratilan verkon. Isompia kuljetustarpeita ja vapaa-aikaa varten löytyy käytännöllinen kattoboksi, taakkateline, vetokoukku ja kylmälaukku.

Parempi äänieristys

Autojen suunnittelussa on kiinnitetty erityisesti huomiota akustiikkaratkaisuihin. Äänieristyskomponentteja on lisätty ja pehmikkeiden laatua on parannettu moottoritilassa ja tuulilasin alueella.

Ilmavirran ääntä on pienennetty parantamaa oviaukkojen tiivisteiden aerodynamiikkaa. Lisäksi lukuisia eri osia on vahvistettu epämiellyttävien resonanssiäänien poistamiseksi.

Tuloksena on aiempaa huomattavasti äänettömämpi matkustusympäristö. Lisäksi musiikki soi uutuuksissa paremmin uusien elektroniikkaratkaisujen ansiosta.

Parantunut käsiteltävyys

Ohjaustehostin on nopeuden mukaan säätyvä. Korkeissa nopeuksissa tehostus säätyy hitaammaksi, jotta saavutetaan vakaampi ajettavuus. Hitaissa nopeuksissa ja pysäköidessä tehostusta kasvatetaan, jotta pienien nopeuksien käsiteltävyys olisi ketterämpää.

Mallit ovat saaneet uuden nykyaikaisen sähköjärjestelmän, jonka myötä uusia hyödyllisiä toimintoja kuten sutimisenestojärjestelmä, hätäjarrutustehostin, ulkolämpötilanmittari, multimediajärjestelmä sekä peruutustutka ovat nyt mahdollisia.

Uusissa Sandero- ja Stepway-malleissa on vaihtamisen suositusosoitin, joka näyttää kojetaulussa nuolen ylös- tai alaspäin suositeltavana vaihtamishetkellä.

Uusi bensiinimoottori: TCe 90

Uutuusmalleissa esitellään uusi TCe Euro 5 kolmisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori.

Tehokas ja kaasupolkimeen herkästi vastaava turboahdettu 0,9-litrainen (898cc) moottori on teknisesti hyvin kehittynyt. Se tarjoaa laakean kiihtyvyysalueen käyttämällä erittäin pienet pyörivät massat omaavaa turboahdinta ja muuttuva-ajoituksellista venttiilitekniikkaa tuottamaan 66 kW:n (90 hv) tehon 5250 r/min. Sen huippuvääntö 135 Nm(2500rpm) on käytettävissä jo matalilta kierroksilta lähtien (90 % 1650 r/min lähtien).

Moottori yhdistää hienon ajettavuuden, polttoainetaloudellisuuden (5,0 l/100 km uudessa Sanderossa) ja matalat CO2-päästöt (116 g/km).

TCe 90 on taloudellinen myös huoltotarpeensa suhteen. Esimerkiksi jakopää on toteutettu ketjulla, jolloin sillä ei ole säännöllistä vaihtoväliä.

Uuden sukupolven 1.5 dCi

Renaultin 1,5 dCi-dieselmoottorin viimeisin päivitys tuo yhä uusia etuja: tehokkaampi polttoaineen ruiskutus ja turboahdinjärjestelmät.
Suomen mallistoon kuuluu Euro 5 versio teholtaan 66 kW (90 hv). Vääntömomentti on 220 Nm 1750 r/min. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että 1.5 dCi vääntää jo matalillakin kierroksilla ja vähentää vaihtamistarvetta taajamaolosuhteissa.

Dacia Sandero dCi 90 dCi tuottaa vain 99 g CO2-päästöjä kilometrillä, kulutuslukeman ollessa 3,8 l /100 km. Uudessa Sanderossa tämä tarkoittaa yhdellä tankillisella peräti 1300 km:n ajomatkaa. Dacia Stepwayn kulutus tällä moottorilla on vastaavasti 4,0 l/100 km ja CO2–päästöt 105 g/km.

1.2 16V 75 bensiinimoottori

Uuteen Sanderoon on saatavissa myös 1.2 16V 75 moottori, joka on taloudellinen hankkia ja käyttää ja tarjoaa hyvät ominaisuudet sekä kaupunki- että maantieajossa. Tämä tilavuudeltaan 1149cm3moottori tuottaa 55 kW:n (75 hv) tehon kulutuksen ollessa 5,8 l/100 km ja CO2-päästöt 135 g/km.

Runsaat tilat

Uudessa Sanderossa ja Stepwayssä on Dacia-mallistoon tyypillisesti kuuluvat isot tilat niin matkustamossa kuin tavaratilassa.

Edessä kummallakin uudella mallilla on luokkansa parhaat hartiatilat, leveydeltään 1387 mm ja kyynärtila 1417 mm. Hartia- ja kyynärtila on myös takana luokkansa parhaat: 1393 mm ja 1436 mm.

Tavaratila on 320 dm3(VDA) kokoinen. Takaistuimen selkänoja taittuu 60/40 suhteessa uuden Sanderon ja uuden Stepwayn kaikissa versioissa. Kun takaistuimen selkänoja on kokonaan taitettu, on maksimi tavaratilan koko 1200 dm3VDA.

Aktiivinen turvallisuus

ESC, elektroninen ajovakauden hallintajärjestelmä, on vakiovaruste. Järjestelmä huolehtii auton vakaudesta huonoissa olosuhteissa. Lukkiutumaton jarrujärjestelmä ABS sisältää nyt myös hätäjarrutustehostimen, joka antaa tarvittaessa täyden jarrutuspaineen automaattisesti.

Passiivinen turvallisuus

Dacia Sanderossa ja Stepwayssä on kuljettajan ja matkustajan turvatyynyjen lisäksi vakiona myös sivuturvatyynyt.

Etuturvavöissä on voimanrajoittimet, jotka on säädetty suojaamaan rintakehää törmäystilanteessa. Kiinnittämättömistä turvavöistä varoitetaan merkkiäänellä ja valolla.

Sanderossa ja Stepwayssa on Isofix kiinnitysjärjestelmät lastenistuimia varten takaistuimen ulommilla paikoilla.

Korirakenteissa on törmäysvoimaa sitovat alueet. Puskurin ja konepellin muotoilu on suunniteltu sitomaan törmäysvoimaa. Tämä rakenne suojaa myös jalankulkijaa törmäyksen tapahtuessa.

Takuu

Dacian kolmen vuoden/100 000 km:n takuu kattaa malliston kaikki mallit.

Dacia Sandero ja Stepway mallisto, verolliset ennakkomyyntihinnat:

Dacia Sandero 1.2 16V 75 10 991 €
Dacia Sandero TCe 90 Ambiance 12 997 €
Dacia Sandero dCi 90 Ambiance 14 294 €

Dacia Stepway TCe 90 Prestige 15 661 €
Dacia Stepway dCi 90 Prestige 16 434 €

 

Dacia-omistajat tyytyväisiä

Tiedote. Julkaistu: 19.4.2012 – Nordic Automotive Services Oy/ Dacia

Suuren kuluttajatutkimuksen mukaan Dacia-asiakkaat pitävät merkkiään kaikkein luotettavimpana.

Ranskalainen riippumaton kuluttajajärjestö Que Choisir suoritti kyselyn 29 000 auton omistajalle viidessä maassa – Ranskassa, Belgiassa, Espanjassa, Italiassa ja Portugalissa. Tutkimus, joka suoritetaan joka toinen vuosi, kattoi tänä vuonna 32 eri automerkkiä. Kyselyn perusteella omistajien mielestä luotettavimmaksi autoksi nousi Dacia (luotettavuusindeksi 95 % ja kolme tähteä), seuraavina tulivat Honda (92 %, 2 tähteä), Kia ja Toyota (molemmat 90 % ja 2 tähteä).

Dacia sijoittui selkeäksi ykköseksi myös ranskalaisen Automobile Magazine-lehden tutkimuksessa. Lehti kysyi ranskalaisilta autonomistajilta ovatko he tyytyväisiä autoonsa ja jopa 93 % Dacia-omistajista vastasivat kyllä. Toiseksi tuli Audi jonka omistajista 91 % olivat tyytyväisiä merkkiinsä.

Omat tutkimuksemme Suomessa osoittavat samaan suuntaan. Lisäksi Dacian takuukustannukset ovat erittäin alhaiset, mikä toimii hyvänä laadun mittarina, kertoo Nordic Automotive Services Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Kai Katavisto.

Suosittua ja edullista autoilua Dacian Hi-Flex henkilöautomallisto Sandero, Logan MCV sekä Duster, 1.6 Hi-Flex moottoreilla varustettuina, käyttävät polttoaineena bensiinin lisäksi bioetanolia, jonka hintataso tällä hetkellä on alle euron litra. Eli nyt voi hankkia auton edullisesti ja säästää vielä polttoainekuluissa merkittävästi.

Suosittu katumaasturi Dacia Duster on ylittänyt 300 000 kappaleen maailmanlaajuisen kokonaismyynnin ja Suomessakin on tuhannen kappaleen rajapyykki ylitetty.

dacia-omistajat-tyytyvaisia

 

ADAC: Saksalaiset Dacia-asiakkaat tyytyväisiä hankintaansa

Vuosittaisessa selvityksessään puoleeton autojärjestö ADAC kysyi 47 000 saksalaisautoilijan arvioita omasta merkistään. Vastaajat kertoivat mielipiteensä tuotemerkin arvostuksesta, tyytyväisyydestä autoonsa ja merkin tarjoamiin palveluihin. Listalle pääsi 35 merkkiä.

Kuuden kärki:

1. Lexus
2. Subaru
3. Jaguar
4. Honda
5. Porsche
6. Dacia

Siirry tästä ADAC’in sivuille alkuperäiseen artikkeliin »

Dacia Lodgy Glace – Esimakua tulevasta

Dacia on ilmoittanut kaksi autoa 2011/2012 Trophée Andros -jääratakilpailusarjaan ja pestannut eturivin kuljettajia niitä ajamaan: Alain Prost, Nicolas Prost ja Evens Stievenart!

Tämän talven mestaruuskilpailun ensimmäinen kierros ajetaan Val Thorensissa, Ranskassa, joulukuun 3.-4. päivinä.

Dacian uusin tulokas

Dacia Lodgy Glace on vuonna 2012 maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä ensi kertaa esiteltävän uuden perheauton pikkusisko. Jo sen nimi herättää mielikuvan runsaasta sisätilasta ja perheauton maailmasta. Dacia on päättänyt toteuttaa kolmannen Trophée Andros – osallistumisensa poikkeuksellisesti, sillä ensimmäistä kertaa Trophée Androsin historiassa sarjassa on mukana tila-auto.

lodgy-glace-1

Uuden sesongin mausteena on kaksi kilpailuun ilmoitettua Lodgy Glace-autoa, jotka ovat mukana jokaisen osakilpailun lähtöruudukossa. Toista Lodgy Glace -autoa kuljettaa Alain Prost, joka Dacia Duster Glacella sijoittui toiseksi vuosien 2010 ja 2011 Trophée Andros -kilpailussa. Toista Lodgy Glacea ajavat vuorollaan Alain Prostin poika Niclas ja Alainin tallitoveri Evens Stievenart, joka viime talvena Pariisissa, Stade de Francen superfinaalissa ylsi jaetulle ensimmäiselle sijalle.

lodgy-glace-2 lodgy-glace-3

Lodgy Glace on suunniteltu erityisesti tätä ainutlaatuista kilpailusarjaa varten. Kisa tunnetaan moottoriurheilun piirissä yhtenä haastavimmista. Trophée Andros -kisan tekniset säännöt ovat äärimmäisen tiukat ja ne käsittävät autoa koskevat kaikki mahdolliset rajoitukset (korin mitat,
vaihteiston, renkaat jne) sekä myös käytettäviä materiaaleja koskevat määräykset. Järjestäjät ovat tehneet kaikkensa rajoittaakseen monimutkaisten ja kalliiden teknisten ratkaisujen käyttämistä. Tämän kilpailusarjan tarkoitus on päinvastoin löytää yksinkertaisia, kekseliäitä ratkaisuja, juuri sellaisia, jotka ovat täydellisesti Dacian brändin mukaisia. Sarjassa nousee esiin sekä auton luotettavuus että kuljettajan ajotaito.

Tork Engineeringin (suunnittelu ja tuotanto ) ja Sodemon (moottori) tilaustyönä tekemä Lodgy Glace hyötyy suuresti myös Renault Sport Technologies (RST) -osaston osaamisesta.

Uudessa Dacia Lodgy Glace -mallissa yhdistyvät jo sen edeltäjässä, Dacia Duster Glacessa, hyviksi koetut tekniset ratkaisut sekä yksityiskohtaiset kehityskohteet. Tekniseltä kannalta katsottuna Trophée Andros on kilpailusarja, jossa pikkuriikkisetkin yksityiskohdat voivat olla merkittäviä. Aiempien kausien kokemusten pohjalta on päädytty perusteellisiin analyyseihin.
Niiden johtopäätösten perusteella on tehty parannuksia:

Jousitus: viimevuotisia rataolosuhteita simuloitiin CERAMissa nelipilarisessa testipenkissä uusien ohjauskulmien ja alustan säätöjen kehittämiseksi.

Moottorin suorituskyky: viime kautena moottorin kehityksessä keskityttiin parantamaan matalan kierrosalueen suorituskykyä. Tänä vuonna myös moottorin huipputehoa on lisätty.

Dacia Lodgy Glace tekniset tiedot

KORI
Tyyppi: Putkiteräs
Jousitus: kaksoishaarukkavipu; säädettävä Öhlins jousitus
integroidut jouset/vaimenninyksiköt

MOOTTORI
Tyyppi: VQ 30, joka on kehitetty Renault Nissan Allianssin 24-sylinterisestä V6-moottorista
Sijoitus: keskellä edessä
Kuutiotilavuus (ksm): 2 987
Sylinterin halkaisija ja iskun pituus (mm): 93 x 73,3
Maksimiteho (kW EEC/hv): 257/355
Huippukierrokset: 7 500
Maksimivääntömomentti Nm CEE: 360
Huippuvääntömomentti kierrosluvulla 5 500

VAIHTEISTO
Tyyppi: nelipyöräohjaus
Vaihdelaatikko: SADEV 6-nopeuksinen sekventiaali
Tasauspyörästö: tasauspyörästön lukitus edessä ja takana

JARRUT
Edessä: teräslevyt, halkaisija 300 mm
Takana: teräslevyt, halkaisija 265 mm
Jarrusatulat: Beringer 4-mäntäiset

PYÖRÄT
Vanteet: 5,5 x 16 magnesium
Renkaat: Continental Ice Racing Contact 3

MITAT/PAINO
Pituus: 4 001 mm
Leveys: 1 900 mm
Etu/taka-akseli: 1 690 mm
Akseliväli: 2 500 mm
Paino: 950 kg
Polttoainesäiliö: 25 l

OHJAUS
Tyyppi: 4-pyöräohjaus
Hydraulinen ohjaustehostin
Säädettävä takapyöräohjaus

YHTEISTYÖKUMPPANIT JA SPONSORIT
Eurodatacar
Renault Sport Technologies
Sodemo
Tork Engineering

TROPHÉE ANDROS

Trophee Andros järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1990. Tekniset säännöt määrittelivät, että kilpa-auton ulkonäön tulee heijastaa joko jo tuotannossa olevaa mallia tai pian esiteltävää mallia. Auton useimpia teknisiä komponentteja säädeltiin säännöillä: putkirunko, nelipyöräohjaus, noin 340 hv:n 3-litrainen V6-moottori, 6-nopeuksinen vaihdelaatikko ja Continental Ice Racing Contact 3 -renkaat.

Kilpailut:

Trophée Andros muodostuu kahdesta kilpailupäivästä. Ensimmäisenä päivänä myös harjoituksista otetaan aikaa (mutta ei anneta pisteitä), jonka jälkeen ajetaan kaksi alkuerää. Neljä autoa kerrallaan ajaa neljä kierrosta, joista otetaan aikaa. Neljän kierroksen yhteenlaskettu aika päättää lähdön voittajan. Ainoastaan kaksi parasta lähtöä otetaan huomioon. Näiden lähtöjen suoritusten perusteella ajaja saa 80 % pisteistä ja niistä muodostuu finaalien lähtöpaikat. Toisena kilpailupäivänä ajetaan loppukilpailut, joihin osallistuu 10 autoa ja ne ajavat 10 kierrosta saaden 20 % pisteistä.

2011/2012 Trophée Andros kilpailukalenteri:

Joulukuun 3.-4.: Val Thorens
Joulukuun 9.-10.: Andorra
Joulukuun 16.-17.: L’Alpe d’Huez
Tammikuun 6.-7.: Isola 2000
Tammikuun 13.-14.: Lans en Vercors
Tammikuun 20.-21.: Saint Dié des Vosges
Tammikuun 27.-28.: Clermont/Superbesse Superfinaali

Lisätietoa:
www.media.renault.com & www.renault.com
http://www.facebook.com/dacia